PDA

View Full Version : Volgorde 19 inch effecten?



Humbuckie
29 oktober 2011, 16:17
Beste Forumleden,

Ik heb een uitdaging waar ik niet zo snel uit kom, het betreft de setup van mijn effecten.
Eerst even gauw een uiteenzetting van wat ik heb staan.

Ik heb een Marshall JCM900 buizen Top met een dik cabinet eronder.:rockon:
In de loop (send and return) heb ik een MXR 10 bands equalizer en Electro Harmonix Holy Grail reverb zitten. Deze staan afgesteld op een instelling waar ik verder nooit aan kom, zit in de loop puur en alleen om de Marshall wat sprankelender te laten klinken! ...en geloof me, dat doet het....;)

Dan heb ik een 19 inch rackje ernaast die nu vanaf mijn gitaar als volgt staat ingesteld:

Gitaar > Behringer Tuner > Rocktron Super C HUSH > Roland GP-8 > Marshall Amp.

De 19 inch spullen zitten dus niet in de loop (send and return), maar tussen gitaar en Amp.

Nu vraag ik me af:
A) Is dit een zinnige opstelling of kan dit beter door ze wel in de loop te zetten?
B) Doordat de Rocktron voor de GP-8 zit in de chain blijf ik toch nog steeds flink wat ruis horen.

Ik heb geprobeerd om de Rocktron als laatste in de chain te zetten, wat op zich logish zou zijn, maar dan krijg ik een hoop fout lawaai ipv gitaar geluid....:dontgeti:

Wat zou de beste opstelling zijn?
Is er een mogelijkheid om de Rocktron toch volledig te benutten als Noise Gate over alle effecten heen en zo ja, hoe zou ik dat het beste kunnen schakelen?
Moet ik die 19 inch effecten anders in zijn geheel ook in de loop gooien en zo ja, waar komen dan die reverb en equalizer?
Vragen, vragen, vragen hahahahahaha....als iemand hier dik ervaring mee heeft, dan hoor ik erg graag suggesties!!

Alvast hartelijk dank! :metal:

groeten, Paul

tommus42
29 oktober 2011, 17:17
Logisch is om de ruisonderdrukker in de lus te plaatsen. Dan elimineert ie de ruis tot en met de voorversterker.
De effecten zou ik proberen, sommigen komen beter uit in een lus.

DemolitionColorScheme
29 oktober 2011, 18:30
Logisch is om de ruisonderdrukker in de lus te plaatsen. Dan elimineert ie de ruis tot en met de voorversterker.
De effecten zou ik proberen, sommigen komen beter uit in een lus.
Inderdaad. Sowieso gewoon in dit geval kijken of je alles in de FX loop kan gooien.

Overigens, wat wil je met de noisegate? Ruis onderdrukken of alles super strak maken? Als het super strak maken niet belangrijk is, dan zou ik de Grail als laatste stoppen om de cut-off van de gate zo natuurlijk mogelijk te houden, ipv. dat hij je reverb's decay gaat choppen. Je EQ, zou ik voor je gate zetten. Waar gebruik je de Roland voor, alleen voor delays of ook andere dingen? Gain-related / volume-related dingen?

Je kunt dit proberen
Gitaar -> input amp
FX loop: Tuner -> EQ -> Gate -> Roland GP-8 -> Grail (mits het niet precies strak hoeft - zo wel, dan reverb en de GP-8 voor de gate zetten)

Op deze manier heb je dus de beste opstelling, naar mijn mening. Een gate heb ik het liefst altijd voor delays en reverbs, omdat andersom het een gekloot kan zijn met de repeats / decay van je delay/reverb.
EQ plaatsing kan nog een smaakkwestie zijn en wil je misschien netjuist weer na je reverb en alle andere dingen. Moet je even kijken wat jij zelf het mooist vindt.

Humbuckie
12 november 2011, 19:44
Heren,

Bedankt voor de tips zover...:-)
Ik ga morgen het spulletje eens op mijn gemakje aansluiten zoals jullie hebben aanbevolen.
Mijn doel is niet eens om het geluid zo strak mogelijk te houden (vanwaar de Reverb dan, zou je dan zeggen...:-))
Ik probeer zoveel mogelijk ruis uit het geluid te halen. Die Roland GP-8 heeft ondanks zijn leeftijd het unieke in zich dat afgezien van de delay en chorus alle effecten analoog zijn, oftewel...stompboxjes in 1 19 inch apparaat.....het gevolg is wel dat de combinatie Overdrive en Distortion (wat juist een supermooie sound maakt) een enorme berg bijgeluid meeneemt...ruis.

Wat ik ook vreemd vind is dat de Super C Hush van Rocktron niet achter de GP-8 kan...hij werkt dan niet en ik krijg heel veel storings geluid te horen...vreemd? Of ligt het aan mijn perceptie dat hij daar helemaal niet achter hoeft te staan, zolang hij maar in de chain zit?

Tis voor mij weer even geleden dat ik met al die apparaten aan de gang ben geweest, dus ben nog zoekende...:-)

Maar heel erg bedankt voor alle nuttige tips!!!

groeten, Paul

muziekschuur
12 november 2011, 20:00
Gezien de eenvoud van je wensen zou ik zeggen analoge noisegate in de loop en een Ibanez Gimini VOOr de versterker. Dat is een Steve Vai/Ibanez pedaal. En zijn twee overdrive's in 1 doos.

Voor delays en dergelijke zou je eventueel nog eens kunnen kijken naar de Eventide doosjes. Dan zou je qua reverb en delays klaar zijn. En ben je van de racks af.

Heb je je versterker en een pedalendoos en klaar.