PDA

View Full Version : low output pickups; waanzinnig goed!



Orpheo
29 oktober 2011, 16:20
Tot ongeveer een half jaar geleden was ik helemaal into superhotte, passieve pickups. Ik wilde dynamiek hebben met veel output, want veel output 'voelde' lekkerder. Het idee dat een low output pickup strak kon klinken, ging er niet in.

Tot ik een maand of wat geleden in een gitaar een jazz-setje prakte, met alnico 8 magneten. die geven wat meer mids dan een a5, meer output, dat dan weer wel, maar de lichte wind van de jazz compenseert dat weer. het idee was om de super70 van ibanez te kopieeren (jazz+a8 komt heel erg in de buurt van dat element). die wens kwam omdat ik een super70 heb in een LP, en dat element klinkt waanzinnig goed. heeft weinig 'dc's' maar pusht lekker door. niet bijzonder veel output, maar die tone...

Daarna kwam de pearly gates in een LP samen met de '59B in de neck, en in een ander de alnico2pro set. niks ceramisch, niks overwound. maar die tone... de pearly brult als een gek door m'n marshalls, en die '59B in de neck levert een geweldig zingende lead wat lekker 'fluit'. de a2pro-set is de wat warmere, dikkere tegenhanger.

en vandaag weer; een '59B in de brug en pearlyN in de neck. de 59B... darned! waarom heb ik 'm nog nooit eerder gebruikt? heavy metal ala steel panther gaat er geweldig mee! palmmutes laten m'n broekspijpen wapperen als een gek, haha. strakker in het laag dan m'n JB...de pearlyN vind ik minder. te licht, te dun. Ik denk dat ie 't beter gaat doen met een 250k pot. maar dan nog...

wie is er nog meer teruggestapt van high output naar low output (weinig DC's bedoel ik eigenlijk, output is een verkeerde benaming!)? weinig DC's betekent niet perse minder output (lees: minder distortion) maar minder compression, dus meer dynamiek, meer tone, meer van alles eigenlijk.

ik merk wel dat ik de seth niet zo tof vind.die is dan weer iets te licht en 'iel', niet strak genoeg in het laag. de term 'sweet' past er echter wel geweldig bij. niet strak, niet agressief, maar sweet.

LemmyNL
29 oktober 2011, 16:50
Eigenlijk geen idee waar in de range de mijne komen, maar ik heb een setje Classic '57 in mijn SG en ben daar onwijs tevreden mee. De SG is een Japanse kopie, toen ik 'm kocht was de output echt té zwak, dus heb ik deze erin gezet. Precies goed.... ik heb nog zo'n kopie waar wel gewoon 'acceptabele' cheapo humbuckers in zitten (zal wel chinees zijn of zoiets), de '57s zijn geen haar luider, maar een sound.... damn!

Ik speel met enkel een boostertje op een buizentop en dat is echt spot on. Daar kan geen andere combi tegenop.