PDA

View Full Version : Synthpedalen..... Waar staan we...



muziekschuur
27 oktober 2011, 17:07
Wel. ik denk dat momenteel de mooiste synthesizer voor gitaar de GR55 is van Roland. Maar ik heb zelf de BSY600 van Behringer wat me ook leuke mogelijkheden op gitaar geeft.

Wat zijn jouw aanraders voor synth spelen op een gitaar in 2011. Ik probeer in dit topic het te houden bij dingen die NU verkrijgbaar zijn...

Nielsje
27 oktober 2011, 17:32
Leuk topic! Ik heb zelf helemaal niets aan synth spullen voor de gitaar op dit moment. Wil er nog wel eens aan, maar ja, de centjes..

Zelf vind ik de EHX microsynth een leuk ding, maar de sounds blijven een beetje blijven een beetje in een hoek zitten. De pigtronic mothership (schrijf ik het goed?) schijnt erg veelzijdig te zijn, met een bijbehorend prijskaartje..

Leukste wat ik tot nu toe gevonden heb zijn de oude Korg filters die je kan bouwen in een kastje voor gitaar, maar nog niet geprobeerd (in werkbank staat een linkje, gepost door Onrust).

Van Boss heb ik het basssynthpedaal geprobeerd (op gitaar), maar was er niet echt van onder de indruk. Veel verlies van laag (altijd handig, als je bas speelt) en de tracking vond ik niet zo best..

onrust nv
27 oktober 2011, 17:53
Ik heb de pigtronix mothership al in aktie gezien, en die is echt wel vet compleet met ringmodulator, freaky sounds dus. Ik heb ook al een gitarist met met een moog freqbox, LPF, ringmodulator, delay + CP-251 zien spelen en dat was ook erg cool, maar de prijs van dat is beduidend hoger dan de mothership. Volgens mij is de Mothership kwa prijs, kwaliteit en wat het kan wel de winnaar.

onrust nv
27 oktober 2011, 17:57
Leukste wat ik tot nu toe gevonden heb zijn de oude Korg filters die je kan bouwen in een kastje voor gitaar, maar nog niet geprobeerd (in werkbank staat een linkje, gepost door Onrust).


Ik heb er nu 4 liggen die ik in een behuizing ga zetten. Het zijn LPF/HPF filters. Dus ik ga'm stereo LPF/HPF bouwen met de keuze om ze seriëel of paralel te schakelen met patch jacks ipv een schakeling.

ChazyChaz
27 oktober 2011, 17:59
Daarop aansluitend, wat natuurlijk ontzettend cool is aan de Mothership is dat het een echte analoge synthesizer is. Geen modeling of filtering, maar het gitaarsignaal word echt omgezet naar een CV signaal dat de VCO aanstuurd (hoop dat ik dat goed zeg, het blijft een tikkeltje technisch natuurlijk!). Het is een koppig, en ingewikkeld ding maar de sound is weergaloos authentiek, en erg veelzijdig. Ik ben er nog steeds blij mee!

FruscianteFan
27 oktober 2011, 18:09
Ik heb een Moog Moogerfooger Freqbox MF-107. Het leuke ervan vind ik dat hij niet zozeer werkt als een gitaareffect maar meer als een extra instrument, maar dat betekent ook dat het lastig kan zijn om hem in te stellen. Viel me vooral op dat toen ik hem kocht, er nog geen enkele fatsoenlijke demo te vinden was: verder dan "een gek soort ranzige distortion" kwam het niet.

Anyway, ik kan er dus best een paar nuttige dingen mee, maar ik vind het lastig om het echt te combineren met gitaar, in die zin dat het lastig is om 'gitaar te spelen' met dat ding aan. Het is meer synthesizer spelen, al dan niet aangestuurd door gitaar.

Heb hem inmiddels trouwens 3 jaar...

ChazyChaz
27 oktober 2011, 18:27
Ik heb een Moog Moogerfooger Freqbox MF-107. Het leuke ervan vind ik dat hij niet zozeer werkt als een gitaareffect maar meer als een extra instrument, maar dat betekent ook dat het lastig kan zijn om hem in te stellen. Viel me vooral op dat toen ik hem kocht, er nog geen enkele fatsoenlijke demo te vinden was: verder dan "een gek soort ranzige distortion" kwam het niet.

Anyway, ik kan er dus best een paar nuttige dingen mee, maar ik vind het lastig om het echt te combineren met gitaar, in die zin dat het lastig is om 'gitaar te spelen' met dat ding aan. Het is meer synthesizer spelen, al dan niet aangestuurd door gitaar.

Heb hem inmiddels trouwens 3 jaar...

Wow, is dat ding echt zó ingewikkeld dan?
Het leek mij altijd dat je met de Hard Sync aan en dan gebruik makend van de envelope functie al snel hele vette synthy, en nog belangrijker: bruikbare, sounds krijgt..?

Ben serieus benieuwd, want ik heb al een hele poos GAS voor dat ding haha! (ook al vraag ik me af of ik er ooit het geld voor over zal hebben, duur joh!)

FruscianteFan
27 oktober 2011, 18:49
Laat ik het zo zeggen: het was de eerste keer dat ik van een pedaal de gebruiksaanwijzing grondig moest lezen om er iets mee te kunnen. 't Is geen pedaal waar je alle knoppen op 12 uur zet en je gelijk een goede basis hebt.

Maar na wat rondklooien weet je ongeveer welke instellingen je wilt hebben. Een synth wah heb ik bijvoorbeeld door de frequentie erg laag te zetten (rond 10 uur... als je dan envelope dicht hebt reageert het pedaal al beperkt op je gitaar), envelope juist rond 2 uur. Waveform heb ik sowieso het liefst tussen 8 en 11 uur. Volume en drive rond 12 of 1 uur, FM dicht of misschien een klein beetje, en Mix tussen 11 uur en vol.

Het kán wel, maar als je alleen een synth-ige autowah wilt zijn er genoeg pedalen die daar ook echt voor gemaakt zijn.

En dat laatste is misschien wel de essentie van de Freqbox: het is en oscillator met de nodige knoppen, maar ik heb niet de indruk dat hij ergens specifiek voor is gemaakt. Je kunt er dus alle kanten mee op, maar het kost ff tijd om ermee om te leren gaan. Dat had ik in elk geval, kan zijn dat anderen er gelijk allerlei bruikbare dingen uit toveren :)

En het ding is duur, maar voor een gitaar ben je al snel meer kwijt.

Bernardduur
28 oktober 2011, 08:55
Ik gebruik nog steeds mn microsynth als mn main thing...... heerlijk ding voor die ' vintage' synth geluiden maar zelfs beter voor een heerlijke octave up, octave down, clean boost, autowah, synth wah, etc....... ik kan de stop freq met een EXP pedaal regelen waardoor het meer een soort van wah wordt.......

KILLER!

apekop
29 oktober 2011, 10:34
Wel. ik denk dat momenteel de mooiste synthesizer voor gitaar de GR55 is van Roland. Maar ik heb zelf de BSY600 van Behringer wat me ook leuke mogelijkheden op gitaar geeft.


Ik denk dat je een duidelijk onderscheid moet maken, tussen echte gitaarsynth pedalen, dus waarvoor je een midi element moet hebben. Of de synthpedalen zoals de EHX Microsynth en de andere hierboven genoemde pedalen. Die laatste zijn een heel stuk beperkter, maar je hebt dan geen midi element nodig.

Dus wat zoek je precies en heb je een midi element op je gitaar of niet? want je haalt nu twee dingen door elkaar.

onrust nv
30 oktober 2011, 13:52
Laat ik het zo zeggen: het was de eerste keer dat ik van een pedaal de gebruiksaanwijzing grondig moest lezen om er iets mee te kunnen. 't Is geen pedaal waar je alle knoppen op 12 uur zet en je gelijk een goede basis hebt.

Maar na wat rondklooien weet je ongeveer welke instellingen je wilt hebben. Een synth wah heb ik bijvoorbeeld door de frequentie erg laag te zetten (rond 10 uur... als je dan envelope dicht hebt reageert het pedaal al beperkt op je gitaar), envelope juist rond 2 uur. Waveform heb ik sowieso het liefst tussen 8 en 11 uur. Volume en drive rond 12 of 1 uur, FM dicht of misschien een klein beetje, en Mix tussen 11 uur en vol.

Het kán wel, maar als je alleen een synth-ige autowah wilt zijn er genoeg pedalen die daar ook echt voor gemaakt zijn.

En dat laatste is misschien wel de essentie van de Freqbox: het is en oscillator met de nodige knoppen, maar ik heb niet de indruk dat hij ergens specifiek voor is gemaakt. Je kunt er dus alle kanten mee op, maar het kost ff tijd om ermee om te leren gaan. Dat had ik in elk geval, kan zijn dat anderen er gelijk allerlei bruikbare dingen uit toveren :)

En het ding is duur, maar voor een gitaar ben je al snel meer kwijt.

CP-251 en de lowpass, phaser of ringmodulator erbij en je bent zogoedals met modulaire synthese bezig.
Maar ik denk dat de beste oplossing de mothership is, kwa mogelijkheden(en de synthese beperkingen van een gitarist) en prijs. Ook het makkelijkst te besturen. Omdat je met moog toch ook met CV besturing zit. Want je kunt zelfs geluid als CV signaal gebruiken, en met de freqbox ga je ook nog frequency moduleren.

FruscianteFan
30 oktober 2011, 15:26
Ik snap het niet helemaal. Wel weet ik dat als ik nog meer shit van Moog (of Doepfer) zou kopen, ik klauwen met geld kwijt ben.

onrust nv
30 oktober 2011, 16:02
Ik snap het niet helemaal. Wel weet ik dat als ik nog meer shit van Moog (of Doepfer) zou kopen, ik klauwen met geld kwijt ben.

Dat zijn de goedkope oplossingen. Moet je Serge, Buchla of Wiard spullen eens kijken, daar schrikt zelfs de dikste portomonee van. En je oren hebben groot feest.


http://www.youtube.com/watch?v=lJ4--MaAiD0

Een klein systeempje, en volledig analoog. Dit gaat richting een jaar salaris.

muziekschuur
30 oktober 2011, 20:49
In dit topic wil ik geen scheiding tussen digitaal en analoog. Want juist de verschillen in mogelijkheden zijn juist "de dood" of "de hemel".

Ik heb nu de BSY600 die een mengknop heeft van het analoge signaal en het synth geluid. Dus je bent je laag niet kwijt. Na deze synth heb ik op m'n pedalenbak dan een Mesa Boogie V-twin, een stereo chorus, een Uni-vibe achtige en een reverb en ook nog een fuzz. Deze zaken kan ik dan gebruiken om het signaal te moduleren. Ik merk dat ik daarmee meer controle heb over het signaal dan via de digitale weg.

Om een signaal interesant te houden, maar ook live muzikanten te kunnen volgen kan ik het signaal "wah wahen" en ook kan ik met een expressiepedaal het filter beinvloeden. Ik merk dat die parameters minder toegankelijk zijn digitaal. En dit geeft me ontzettend veel voldoening om te "funken".