PDA

View Full Version : Gitaar voor kind (9 j)



anak
27 oktober 2011, 20:51
Ben op zoek naar een elek. gitaar voor mijn zoon. Hij wil leren gitaar spelen. Ik kan hem de basis al zeker aanleren maar hij heeft al wat geoefend op mijn akkoustische en elek. gitaar maar dat is wat groot voor hem. Vooral de akkoustisch omdat die dikke klankkast wat in de weg zit.

Hij is eerder geinteresseerd in een cleane sound en het aanleren van de noten op de arm. Dat verwonderd me toch.

Is het aankopen van een elek. kindergitaar een goede optie? Ik zou een degelijk beginnersinstrument willen omdat igv geen blijvende interesse de tweedehandswaarde hoog blijft.

Hij is 9j en zit in een fase van zijn eigen verkennen. Ritme heeft hij nog niet maar wel de interesse en zijn vingertjes vloeien al vlot tussen de akkoorden.

Heb een elek. gitaar zien staan in leuven (kindermaat) voor 99 euro. Strat model. 2de hands heb ik ze niet gevonden. De kans dat het een meubelstuk wordt is groot. Maar ik wil hem wel de kans geven.

Ik heb al veel kinderen zien spelen op een gewone gitaar. Dus ik vraag me af of ik het hem niet beter kan aanleren op mijn gitaar want dat gaat toch al vrij goed met de linkerhand.

aaronstonebeat
27 oktober 2011, 21:56
Dilemma. Ik heb een meisje van acht op les met een een Spaans kindergitaartje; het grootste voordeel voor haar lijkt me dat ze met haar linkerhand niet zo ver naar het uiteinde van de hals hoeft te reiken. De kast is ook wel ietsje kleiner maar qua omvang van de hals maakt het weinig uit. Ik heb zelf een paar niet zo grote Spaanse gitaren en daarvan is eigenlijk alleen de mensuur wat langer.

Een kind van negen heeft wel een fikse groeispurt voor de boeg. Sommige gitaristen (bv. Angus en Malcolm Young) hebben fysiek nooit het formaat kind, ook qua handen, achter zich gelaten.

Ik heb geen idee van kwaliteiten en prijzen van elektrische kindergitaren; maar 99 euro is ook weer niet monsterlijk veel. En bovendien zijn die kleine gitaartjes ook leuk voor volwassenen om te bespelen.

piezo
27 oktober 2011, 22:17
Ik vind dat je beter een akoestische 3/4 gitaar voor hem kunt kopen dan een elektrische. Misschien zijn er wel goede elektrische, maar die dingen van Volcano zijn in ieder geval niet zuiver.

Aria maakt in ieder geval vrij goede akoestische kindergitaren. Ik heb na lang zoeken en proberen een 3/4 gekocht voor mijn nichtje, toen 10.

jerome
27 oktober 2011, 22:44
Ik zou persoonlijk nooit zo'n kindergitaar kiezen, en zeker niet nieuw.
Ik kan me niet voorstellen dat een gitaar die nieuw €99 kost een beetje lekker speelt en lekker klinkt.
En ik kan me ook niet voorstellen dat je die gebruikt zo makkelijk verkoopt
Ik zou zelf eerder voor een gebruikte 2e hands stratocaster gaan met een smalle en dunne hals.
Meestal zijn Stratocasters relatief licht, makkelijk handelbaar en vaak spelen ze soepel. En veel Japanse Stratocasters hebben een smalle en dunne hals
Met een beetje mazzel koop je een Japanse Fender of een Japanse Squier Strat voor ergens tussen de €200 en €300.
En een Koreaanse Squier vind je soms beneden de €200.
Zelfs tussen de 2e hands Chinese Squier Stratjes die bijvoorbeeld minder dan €125 kosten zitten fijne exemplaren tussen....
Dit soort gitaren verkoop je vaak weer voor dezelfde prijs
Maar het hangt ook een beetje af hoe groot z'n handen zijn en hoeveel kracht hij in z'n vingers heeft.... :)

Henri H
27 oktober 2011, 22:52
Ik heb vorig jaar voor mijn zoontje van destijds 9 jaar, een nieuwe Juan Salvador 7/8 gitaar gekocht. Deze raadden ze mij aan op de muziekschool.
Deze gitaren worden handgemaakt in Hongarije, en hebben een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Voor een elektrische gitaar zou je een OLP Axis kunnen kiezen wellicht. Dat zijn compacte gitaren, en als je die 2ehands koopt, verlies je er niet veel op bij evt. verkoop.

aaronstonebeat
27 oktober 2011, 23:19
Ik kan me niet voorstellen dat een gitaar die nieuw €99 kost een beetje lekker speelt en lekker klinkt.


Ik heb een tijdje terug een pakket bij de Aldi gekocht voor 60 euro. Gitaar, versterker, snoer, band, stemapparaat, koptelefoon, plectra en beginnerscursus met CD.
Niet dat ik het nodig had (ik wilde vooral weten wat er uit die doos zou komen) en ik heb nog een halve dag werk gestoken in de gitaar voor ze lekker speelde (vlakken etc. van de frets, op diepte vijlen van de topkam en vastdraaien van alle schroeven en moeren); maar toen speelde en klonk ze ook lekker, en nog steeds.

EDIT:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145589-Aldi-C.-Giant

barno
28 oktober 2011, 00:01
Ik heb een tijdje terug een pakket bij de Aldi gekocht voor 60 euro. Gitaar, versterker, snoer, band, stemapparaat, koptelefoon, plectra en beginnerscursus met CD.
Niet dat ik het nodig had (ik wilde vooral weten wat er uit die doos zou komen) en ik heb nog een halve dag werk gestoken in de gitaar voor ze lekker speelde (vlakken etc. van de frets, op diepte vijlen van de topkam en vastdraaien van alle schroeven en moeren); maar toen speelde en klonk ze ook lekker, en nog steeds.

EDIT:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145589-Aldi-C.-Giant

geloof zeker dat dat kan, alleen aaron, dat zijn toch al wat skills die je in huis moet hebben om die gitaar in orde te maken. wil maar zeggen, dat kan niet iedereen zo maar.

Methoxy7
28 oktober 2011, 00:13
Ik heb voor mijn zoontje van 4 een 1/2 maat Flying V besteld ... ;)
Merk Volcano, kostte slechts 60 Euro. Nu, hij volgt geen lessen of zo, maar wilde absoluut een rode gitaar hebben. :crazyhappy:

TimS
28 oktober 2011, 00:15
Misschien is een capo ook nog een idee om de hals van een normale gitaar wat in te korten?

aaronstonebeat
28 oktober 2011, 00:22
geloof zeker dat dat kan, alleen aaron, dat zijn toch al wat skills die je in huis moet hebben om die gitaar in orde te maken. wil maar zeggen, dat kan niet iedereen zo maar.

Da's waar; uit de doos speelde ze niet zo lekker. Maar hier in Assen en omgeving weet ik wel een paar mensen die het wel kunnen (er komen zo al vijf adressen in me op binnen 15 km); en dit is maar een boerendorp dus het zal elders niet anders zijn.

En als je eens navraagt bij je kennissen, het schijnt dat in zes 'stappen' iedereen iedereen kent. Ik ken iemand die Bill Clinton meerdere malen naar Nederland heeft gehaald en daar inmiddels gast aan huis is, en hij kent ook George Bush, Bono en Bruce Springsteen en god weet wie allemaal. Ik heb alle nog levende bandleden van Elvis ooit de hand geschud en gesproken.
Met een beetje moeite zou je toch iemand moeten kunnen vinden die voor een schappelijke prijs een gitaar bespeelbaar maakt.

Bijl
28 oktober 2011, 08:33
Epiphone en LTD maken ook kindergitaren. Epi heeft de PeeVee Flying V en PeeWee Les Paul, LTD de KH-junior.

http://www.espguitars.com/images/guitars/KH-Junior.jpg

Jan H
28 oktober 2011, 12:21
Ik vond dit op het internet voor je, kijk maar of er iets bij zit, de 3/4 Squier lijkt me voor je zoon een goeie optie.;)

http://shop.strato.com/epages/61351642.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61351642/Categories/%223/4%20Junior%2015%22/%223/4%20Electrisch%22

humbucker
28 oktober 2011, 12:57
Ik zag laatst in de shop ook zo'n Zack Wylde epi in het klein..


Maar dat was misschien ookwel een ukele, weet het niet meer precies.. :)

-Martijn-
28 oktober 2011, 13:13
Ik was ook 9 toen ik begon, en iedereen op muziekles had gewoon een 'normaal' formaat akoestische gitaar. Je kan ook een kleinere kopen inderdaad, als je zoon erg klein is.
Maar is de keuze voor een elektrische gitaar vooral gebaseerd op de dikte van een akoestische? Dan zou ik daar namelijk nog even over nadenken. ;)

frekie
28 oktober 2011, 13:24
Epi Peewee schijnt niet goed op stemming te blijven. Volcano: niet doen. Ik zou zeggen een medium schaallengte gitaar:

Ibanez Mikro = kleine RG
Squier Duo-Sonic

De originele kleine Fenders: Mustangs, Duo-Sonics, Musicmasters, Jaguars, Broncos, Jag-stang, Jagmaster, Super-Sonic, Cyclone, and Toronados.

Ik heb een Westone Concord 1 van begin jaren 80, hyper zeldzaam in NL maar je ziet ze af en toe wel eens op Ebay.co.uk. Heerlijk bluesgitaartje.

Methoxy7
28 oktober 2011, 14:11
Epi Peewee schijnt niet goed op stemming te blijven. Volcano: niet doen. Ik zou zeggen een medium schaallengte gitaar:

Ibanez Mikro = kleine RG
Squier Duo-Sonic

De originele kleine Fenders: Mustangs, Duo-Sonics, Musicmasters, Jaguars, Broncos, Jag-stang, Jagmaster, Super-Sonic, Cyclone, and Toronados.

Ik heb een Westone Concord 1 van begin jaren 80, hyper zeldzaam in NL maar je ziet ze af en toe wel eens op Ebay.co.uk. Heerlijk bluesgitaartje.


Wat is er eigenlijk mis met die Volcano's?

Trouwens, qua prijs verschillen die wel serieus met die Ibanez Micro.
Dacht dat die al gemakkelijk 200 Euro kostten, niet? In tegenstelling tot de 60 Euro van de Volcano ...

Nu, de bedoeling van die Volcano voor mijn zoontje is voorlopig alleen maar "speelgoed". Mocht ik zien dat die daar echt interesse voor toont, en er de aanleg voor heeft, dan denk ik wel na over een goed model.

Meneer I.
28 oktober 2011, 15:27
Ik geef mijn dochter (9jr) les op een Stagg 3/4 Stratocaster....Stagg ja. Maaruh het blijft verrassend goed gestemd, en speelt ook voor vaders nog steeds best geinig. Elementen zijn ok, niet geweldig, afwerking zeer behoorlijk, bespeelbaarheid is goed. En het belangrijkste.....het is roze!

stikel
28 oktober 2011, 15:34
Mijn zoon (11) tokkelt nu drie jaartjes. We zijn ook begonnen met een 3/4. Al na de eerste les kregen wij het advies een normaal formaat te kiezen. En dan, naast electrische welke natuurlijk al dunner zijn, een akoestisch parlour model vanwege de wat kleinere klankkast. De volledige hals kon hij wel aan. Ze groeien sneller dan je denkt.

Cocobolo
28 oktober 2011, 19:01
Mijn zoontje heeft van mij een Ibanez Mikro gekregen. Was geloof ik 100 euro (nieuw), omdat het zilver van de slagplaat beschadigd was. Prima gitaar voor het doel (beetje spelen en het moet ook niet erg zijn als hij hem een keer stoot of zo). Maar goed, intussen kijkt hij er niet meer naar om, het was nog te vroeg voor hem denk ik.

Ik had hem gekocht omdat hij mijn zelfgebouwde mini les paul (gib's son, zie mijn sig) wilde hebben. Maar dat ging me toch even te ver :seriousf:

anak
28 oktober 2011, 19:57
Thx voor de reacties iedereen!! Hier ben ik al heel wat mee!

Akkoustische gitaar is al uitgesloten. Mijn zoon heeft heel veel interesse in een elek. Dus voordeel van de twijfel...:dontgeti:

2dehands zijn ze echt niet de vinden.

Ik lees hier met capo op een volwassenengitaar. OK maar de actie ligt dan toch ietsjes hoger waardoor het nemen van de barrés moeilijk wordt. En dat is al zo moeilijk voor die kleine vingertjes.

Ik weet dat als mijn zoon verliefd is op de gitaar (net zoals papa:soinnocent:) dat toch wel het dagelijks oefenen in de hand werkt.

Vandaag vroeg hij nog of ik er nog aan gedacht had. Misschien toch die elek. gitaar kopen aan 99 euro. Is op de Diestsestrt. in Leuven. Niet Music Center maar de kleine winkel ervoor. Kleine stratjes. Alleen heb ik angst dat de actie te hoog ligt.

Voor zo'n kleine kerels is mijn insziens de fun erg belangrijk. Als ze er geen plezier aan beleven haken ze af. En af en toe eens eens een effectje kunnen proberen met de Pod of garageband zal hem stimuleren denk (hoop) ik.

Maastal is het... "Papa koopt gitaar voor zoon" maar hier is het "Papa ik wil gitaar leren spelen... met de details: elek, kleur, riem, sound dat hij leuk vind, ...".

We zullen er maar voor gaan zekers:???:

Jan H
30 oktober 2011, 11:38
Thx voor de reacties iedereen!! Hier ben ik al heel wat mee!

Akkoustische gitaar is al uitgesloten. Mijn zoon heeft heel veel interesse in een elek. Dus voordeel van de twijfel...:dontgeti:

2dehands zijn ze echt niet de vinden.

Ik heb een leuk tweedehands setje gezien op MP misschien is dat wat voor je zoontje? http://link.marktplaats.nl/492995339

frekie
31 oktober 2011, 12:19
Ibbie Mikro voor 50 pietermannen op MP:

http://link.marktplaats.nl/498088129

Roland Cube of Vox AD/VT amp erbij en raggen maar.

rockgod69
31 oktober 2011, 20:52
"Ik lees hier met capo op een volwassenengitaar. OK maar de actie ligt dan toch ietsjes hoger waardoor het nemen van de barrés moeilijk wordt. En dat is al zo moeilijk voor die kleine vingertjes"

actie wordt toch juist lager met capo? of ben ik nou dom aan het lullen?

aaronstonebeat
31 oktober 2011, 21:58
Maakt nauwelijks iets uit. Als het goed is, is vlak bij de capo de actie hetzelfde als wanneer er geen capo is (vergelijk gitaren met een nulfret). Naarmate de capo hoger op de hals staat, lopen de snaren wel een ietsiepietsie steiler richting de brug.