PDA

View Full Version : Zelf plectra maken.



snaarplukker
28 oktober 2011, 22:11
Ik vond toevallig een link (http://www.pickpunch.com/) waar je voor redelijk weinig kosten je eigen plectra kan maken. Geen idee of dit al op dit forum onder de aandacht is gebracht.

Kritz
28 oktober 2011, 22:20
Ik zit nog maar pas op dit forum,en heb ik het nog niet gezien.
Ook het toestelletje dat je weergaf is mij onbekend,maar lijkt mij interessant.
Kritz

Eygen
28 oktober 2011, 22:24
Geinig dingetje, maar ik heb wel vaker plectra geknipt van portemonnee kaarten. Ik vind ze zelf veeeel te dun. Dan is zo'n pick punch ook niet van veel nut. Wel een leuk gadget natuurlijk.

barno
28 oktober 2011, 22:29
Goed gevonden maar dat kan even goed met een schaar en wat schuurpapier. en idd, dat soort kaartjes zijn mij veel te dun.

Kritz
28 oktober 2011, 22:31
Geinig dingetje, maar ik heb wel vaker plectra geknipt van portemonnee kaarten. Ik vind ze zelf veeeel te dun. Dan is zo'n pick punch ook niet van veel nut. Wel een leuk gadget natuurlijk.



Je kan toch wel ietsje dikkere materialen gebruiken,of niet?
b.v. van afdankertjes slagplaten of andere materialen die toch genoeg in de
handel te verkrijgen zijn.

pueblo
28 oktober 2011, 22:32
idem, ik maak er ook wel vaker, oude printplaatjes, cd's,... en die dingen zal dat beestje niet snel knippen.
als je veel dunne plectra nodig hebt is dit wel handig

Kritz
28 oktober 2011, 22:36
Dan zal iets of wat gitarist ,geen donder hebben aan zo iets.,
Hetzij misschien om schoenen te lappen of zo.

pueblo
28 oktober 2011, 22:43
Dan zal iets of wat gitarist ,geen donder hebben aan zo iets.,
Hetzij misschien om schoenen te lappen of zo.

er zijn gitaristen die bijna enkel met dunne plectra spelen, voor hen is dit handig.
ik weet ook niet hoe dik dit kan gaan, dus misschien valt het al bij al nog mee, wie weet

snaarplukker
28 oktober 2011, 22:46
Je kan toch wel ietsje dikkere materialen gebruiken,of niet?
b.v. van afdankertjes slagplaten of andere materialen die toch genoeg in de
handel te verkrijgen zijn.
Ze verkopen er ook diverse soorten plectrum materiaal, voor zover ik heb gezien van 0.50, 0.65 en 0.80mm dik. Dus je hoeft er je creditcard niet voor te verknippen.;)

Javaca
28 oktober 2011, 22:50
In de Musicmaker van vorige maand stond volgens mij zo'n ding. Was ook een nederlandse importeur voor.

Kritz
28 oktober 2011, 22:52
er zijn gitaristen die bijna enkel met dunne plectra spelen, voor hen is dit handig.
ik weet ook niet hoe dik dit kan gaan, dus misschien valt het al bij al nog mee, wie weet


Je kan gelijk hebben maar is het dan wel de moeite, knippen en dan moet je ook nog eens met een schuurpapiertje erover. Wat kost een plectrum?
veel sneller gekocht,en je komt weer een keertje in de gitarenschop.

Plant
29 oktober 2011, 00:02
Ik heb ook wel eens plectra geknipt uit oude pasjes. De dikte / stugheid klopte dan wel maar klankmatig werkte het niet. Het is toch ander materiaal en dat hoor je, beetje neuzig geluid. En je moet het toch nabewerken. Fabrieks-plectra zijn langs de rand wat afgerond, plectra die je even uit een plaat stanst niet. Voor de tijd die je dan al met al kwijt bent om ze net zo te krijgen, koop je ze gewoon standaard plectra.

Kritz
29 oktober 2011, 00:16
Ik heb ook wel eens plectra geknipt uit oude pasjes. De dikte / stugheid klopte dan wel maar klankmatig werkte het niet. Het is toch ander materiaal en dat hoor je, beetje neuzig geluid. En je moet het toch nabewerken. Fabrieks-plectra zijn langs de rand wat afgerond, plectra die je even uit een plaat stanst niet. Voor de tijd die je dan al met al kwijt bent om ze net zo te krijgen, koop je ze gewoon standaard plectra.


Volgens mij gebruik je dat ding maar een paar keer,of zelfs dat niet.
Voor de Kerst maken ze mij er niet blij mee hoor. Voor hetgeen dat het kost,heb je aardig wat plectrums veronderstel ik.

proguitar89
31 oktober 2011, 19:07
ik had zes plectrums gemaakt van een cd. en had ik gewoon wat kleine tekeningetjes gemaakt om het mooi te maken.:supercool:

Kritz
31 oktober 2011, 19:10
ik had zes plectrums gemaakt van een cd. en had ik gewoon wat kleine tekeningetjes gemaakt om het mooi te maken.:supercool:


Toch een hoop werk voor wat het is,niet.

pueblo
31 oktober 2011, 21:01
Toch een hoop werk voor wat het is,niet.

hangt er van af, ik maak ze meestal ook zelf. als je speciaal naar de winkel moet voor plectra kun je evengoed je tijd besteden om er enkele te maken lijkt me :)

Kritz
31 oktober 2011, 21:11
hangt er van af, ik maak ze meestal ook zelf. als je speciaal naar de winkel moet voor plectra kun je evengoed je tijd besteden om er enkele te maken lijkt me :)


Ik kan je niet helemaal ongelijk geven,je maakt je plectra in uitvoering hoe dat je zelf wil. De gitaarshop is maar vijf minuten van waar ik woon,dus plectrum zo gehaald. :)

EDV
31 oktober 2011, 21:20
5 minuten...da's dus 10 heen en terug, plus de tijd die je in de gitaarwinkel bent met alle verlokkingen van dien...nee, volgens mij (en zeker als je je creditcard verknipt) heb je je geld hiermee zo terugverdiend :D

Kritz
31 oktober 2011, 21:25
5 minuten...da's dus 10 heen en terug, plus de tijd die je in de gitaarwinkel bent met alle verlokkingen van dien...nee, volgens mij (en zeker als je je creditcard verknipt) heb je je geld hiermee zo terugverdiend :D


Die verlokkingen dat is het gevaarlijkste. Ochhhh,was ik maar verknocht aan
pingpong ballen.

barno
31 oktober 2011, 22:21
hier is een aanrader: leer spelen zonder plectrum. een bevrijding, echtwaar.

Thiez
31 oktober 2011, 22:24
Plectrums ga ik gewoon kopen. Het welleens om wat te proberen uit flipo's, hout, aluminium en koper plectrums gemaakt, maar die moeite ga ik niet meer nemen.

snaarplukker
31 oktober 2011, 22:24
OK, niet iedereen woont 5 minuten van een muziekwinkel af. Ik zou zo een uurtje kwijt zijn om plectra uit de winkel te halen en voor 6 a 7 euro aan benzine verbranden. Dus uit economisch oogpunt ben ik aan internet bestellingen gebonden. Niet dat ik zelf die plectra ga maken want met een zakje dunlops (12 stuks) doe ik wel een jaartje mee. ;)
Ik bracht dit artikel onder de aandacht omdat ik op dit forum las dat diverse gitaristen vroegen hoe je goedkoop aan plectra kon komen.

proguitar89
31 oktober 2011, 22:27
hangt er van af, ik maak ze meestal ook zelf. als je speciaal naar de winkel moet voor plectra kun je evengoed je tijd besteden om er enkele te maken lijkt me :)

zo denk ik er ook over ze kosten meestal wel 80 cent of minder maar ik kon het makkelijk zelf maken alleen de troep die van de cd's kwam was minder ik had toen net me kamer schoongemaakt.

aaronstonebeat
31 oktober 2011, 23:25
Mij bevalt het zelf maken van plectrums steeds beter. Sterker nog, ik speel alleen nog maar met zelf gemaakte exemplaren (voornamelijk ook op zelf gemaakte gitaren ;)).

Mijn voorkeur gaat meer en meer uit naar het hout van de kokosnootschil. Daar is makkelijk en goedkoop aan te komen (niet altijd maar uit één noot haal je er heel wat), het is uiterst slijtvast en ik vind het erg fijn spelen. Ik ben inmiddels ook best handig geworden in het uitsnijden van een basisvorm met een dremel en die verder bij te schuren.
Ze gaan lang mee, en ik speel veel.

Been vind ik ook erg prettig om mee te spelen maar het is een pak meer werk om geschikte plakken uit een stuk bot te halen. Ik denk dat ik dat voortaan maar reserveer voor topkammen. Dunlop Big Stubby's van 3 mm vind ik ook goed als ze vers zijn maar ze slijten een heel stuk sneller; en voor plectrums van speciale materialen betaal je hier ter stede snel 10 a 15 euro.

Dunne plasticjes hoef ik nooit meer. Zo'n stansapparaatje zal aan mij dan ook niet besteed zijn.
En wat Barno zegt (ik parafraseer): met de vingers leren spelen, opent nieuwe wijdse vergezichten :cheerup:

RS-Rik
1 november 2011, 10:23
Gewoon van dun hout maken, beetje vijlen, beetje schuren, werkt prima heb ik ook eens gedaan.

Hout klinkt heel anders dan plastic.

pueblo
1 november 2011, 11:25
Mijn voorkeur gaat meer en meer uit naar het hout van de kokosnootschil. Daar is makkelijk en goedkoop aan te komen (niet altijd maar uit één noot haal je er heel wat), het is uiterst slijtvast en ik vind het erg fijn spelen. Ik ben inmiddels ook best handig geworden in het uitsnijden van een basisvorm met een dremel en die verder bij te schuren.
Ze gaan lang mee, en ik speel veel.


kokosnootschil is inderdaad superhard, heb er al een paar keer dingen mee gemaakt, maar nog nooit plectra, moet ik misschien maar eens proberen

Kritz
1 november 2011, 11:37
Wat Barno zegt,met de vingers leren spelen,zou ik ook graag leren. Ik kan amper zo al spelen. Wat lijkt dan het beste?verder leren en meteen zonder plectrum,hoe begin ik daar aan? :)

barno
1 november 2011, 12:07
Wat Barno zegt,met de vingers leren spelen,zou ik ook graag leren. Ik kan amper zo al spelen. Wat lijkt dan het beste?verder leren en meteen zonder plectrum,hoe begin ik daar aan? :)

als je pas begint, zou ik zonder leren spelen. later overschakelen naar pick is easy. eens je enkel met plectrum hebt leren spelen, is omschakelen pak moeilijker.

Kritz
1 november 2011, 12:12
[QUOTE=barno;2731345]als je pas begint, zou ik zonder leren spelen. later overschakelen naar pick is easy. eens je enkel met plectrum hebt leren spelen, is omschakelen pak moeilijker.[/QUO


Bedankt,voor je raad. :):)