PDA

View Full Version : Jimmie Vaughan strat refinishen in dezelfde kleur maar dan nitro ipv poly, zinvol?



SaferSephy
26 oktober 2011, 13:53
ik ga m'n 2de strat wat nieuw leven in blazen (en daarmee de levensduur van de frets op m'n 1ste gitaar wat verlengen).

Volgende dingen ga ik doen:

refret job (m'n medium jumbo's zijn zowat plat en ben nu zo lekker gewend aan 6105 frets), misschien Stainless Steel frets om te voorkomen dat ik over 3 jaar weer aan de gang kan.

pickups, waarschijnlijk iets van Kinman Woodstocks ofzo

refinish(?) nu zit er een dikke laag poly op, die ik eigenlijk het liefst vervang door een mooie dunne laag nitro. Vraag is natuurlijk of dit inderdaad zoveel gaat schelen dat het de moeite waard is. Behalve dat nitro mooier slijt schijnt het geluid ook beter tot z'n recht te komen, vandaar.

Antoon
26 oktober 2011, 14:07
Of er een positief effect is op het geluid blijft een beetje een gok volgens mij. Mijn ervaring bij een refinish is dat direct erna de gitaar niet altijd beter klinkt, ook niet met nitrocellulose. Dat verbetert na een jaar of zo wel altijd weer wat. Misschien dat in het begin de body nog vol met oplosmiddel zit of de lak nog niet goed is uitgehard of ..? Een refinish in nitrocellulose is duur. Als je voor het verschil in geluid doet, te duur. Je gitaar wordt er ook minder door waard. Voor het zelfde geld een tweede hands (lichte) body uit een mooi stuk elzen is misschien een beter idee dan. Goedkoopste oplossing is om zelf de poly lak eraf te strippen. Weet je meteen of het geluid negatief beinvloed werd door die lak.

barno
26 oktober 2011, 14:09
De refin vind ik zeker de moeite. niet zozeer voor de klank, al zal het iets doen maar waarschijnlijk alleen psychisch hoorbaar :) wel voor de looks, een nitro finish heeft gewoon een authentiekere look.

stainless steel frets zou ik niet doen. heb je trouwens speciaal gereedschap voor nodig. een refret eens om de drie jaar is niet echt een probleem, toch, zeker als je het zelf doet.

Van Dattum
26 oktober 2011, 15:06
En een dikke poly-laag verwijderen is echt een bitch.....

SaferSephy
27 oktober 2011, 12:50
stainless steel frets zou ik niet doen. heb je trouwens speciaal gereedschap voor nodig. een refret eens om de drie jaar is niet echt een probleem, toch, zeker als je het zelf doet.

wordt lastig aangezien ik de herfrets laat doen :P. Waarom trouwens geen stainless steel?

G.G.
27 oktober 2011, 18:20
En een dikke poly-laag verwijderen is echt een bitch.....

hete lucht verfbrander (zonder vlam) en dan vanaf de div. schroefgaatjes werken. Polylak bobbelt op en komt in grote vellen los.

FruscianteFan
27 oktober 2011, 19:15
En een dikke poly-laag verwijderen is echt een bitch.....
Mijn Jaguar heeft daar anders geen last van sinds ze een keer gevallen is...

barno
27 oktober 2011, 19:38
wordt lastig aangezien ik de herfrets laat doen :P. Waarom trouwens geen stainless steel?

zelf hou ik niet van de feel van steel en.. 't is een stuk duurder om te laten doen :)