PDA

View Full Version : custom midiboard (laten) bouwen????!!!!



guitarfreakrobert
29 oktober 2011, 15:03
Hey mensen,

Ik ben voor het eerst van mijn gitaar leven bezig met en "rackje''
En ben nu aan het lezen en neuzen naar het perfecte midiboard,en die is er natuurlijk weer niet.
Dus dacht ik zelf(laten)maken evt.,Omdat ik er nog geen kaas van gegeten heb lijkt het voor mij tot nu toe, Dat het perfecte midiboard voor mij een board zou zijn met ongeveer 25 presets buttons.

Ik denk dat dus omdat ik voor al mijn setlisten, Voor al mijn verschillende soorten muziek dus ongeveer 25 presets gebruik.

dus het board hoeft dat alleen maar ''program changes'' te kunnen sturen, En alle andere zaken hoeft ie helemaal niet te doen.Mischien een lampje zodat ik zie welke knop aan is.

hebben jullie tips of een totaal ander/beter/slimmer idee????
Alle hulp is zeer welkom

groet Robert

TimS
29 oktober 2011, 16:17
Moet je dan echt 25 knoppen hebben? De meeste midi controllers kunnen wel meer dan 25 programma's aan, maar dan werk je met banks. Normaal heb je dan bijvoorbeeld preset 1-10 onder de knoppen zitten, als je dan een bank omhoog gaat kom je bij 11-20.

guitarfreakrobert
29 oktober 2011, 16:36
Hey,

Bedankt voor de reactie,

nouja ik dacht laat ik gelijk makkelijk doen en 25 presets maken,
Labeltje erbij en geen gedans op de knoppen vandaar.
Stond net ook al onder de douche te denken aan ''banken'', Maar ja dan moet ik weer opletten welke bank en waar de preset zit.
Gooien we een keer de sets door elkaar sta ik weet te kl@#$#$

thanks voor het meedenken
Robert

Liquid_Metal
29 oktober 2011, 19:25
Lijkt me absurd om 25 fysieke presetknoppen te hebben en bovendien zou ik niet meteen nu je met racks/midi bezig bent al iets laten bouwen. Koop eerst een simpele controller en kijk na een jaar of wat wat je tekort komt.

vinni
29 oktober 2011, 22:59
Alles kan....

http://www.skrydstrup.com/images/CIMG0540.gif

Vinni

BeeJee
30 oktober 2011, 13:25
:seriousf: Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!

Liquid_Metal
30 oktober 2011, 13:36
:seriousf: Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!

Lijkt me ook niet reëel om mee te beginnen. Tenzij je geld teveel hebt (maar dan mag je mij ook wel sponsoren :soinnocent:).

BeeJee
31 oktober 2011, 00:56
Is wel goed voor de conditie, zo'n skydstrup met expansions. De shuttle-run test is een fluitje van een cent als je deze onder je voeten hebt. :)
Alle gekheid op een stokje. Ik adviseer ook om met een mooi 'instapmodel' te beginnen. Bijv. de fc200 van Boss. Niet duur, betrouwbaar en waardevast. Makkelijk door te verkopen.
Voor 25 pc's werk je met 3 banken. Dit is echt overzichtelijk en snel/eenvoudig te trappen. Makkelijker m.i. dan zo'n enorme lap voor je voeten. Plus je hebt nog cc opties, uitbreidingsmogelijkheden en een exp. pesal mocht je toch ooit meer willen doen met je board.

Harm
31 oktober 2011, 01:54
Mijn tip, neem gewoon een hele oude Kitty Hawk!!! Gaat een stroom snoer in (geen adapter), 10 presets per bank (meer heb je vast niet nodig in 1 nummer) en je kunt er een simpele voorversterker mee schakelen...


Hey mensen,

Ik ben voor het eerst van mijn gitaar leven bezig met en "rackje''
En ben nu aan het lezen en neuzen naar het perfecte midiboard,en die is er natuurlijk weer niet.
Dus dacht ik zelf(laten)maken evt.,Omdat ik er nog geen kaas van gegeten heb lijkt het voor mij tot nu toe, Dat het perfecte midiboard voor mij een board zou zijn met ongeveer 25 presets buttons.

Ik denk dat dus omdat ik voor al mijn setlisten, Voor al mijn verschillende soorten muziek dus ongeveer 25 presets gebruik.

dus het board hoeft dat alleen maar ''program changes'' te kunnen sturen, En alle andere zaken hoeft ie helemaal niet te doen.Mischien een lampje zodat ik zie welke knop aan is.

hebben jullie tips of een totaal ander/beter/slimmer idee????
Alle hulp is zeer welkom

groet Robert

Chiel
31 oktober 2011, 09:59
...Dit is echt overzichtelijk en Makkelijker m.i. dan zo'n enorme lap voor je voeten.

Laat staan dat je zo'n ding in de meeste gevallen amper op het podium kwijt kunt? En daarom zijn er toch ook CC's uitgevonden?

JTB
31 oktober 2011, 10:47
?????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BeeJee
31 oktober 2011, 23:54
Laat staan dat je zo'n ding in de meeste gevallen amper op het podium kwijt kunt? En daarom zijn er toch ook CC's uitgevonden?

Inderdaad. Tentfeesten etc. is geen probleem met zo'n mega controller, maar kroegen, zaaltjes etc. pfff, moet er niet aan denken. CC's gebruiken levert inderdaad de meest elegante oplossing. Is wel wat meer programmeer- en denkwerk, maar dat betaalt zich dubbel en dwars terug in flexibiliteit en gebruiksgemak. Ik heb zo jarenlang een Rocktron All Access gebruikt. 2 banken met 5 PC's en 10 CC's per bank waren meer dan genoeg om alles aan te kunnen in een coverband. 80% van de tijd zat ik in bank 1.

peter_heijnen
1 november 2011, 09:46
hebben jullie tips of een totaal ander/beter/slimmer idee????
Ikke wel:
http://www.thomann.de/nl/rocktron_midi_mate.htm

12 banken voor evenzoveel setlists met naar keuze of 10 presets zonder, of 5 presets met cc's, per bank.

Chiel
1 november 2011, 12:19
Als je voldoende CC's tot je beschikking hebt, kun je eigenlijk elk mogelijke combinatie op ieder willekeurig moment oproepen. Super veelzijdig! Met mijn Groundcontrol bleef ik altijd op dezelfde bank. Met CC's kon ik zelf bepalen wat er bij geschakeld moest worden. Heb nu al geruime tijd een Gaspedal en ook daar blijf ik steevast op één bank. Heb 10 CC's tot mijn beschikking waar ik feitelijk alles mee doe. De 8 PC's gebruik ik eenvoudigweg als een voorgeprogrammeerde combinatie van CC's.

Liquid_Metal
1 november 2011, 20:13
Ik ben het helemaal eens met de CCs. Ik gebruik een Ground Control Pro, waarbij ik meerdere banks van 4 presets en 8 Control Changes kan bedienen. Het op tijd schakelen naar andere banks vind ik soms wat tricky dus hier moet ik over nadenken voordat ik de juiste patch nodig heb. Op dit moment gebruik ik 3 banks.
De CCs gebruik ik niet superveel maar ik ben heel blij dat ze er zijn, omdat ze je sound een ander karakter kunnen geven.

vincentvdlocht
4 november 2011, 21:40
Qua midi board kun je met CC's een specifieke setting, FX of iets anders "lokaal" schakelen, waarbij je bij PC's een compleet preset / kanaal / geluid schakel. Maar dat wist je waarschijnlijk al.

Maar wat veel belangrijker is, wat wil je gaan aansturen? Dit omdat niet alle apparatuur ondersteund wat je zou willen.
Daarnaast, als je bijv. met een CC een FX wilt aanschakelen, wil je ook weten of het FX nu aan staat. Of het uberhaubt in de preset aanwezig is e.d.
Wil je ook met expressie pedalen gaan werken, voor volume, (digitale) wah en andere settings?

Met banken werken is op zich niet spannend, vooral niet als je een board hebt met een display. Dan kun je in ieder geval zien in welke bank je zit. Dat hebben ze gelukkig allemaal.

Er zijn oplossingen zat, incl. (semi) custom oplossingen. Zelf heb ik een Line6 FBV floorboard (met 2 exp.) pedalen. Deze, samen met een klein stukje electronica, kun je al je dromen uit laten komen. De electronica en software heb ik zelf ontwikkeld en gebruik ik om mn AxeFX aan te sturen. Hiermee kan ik ook zien welke blokken er daadwerkelijk aan staan en/of beschikbaar zijn. Additionele midi aansluitingen, FX loops, VCA's en dergelijke toevoegen is nu eenvoudig.

Voor meer info: www.vlotech.nl. Het project is open source, dus iedereen die het liever zelf wilt doen, leef je uit. Maar deel je upgrades wel weer met de open source community. Ook kan ik je er mee helpen of indien gewenst voor je maken.