PDA

View Full Version : strat met tele-wiring



j3lt3
26 oktober 2011, 17:25
Geachte gitaarnetters,

Ik heb een strat (usa 1993), vrij standaard, 3 singlecoils, 1 x volume, 2 x tone knobs en de gebruikelijke 5-way pu-selector -> een strat dus -.-

Nu wil ik deze strat zo bedraden dat nek en brug pickup parallel geschakeld kunnen worden, zoals het middelste standje van de Telecaster. Na een beetje research kom ik erachter dat een extra dpdt switchje (+gaatje boren) niet nodig is. Met een push/pull put kan het ook. Nu kwam ik dit schema (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=switch_f_bp) tegen op de site van Seymour Duncan, waarbij de volume potmeter de push/pull pot is geworden. En als je de volume dus gepulled is, krijg je je brug pickup erbij.

Nou wil ik het net ietsje anders:
de 2e toonknop wordt een push/pull die, indien in up-positie, als volume dient voor de NEK-pickup. Als je dus op je brug element speelt kun je door de push pull er wat nek bij draaien als het ware.. Is dat mogelijk?

+
Bij welke Nederlandse (online) winkel koop ik cloth wire en een 250K CTS Push Pull - potmeter? Newtone heeft het niet.

dank,

Jelte

G.G.
26 oktober 2011, 17:32
Guitarsupplies verkoopt de meeste pots wel. Maar je kan een pushpull tonepot niet ook nog eens als volumepot gebruiken. Het is echt niets meer dan een potmeter en een onafhankelijke schakelaar op 1 asje.

Ik zou de tweede tonepot geheel laten vervallen en op die plek een logaritmische pot zetten en daar de hals en het brugelement op aansluiten.

EDIT: Dit is wat je zoekt denk ik:

http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/Strat_FP_mod.jpg

j3lt3
26 oktober 2011, 17:48
mmm. Maar hoe moet ik de blender dan precies zien per standje van de 5 way switch?
Draait ie dan gewoon in positie 2 t/m 4 de neck-pu erbij?

G.G.
26 oktober 2011, 18:00
De potmeter draait een verbinding open tussen hals en brugelement.

met de potmeter dicht is een strat gewoon standaard, met de potmeter open heb je het halselement en brugelement erbij in alle standen behalve stand 3.

Maar met de potmeter een klein stukje open krijg je het brugelement een klein beetje erbij in de standen M/M+N/N en het halselement er een klein beetje bij in de standen B/B+M/M.

j3lt3
26 oktober 2011, 18:35
Ahzo. Ik heb nog even gegoogled naar de blend knop en vond toen een combinatie van de blend en een push/pull die nog meer combi's geeft: http://www.guitartechcraig.com/techwire/tech01.jpg

Dan is hij met de 3 knoppen helemaal open gewoon als een stock wired strat. En met de combinatie van PushPull en blend nog 15 andere combi's (parallel/in serie/uit phase)
Maar even kijken... door het aantal mogelijkheden zie ik nu niet meer of de mijne er tussen zit. Ik vrees van niet namelijk:
5-way op 1, blend op 10, push pull up = neck + bridge (lead + rhythm)
maar
5-way op 1, blend op 0, push pull up = bridge + neck en middle in serie..

Blend de blendknop in dit geval dan de middelste PU in serie met de bridge, of zie ik dat verkeerd?