PDA

View Full Version : Buizenversterker - Graag advies



Crummy
26 oktober 2011, 14:08
Goedendag!

Ik ben opzoek naar een nieuwe versterker, maar heb hier totaal geen verstand van.

Momenteel speel ik op een line 6 spider IV 75 watt. Prima versterker om mee te beginnen en schijnt nooit kapot te kunnen gaan, helaas ben ik de eerste persoon die zijn versterker al 3 x terug naar de winkel heeft kunnen brengen. Om deze reden wil ik van een computergestuurde(weet niet wat het juiste woord hiervoor is) versterker af.

Nu ben ik helemaal niet bekend met de verschillende mogelijkheden, maar ik weet dat buizenversterkers in het algemeen goed klinken.

Hier wat punten waar hij geschikt voor moet zijn.
- Blues, soul, rock & funk(redelijk allround denk ik)
- Optredens

Van Clean tot stevige Rock is voldoende. Heb momenteel een leentoestel marshall 50watt buizenversterker, waarbij de clean stand naar maten het volume omhoog gedraaid wordt meer een semi crunchstand wordt. Dat vindt ik erg jammer. Ook niet onbelangrijk: Ik hou van een volle warme toon.

Mijn budget wordt aangepast aan de versterker die het best bij mij past.

Denk dat dit het wel een beetje is, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Ik hoop dat jullie me een beetje weg kunnen wijzen?

mzl,
Teun

vpilot
26 oktober 2011, 14:27
Ik zou als ik jou was dan eens bij een goeie gitaarwinkel binnenwandelen en een paar verschillende versterkers proberen.

Bijl
26 oktober 2011, 15:19
Goedendag!
Mijn budget wordt aangepast aan de versterker die het best bij mij past.


Nou, da's makkelijk: http://www.matchlessamplifiers.com/chieftan.html

:seriousf:

}{Metalmaster}{
26 oktober 2011, 17:21
Brunetti amps ;)

Buzzel
26 oktober 2011, 19:18
Dat je bij marshall clean een crunch geluid krijgt als je het volume opendraaid is een feit, dat gebeurd nu eenmaal bij die amps, over het algemeen zijn marshalls dan ook echte scheurbakken (lees algemeen). Fender zijn echte clean bakken.

Het is wat je zelf mooi vind. Wil je ook graag pedalen gebruiken, of wil je een goeie amp die alles zelf kan (channel switcher, dus met meerdere kanalen).

Ik zou zeker een winkel binnen stappen. Niet letten op wat de verkopers zeggen (behalve hoe een amp werkt natuurlijk). maar gewoon lekker zelf spelen of zoveel mogelijk versterkers.

muziekschuur
26 oktober 2011, 19:51
Er zijn wat archetypes qua buizenversterkers.

De Marshall JTM45's, De JCM800's (twee verschillende versterkers)
De Fender Twin & de Fender bassman '59
De VOX AC30

En dan zijn er wat modernere buizenversterkers. Daarvan zijn de Rivera (knucklehead) en de Mesa Boogie's de bekendste boutique meerkanaals versterkers.

Ik kan me voorstellen dat je eens op een Peavey classic 30 of classic 50 gaat spelen. Zeer allround en een mooie tussenstap. Het is toch handig als je eerst es wat ervaring opdoet met een instapversterker. Deze versterkers zijn ook weer makkelijk door te verkopen. Maar misschien hou je 'm wel.

Buzzel
26 oktober 2011, 19:53
khad vroeger ook bijna een peavey classic 30 als eerste buizen amp gekocht. Is wel een lekkere amp.

Thiez
26 oktober 2011, 20:13
Vergeet ook zeker de blackstar artisan niet in je zoektocht. Tijdje terug geprobeerd en is echt goede versterker.

kidrock
26 oktober 2011, 20:50
Ik zou als ik jou was dan eens bij een goeie gitaarwinkel binnenwandelen en een paar verschillende versterkers proberen.

Sluit mij hierbij aan. Wij kunnen met zn allen een waslijst aan amps op noemen, maar als dat jou helemaal niks zegt, dan heb je daar ook weinig aan.

Een max. budget is ook niet onbelangrijk.

Dan bestaat er ook nog zoiets als Marktplaats waar je ook een leuke amp kunt scoren voor niet al teveel geld.

Je kunt een tweetal wegen bewandelen:

Voor een channel switcher kiezen (clean + drive met 2 of meer channels).

Voorbeelden: Mesa Boogie, Engl, Orange, Bogner, enz, enz... teveel om op te noemen.

Of

Een single channel amp met voldoende clean headroom en daar pedalen er voor hangen (bijv. overdrive, distortion, enz.)

Voorbeelden: Fender (meerdere modelen), Brunetti Singleman, Marble, enz.

Als laatste optie (dikke portemonnee wel vereist):

Schakelen tussen 2 amps (clean en drive) voor de ultieme beleving (inclusief sjouw werk).

Buzzel
26 oktober 2011, 21:26
Sluit mij hierbij aan. Wij kunnen met zn allen een waslijst aan amps op noemen, maar als dat jou helemaal niks zegt, dan heb je daar ook weinig aan.



Als laatste optie (dikke portemonnee wel vereist):

Schakelen tussen 2 amps (clean en drive) voor de ultieme beleving (inclusief sjouw werk).

Die laatste optie ben ik voor aan het sparen :D Ik denk dat dat samen goedkoper is dan een nieuwe mesa boogie. (als je 2de hands gaat dan)

kidrock
27 oktober 2011, 00:34
Die laatste optie ben ik voor aan het sparen :D

De amps heb ik wel, alleen mn rug protesteert :seriousf:

Mr. Dynamite
28 oktober 2011, 00:25
De amps heb ik wel, alleen mn rug protesteert :seriousf:

Leg uit. Ik wil hier ook op een gegeven moment naartoe, alleen houd het gesjouw me tegen.. Aan de rug kan het niet liggen, de amps zijn even zwaar. Het is alleen wel een gedoe :(

Ontopic: Als eerste tip wil ik geven, lees je een beetje in. Kijk wat voor amps je favoriete artiesten gebruiken en of je hun sound lekker vind. Daarna is dé grote tip: Spelen. Stap ergens binnen, leg je verhaal uit en ga lekker amps testen, zo kom je er gauw genoeg achter of iets je ligt of niet. ;)

kidrock
28 oktober 2011, 13:54
Leg uit. Ik wil hier ook op een gegeven moment naartoe, alleen houd het gesjouw me tegen.. Aan de rug kan het niet liggen, de amps zijn even zwaar. Het is alleen wel een gedoe :(

Als je verder gezond bent en je rug het kan handelen, dan zou ik zeggen.. go for it!

Helaas heb ik de laatste jaren behoorlijk rugklachten overgehouden van al dat gesjouw. Ben al vanaf mijn 20ste in de weer met buizentops en 4x12 kasten (en ik nader nu de 50), dus ik heb mijn rig inmiddels behoorlijk ge"down-sized". Ik heb meerdere amps en kasten waar ik uit kan kiezen. Afhankelijk wat in nodig heb. Voor grotere gigs gaat er een top met 2x12 mee (tillen with a little help from my friends ;) en voor kroegen e.d. een combo.

Door de problemen met mijn rug heb ik ook mijn eisen (het halen van de holy grail aan geluid) ook omlaag geschroefd en probeer nu het beste uit mijn huidige rig(s) te halen en voor de rest tevreden te zijn... Ja, ik weet het... wij zijn nu eenmaal gitaristen :D

Buzzel
28 oktober 2011, 14:07
Wieltjes For the win! :blast:

kidrock
28 oktober 2011, 14:32
Wieltjes For the win! :blast:

Wieltjes onder een kast is wel te doen, maar onder een versterker wordt het wat minder. Vinden mijn buisjes niet zo fijn, vooral als je over kinderkopjes, stoep randen e.d. heen moet rossen. En dan bestaat er nog zoiets als trappen (1 bij onze oefenruimte en 1 bij mij thuis) plus het in en uit laden van bus of auto. Oftewel, je ontkomt er gewoon niet aan tenzij je een trailer met vork-lift en roadies hebt ;)

Buzzel
28 oktober 2011, 15:15
Voor versterker inderdaad niet zo'n idee, maar een versterker(top) is ook veel makkelijker te tillen door zijn formaat.

kidrock
28 oktober 2011, 16:14
Voor versterker inderdaad niet zo'n idee, maar een versterker(top) is ook veel makkelijker te tillen door zijn formaat.

Sommige wel, maar niet allemaal. Heb een Koch Supernova die denk bijna tegen de 27kg aan zit en voor mij op dit moment gewoon te zwaar is en daarom ook weg wil doen. Heb ook een Hook R40 top die prima te doen is, dus daar zit nog wel het 1 en ander verschil tussen.

onze_jef
28 oktober 2011, 16:21
http://www.storacon.be/shop/media/products/72-l.jpg

trappen heb je er niet met opgelost natuurlijk.

Thiez
28 oktober 2011, 16:24
Daar zijn deze weer voor:
http://www.variofit.nl/v1/UPLOADS/Karren/Seite40Bild06N.jpg

kidrock
28 oktober 2011, 18:15
Daar zijn deze weer voor:
http://www.variofit.nl/v1/UPLOADS/Karren/Seite40Bild06N.jpg

Heel mooi! Nu nog een lieftallige assistent vinden die 'm voor mij in & uit de auto hijst, dan ben ik d'r :cheerup:

Buzzel
28 oktober 2011, 18:29
Heb je geen bandleden of zo? ik til nooit in mijn eentje een speakerkast de auto in. Ten eerste is het heel onhandig en sloop je de auto nog en het is gewoon veel makkelijker en lichter.

Veel handen maken licht werk.

kidrock
28 oktober 2011, 19:57
Heb je geen bandleden of zo? ik til nooit in mijn eentje een speakerkast de auto in. Ten eerste is het heel onhandig en sloop je de auto nog en het is gewoon veel makkelijker en lichter.

Veel handen maken licht werk.

Die heb ik ook en die helpen mij ook wel als ik de 2x12 nodig heb bij grotere gigs. Ik wil daar alleen niet teveel (mis)gebruik van maken. Ik woon op mijzelf en er blijven altijd situaties waar je het alleen af moet. Als je periodes mee heb gemaakt waar je amper uit je nest kan komen, voorover kan bukken tijden tandenpoetsen (en van je af moet tuffen) of van de bank opstaan, dan ga je toch na denken over lichtere oplossingen, want het spelen wil ik kosten wat kost niet opgeven.

Maar goed.... genoeg over mij.

ON TOPIC: TS zoekt een nieuwe buizen amp!!

Buzzel
28 oktober 2011, 20:36
Maar goed.... genoeg over mij.

ON TOPIC: TS zoekt een nieuwe buizen amp!!

Ja! ga naar de winkel en neem een gitaarspelende vriend mee!

Crummy
2 november 2011, 10:17
Ik kom nog terug op jullie reacties.

Maar eerst nog een vraagje, heeft iemand ervaring met de amp: fender twin reverb. 35 jaar oud

kidrock
2 november 2011, 11:04
Ik kom nog terug op jullie reacties.

Maar eerst nog een vraagje, heeft iemand ervaring met de amp: fender twin reverb. 35 jaar oud

Waarschijnlijk heb je het over de Silver Face serie (zilver kleurig front met blauw letters).

Als ie goed is onderhouden en in goede conditie (mits niet al te duur), dan heb je daar wel een leuke versterker aan.

Het zijn cleane versterkers die behoorlijk HARD kunnen. Ze hebben een mooie clean en ze blijven clean op hoge volume, dus je zult je drive en dergelijk uit pedalen moeten halen.

Maar de grootste klacht wat deze amp betreft is toch het gewicht.. Bijna net zo hoog als de leeftijd +/- 34kg

Buzzel
2 november 2011, 11:24
Waarschijnlijk heb je het over de Silver Face serie (zilver kleurig front met blauw letters).

Als ie goed is onderhouden en in goede conditie (mits niet al te duur), dan heb je daar wel een leuke versterker aan.

Het zijn cleane versterkers die behoorlijk HARD kunnen. Ze hebben een mooie clean en ze blijven clean op hoge volume, dus je zult je drive en dergelijk uit pedalen moeten halen.

Maar de grootste klacht wat deze amp betreft is toch het gewicht.. Bijna net zo hoog als de leeftijd +/- 34kg

Ja, fender twins zijn goede versterkers, maar als je wil gaan voor een cleane amp met pedalen zou ik eerder voor de bassman gaan. Dat is een oerversterker die niet kapot te krijgen is, maar als die twin een goeie deal is zou ik hem niet laten staan!

eggen_h
9 november 2011, 16:54
bassman is cool inderdaad

Crummy
19 december 2011, 22:33
Het is weer even geleden, maar hier zijn we weer!

Ondertussen op een blackstar 20w gespeeld en een Fender twin red knob.
Die laatste heeft qua sound zeker mij voorkeur, alleen vindt ik hem te zwaar... tijdens het spelen stond het volume op 5% wat al een aardig volume gaf. Heb wel eens gehoord dat buizen een beetje op hun staart getrapt moeten worden, maar weet niet hoe dit zit en of dit ook voor een clean sound geld? Ook de overdrive channel ben ik zeer over te spreken.

Heeft iemand advies voor een soortgelijke versterker, alleen dan lichter(gewicht & wattage) en kunnen jullie wat meer vertellen over de Bassman?

Buzzel
20 december 2011, 09:40
Bassman.

Clean, maakt niet uit hoe hard je hem zet. Zelf heb ik de preamps beide op 10 staan en met de master regel ik het volume. De versterker kan mokerhard, en op laag volume gaat het ook nog wel goed. De versterkers zijn heel basic dus versterker tech's kunnen ze makkelijk en snel repareren/nakijken. De bassman is niet ligt. (in mij versie zitten alle transformatoren aan 1 kant dus het gewicht is ook heel ongelijk verdeeld).
De versterker die ik heb (bassman 100) heeft vrij veel instelmogelijkheden. met 2 kanalen die is heb doorgelust (instrument en bass intstrument kanaal) heeft hij een dikke bas en aardig wat mids. De versterker reageert heel goed op pedalen helaas geen FX-loop maar ik mis hem niet.

pietvanbuiten
20 december 2011, 10:10
Wieltjes onder een kast is wel te doen, maar onder een versterker wordt het wat minder. Vinden mijn buisjes niet zo fijn, vooral als je over kinderkopjes, stoep randen e.d. heen moet rossen. En dan bestaat er nog zoiets als trappen (1 bij onze oefenruimte en 1 bij mij thuis) plus het in en uit laden van bus of auto. Oftewel, je ontkomt er gewoon niet aan tenzij je een trailer met vork-lift en roadies hebt ;)

Voor mij is zwaar tillen ook uit den boze vanwege rugklachten.
Ik ben 58 en heb het eindelijk voor elkaar dat alles klaar staat als ik aankom,ook de backline.
Mijn mesa combo is balachelijk zwaar, die zie ik alleen bij gigs, verder staat ie altijd in de vrachtwagen.
Een beetje klooien thuis met het geluid is er niet meer bij en dat is dan wel weer jammer,
maar soms moet je kiezen, en dit is voor m'n rug echt het beste.

muziekschuur
20 december 2011, 10:17
Als een Fender The Twin je bekoort dan is een Bugera V22 misschien een betaalbaar alternatief. geeft je die Fender Twang. Een Bassman is net zo zwaar en geeft meer een rocktone. (Is de voorloper van de Marshall versterkers zeg maar).

De officiele Fender versterker waar iedereen op kwijlt in het Fender segment is de Fender Vibrolux reverb. Meestal met een 2x10 aan speakerbezetting. Daarmee kom je meestal iets te kort met een zwaar doormeppende drummer in de openlucht. (Niet als je er nog een speakerkast onder zet). Maar verder is dat een complete allrounder. In dat geval van dat openlucht concert is een klein beetje monitorfill genoeg trouwens.

Heb je geen 1300 euro, want deze versterkers komen zelden voor minder voorbij, dan zijn de Bugera v22 en V55 alternatieven die je zeker eens wil beluisteren.

Ik heb zelf een Fender The Twin in een head behuizing. En dat is heel comfortabel. Heb je 1300 euro ter beschikking dan zou je een Fender bandmaster op kunnen sporen en die laten reviseren. Zo'n bandmaster zit in de 600 euro regio. Die moet dan gereviseerd worden (300 euro) en je hebt een speaker cabinet nodig (300 euro ofzo). Dan heb je dus een echte oude. Het voordeel van zo'n versterker is dat het zijn waarde behoud en dat ie point to point is gebouwd. Dat is net wat sterker/onderhoudsvriendelijker dan een versterker met printplaten. Een fender The TWIN redknob is moeilijker te onderhouden.

Crummy
26 december 2011, 13:28
Ik krijg door jullie advisen een steeds beter beeld welke opties er allemaal zijn, bedankt hiervoor.

Zover ik het kan horen op YouTube klinken de bugera's ook zeer goed, eigenlijken klinken ze allemaal op hun eigen manier erg goed. Dus binnenkort maar eens een winkel gaan bezoeken. Nu hebben ze in de winkel vaak alleen maar replica's van eerdere modellen, naar wat ik heb gelezen scheelt dit vaak veel met de echte orginelle modellen. Daar komt nog bij dat het bouwjaar ook Zeer belangrijk is?! Veel informatie die je niet in de winkels kunt vinden denk ik? Als voorbeeld de bugera's v55, maakt het uit welk bouwjaar je hier van beluisterd?