PDA

View Full Version : Muur/isolatie dikte voor oefenruimte,



SRV2000
26 oktober 2011, 20:45
Hallo Netters,

Ik ben druk bezig met het bouwen van een oefenruimte.
De oefenruimte bestaat uit een kantoor/bouw unit
Nu wil ik de muren van isolatie voorzien zodat het geluid buiten minder hoorbaar is.
Nu staat de oefenruimte in een open ruimte en de eerst volgende huis staat op 30 meter afstand.

De unit is voorzien van 6 cm sandwitch panelen die ook isolerend werken.

Dit is de wand van wat ik gedachten had:

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/studio-1.jpg

zou dit voldoende zijn ?

Freeqi
26 oktober 2011, 20:53
Hallo Netters,

Ik ben druk bezig met het bouwen van een oefenruimte.
De oefenruimte bestaat uit een kantoor/bouw unit
Nu wil ik de muren van isolatie voorzien zodat het geluid buiten minder hoorbaar is.
Nu staat de oefenruimte in een open ruimte en de eerst volgende huis staat op 30 meter afstand.

De unit is voorzien van 6 cm sandwitch panelen die ook isolerend werken.

Dit is de wand van wat ik gedachten had:

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/studio-1.jpg

zou dit voldoende zijn ?

Voor ISOLATIE heb je vooral MASSA nodig ... die 9 cm is volledig onbelangrijk. Eerst even kg/m2 specifieren ?

SRV2000
28 oktober 2011, 12:09
Voor ISOLATIE heb je vooral MASSA nodig ... die 9 cm is volledig onbelangrijk. Eerst even kg/m2 specifieren ?

Ik kan moeilijk een stuk uit de sandwitch paneel zagen om die vervolgens te gaan wegen.

Mij is verteld dat: VEER->MASSA->VEER->MASSA de beste manier is.

Vandaar ;)

guhlenn
29 oktober 2011, 13:49
Kom op, er is zat te lezen over isolatie hier, doe dat eerst. Tis een beetje de verwende aanpak zoasl je het nu doet.
Het liefst doe je massa veer massa. Dus: gipsplaat, evt dubbel, dan glaswol ofzo, dan lucht, dan glaswol, dan massa (steen?). Daarmee ontkoppel je de boel ook. Die vloerbedekking gaat stinken en maakt dat je ruimte dood klinkt. Hoe ga je die luchtkamer doen, gaan die OSB platen zweven ofzo? ;)

MaxVMH
29 oktober 2011, 14:05
Als je niets van geluidsgolven kent, is er 1 gouden regel die je constant moet aanhouden: een zo groot mogelijke massa gevolgd door een zo groot mogelijke spouw gevolgd door een zo groot mogelijke massa. De spouw kan je voor 3/4 opvullen met minerale wol.

Meerdere spouwen / veren kunnen vaak zorgen voor nadelige effecten, (vb. ipv isoleren werken ze als klankkast) als je dat niet allemaal uitrekent. Als je je houdt aan massa-spouw-massa, kan er niets verkeerd gaan. Nu hoef je de 30 meter naar de buren niet te beschouwen als spouw, dus je constructie begint bij je eigen buiten- of binnenmuur..

En: zowel plafond, vloer, muren, ruiten als deuren moet je bekijken. Als je niet alles gaat bekijken, ga je geluid lekken door de zwakkere plaatsen, en heb je een heleboel werk voor niets gedaan.

Begin maar al met goede zware materialen te zoeken, want een basgitaarversterker-signaal vliegt nu zo doorheen je constructie.