PDA

View Full Version : Scheurtje in hals, hoe herstellen ?



Tunes
27 oktober 2011, 20:19
Ik heb een klein scheurtje ontdekt in de hals, net voor de kop.
Scheurtje is een centimeter of 3 a 4 en loopt schuin vanaf het fretboard naar voren en naar de achterkant.
Scheurtje zit maar aan 1 zijde van de nek.
Als ik wat druk zet op de hals (de kop naar achter druk), dan zie ik dat het scheurtje zich heel iets verwijd en dat ook in de verbind fretboard hals de scheur iets door loopt.
Het is niet heel ernstig maar mogelijk kan het dat wel worden door de spanning op de hals.
Ik denk dat het heel goed te verhelpen is door iets druk op de hals te zetten (met beleid uiteraard) en dan wat lijm in het scheurtje te spuiten/persen.
scheurtje is te klein om er iets tussen te zetten, maar mogelijk kan het b.v. met een injectie naald (als die er al in past).
Door daarna de snaren weer aan te spannen krijg ik vanzelf goed druk op het geheel.

1 is dit een goede manier ?
2 welke lijm zou ik daar voor moeten gebruiken, liefst geen seconden lijm of ander snel drogende om dat het met beleid en secuur gedaan moet worden.

tips ?

fastfolkert
27 oktober 2011, 20:28
2 welke lijm zou ik daar voor moeten gebruiken, liefst geen seconden lijm of ander snel drogende om dat het met beleid en secuur gedaan moet worden.

tips ?

Gewone witte houtlijm? Is bij correct aanbrengen en drogen minstens zo sterk als het hout zelf; en kan netjes worden weggepoetst met een vochtige doek als je wat morst.

YMMV

Kritz
27 oktober 2011, 20:34
Ik heb een klein scheurtje ontdekt in de hals, net voor de kop.
Scheurtje is een centimeter of 3 a 4 en loopt schuin vanaf het fretboard naar voren en naar de achterkant.
Scheurtje zit maar aan 1 zijde van de nek.
Als ik wat druk zet op de hals (de kop naar achter druk), dan zie ik dat het scheurtje zich heel iets verwijd en dat ook in de verbind fretboard hals de scheur iets door loopt.
Het is niet heel ernstig maar mogelijk kan het dat wel worden door de spanning op de hals.
Ik denk dat het heel goed te verhelpen is door iets druk op de hals te zetten (met beleid uiteraard) en dan wat lijm in het scheurtje te spuiten/persen.
scheurtje is te klein om er iets tussen te zetten, maar mogelijk kan het b.v. met een injectie naald (als die er al in past).
Door daarna de snaren weer aan te spannen krijg ik vanzelf goed druk op het geheel.

1 is dit een goede manier ?
2 welke lijm zou ik daar voor moeten gebruiken, liefst geen seconden lijm of ander snel drogende om dat het met beleid en secuur gedaan moet worden.

tips ?

Toch maar voorzichtig zijn hoor! :stop: beter een vakman raadplegen. Volgens jou uitleg omtrent de schade denk ik dat herstellen niet zo duur zal zijn.

Hoogie
27 oktober 2011, 20:35
Heb je ook foto's van het scheurtje?

G.G.
27 oktober 2011, 20:36
Mogelijk eerst je witte houtlijm een heel klein beetje verdunnen met water? Kijk eens in de apotheek voor spuiten en naalden. Als je je verhaal uitlegt en een niet al te junk-achtig uiterlijk hebt krijg je voor een paar dubbeltjes wel een naald en spuit mee.

Klinkt alsof je scarfjoint loslaat.

stijnkenens
27 oktober 2011, 20:39
Jep, huis-tuin en keuken gewijs is dat een goede manier.
Ik zou de lijm wel nog iets verdunnen met water, dan vloeit die beter. Niet lopend gelijk water, maar als vloeibare zeep op zo. Het is moeilijk uit te leggen hoe vloeibaar het moet zijn...

Daarna de gitaar plat op tafel leggen met de toets op het tafelblad.
Met 1 hand kan je de hals vasthouden, terwijl je met de andere hand de kop heen en weer kan bewegen.
Een 2e persoon kan dan met een injectienaald lijm op de barst druppelen.
Door het heen en weer bewegen van de kop zuigt de lijm zichzelf naar binnen.

Daarna voorzichtig een klem erop (snaarspanning is te weinig) Witte houtlijm heeft druk nodig om goed te kunnen lijmen !


s.

Tunes
27 oktober 2011, 21:01
Mogelijk eerst je witte houtlijm een heel klein beetje verdunnen met water? Kijk eens in de apotheek voor spuiten en naalden. Als je je verhaal uitlegt en een niet al te junk-achtig uiterlijk hebt krijg je voor een paar dubbeltjes wel een naald en spuit mee.

Klinkt alsof je scarfjoint loslaat.

ik dacht al dat gewone houtlijm (en iets verdunt idd) goed zou werken, het niet de scarfjoint, hij is uit 1 stuk.
Denk dat hij een keer een klapper heeft gemaakt.

Klem erop, hmmm ik weet het niet. Dan zet ik namelijk de klem wel recht op de bolle kant van de hals.
Ach nee ik heb nog ergens wat stevig rubber van een centimeter dik dat moet afdoende beschermen.

Naald is geen probleem vriendin werkt in ziekenhuis, en broer is junk.

barno
27 oktober 2011, 21:03
Toch maar voorzichtig zijn hoor! :stop: beter een vakman raadplegen. Volgens jou uitleg omtrent de schade denk ik dat herstellen niet zo duur zal zijn.

hij post in zelfbouw, en wij zijn hier voor doe het zelf :)

dit kan, mits uitgevoerd met beleid, prima zelf hersteld worden. het ergste dat kan gebeuren is dat de barst breder wordt en dat maakt het weer makkelijker om te herstellen :)

G.G.
27 oktober 2011, 21:08
Naald is geen probleem vriendin werkt in ziekenhuis,

Regel dat gelijk een lang stuk van die siliconenslag infuusgevallen. Kan je de neck mooi mee inbinden langs wat latten.

Tunes
27 oktober 2011, 22:14
Okee snaren eraf gehaald en e.a. goed bekeken onder veel licht, het scheurtje valt mee maar het fretboard zit over een centimeter of 4 los.
ik kan een mespunt er tussen zetten en het mes iets doordrukken, soort wig dus, waardoor ik het goed kon zien en zag van de enne kant naar de andere kant onder het fretboard door licht en dus duidelijk los.

Voordeel is dat ik door de wig (het mes dus) voldoende ruimte krijg om de lijm er in te spuiten.

Dus morgen zorgen voor houtlijm en spuit met naald, geheel heel goed inspuiten (te veel kan niet lijkt mij met hout lijm, zeker geen bruislijm gebruiken) zodat het er aan alle kanten uit komt.
Daarna overtollige lijm weg halen met een vochtige doek en goed de klemmen erop.
Heb zoals gezegd een paar mooie dikke rubbers om de hals niet beschadigen.

Wilde eigenlijk direct aan de slag maar moet dit echt met beleid doen, dus zorgen voor goed gereedschap en secuur te werk gaan.

barno
27 oktober 2011, 22:19
te veel lijm: toch opletten dat je het trussrod kanaal niet me lijm laat vollopen, mss is de naad daar al toe, maar check dat dus wel.

Tunes
27 oktober 2011, 22:36
Oeps Barno, daar zeg je wat.
Helemaal niet aangedacht, die ligt onder het fretboard en dus komt de lijm daar.
Hmmm mogelijk toch maar door de vakman laten doen.

O nee ik denk net aan het volgende, bij deze bas zit de stelschoer van de halspen aan de kant van de body en niet in de kop, dus dan lijkt het mij geen of veel minder probleem.
En voor de zekerheid de lijm toch maar iets meer doseren, dat niet het hele kanaal van de halspen volloopt

Kritz
28 oktober 2011, 11:49
hij post in zelfbouw, en wij zijn hier voor doe het zelf :)

dit kan, mits uitgevoerd met beleid, prima zelf hersteld worden. het ergste dat kan gebeuren is dat de barst breder wordt en dat maakt het weer makkelijker om te herstellen :)


Sorry hoor, voor de pijnlijke vergissing :???:

Tunes
29 oktober 2011, 12:38
Toch nog 1 vraag, hoe lang moet ik de klemmen er op laten zitten.
Lees dat bij houtlijm de vochtigheid nogal mee kan tellen en dus er niet een vaste tijd is voor drogen.

Paar uur, paar dagen een week ?

G.G.
29 oktober 2011, 20:31
24 uur zou goed moeten zijn.

Tunes
30 oktober 2011, 14:23
Herstel ziet er netjes uit en scheur en toets verbinding lijkt mooi strak gelijmd.

Iedereen bedankt voor de adviezen.