PDA

View Full Version : Marshall Valvestate 8080 met ruisprobleem



telecaster01
28 oktober 2011, 08:31
Collega gitaristen/techneuten,

Ik heb een marshall 8080 gekocht met veel ruis.
Heb de printplaat al gecontroleerd op losse contacten, potmeters gereinigd.
Als de potmeters uit staan is de ruis weg.
Het zit zeker niet in de gitaar of de kabel (getest op andere amp)
Ik denk dat het in de inganstrap zit.
Kan iemand mij vertellen welk component het meest gevoelig is in deze ingangstrap ( welke condensator of transistor )
Hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.

Groet,
Kees

o0rollo0o
28 oktober 2011, 09:15
Misschien een opendeur: Is de versterker geaard? Stekker al andersom in het stopcontact gestopt?

telecaster01
28 oktober 2011, 09:54
Misschien een opendeur: Is de versterker geaard? Stekker al andersom in het stopcontact gestopt?

Allemaal al geprobeerd, maar bedankt voor de tip.

Groet,
Kees

big dooley
28 oktober 2011, 12:02
buisje nog OK?

telecaster01
28 oktober 2011, 14:29
buisje nog OK?

Buisje is oke, zonder buis is ook de ruis (dat rijmt)

o0rollo0o
28 oktober 2011, 15:07
De filterpots(condensatoren) al gecontrolleerd op bolstaan?

telecaster01
28 oktober 2011, 18:43
De filterpots(condensatoren) al gecontrolleerd op bolstaan?



Uiterlijk zien ze er nog allemaal strak uit, niet bol beschadigd of lekkage's.

flo123
28 oktober 2011, 22:55
Als de ruis weg is als je het master volume dicht draait, zit het in de voorversterker, niet in de eindversterker.

Je zou een schema kunnen opzoeken en dan met een "audio-probe" het audio pad kunnen nalopen om te luisteren waar de ruis precies ontstaat:
http://www.diystompboxes.com/pedals/audioprobe.jpg
http://www.geofex.com/FX_images/audioprb.gif
Een audio-probe kun je dus simpelweg maken uit een afgeknipt jack snoer met:
- Aan de ene kant een jack plug die je in je versterker kunt steken
en
- Aan de andere kant een:
-- Klemmetje om de aarde draad om te verbinden met de aarde van je circuit.
-- Condensator die met 1 pootje met de signaal draad van het jack snoer is verbonden. Met het andere condensator pootje kun je nu punten op je circuit aanraken en luisteren wat voor een signaal je daar hoort.

telecaster01
29 oktober 2011, 08:34
Als de ruis weg is als je het master volume dicht draait, zit het in de voorversterker, niet in de eindversterker.

Je zou een schema kunnen opzoeken en dan met een "audio-probe" het audio pad kunnen nalopen om te luisteren waar de ruis precies ontstaat:
http://www.diystompboxes.com/pedals/audioprobe.jpg
http://www.geofex.com/FX_images/audioprb.gif
Een audio-probe kun je dus simpelweg maken uit een afgeknipt jack snoer met:
- Aan de ene kant een jack plug die je in je versterker kunt steken
en
- Aan de andere kant een:
-- Klemmetje om de aarde draad om te verbinden met de aarde van je circuit.
-- Condensator die met 1 pootje met de signaal draad van het jack snoer is verbonden. Met het andere condensator pootje kun je nu punten op je circuit aanraken en luisteren wat voor een signaal je daar hoort.

Hallo Flo,

Eigenlijk een "tracer"om de ruis op te sporen..........
Heb een schema gevonden van de 8080, alleen de componenenten zijn niet duidelijk te lezen, maar op de print zal ik het toch ook aardig kunnen volgen.
Probleem zit volgens mij ook inderdaad vlak na de input.
Daarna wordt de ruis uitversterkt.
Ga zo de soldeerbout maar even onder stoom brengen, en een poging wagen.

Groet,
Kees

fastfolkert
29 oktober 2011, 09:51
Had je misschien al gezien, maar het schema staat http://www.drtube.com/schematics/marshall/pc0689.pdf
IMHO heb je de meeste kans bij de aktieve komponenten, die TL072 opampjes bijv. Wellicht zitten ze in een voetje?


Weet je zeker dat de pots met goede kontaktspray hebt behandeld? Ik heb laatst voor iemand zo'n 1985 12W Marshall combootje schoongemaakt die dezelfe problemen had: geen geluid en alleen maar ruis. Behandelen met kontaktspray van Philips-Service hielp in dat geval.


YMMV,

Jasper.
29 oktober 2011, 09:55
Misschien een opendeur: Is de versterker geaard? Stekker al andersom in het stopcontact gestopt?

Andersom in het stopcontact? Dat moet toch helemaal niet uitmaken, komt wisselstroom uit. Of heb ik het nou helemaal mis?

bass blom
29 oktober 2011, 09:58
Andersom in het stopcontact? Dat moet toch helemaal niet uitmaken, komt wisselstroom uit. Of heb ik het nou helemaal mis?

als er ook andere dingen, effect voedingen o.i.d. in het stopcontact zitten kan het wel degelijk uitmaken ja.

telecaster01
29 oktober 2011, 10:03
Had je misschien al gezien, maar het schema staat http://www.drtube.com/schematics/marshall/pc0689.pdf
IMHO heb je de meeste kans bij de aktieve komponenten, die TL072 opampjes bijv. Wellicht zitten ze in een voetje?


Weet je zeker dat de pots met goede kontaktspray hebt behandeld? Ik heb laatst voor iemand zo'n 1985 12W Marshall combootje schoongemaakt die dezelfe problemen had: geen geluid en alleen maar ruis. Behandelen met kontaktspray van Philips-Service hielp in dat geval.




YMMV,
Een aantal potmeters heb ik vernieuwd en een aantal gedemonteerd open gemaakt gereinigd met alcohol en met tunap 373 weer gesmeerd (werkt altijd perfect, ook op lange termijn)
IC's zitten niet op voetjes
schema heb ik geprint nu

Jasper.
29 oktober 2011, 10:33
als er ook andere dingen, effect voedingen o.i.d. in het stopcontact zitten kan het wel degelijk uitmaken ja.

Oh ok, weer wat geleerd.

telecaster01
29 oktober 2011, 13:06
Als de ruis weg is als je het master volume dicht draait, zit het in de voorversterker, niet in de eindversterker.

Je zou een schema kunnen opzoeken en dan met een "audio-probe" het audio pad kunnen nalopen om te luisteren waar de ruis precies ontstaat:
http://www.diystompboxes.com/pedals/audioprobe.jpg
http://www.geofex.com/FX_images/audioprb.gif
Een audio-probe kun je dus simpelweg maken uit een afgeknipt jack snoer met:
- Aan de ene kant een jack plug die je in je versterker kunt steken
en
- Aan de andere kant een:
-- Klemmetje om de aarde draad om te verbinden met de aarde van je circuit.
-- Condensator die met 1 pootje met de signaal draad van het jack snoer is verbonden. Met het andere condensator pootje kun je nu punten op je circuit aanraken en luisteren wat voor een signaal je daar hoort.

Hallo Flo,

Nu heb ik heel bijdehand zo'n tracer gemaakt, maar weet eigenlijk niet helemaal goed wat ik moet horen/meten.
Als ik de meetpen op opamp (IC 1 TL072S) pen 5 hou, dan is de ruis uit het systeem.
Op condensator C1 en R2 blijf ik op de "hete"kanten ruis horen"op de koude kant van R2 is de ruis weg.
Zou C1 de buisdoener kunnen zijn", dat is een condensator in een weerstand model, heb er nog wel eentje liggen in MK model.
Is dit het proberen waard?

Groet,
Kees

flo123
29 oktober 2011, 14:43
Je gebruikt dus dit schema?
http://www.drtube.com/schematics/marshall/pc0689.pdf

Ik neem aan dat je een andere goed werkende versterker+speaker gebruikt om mee te luisteren naar het signaal via de audio-probe? :)

telecaster01
29 oktober 2011, 16:47
Je gebruikt dus dit schema?
http://www.drtube.com/schematics/marshall/pc0689.pdf

Ik neem aan dat je een andere goed werkende versterker+speaker gebruikt om mee te luisteren naar het signaal via de audio-probe? :)
Dat is inderdaad het juiste schema.
Heb geen dezelfde versterker bij de hand om te meten.
Zie wel dat IC 1 aardig belangrijk is in de voortrap

flo123
29 oktober 2011, 17:14
Heb geen dezelfde versterker bij de hand om te meten.

Je moet natuurlijk met een goed werkende versterker luisteren naar het testsignaal van de audio probe, niet met de kapotte versterker die je aan het testen bent.

telecaster01
29 oktober 2011, 21:45
Je moet natuurlijk met een goed werkende versterker luisteren naar het testsignaal van de audio probe, niet met de kapotte versterker die je aan het testen bent.

Nog een andere techneut met een suggestie aangaande het schema?
Zou IC1 het probleem kunnen veroorzaken?
Of de RC schakeling aan het begin van de opamp?

fastfolkert
30 oktober 2011, 11:43
Nog een andere techneut met een suggestie aangaande het schema?
Zou IC1 het probleem kunnen veroorzaken?
Of de RC schakeling aan het begin van de opamp?

Passieve componenten (R's C's etc) gaan in de regel niet stuk, op power elco's na. My 2 cents zou ik zetten op ofwel slechte kontakten (pots, schakelaars) ofwel defekte IC's of transistoren.
Als je een scoop hebt, kun je evt. een testsignaaltje op de ingang zetten en met de scoop dat signaal volgen vanaf de input. Je ziet dan vanzelf waar het mis gaat.

YMMV

telecaster01
30 oktober 2011, 13:45
Passieve componenten (R's C's etc) gaan in de regel niet stuk, op power elco's na. My 2 cents zou ik zetten op ofwel slechte kontakten (pots, schakelaars) ofwel defekte IC's of transistoren.
Als je een scoop hebt, kun je evt. een testsignaaltje op de ingang zetten en met de scoop dat signaal volgen vanaf de input. Je ziet dan vanzelf waar het mis gaat.

YMMV

HAllo Folkert,

Ik gok inderdaad op de TL 072 CP, heb geen scoop om het signaal te volgen.
De pots die het probleem zouden kunnen veroorzaken (master volume/Reverb en Effect) heb ik gedemonteerd open gemaakt gereinigd en gesmeerd.
Er is over de versterker wel te spelen, maar de ruis is echt hinderlijk.
Heb al eerder een peavey buizenversterker gehad met een constante ruis, daar was ook een ic defect (van de phaser).
Maar die zat op een voetje, dat was wat makkelijker om mee te experimenteren
Zag op de site van dill elektronica in rotterdam dat ze wel een IC 072 op voorraad hebben, maar niet met de toevoeging CP, weet niet of dat problemen gaat geven.......
Twijfelde nog aan de input, maar heb hem omgewiseld met die van de send/return zonder resultaat

fastfolkert
30 oktober 2011, 21:14
HAllo Folkert,

Ik gok inderdaad op de TL 072 CP, heb geen scoop om het signaal te volgen.
De pots die het probleem zouden kunnen veroorzaken (master volume/Reverb en Effect) heb ik gedemonteerd open gemaakt gereinigd en gesmeerd.
Er is over de versterker wel te spelen, maar de ruis is echt hinderlijk.
Heb al eerder een peavey buizenversterker gehad met een constante ruis, daar was ook een ic defect (van de phaser).
Maar die zat op een voetje, dat was wat makkelijker om mee te experimenteren
Zag op de site van dill elektronica in rotterdam dat ze wel een IC 072 op voorraad hebben, maar niet met de toevoeging CP, weet niet of dat problemen gaat geven.......
Twijfelde nog aan de input, maar heb hem omgewiseld met die van de send/return zonder resultaat

Ik kan zo even snel niet vinden waar de CP voor staat, maar aannemende dat je huidige opamp een standaard 8p DIL behuizing is, moet je ook weer een 8p DIL variant terugplaatsten. Als je na het lossolderen eerst een voetje plaatst, kun je evt. experimenteren met andere opamps die de zelfde (universele) layout hebben.
Toch zou ik eerst proberen de echte boosdoener te (laten) achterhalen, want het lossolderen en weer terugplaatsen vereist wel enige soldeerhandigheid...

telecaster01
30 oktober 2011, 22:58
Ik kan zo even snel niet vinden waar de CP voor staat, maar aannemende dat je huidige opamp een standaard 8p DIL behuizing is, moet je ook weer een 8p DIL variant terugplaatsten. Als je na het lossolderen eerst een voetje plaatst, kun je evt. experimenteren met andere opamps die de zelfde (universele) layout hebben.
Toch zou ik eerst proberen de echte boosdoener te (laten) achterhalen, want het lossolderen en weer terugplaatsen vereist wel enige soldeerhandigheid...

Hallo Folkert,
Heb IC 1 omgewisselt (uitgesoldeerd) met IC 10 (reverb) zelfde ic, en nu is de ruis weg, dus IC 1 is de boosdoener.
Nu nog even een goed IC regelen voor IC 10
Bedankt voor je deskundig advies

fastfolkert
31 oktober 2011, 18:54
Hallo Folkert,
Heb IC 1 omgewisselt (uitgesoldeerd) met IC 10 (reverb) zelfde ic, en nu is de ruis weg, dus IC 1 is de boosdoener.
Nu nog even een goed IC regelen voor IC 10
Bedankt voor je deskundig advies

Graag gedaan :)
Die opamp (TL072) is een universele dual JFET input-opamp. Je kunt er waarschijnlijk zo een pin-compatibele opamp in zetten. Succes!