PDA

View Full Version : Binnenzijde klassieke gitaar lakken?



grizzly
28 oktober 2011, 18:39
Zijn er voordelen of nadelen aan het behandelen van de binnenkant van een klassieke gitaar?

En als die er zijn, is er dan een voorkeur voor politoeren of lakken?

ernieman
28 oktober 2011, 20:11
Fred, jij hebt dat toch eens gedaan als ik me goed herinner?
Ik weet dat iemand mij dat ooit verteld had, en dat dat niet echt goed had uitgepakt. Iets met kromtrekken enzo...

G.G.
28 oktober 2011, 20:23
Mr. Bean-methode lijkt me uitstekend voor Grizzly

Wist niet dat de binnenkant behandeld werd? Dacht dat dat nooit gebeurde.

BLUEWEY
28 oktober 2011, 23:36
Binnenkant beter niet behandelen Grizzly.., wordt over het algemeen niet gedaan, want het lijkt me dat de eventuele ervaringen daarmee niet al te best zijn geweest. Het kan namelijk zijn, dat het geluid TE VEEL resoneerdt/te ruimtelijk klinkt, en miss krijg je zelfs een soort echo...

Dootch heeft ervaring met binnenkant behandelen, maar dat is bij een western geweest.

grizzly
29 oktober 2011, 18:20
Ik weet dat Bogdanovich een aantal onderdelen (Braces, hielblok etc) van de binnenkant behandeld met Shellac.
Maar dat heeft denk ik meer een cosmetisch doel.

aaronstonebeat
29 oktober 2011, 20:10
Het komt wel voor:


http://www.youtube.com/watch?v=308bh3DHSzY

grizzly
29 oktober 2011, 20:18
Ik zou me kunnen voorstellen dat het de gitaar minder gevoelig maakt voor vochtopname.
Ik hoorde vandaag iemand vertellen dat het de klank zeker beïnvloed.

gertgert
31 oktober 2011, 08:34
In het boek van Bogdanovich wordt inderdaad aangegeven het achterblad (niet de bracings) en ik meen ook de zijkanten en linings aan de binnenkant te voorzien van shellac. Een paar laagjes politoer zijn zo ontzettend dun dat m.i. niet heel veel zal uitmaken voor de klank, maar da's een aanname, ik heb er geen ervaring mee. Het ziet er wel erg fraai uit.

Dootch
31 oktober 2011, 15:23
Ik heb het zelf inderdaad ook gedaan:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?134049-mijn-eerste-western-gitaar/page13

ergens midden op de pagina.


Maar nu twijfel ik of ik het nog zou doen.
Aangezien ik recent een barst had in de gitaar
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149867-Advies-gevraagd-herstelling-barst-in-rug-van-folkgitaar


Nu denk ik zeker niet dat de barst komt van het politoeren , wel in tegendeel, maar bij mijn gitaar is de rug redelijk bol.

Het probleem zit hem echter in het herstellen. Zoals je in mijn bouwtopic kon zien "pakte" de lijm niet omdat ik de rand had gepolitoerd:sssh:

Dat probleem heb ik dus nu mogelijk ook met de herstelling. De diamantjes zijn er ingekleefd, maar zal de lijm het houden?

Ik had er moeten aan denken om even met alcohol te deppen of zo voor de herstelling, maar ja ....
Daarom zou ik zeker al geen vernis gebruiken, want afschuren aan de binnenkant is al helemaal een utopie.

Los van de herstelling: Of het de klank beinvloed weet ik niet, want ik kan met niks vergelijken. Wat ik wel hoor van luisteraars-gitaristen is wel dat mijn gitaar een ongelofelijke projecterende capaciteit heeft en veel volume. 't Is natuurlijk moelijk een gevoel te omschrijven, maar ze is enorm responsief.

Het zijn natuurlijk ijle termen en 't is niet om mijn eigen klank te bestoefen of zo, want dat is smaak. Maar wat ik hierboven beschrijf is wel zo. Het zou kunnen doordat de achterwand minder geluid absorbeert?

gengar
2 november 2011, 08:50
Je kan het doen als je het maar niet op plekken doet waar het evt kwaad zou kunnen. dit is heel logisch maar ik bedoel je moet er rekening mee houden dat de gitaar 'reparable' (reparabel??) moet zijn en wat dat betreft gaat finishing aan de binnenzijde niet helpen. Overal waar finish komt ga je achteraf eerst weer moeten verwijderen mocht er ooit iets aan moeten hechten.
Dat onderscheidt toch eigenlijk de goede van de niet goede gitaren en dat is vaak de gebruikte lijmsoort en de mogelijkheid om erna nog reparaties aan te voltooien. Alleen het achterblad tussen de bracings, wat je in principe toch alleen ziet, lijkt me een ok optie.

jos geers
24 november 2011, 18:49
Hoi tja heb nu drie gitaren gebouwd 2 type selder en 1 type favino (gypsy jazz) deze gitaar typen werden vroeger allemaal gelakt van binnen met 2 lagen cellulose reden was dat macafferi er vanuit ging dat dit een stabielere gitaar mbt vocht werking opleverde. Dus er is ervaring mee en wel vanaf circa 1930...;)