PDA

View Full Version : Hollowbody met een brede nek. Help



Wop6670
28 oktober 2011, 23:54
Hoi, ben op zoek naar een hollowbody met een brede nek.

Ik heb al een vox humana met een bredere nek.
De meeste nekken liggen allemaal rond de 43mm bij de topnut.
Hoop dat ik alle termologie goed gebruik!

Ga binnenkort beginnen met het fingerpicken en wil dit graag op een hollowbody jazz gitaar gaan doen.
Wordt gek van het zoeken!

Weet iemand nog gewone productie gitaren met een wat bredere nek aan de bovenkant.

Hoor het graag

Willem

barno
29 oktober 2011, 00:20
43 is al aan de brede kant hoor.

Heb je zo'n enorme handen dan?

Wop6670
29 oktober 2011, 00:34
Yep!

Ze noemen me godzilla. Ben ook over de 2 meter.
Mijn vox statocaster heeft een nek van ±50mm.
Kost alleen een klein maandsalaris en ja het leven is duur dus zoek ik naar alternatieven.

Kan redelijk spelen op een 43mm maar alles op de eerste fret loopt aan en slaat dood.
Snik. Ben beginnend speler en pak nog niet op de halve milimeter precies.

Dus weet je wat. Hoor het graag.:ok:

Martijn-w
29 oktober 2011, 00:43
Beter leren spelen, dat is de oplossing.

barno
29 oktober 2011, 00:53
ja, als je godzilla bent dan kan ik me voorstellen dat een standaard formaat niet makkelijk is. Anderzijds, mss wijt je het nu ook wat vlug aan je grote handen terwijl bv Hendrix, to name but one, ook hele grote handen had en toch redelijk goed met een gewone gitaar uit de voeten kon :)

wietse
29 oktober 2011, 07:05
ja, als je godzilla bent dan kan ik me voorstellen dat een standaard formaat niet makkelijk is. Anderzijds, mss wijt je het nu ook wat vlug aan je grote handen terwijl bv Hendrix, to name but one, ook hele grote handen had en toch redelijk goed met een gewone gitaar uit de voeten kon :)

en vergeet BB king niet, als er al 1 gitarist is met kolenschoppen dan is hij het wel.
maar goed als je net zulke handen hebt als een ex collega van me dan is het wel lastig, dat was ook zo'n reus en als die met een slijptol bezig was dan leek het of hij met z'n duim sleep.
moderne jazzbakken met een brede en dikke hals zijn er niet veel, oude duitse en dan vooral oostduitse jazzbakken wilden nog wel eens erg brede en boomstamdikke halzen hebben.
hoyer had een paar solidbody's met een halsbreedte als van een klassieke gitaar, erg breed dus.
zoeken en verder veel oefenen dus.
als laatste optie kan je er 1 speciaal laten bouwen naar jouw smaak, wordt dan wel prijzig.

Wop6670
29 oktober 2011, 08:36
Ja,

Beter leren spelen is ook de bedoeling.
Miijn vox speelt voor mij als een Rolls!
Hij is doordat ik nog veel moet leren erg vergevend. Ik heb ruimte.
En wil ik kleiner dan laat ik een smallere nek maken en klaar.
Dat kan niet met een hollowbody.
Die zijn verlijmd!

Ik heb een Jay Turser hollowbody waar ik mee begonnen ben. Goedkoop maar klinkt voor mij goed genoeg!
Ik moet hem alleen bespelen als een micro chirurg.
Na 10 minuten zoeken hoe ik een barre moet pakken, heb ik nog weinig zin om te spelen.

Ik begrijp nu ook wel dat 50mm groot is. Voor mij alleen niet.
Ik zoek nu ook naar een gitaar die iets breder is dan normaal.
En ja, laten bouwen is altijd een optie.
Kost ongeveer vanaf 2250 eurie.
En niet dat ik dat niet wil maar iedereen wil toch graag eerst even spelen en dan kopen!
Als je laat bouwen dan hebbie al gekocht. Wat als het niet is wat je wil?
Mijn vox is waanzinnig maar heb toch even in piepzak gezeten.
Alles is al gezegd over een bredere nek.

Klassiek accoustisch kopen, meer eelt op je vingers, dikkere snaren, dunnere snaren, oefenen, dat hebben we allemaal gehad in het begin, enz.
En ja, ook veel andere gitaristen hebben het voor elkaar gekregen met kolenschoppen.
Ik heb nu 3 maanden les. ik speel bijna iedere dag met heel plezier en ga leuk vooruit.
Met mijn Jay Turser had ik zeker afgehaakt, want dat was ik eigenlijk al. Gelukkig vond ik Vox Humana.

Vreemd genoeg vinden veel gitaristen het altijd even wennen maar na 5minuten het best lekker spelen zo'n brede nek.

Mijn vraag was alleen zijn er mensen die weten of er hollowbody's zijn met wat bredere nek!

Hoor het graag.

Godzilla

Midwolda
29 oktober 2011, 09:44
Een tijdje geleden had ik een Ibanez AM73T, waarvan ik vond dat die nek nogal breed was.
Het zal wel 43mm geweest zijn, maar op de een of andere manier voelde die hals erg breed aan.
Heeft natuurlijk ook te maken met de dikte en radius van de neck, en dus hoe je je hand neerzet.
Misschien eens een paar modellen uit de Ibanez Artcore serie uitproberen?

Wop6670
29 oktober 2011, 11:11
Goede tip Midwolda,

Zal even gaan spitten wie wat van die modellen heeft. Ga ik daar even wat op proberen.

Bedankt!

Willem

Wop6670
29 oktober 2011, 16:12
Bah!

Ben ongelukkig. Ben vandaag bij Holland Muziek geweest. Zeer grote sortering in alle prijsklassen.
Prachtige Duisenberg bespeeld, Gretsch goedkoop en duur, Gibson 335, kortom het hele assortiment. Het enige was een smallbody accoustisch. Een T5. Daar kon ik op spelen. Super kwaliteit. Ik vind die dingen alleen zo saai en lelijk. Koste ook nog eens 2000,_ eurie.
Zeer zeker zijn centjes waard, zo bedoel ik het niet. Wat weet ik nou van gitaren!

Zal wel weer moeten laten bouwen. Bah.

Gaat de vacantie van volgend jaar weer.
Ga een site opzetten. Dikke vingers punt nl.

Misschien een gat in de markt.
Mmm.

geertjan
29 oktober 2011, 19:06
Wat dacht je van deze:

http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/medium/spullekes.jpg

De rechter gitaar bedoel ik.
Het is een The Loar LH-600
Ze hebben geen zeer brede hals (44 cm) maar wel een lekker dikke met v-profiel.
Kijk hier maar eens voor het assortiment: www.theloar.com ze hebben ook electrische modellen

Heel mooie gitaren (massieve delen, goede hardware) voor weinig (deze koste me een dikke 800 Euro)

Succes

G

Wop6670
29 oktober 2011, 22:13
Hoi G,

Kijk dat is weer wat breder dan de rest. Volgens de site zelfs 44,5mm. Mooie betaalbare gitaar. Ga even of ze hier in het westen verkocht worden.

Bedankt G :crazyhappy:

Willem

geertjan
29 oktober 2011, 22:24
Kijk eens bij guitarlounge in den haag, die verkoopt ze geloof ik.

G

Wop6670
29 oktober 2011, 22:39
Volgende week even bellen of ze wat op voorraad hebben want wat ze op de site hebben is verkocht.

Luek dat zoeken. Hoop dat het wat is.

Thx

Willem

aaronstonebeat
29 oktober 2011, 22:51
Heb je nog niet overwogen zelf iets te bouwen? Ik las in je eerste bericht op het forum dat je interesse hebt in techniek.

Tegelijk, ik heb een leerling die volgens mij ook richting 2 meter gaat en die speelt gewoon op standaard gitaren.
Bij mijn gitaarlessen kom ik alles tegen; van meisjes van acht tot reuzen van tegen de vijftig. En allen worstelen ze met dezelfde problemen: snaren die niet goed klinken omdat ze niet goed worden gefret, snaren die niet klinken omdat een andere frettende vinger er tegenaan komt, en die verduivelde barréakkoorden. Sowieso lenigheid in de vingers en ontwikkeling van de motoriek. Het komt allemaal met oefening, geduld en toewijding.

Wop6670
29 oktober 2011, 23:29
Ja,

Zucht. Probleem. Werken, gitaar spelen, les, ben een fender princeton aan het bouwen.
Point to point, ben mijn buizentechniek kennis aan het verbreden.
Loop ploegendiensten. Moet af en toe ook nog wat vrienden, kennissen en familie zien.
Moet ook nog scopologie onder de knie krijgen.

Pff. Ook nog een gitaar gaan bouwen. Heb te weinig tijd in dit leven.
Een gitaar bouwen moet je even leren. Veel gereedschap voor nodig. Veel onderzoek doen.misschien in de toekomst.
Ben er wel achter dat een goede gitaar heel veel ergenis weg neemt.
Verder bouw je niet zomaar een hollowbody.

Grote handen is een voordeel als je gitaar wilt spelen. Daar ben ik wel achter.
Het probleem zit in de platte toppen. De meeste mensen hebben puntige vingers en ik niet. Zo plat als een kwartje. Dus mijn snaren slaan dood. Heb al behoorlijk eelt op de toppen maar het mag niet baten.

Heb een vox laten bouwen en je voelt meteen verschil met de productiemodellen.
Rammelt niet. Goede spanners alles deugd.
Vervelende is dat het behoorlijk duur is.

Vindt de hollowbodys echt tegek. Zien er goed uit spelen prettig maar die dunne nekjes daar wordt ik gek van.

Willem

Wop6670
30 december 2011, 20:00
Yippie,

Gitaar gevonden. Een Farida FA-17 SP FP Jazz gitaar. Van chinese makelij. Een nek van 46 mm breed. Mooie klank. Chinese makelij maar bijzonder goed van kwaliteit. :crazyhappy:
Heb van de fabrikant een youtube filmpje gevonden.
http:// http://m.youtube.com/#/profile?desktop_uri=%2Fuser%2Ffaridaguitars&help=False&channel_id=0&livestreaming_tutorial=False&ytsession=%7B%7D&start=0&user=faridaguitars&tab=&autoplay=True&gl=NL&view=videos&v=hi6CEpYjWzQ ( http://m.youtube.com/#/profile?desktop_uri=%2Fuser%2Ffaridaguitars&help=False&channel_id=0&livestreaming_tutorial=False&ytsession=%7B%7D&start=0&user=faridaguitars&tab=&autoplay=True&gl=NL&view=videos&v=hi6CEpYjWzQ)


Leuke winkel ook. Kleine winkel maar wel een bijzondere sortering. Verweij in Zaandam vlak bij de dam.
http://www.amplifyingacoustics.nl/
Veel aparte gitaren en scherp geprijst.
Heeft ook een aantal gitaren die ik nog niet in andere winkels heb gezien.

Doet niet moeilijk en geeft goede service. :ok:

Willem

Midwolda
31 december 2011, 10:20
Je joetjoep-linkje doet 't niet... maar als het deze is:

http://www.faridaguitars.co.uk/v1/images/med_images/fa17_sp_fp_an.jpg

dan heb je wel een heel mooie jazzbak gescoord, gefeliciteerd!

Wop6670
31 december 2011, 12:00
Bedankt Midwolda,

Voor het plaatsen van de foto.
Ik heb het linkje nog geprobeerd. :(
Meestal schrijf ik het via mijn tablet. Het gaat nog wel eens fout.
Ik ga ook het andere model proberen te vinden.
Kijken hoe die speelt.

http://www.faridaguitars.co.uk/_images/jazz/FA-17-FM.jpg

De Farida FA-17 FM.

Als de nek net zo breed is en de klank goed dan wordt het misschien nog wat.

Natuurlijk laat ik het weten. :ok:

Willem

macwilliams
31 december 2011, 12:46
Dat is een mooie gitaar Willem.
Ik ben dan wel geen godzilla met m'n 168cm maar ik ken dat probleem van platte vingers ook wel een beetje.

Zo'n tablet is dan voor jou wat voor mij de samsung galaxy s 2 is;)

Wop6670
31 december 2011, 13:33
Dat is een mooie gitaar Willem.
Ik ben dan wel geen godzilla met m'n 168cm maar ik ken dat probleem van platte vingers ook wel een beetje.

Zo'n tablet is dan voor jou wat voor mij de samsung galaxy s 2 is;)

Dank je Macwilliams,

Hij bevalt ook goed. Mijn andere gitaar heeft een topnut van 52mm en is goed als oefen gitaar. Heb dan wat meer speelruimte om te knoeien.
Hij klinkt wel erg goed met erg veel sustain voor een stratocaster model.
Kan nu met de smallere nek finetunen.
Kan nu ook wat beginnen om zonder plectrum te spelen.
Met mijn Vox strat kreeg ik er geen fatsoenlijke noot uit. Alleen met plectrum.
Speel wel met een duimplectrum omdat ik weinig nagel heb op de duim. Ongelukje uit het verleden.

De platte toppen is voor het spelen echt lastig. Ik pak op een normale nek echt twee snaren waarvan de tweede mute. Heel vervelend. Je kan dan niet kopen wat je wil.:(

En de galaxy S2 heb ik ook als praatijzer. Bevalt goed. Alleen de toetsen zijn wat klein voor het smsen. :seriousf::seriousf:

Lol

Willem