PDA

View Full Version : pa en podiumvolume



johanb
29 oktober 2011, 14:10
Een eeuwige "strijd" tussen geluidsman en muzikanten(gitaristen). Er is veel over geschreven en altijd word geadviseerd om zacht te spelen ,maar wat is zacht.Ik mis in al de discussies het moment dat het publiek gaat meezingen en even uit volle borst gaat meegalmen.Als er 400 mensen aanzetten komt er wel behoorlijk volume op je af en als je dan zacht speelt op het podium omdat de geluidsman dat graag wil dan hoor je jezelf echt niet meer.De geluidsman staat meestal niet vooraan en hoort de zingende zaal veel minder dan de band.Heeft er iemand dezelfde problemen

Harald
29 oktober 2011, 15:53
400 man in een kroegje met bluesmuziek... mochten we willen :chicken: en meezingen... met ons inmiddels grotendeels eigen repertoire...

Onze percussionist moest zich er laatst wel bij neerleggen dat hij in zijn solo het ritme niet kon omgooien omdat het publiek de hele tijd meeklapte. Liet hij ze op een gegeven moment maar het tempo verdubbelen :D ze naar een 3 over 2 telling over laten stappen durfde hij niet aan :D

Arvoitus
29 oktober 2011, 16:59
Een eeuwige "strijd" tussen geluidsman en muzikanten(gitaristen). Er is veel over geschreven en altijd word geadviseerd om zacht te spelen ,maar wat is zacht.Ik mis in al de discussies het moment dat het publiek gaat meezingen en even uit volle borst gaat meegalmen.Als er 400 mensen aanzetten komt er wel behoorlijk volume op je af en als je dan zacht speelt op het podium omdat de geluidsman dat graag wil dan hoor je jezelf echt niet meer.De geluidsman staat meestal niet vooraan en hoort de zingende zaal veel minder dan de band.Heeft er iemand dezelfde problemen
Ik snap je probleem, wat dat betreft klinkt in-ear als een leuke oplossing. Jij kan alles horen op het gewenste volume, je hebt geen last van zingend publiek, en je hebt zeer weinig podiumgeluid.

Maar als je niet meteen naar dure oplossingen wil kijken dan moet je naar de bron van je probleem kijken. Het volume op het podium zelf is niet zo'n probleem, maar het gaat om het geluid wat vanuit het podium naar de zaal gaat.
Als je een 4x12" hebt die flink staat te blazen op het podium dan kan die heel overheersend in de zaal zijn, als de geluidsman dan een balans wil maken dan kan hij eigenlijk niks anders dan de rest van de band met de P.A. harder zetten om een evenwichtige balans te krijgen.

Ik zie veel mensen die hun 4x12" achter zichzelf op de grond neerzet zodat het geluid meteen in de zaal terecht komt. Die kan je bijvoorbeeld ook aan de zijkant neerzetten met een lichte kanteling zodat die niet in de zaal straalt maar netjes richting je eigen oren.

Probeer daarnaast ook meer van je monitor gebruik te maken, monitors staan van de zaal weggericht en kunnen vrij hard zonder overlast in de zaal te maken.
Vooral bassisten, ik ken er heel veel die dan zeggen: "Ik heb geen monitor nodig, ik gebruik mijn versterker wel als monitor." En vervolgens zit je de de hele show te vechten met een irritant basgeluid wat de mix staat te verneuken.

Versterkers kun je verplaatsen en hebben volumeknoppen en kun je dus makkelijk invloed op hebben.

Drummers kun je helaas niet zo makkelijk zachter maken omdat een snare van zichzelf al een luid dingetje is wat een flink geluid 360 graden rondom verspreid. Dan kun je een plexiglas scherm gebruiken of een elektronisch drumstel maar dat kan je weer vergelijken met condooms en sex met een opblaaspop. Het gevoel wordt een stuk minder en het "echte werk" is gewoon veel fijner.

Met de drum moet je proberen te leven, maar versterkers kun je op een andere plek neerzetten en richten zodat je ze zelf wel kan horen maar de zaal niet.

Een leuk voorbeeld van een concert wat ik gefilmd heb: http://www.youtube.com/watch?v=F5bt4Nmfgvc&hd=1
Ik sta tegen het podium aan en op dezelfde lijn als de speakers. In het stuk van 0:29 tot 0:45 seconden is het gerommel op de achtergrond wat je hoort de bas/gitaren/toetsen/etc uit de speakers. De snare, hihat, cymbals van de drummer hoor je onversterkt van het podium afkomen.

Het is niet zo'n goede kwaliteit en de muziek vind je waarschijnlijk ook niet zo interessant, maar dit filmpje is wel een heel duidelijk voorbeeld van hoe laag het podiumgeluid kan zijn wanneer je in-ear gebruikt en je de backline aan de zijkant hebt staan. Je hoort alleen de drummer meppen, de rest komt allemaal uit de P.A.

Baker
29 oktober 2011, 20:53
Het antwoord is heel simpel. Als je op het podium overschreeuwd wordt door het publiek, speel je gewoon veel te zacht op het podium.
Dus hup, harder die zooi. En als die geluidsman het dan te hard vindt: andere geluidsman zoeken.

Ik ben sowieso van de school dat het podium geluid perfect in balans moet zijn, en dat dat ook best een beetje de zaal mag vullen qua volume. De PA is er om het podium geluid aan te vullen zodat het verder de zaal in draagt.

Ik ben een beetje moe van die geluidsmensen die totaal geen gitaar van het podium af willen horen komen en 100% totale controle willen hebben.

Begrijp me niet verkeerd hoor, wij spelen ook altijd zo zacht mogelijk. Maar het moet geen strijd tussen de band en de geluidsman zijn. Je moet samen een goed geluid neer willen zetten, en daarbij een beetje samenwerken.

johanb
30 oktober 2011, 08:33
Zoals jullie denken denk ik er ook over,ik wil graag een volume op het podium dat ik mijn versterker altijd hoor.zonder afhankelijk te zijn van de geluidsman
Eigenlijk zou elke geluidsman eerst eens zelf als gitarist op een podium moeten spelen,en andersom elke muzikant zou eens achter de tafel moeten staan

keenoncoolstuff
30 oktober 2011, 20:59
elke muzikant zou eens achter de tafel moeten staan
Met 100% waarschijnlijkheid zou het dan allemaal niet hard genoeg kunnen, maar ik als geluidsman ben er wél verantwoordelijk voor (of word er verantwoordelijk voor gehouden) de oren van het publiek niet weg te föhnen...


Groet, Rob.

johanb
30 oktober 2011, 21:20
Ik vermoed dat door een keer te wisselen van positie je de problemen van elkaar aan den lijve ondervindt,en dat je daar je voordeel meedoet.Heel positief bedoeld.Ik zou dolgraag een keer naast een geluidsman meedraaien maar dan ook zelf schuiven,maar ik denk dat er geen mens is die dat toelaat(en geef ze eens ongelijk)

Baker
30 oktober 2011, 21:28
Met 100% waarschijnlijkheid zou het dan allemaal niet hard genoeg kunnen, maar ik als geluidsman ben er wél verantwoordelijk voor (of word er verantwoordelijk voor gehouden) de oren van het publiek niet weg te föhnen...


Groet, Rob.

Met 100% waarschijnlijkheid doe je nu heel veel muzikanten te kort. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar er zijn ook muzikanten die niet perse zo hard mogelijk willen, maar gaan voor een goed totaalgeluid.

Han S
30 oktober 2011, 21:45
Je moet zelf het geluid eens doen voor zo'n band, al is het alleen maar om eens te ondervinden wat de problemen zijn. Persoonlijk heb ik er weinig problemen mee als het hard gaat op het podium of in de studio en met de juiste microfoons gaat het allemaal een stuk beter.

Zo had ik vorige week een opname met een bluesband, weinig tijd en alles tegelijk in dezelfde ruimte, dus net als op het podium. De zanger speelde ook tegelijkertijd gitaar en de negen opgenomen nummers zijn dus one takers en het geluid is niks mis mee.

De zangmicrofoon is een Beyer M88 en de band was verbaasd over de kwaliteit en de weinige overspraak van deze microfoon. Terwijl de zanger gewoon voor zijn Marshall stack stond welke op oorlogsterkte stond te blazen. Twee wedge monitoren voor hem op de vloer en dus gewoon de podiumsituatie.

De andere gitarist stond aan de andere kant voor de drummer met zijn amp op de drums gericht en eveneens op oorlogsterkte want de drummer moest hem horen. Geen probleem zo ver, maar dat kwam toen hij besloot om zijn solo opnieuw te doen en dat ging in feite om een klein deel van die solo, een paar seconden. Solo overgedaan, maar de oude solo was nog als overspraak te horen, dus ik dacht dat die wel op de overheadmics binnen kwam, niet dus.

Het mengpaneel heeft automatisering, dus dat is heel precies te wisselen en de overheads en tommics kun je wel even muten. De drummics afgeluisterd maar de solo kwam nauwelijks op de overheads binnen. De tom mics zijn Beyer M201's, net als de snaremic en daar kwam niks op binnen buiten de trommels. Shit, waar komt die overspraak vandaan?

Wat denk je? Via de kickmic, een oude AKG D12E, een hypercardioid die gewoonlijk in de kick zit en weinig van de rest meepikt. Maar deze kick had geen opening in het voorvel en stond dus vlak voor dat vel, waar die gitaar lekker op reflecteerde. Geen groot probleem, maar wel als je in een studio iets wilt overdoen.

Op het podium mag het van mij knallen, maar wel binnen redelijke grenzen. Dus de SM57's en 58's verkopen en M88's, M201's en MD441's aanschaffen, komt het helemaal goed.

Arvoitus
31 oktober 2011, 00:07
Ik vermoed dat door een keer te wisselen van positie je de problemen van elkaar aan den lijve ondervindt,en dat je daar je voordeel meedoet.Heel positief bedoeld.Ik zou dolgraag een keer naast een geluidsman meedraaien maar dan ook zelf schuiven,maar ik denk dat er geen mens is die dat toelaat(en geef ze eens ongelijk)
Het is jammer dat je in het noorden van het land woont, anders had je best een keer langs mij mogen staan als ik FOH moet doen (in de buurt van Eindhoven). Schuiven mag je dan ook gerust doen, maar ik zit zelf normaal gesproken niet veel met mijn faders te spelen.

26 November en 17 december moet ik wat (old school) rock bandjes mixen in een zaaltje voor 100/200 man. Juist met zo'n bands in dergelijke kleine zaaltjes heb je al heel vlug last van te harde gitaristen en bassisten.

Vorig jaar had ik precies dezelfde band staan, tegen het eind van het optreden kon ik de schuiven van de gitaarmicrofoon gewoon dicht doen want hij was toch al duidelijk te horen in de zaal (klonk wel lekker, maar minder fijn voor de mensen op de eerste rij).

Outline
31 oktober 2011, 03:20
Een goede geluidstech speelt na de soundcheck eigenlijk (zo goed als) niet meer met z'n schuiven. Maar dat terzijde.

Ik ga me verder niet branden aan deze discussie (ben ouder en wijzer) maar wil wel kwijt dat ik merk dat er een groot verschil zit tussen gitaristen van de grote(re) bands en jongens die al jaar en dag in alle situaties moeten spelen en gitaristen die het optreden voor de hobby er bij doen.

Ik wil je namelijk wel 'ns zien in een theatersetting met oudere mensen of kleine nummers waar je gewoon niet kunt blazen en beter zelfs 'n DI en 'n monitor kunt hebben. Soms zelfs nog liever IEM.

Na jaren in het geluid gezeten te hebben kan ik 1 ding zeggen: Het podiumgedrag (en dus ook geluid), samen met de opstelling naar de (al dan niet eigen) technicus bepalen hoe professioneel een band is en hoe ver ze het zouden kunnen schoppen. Dit geldt zeer zeker tijdens de soundcheck.

Je act moet je je act laten en voor het betalende publiek opvoeren. Niemand zit te wachten op een lastpak die niet meewerkt en het voor iedereen (dus ook de mensen die BETALEN om je te mogen zien!!!!, laat het nog even goed doordringen!!) verpest!

Baker
31 oktober 2011, 08:43
Bovenstaande vat heel mooi samen hoe het in de praktijk werkt. Helemaal mee eens.

Kleine aanvulling: Het geldt ook voor de geluidstechnici! dus je zou ook kunnen zeggen:

"ik merk dat er een groot verschil zit tussen geluidsmensen van de grote(re) bands en jongens die al jaar en dag in alle situaties moeten schuiven en geluidsmensen die het schuiven voor de hobby er bij doen."


Bij achterafzaaltjes, kroegjes en vooral kerken is er altijd gezeik.
Heb je te maken met professionele en/of zeer ervaren geluidsmensen dan is het heerlijk (samen)werken.

Kim Wilson
31 oktober 2011, 09:55
Zoals jullie denken denk ik er ook over,ik wil graag een volume op het podium dat ik mijn versterker altijd hoor.zonder afhankelijk te zijn van de geluidsman
Je bent niet alleen afhankelijk van de geluidsman, maar ook van andere bandleden. Dat betekent dat je niet alleen je eigen amp hoort. Als je niet met in-ear monitoring speelt, is het een utopie om te denken dat je je eigen amp altijd perfect hoort. Iedereen wil zichzelf namelijk graag horen.

johanb
31 oktober 2011, 19:48
Je bent niet alleen afhankelijk van de geluidsman, maar ook van andere bandleden. Dat betekent dat je niet alleen je eigen amp hoort. Als je niet met in-ear monitoring speelt, is het een utopie om te denken dat je je eigen amp altijd perfect hoort. Iedereen wil zichzelf namelijk graag horen.

Nou,het hoeft niet eens perfect en zeker niet erboven uit,maar ik wil graag wel iets horen.En dat speelt eigenlijk alleen als het publiek uit volle borst gaat meezingen.Je hebt eigenlijk een minimum aan geluid nodig en als 400 man tegenover je staat te zingen is dat meer als een 5 watt versterker wat er op je af komt.Elke geluidsman komt dat toch tegen

Robin...
31 oktober 2011, 20:54
Ik heb echter nooit last van geluidsmensen. Het ligt ook heel vaak aan de band zelf. Het gaat meestal fout bij de drummer die oortjes in doet. Als hij als een mongool gaat drummen dan hoor je jezelf ook niet meer.

Arvoitus
31 oktober 2011, 23:47
Bovenstaande vat heel mooi samen hoe het in de praktijk werkt. Helemaal mee eens.

Kleine aanvulling: Het geldt ook voor de geluidstechnici! dus je zou ook kunnen zeggen:

"ik merk dat er een groot verschil zit tussen geluidsmensen van de grote(re) bands en jongens die al jaar en dag in alle situaties moeten schuiven en geluidsmensen die het schuiven voor de hobby er bij doen."

Bij achterafzaaltjes, kroegjes en vooral kerken is er altijd gezeik.
Heb je te maken met professionele en/of zeer ervaren geluidsmensen dan is het heerlijk (samen)werken.
Als je altijd gezeik hebt met zaaltjes waar het minder geregeld is dan moet je het probleem misschien eens bij jezelf gaan zoeken.

Vrijwilligers/hobby'ers staan er niet omdat het moet, maar omdat ze het leuk vinden om een avond voor jou te werken. Het lijkt me heel sterk dat die mensen gaan zeiken (sommige individuen misschien wel, maar dat ligt dan aan de persoon zelf).

Ik heb heel veel "professionals" gezien die met een contract in hun handen een artiest gaan bedreigen omdat ze een voet op de monitor hebben gezet of een microfoon per ongeluk op de grond hebben laten vallen. Ik ken weinig kroegjes die dat zullen doen.

Baker
1 november 2011, 00:05
Bij wijze van spreken Arvoitus, bij wijze van spreken.
Ik weet heus wel waar ik mee bezig ben.

Waar het me om gaat is dat je heel ver komt als je een beetje nadenkt, probeert samen te werken en niet teveel op je strepen gaat staan. En dat geldt voor zowel de geluidsmensen als de muzikanten.

edit:

Bij achterafzaaltjes, kroegjes en vooral kerken is er altijd gezeik.Heb je te maken met professionele en/of zeer ervaren geluidsmensen dan is het heerlijk (samen)werken.

Teruglezend is deze zin inderdaad wat ongenuanceerd. Waar het om gaat is....., afijn je weet wat ik bedoel.

aaronstonebeat
1 november 2011, 00:38
In kerken? Daar heb ik nog nooit problemen gehad.
Maar ik heb er ook nog nooit gespeeld :D

Volgens mij heeft Arvoitus het allemaal al gezegd, maar als er een PA is, zet ik mijn gitaarversterker aan de zijkant van het podium zodat het geluid niet de zaal in straalt. De 60 W daarvan zijn ruim voldoende om ons met gitaargeluid te overspoelen, hoe hard de drummer ook slaat (en de 300 of zo Ampeg Watts van de bassist helemaal).
Op het podium horen we lekker onszelf, net als in de oefenruimte en in de zaal heeft niemand er last van.

Als het even uitkomt, steek ik ook een helpende hand uit richting de podiumlui. En als ik vervolgens vraag 'kan ik die flightcase gebruiken om mijn gitaarversterker op te zetten?' is dat nooit een probleem.

Robin...
1 november 2011, 01:07
In kerken? Daar heb ik nog nooit problemen gehad.
Maar ik heb er ook nog nooit gespeeld :D

Volgens mij heeft Arvoitus het allemaal al gezegd, maar als er een PA is, zet ik mijn gitaarversterker aan de zijkant van het podium zodat het geluid niet de zaal in straalt. De 60 W daarvan zijn ruim voldoende om ons met gitaargeluid te overspoelen, hoe hard de drummer ook slaat (en de 300 of zo Ampeg Watts van de bassist helemaal).
Op het podium horen we lekker onszelf, net als in de oefenruimte en in de zaal heeft niemand er last van.

Als het even uitkomt, steek ik ook een helpende hand uit richting de podiumlui. En als ik vervolgens vraag 'kan ik die flightcase gebruiken om mijn gitaarversterker op te zetten?' is dat nooit een probleem.

Ja daarom snap ik het topic niet helemaal. Ik treed vaak met mijn band op en ik heb nog nooit last gehad van geluids problemen. Maar het probleem dat je jezelf niet kan horen betekent nog niet dat je te zacht staat. Het is ook belangrijk of je versterker naar je toe gericht staat, dus op een barkruk of schuin naar boven. Harder is niet altijd beter het kan het geluid heel schel en lelijk maken vind ik.

Outline
1 november 2011, 05:43
Toch mooi om te lezen dat er dus wel genoeg muzikanten zijn die weten hoe het moet en er dan ook geen probleem van maken.

En zoals mr. Stonebeat zegt: Als je elkaar helpt en dat dan (het liefst) ook nog 'ns in een relaxte sfeer, is er geen probleem wat niet overwonnen kan worden en gaat iedereen 's-avonds met een gevoel van 'vanavond fijn gewerkt' weer huiswaarts.

En de volgende keer dat je weet dat je elkaar weer tegen komt werkt dat goede gevoel nog door en wordt ook die avond een succes. Als iedereen dezelfde instelling houdt dus. Er hoeft er maar 1 te zijn die er geen zin in heeft... Het blijft tenslotte teamwork!


Ik heb heel veel "professionals" gezien die met een contract in hun handen een artiest gaan bedreigen omdat ze een voet op de monitor hebben gezet of een microfoon per ongeluk op de grond hebben laten vallen. Ik ken weinig kroegjes die dat zullen doen.

Nou, zo ben ik ook! Als je iets wil slopen: Mij best, zolang het maar je eigen spullen zijn of het op voorhand meldt en alvast aftikt. Dan mag je na het optreden de spullen nog houden ook! Maar dat willen ze dan nooit. Ik ga toch GVD ook niet met jouw Gibson Custom een gat in je Marshall slaan omdat ik dat leuk of stoer vind om te doen (denk aan het stukje over podium-act in m'n vorige post). Zoiets heet: Respect voor andermans spullen.

Die microfoon kost al gauw € 100,- (SM58 ), als het al niet veel meer is. En die monitoren waar ik mee werkte, kosten toch € 1700,- per stuk. Dus dan zit ik niet te wachten op een of andere Jan Doedel die het even sloopt omdat hij dat stoer en/of leuk vindt. Daarnaast zijn monitoren sowieso niet bedoeld om als ego-risers te dienen. Als je daar behoefte aan hebt, neem je ze zelf maar mee! Of je laat het de technicus van dienst weten. Heeft die ook weer wat extra omzet...

En ik zweer het je, die eerste die ik ooit nog op een setje monitoren klimt wat van mij is en dan ook nog 'ns weigert om het niet meer te doen, die heeft in het beste geval geen geluid meer. In het ergste geval tik ik 'm even heel erg goed bij!...

Overigens staan dit soort zaken bijna altijd in de voorwaarden van het bedrijf waar je van huurt of wat je inhuurt. Dat zijn schade's die maar op 1 manier kunnen ontstaan dus er valt ook weinig te ontkennen...

En een artiest blijft maar een artiest. Hij staat niks hoger in de voedselketen dan de geluidstech. Daarbij: hou dat gedrag maar lang genoeg vol en je komt vanzelf niemand meer tegen die nog met je wil werken. En dan sta je daar op een podium voor een paar honderd man zonder geluid... Ik heb het echt al enkele malen zien gebeuren... Ik heb het zelfs meegemaakt dat een geluidstechnicus (met eigen zaak) een complete band heeft laten aanhouden wegens vernieling. En eigenlijk was dat nog geen eens een gekke actie! Hij heeft op die manier zijn (aanzienelijke) schade wel vergoed gekregen!

crapton
1 november 2011, 07:30
Wij spelen regelmatig in kleinere en middelgrote kroegen. Soms met aanwezig PA, soms met eigen PA/zanginstallatie.

Gitaristen beide met een 50W head en 2x12, basinstallatie, drums, zang.

De feedback die ik krijg is dat het het beste klinkt als de gitaren niet worden uitversterkt. De PA wordt alleen gebruikt voor de zang en een beetje bassdrum.

Podiumvolume is stevig (rock) maar niet overdreven hard.

Dus is soms de wens alles door het PA te sturen wel realistisch, en nodig?

Idd heb je als geluidsman dan minder controle. Maar ja, dat is dan verder de eigen verantwoordelijkheid van de band, evt aan te spreken in de pauze. Willen ze niet dan zelf pech, makkelijk zat.

johanb
1 november 2011, 09:55
bedankt voor de reakties,ik doe er mijn voordeel mee ,overigens ik heb geen problemen met de geluidsman hoor,beste kerel

Baker
1 november 2011, 19:11
Maar je gaf in je openingspost zelf aan dat er sprake is van een eeuwige strijd....

Je had je de moeite van dit topic kunnen besparen door gewoon te vragen of het podiumgeluid wat harder mag ;)

johanb
1 november 2011, 19:22
"strijd" bedoel ik geen ruzie mee,ik wilde eigenlijk weten of er meer dezelfde ervaringen hadden dat zacht te zacht wordt als het publiek mee gaat galmen
Dat je eigenlijk wel een minimum podium volume nodig hebt (of in-ear moet kiezen.)