PDA

View Full Version : Improviseren jullie in figuren of in noten?



davidof
27 oktober 2011, 22:41
Hoi

Wat ik mij afvraag is of de meesten de figuren van de toonladders vanbuiten leren & doorschuiven dus helemaal niet weten welke noten ze eigenlijk spelen. Of weet je wel degelijk noot per noot wat je wil, in dat geval moet je dus enorm snel alle noten op de hals kunnen benoemen.

aaronstonebeat
27 oktober 2011, 22:50
Ik weet sowieso altijd wel in welke toonladder ik zit; dus de stapstenen liggen als het ware voor me uitgespreid, en ik heb heel wat figuurtjes langdurig getraind.

Maar ik probeer vooral een op het moment passende melodie te spelen en denk wat dat betreft vaak in intervallen; en de frasering, wanneer speel ik wat? Ook belangrijk: wanneer speel ik even niets.

En ik weet ook welk akkoord op het moment klinkt, welke harmonische functie het heeft en welke de tonen zijn die erbij horen.

barno
27 oktober 2011, 23:10
ik ken maar enkele scales, veel te weinig eigenlijk, dus ik improviseer vooral met timing en intervallen

TimS
27 oktober 2011, 23:12
Ik heb inderdaad alle vormpjes een keer uit m'n hoofd geleerd en weet niet precies welke noten ik speel. Gek genoeg weet ik wel precies welke toon gaat klinken als ik iets speel.

davidof
27 oktober 2011, 23:16
Welja ik dus ook, het probleem dat ik nu heb is dat ik het enorm moeilijk vind om van toonladders te wisselen. Als ik bijvoorbeeld rond de G & B snaar aan het improviseren ben en moet veranderen van toonladder lukt dit niet zonder terug te gaan naar die vertrouwde eerste positie waaruit ik altijd begin.

Hopelijk is dat wat duidelijk?

aaronstonebeat
27 oktober 2011, 23:40
Als je nu die eerste vorm die je kent (bijvoorbeeld Am cq C) weet te verplaatsen naar andere posities ben je een heel eind op weg. Zodra je weet waar in zo'n 'vorm' de grondtonen zitten en waar je de andere grondtonen vindt, wordt het leven een stuk makkelijker.

Er zijn maar zeven stamtonen: a, b, c, d, e, f, en g; tussen b en c en tussen e en f zit een halve toon, tussen alle andere zit een hele toon. Met die informatie kun je voor elke snaar en elke positie uitrekenen welke toon je hebt; ook de tussenliggende tonen, de 'zwarte toetsen'.

Ik kan me nog goed herinneren dat het me als kind leek dat er wel duizend posities waren die ik op een gitaar in kon drukken, terwijl het er op een Spaanse gitaar met 18 frets maar 108 waren; op een gitaar met 24 frets zijn het er 144. En het aantal daadwerkelijk verschillende toonhoogtes (afgezien van flageoletten) is maar 48, bij 24 frets.

Een piano heeft 88 toetsen :sssh:
Maar die liggen netjes naast elkaar en er zitten geen dubbele bij.

Robin...
28 oktober 2011, 00:22
Ik speel zelf in figuren.
Maar dit heeft weinig met improvisatie te maken vind ik. Het is namelijk veel belangrijker om te weten hoe elke toon klinkt. Ook wat aaronstonebeat al zegt is dat je op frasering en melodietjes ook heel ver kan komen. Eric Clapton is daar een goed voorbeeld van.

terrasbeest
28 oktober 2011, 06:26
Beide.

Figuren zijn slechts een visueel hulpmiddel, noten zijn belangrijker.

Voorbeeld(je) :
http://www.youtube.com/watch?v=Sm_VSjadCiU&feature=related

en er is natuurlijk meer dan dat bekende mineur penta figuurtje :

http://www.youtube.com/watch?v=_XdIWKQu3oQ

En uiteindelijk zijn er méér figuren te leren dan noten,als je een heel beetje theorie kent wordt het filmpje wel heel eenvoudig.

http://www.youtube.com/watch?v=oyna8zuG1y4&feature=related

Bedenk dat gitaar zowat het enige instrument is waar je figuren kan gebruiken.

Harald
28 oktober 2011, 08:10
Denken bij improvisatie is al snel te langzaam!

Als ik met iemand jam en nummers van blad speel die ik nooit eerder heb gedaan kom ik er soms niet omheen om te proberen II V I tjes etc. te herkennen, en het op die manier te doen. Liever begin ik met het omspelen van de melodie. Meestal denk ik dan in een variant van de majeurladder of mineurladder over de hele hals, en pas ik af en toe wat tonen aan. Dat is nog eerder denken in toonladdertrappen dan noten benoemen. Noten namen gaat het niet worden in F# of C#, terwijl ik geen enkele moeite heb met improviseren in die toonsoorten.

Maar het liefst denk ik in Badoebadoebiedwieeeyeyeyeyeaaaaay


http://www.youtube.com/watch?v=y_7DgCrziI8

Overigens, zo gauw mensen theorie uitleggen is het verhaal juist dat je het zo mooi kan zien liggen op de piano. En dat ding heeft weliswaar 88 toetsen, maar als je van 12 weet hoe het werkt is het verder een herhalingsoefening. Een partij een oktaaf transponeren is een stuk makkelijker op een piano.

davidof
28 oktober 2011, 10:11
Interessante uitleg! Ookal speel ik geen piano. Nu moet ik de arpeggio van C7 kennen, ik ben bezig zoals anders dus alle figuren uit mijn hoofd leren en deze verbinden. Maar laatst dacht ik of het niet handiger en sneller zou zijn om de intervallen heel goed te weten 1 3 5 b7 en de intervallen op mijn gitaar goed te weten liggen.

Harald
28 oktober 2011, 10:34
1 2 b3 3 b4 5
4 b5 5 b6 6 b7
b7 8 b9 9 b10

en hetzelfde kun je ook uitwerken met kruisen, en in alle richtingen over de hals.

Uiteraard er bij de g snaar rekening mee houden dat het naar de b snaar verspringt . Als je dat makkelijk ziet is het ook reuze handig als je snel een toevoeging bij een akkoord zoekt dat je nog niet eerder hebt gespeeld.

terrasbeest
28 oktober 2011, 10:38
Wat helemaal nuttig is, zijn àlle omkeringen van akkoorden te leren, te beginnen met drieklanken, eender waar op het fretboard.Dat zijn ook figuurtjes en eigenlijk makkelijk te onthouden, makkelijker dan het CAGED systeem eigenlijk.

Het wordt 'moeilijker' op het moment dat je gaat zeggen ' er zijn geen verkeerde noten',en ( chromatische ) noten gaat gebruiken die niet voorkomen in de 'oorspronkelijke' toonladder.Maar als je de klank van die noten leert ' horen' ben je al verder op de goeie weg dan met de theoretische achtergrond over die dingen te gaan studeren.

Als je sommige Jazzgitaristen ziet spelen, lijkt het wel of ze zitten te mompelen, of kauwgum in hun mond hebben. Wat ze eigenlijk doen is zingen wat ze gaan spelen. Zingen doe je ook zonder je vragen te stellen over toonladders of figuurtjes, toch?
Proberen : Speel een akkoord, geeft niet welk, en laat het doorklinken, en zing er dan een ' solo/ melodie' over.

davidof
30 oktober 2011, 12:23
aight! bedankt voor de goede tips :)

zeiler
31 oktober 2011, 11:39
Ik heb inderdaad alle vormpjes een keer uit m'n hoofd geleerd en weet niet precies welke noten ik speel. Gek genoeg weet ik wel precies welke toon gaat klinken als ik iets speel.

what more to say? Dit is eigenlijk precies hoe ik ook speel ;)! Ik zou wel graag de theorie meer willen leren maar met mijn spanningsboog gaat dat dus never lukken ;)!

@ terrasbeest: ik ken inderdaad wel veel triaden! gebruik ik best veel ;)!

terrasbeest
31 oktober 2011, 12:49
Triads zijn een geducht wapen.:sssh:

HenkieKnip
11 november 2011, 11:18
@Harald: Bedankt voor dat filmpje van Hal Galper! Inspirerend!

Harald
11 november 2011, 14:29
Ach, laten we Hal bedanken! Ik vond het ook inspirerend :) En de tip dat je het HARD moest horen was voor mij nieuw :)

terrasbeest
11 november 2011, 16:26
Je moet eens letten op hoe atleten zich gedragen vlak voor hun ' proef/wedstrijd'. Vooral bij hoogspringers valt het op hoe ze hun sprong ' vooraf internaliseren'. Zelfde principe.

' If you can't hear it, you can't play it'....

Er wordt door gitaristen vaak gesproken over ' hoe verhoog ik mijn snelheid'.
Je kan het technische aspect daarvan oefenen, maar als je geen snelle 'lijnen' hoort, kan je ze ook niet spelen.
Met de ' kennis' van ' deze toonladder(modus/lick) ' past over ' dit akkoord', creëer je wel even die illusie,maar verder niks.

-=JEROEN=-
15 november 2011, 13:14
mijn tip: chromatisch!

dan is iedere toon de juiste :hippie:

voordeel: geen patronen, geen herhalingen, geen poespas, nix uit t hoofd leren, weten wat je speelt op gehoor!