PDA

View Full Version : Prince Runaway



JimiDylan
28 oktober 2011, 13:50
Dit is mijn 2de song voor mijn studie Songwriting aan de RockAcademie. Aan deze song zat wel een specifieke opdracht verbonden. Het mocht maximaal 4 akkoorden hebben, moest in majeur staan, een uptempo feel, en een verhaallijn geschreven in de derde persoon. Verder heb ik dit gebruikt voor de workshops demo opnemen en ben ik bezig geweest met violen (en het gedeeltelijk samen arrangeren daarvan) met iemand van het conservatorium.

http://soundcloud.com/nickpilmeyer/nick-pilmeyer-prince-runaway-1

Ernest01
28 oktober 2011, 15:31
Eerste nummer was goed, maar dit nummer vind ik beter.
Qua opname, maar zeker ook qua zang. Hier zing je krachtiger, als ik het zo mag uitdrukken.

De viool had wat meer op de achtergrond gemogen in de mix.
Maar misschien is dat, omdat ik een beetje 'allergisch' ben van 'solo-violen'.... :hide:

Belooft nog wat, als je meer gaat componeren.:ok:

JimiDylan
28 oktober 2011, 17:05
Hartstikke bedankt Ernest! Ik heb hier ook veeeel meer tijd ingestoken qua opnemen dan bij de vorige, aangezien ik dit nummer dus ook gebruikt heb voor onze workshops daarover. Vorige nummer is qua zang echt in 10 minuten gedaan :-P. Ik snap dat van die violen, het is echt een love/hate thing, sommige mensen vinden het helemaal geweldig, andere mensen vinden het drie keer niks. Ik vond het bij dit nummer in ieder geval heerlijk, maar goed ieder zijn ding ook he.

EDV
28 oktober 2011, 17:20
Ik heb bij dit nummer het gevoel dat je boven je eigen stemt...in beide nummers eigenlijk. Is dit je prettigste stem om in te zingen of vind je het zo mooier (waarbij ik zelf denk dat je een stuk lager beter zult klinken)?

Lekkere muziek, dat zeker...die violen kunnen imo prima :)

JimiDylan
28 oktober 2011, 20:52
Zo is het geschreven, ik heb er nooit over nagedacht om het wellicht in een lagere toonsoort te zetten. Het is wel iets waar ik nu over nadenk bij toekomstige songs, het is wel waar namelijk. Sommige dingen zitten op de grens van mijn buik en kopstem. Wat wel vaak het probleem is dat ik het bijvoorbeeld in het couplet precies goed zit, en ik het eigenlijk niet lager wil doen, en het refrein dan te hoog is. Maar ik zal er zeker bij nadenken de volgende keer, bedankt voor de tip! Je bent niet de eerste die er mee komt ;-)
Hoewel ik wel moet zeggen dat het nog lang niet zo hoog is als dat ik kan, het wordt gewoon passen en meten de volgende keer ;-)

Duhsjaak
30 oktober 2011, 02:26
Hi
Er is een theorie, dat de UK en Frankrijk aan elkaar hebben gezeten. Dat mag idioot lijken, totdat je gaat kijken naar de muziek en de gelijkenissen die je aantreft. Fransen hebben ooit geluiden (zij het op viool in plaats van doedelzak - ook B heeft een eigen piperstraditie) gehad die werkelijk veel overeenkomsten vertoonden met de Pipers uit Schotland.

Een deel van die Fransen gingen naar de de VS, waar de traditie in ere werd gehouden en (niet voldoende) commercieel werd gemaakt. Daarin hoor je nog de 'drone', het los laten meeklinken van een snaar als grondtoon, iets dat ook gebeurd met een doedelzak.

Het volume van een viool heeft het in dancehalls afgelegd tegen de accordeon. En de 'Zydeco' die er mee werd gemaakt. Die werden bespeeld (vaak) door negers en de roots van die muziek zitten weer in de Duitse polka.

Die gedachtegang werd mij ingegeven door de gedubde viool, die je vrij prominent in de mix hebt gezet. Ik vind het wel lef hoor! Dit soort muziek word vaker met cello gecombineerd dan met viool.

Op Holland Pop Festival stonden uit mijn hoofd 5 bands geprogrammeerd met een electrische viool in de bezetting, dus de waardering voor viool in de pop/rock fluctueert nogal.

Super goed/pakkend liedje. Lef uitvoering (lef is moor) en een verdomd knappe prestatie van de dame.

Je kunt alleen maar hopen dat ze je op deze basis weer naar 'the next level' zullen laten gaan.

Fijn stukkie muziek. Ik duim voor een originelere opdracht de volgende keer, maar wat je van deze flutopdracht hebt gemaakt dwingt respect af!
Vriendelijke groet, Gus

JimiDylan
30 oktober 2011, 16:20
Hartstikke bedankt Gus! Ik heb specifiek gekozen voor de viool, omdat het hoge toch wat vrolijker klinkt vaak en wat meer energie kan geven in dit geval. Overigens moet ik erbij zeggen dat het idee van de violen van iemand heb gekregen, ik heb er over nagedacht en ben er mee aan de slag gegaan. Ik heb de violen expres vrij present gemaakt in de mix, omdat het arrangement de rest wat mij betreft sterker maakte. In ieder geval bedankt voor de tip, en ik laat binnenkort weer van me horen met nieuwe nummers ;-)

Fusion
31 oktober 2011, 13:33
++++ de compositie, echt HEEL knap om met 4 akkoorden toch een couplet, refrein en brug neer te zetten!!
++++ de tekst, echt hit-materiaal goed vind ik t. Op wat kleine details na, vind ik dit echt van een professioneel niveau
++ zang, lekker gezongen, niet helemaal perfect, maar best goed

---- viool, ongeinspireerde overbodige lijnen. Erg jammer, want de combinatie qua klank is best fijn
-- de mix is nog niet helemaa lekker, viool idd te hard.

JimiDylan
31 oktober 2011, 16:33
Wederom bedankt voor de complimenten en tips! Qua arrangement kan ik er niks meer aan veranderen (moet weer door met volgend werk ;-) ), maar met de mix ga ik zeker nog even tweaken na deze comments ;-)