PDA

View Full Version : J5 Tele: vraagje ivm sound neck/bridge.



Methoxy7
27 oktober 2011, 09:41
Hallo,

Ik zat gisteren nog eens te spelen op mijn Squier J5 Tele (HH), maar het viel op dat de sound van de Bridge pu en de tussenpositie (bijna) dezelfde is. Neck pu klinkt wel heel anders. Ik heb zelf effe zitten prullen met de hoogte van de pu's, maar dat had niet echt veel effect.

De vraag was dus waaraan dit kan liggen?

Is dat eerder een electronica-issue of ligt het gewoon aan de elementen zelf?

Alles is nog origineel aan de gitaar, dus volgens de specs:
Bridge Pickup: Custom Humbucking Bridge Pickup with Ceramic Magnet
Neck Pickup: Custom Neck Humbucking Pickup with AlNiCo 5 Magnets

Methoxy7
27 oktober 2011, 19:28
Precies een moeilijke vraag die ik hier stel ...
Of een hele lompe. :soinnocent:

bass blom
27 oktober 2011, 19:44
was het altijd al zo?

Methoxy7
27 oktober 2011, 19:59
De middenpositie heeft altijd al wat meer geklonken gelijk de bridge, maar ge hoorde eerst wel een duidelijk verschil. Heb er een paar maanden niet meer op gespeeld, en gisteren klonk da praktisch hetzelfde.

Ik weet niet als ge de J5 kent, maar die heeft geen toonknoppen, enkel 2 volumeknoppen. Heb net geprobeerd die eens afwisselend stiller te zetten, en in middenpositie met bridge pu op stil, klinkt da heel stil.

Zou het dan toch ergens een draadje zijn? OF de switch?

G.G.
27 oktober 2011, 20:58
Enige wat ik me kan bedenken is dat het halselement op de schakelaar in middenstand massa maakt (of dat uberhaubt mogelijk is weet ik niet zonder het schema te zien). Werken beide volumeknoppen in de middensttand? Als je de pot van het brugelement dicht draait.. wat hoor je dan?

aaronstonebeat
27 oktober 2011, 21:07
Of als je in de middenstand tegen de elementen tikt, eventueel met iets van metaal, hoor je dat dan bij beide elementen?

Methoxy7
27 oktober 2011, 21:18
Enige wat ik me kan bedenken is dat het halselement op de schakelaar in middenstand massa maakt (of dat uberhaubt mogelijk is weet ik niet zonder het schema te zien). Werken beide volumeknoppen in de middensttand? Als je de pot van het brugelement dicht draait.. wat hoor je dan?

De 2 knoppen zouden moeten werken in middenstand.

Als ik de middenpositie zet met:
- neckvolume op 0, brug op max: luide klank.
- neck op max, brug op 0: veel stiller
- neck op max, brug op max: bijna identieke sound als enkel brug.

Hoop dat dit duidelijk is ...

aaronstonebeat
27 oktober 2011, 21:31
De 2 knoppen zouden moeten werken in middenstand.

Als ik de middenpositie zet met:
- neckvolume op 0, brug op max: luide klank.
- neck op max, brug op 0: veel stiller
- neck op max, brug op max: bijna identieke sound als enkel brug.

Hoop dat dit duidelijk is ...

Hoor je verschil tussen 'neck op max, brug op 0: veel stiller' en schakelaar in halspositie (met het volume maximaal uiteraard ;))?

G.G.
27 oktober 2011, 21:35
Draai de volumepot van het brug element een dicht, die van de neck volledig open.

Switch nu van midden naar hals en wat gebeurd er?

EDIT: Wat AaronSB dus zegt. Mogeljk dat er een lek is in de middenstand

Methoxy7
28 oktober 2011, 00:06
Ik heb ondertussen de manual gevonden met het diagram erbij. Ging toch sowieso eens de snaren vervangen, dan kijk ik de kabeltjes al eens na. Morgen nog eens proberen ...

Mocht het iemand interesseren, diagram staat hier:
http://dl.dropbox.com/u/15957913/20Tele-Service.pdf

:rockon: