PDA

View Full Version : Fender Jaguar gekocht!



Luke-wannabe
26 oktober 2011, 13:43
Jazeker! Een hele mooie witte!

Het is een Made in Japan. Zoals de verhalen gaan nog van betere kwaliteit dan de Crafted in Japan gitaren, maar ik geloof daar zelf nooit zo in. Hij komt uit 1994 en is echt amper bespeeld!
Toen ik d'r ophaalde zat er 010 op, maar dat is echt te dun voor een short scale (24"). Nu ligt er 011 op en dat klinkt en speelt echt een stúk beter!! Gister ook het gitaartje helemaal uit elkaar gehaald, en er zitten dus -wat lijkt origineel uit de fabriek- koperen shieldingsplaatjes in! Best wel kicken! Verder eventjes de gebruikelijke dingen als halspennetje afstellen, hoogte van de brug, tremolo, etcetera afgesteld. Mán, wat kan een gitaar daar van opknappen zeg!
Enige jammere is dat de pickups een beetje feedbacken bij wat gain. Ik denk dat ik die ga laten waxpotten, want ze klinken opzich prima!

Okee, genoeg gezwetst. Foto's!!! Sorry voor de qualiteit. iPhone + hipster-app = geen geweldige kwaliteit.

http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/IMG_1810.jpg

http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/IMG_1813.jpg

Mustang zadels had de vorige eigenaar er al op gezet! Chill!
http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/IMG_1820.jpg

http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/IMG_1821.jpg



Filmpje met sounds!


http://www.youtube.com/watch?v=0kpb6OSQ8Hg

humbucker
26 oktober 2011, 13:47
Hoppa, een hele mooie!

Gefeliciteerd!!

zoon van Piet
26 oktober 2011, 13:49
Met een Mustang- brugje! was dat standaard op Japanners? Is wel de meest uitgevoerde customize job op Jags..

Vroeger loste ik het feedbacken van die elementen op door de tone knop een mm of twee dicht te draaien, de tone veranderde niet, maar de feedback was weg. En dat kan niet werken, zeggen de geleerden, maar het werkte wel... ;)

Nielsje
26 oktober 2011, 13:54
Nice, gefeliciteerd! Jaguars zijn toch wel fijne gitaren :)

Mitch
26 oktober 2011, 14:00
Jaaaaa, mooi bakkie hoor! Congratz! Inderdaad een verre neef van mijn JM qua geboorteland en kleurstelling ;)

Luke-wannabe
26 oktober 2011, 15:56
Thanks iedereen!
Er staat trouwens een filmpje waar ik erop speel in de beginpost!

@ Zoon van Piet: Nee, die zadels had de vorige eigenaar er op gezet! Super chill! Truukje met de toneknop zal ik een proberen. Bedankt voor de tip :)

de_stoffel
26 oktober 2011, 17:16
Mooi!
Nog een tip voor de feedback: plooi de metalen klauwen wat vaster rond de pu. Dat heb ik gedaan en het feedbacken is gestopt!

Luke-wannabe
26 oktober 2011, 17:20
Thanks voor de tip!!
Hoe doe ik dat precies?

de_stoffel
26 oktober 2011, 17:25
Thanks voor de tip!!
Hoe doe ik dat precies?

Gewoon de pu los maken en met een tangetje de klauw wat toeknijpen zodat die strak rond de pu-cover zit.

Duhsjaak
26 oktober 2011, 17:29
Hi
Ben JALOERS!
Van harte gefeliciteerd. Hij klinkt ook prachtig. Wat een aanwinst!
Veel pelzier ermee.

Vriendelijke groet, Gus

bass blom
26 oktober 2011, 17:39
vet man :soul:

Pepe
26 oktober 2011, 17:48
Mojo allert?
Nou en offie. Jaguars heb ik altijd een beetje links laten liggen maar toen ik de gitarist van de Gorillaz met zo'n oud vergeeld kreng heb zien slepen viel het kwartje. Ik heb nog een biertje koud staan en het is bijna Happy Hour dus ik ga er op klinken.

Hendriks
26 oktober 2011, 17:55
Ziet er goed uit , gefeliciteerd Leon.

Luke-wannabe
26 oktober 2011, 18:50
@ Duhsjaak: Dankjewel! Ik ben er ook heel erg blij mee, moet ik zeggen!!

@ Bass: Dank :)

@ Pepe: Ja, best wel cool dus he! Ben ook echt heel blij met de sound. Ik speel er wel 'anders' op dan op m'n Tele. Proost!

@ Hendriks: Dankjewel!

Luke-wannabe
28 oktober 2011, 21:08
Vandaag de pickups van m'n Jag laten waxpotten door Eugen van Gun guitars. Hier beter bekend als oigun. Dat scheelt echt een stuk! De gitaar kan nu meer volume en gain hebben. Niet dat ik met heel veel drive speel op deze gitaar, maar het is toch lekker als -ie het kan :)

Toffe gitaren daar bij Gun hoor :sssh: Ik heb er even een zwik mogen uitproberen. Heel erg vet.

soup
28 oktober 2011, 21:16
lekkere gitaar maar dat di rect nummer vind ik 3x niets :)


Hij klinkt wel lekker helder, welke amp heb je?

Luke-wannabe
28 oktober 2011, 21:19
Is de Line 6 Flextone van m'n pa :)

Martijn-w
28 oktober 2011, 21:27
Gave gitaar!

YannickH
28 oktober 2011, 21:32
knappe gitaar!
0.11 snaren... staat hij gewoon in standaard E? speeld het dan niet moeilijk met zo'n dikke snaren?
0.11 gebruik ik voor C en drop B toestanden:p

nog veel speelplezier!

macwilliams
28 oktober 2011, 21:37
Heb nooit het genoegen gehad om op een te spelen maar de looks zijn gewoon cool.
Staat je goed zier er heel natuurlijk uit. Nu nog een dikke zonnebril op:supercool: of :soul:

Luke-wannabe
28 oktober 2011, 21:40
knappe gitaar!
0.11 snaren... staat hij gewoon in standaard E? speeld het dan niet moeilijk met zo'n dikke snaren?
0.11 gebruik ik voor C en drop B toestanden:p

nog veel speelplezier!
Jeps, standaard E, maar dat is niet zo boeiend hoor want dit is een short scale, dus minder snaarspanning. Maar verder speel ik op mijn Tele ook gewoon op 011. Soundje hoor! En je kunt tenminste een beetje trekken en duwen aan die snaren. 009 kan ik echt helemaal niks mee. Ontstemt als ik er alleen al naar kijk.

Ukeloeder
28 oktober 2011, 22:05
...en bedankt... nu heb ik zin in een Jaguar.
Wat een geluid! Schitterende aanwinst. Gefeliciteerd.

Mr.Fingers
28 oktober 2011, 22:20
@Cob: een jag is 24", dus daar mogen dikkere snaren op hoor, anders is het precies alsof je met elastiekjes speelt. En ik speel op een fullscale 25.5" strat met 0.013, werkt perfect :)

Kritz
28 oktober 2011, 22:43
Prachtige gitaar daar kan je wat mee ,0,013 kan deze jongen gerust hebben.
Overigens heb ik en Welson super jazz anno 1963 die erg gelijkt qua model op
deze Jaguar . In ieder geval blijft het voor vele een stille droom om zo'n
beauty te bezitten. :)
Kritz

FruscianteFan
28 oktober 2011, 23:06
Gefeliciteerd Leon!

Ik had je nog willen aanbieden om de mijne uit te proberen maar dat was er ongetwijfeld toch niet van gekomen.

Luke-wannabe
28 oktober 2011, 23:33
@ Kritz: Ja, mooi is ze he!
@ Erik: Hee da's aardig!! Maar nu hoeft het niet meer :D Ben zo blij met d'r!

Kritz
28 oktober 2011, 23:40
@ Kritz: Ja, mooi is ze he!
@ Erik: Hee da's aardig!! Maar nu hoeft het niet meer :D Ben zo blij met d'r!



Ik gun het je van harte. :)
Kritz

barno
28 oktober 2011, 23:49
heel mooie gitaar, alleen, en ik hoor het nu ook in de clip, het geluid zal nooit mijn ding worden. Heb hetzelfde met Rickenbackers: ook geweldig mooi, en ook die vind ik meestal te iel, transparant klinken.

Komt waarschijnlijk ook door dat ik zelf niet bezig ben met muziek waarin ze zeker tot hun recht komen.

Kritz
29 oktober 2011, 00:00
heel mooie gitaar, alleen, en ik hoor het nu ook in de clip, het geluid zal nooit mijn ding worden. Heb hetzelfde met Rickenbackers: ook geweldig mooi, en ook die vind ik meestal te iel, transparant klinken.

Komt waarschijnlijk ook door dat ik zelf niet bezig ben met muziek waarin ze zeker tot hun recht komen.


De jaguar kwam in de clip dan ook niet helemaal over zoals je hem echt zou moeten horen. Het was dan ook meer een voorstelling van de gitaar.
Wanneer je de gitaar laat werken, hoe dat die moet werken, en op de versterker met de juiste instelling, denk ik dat je van gedachte veranderd.

Mr.Fingers
29 oktober 2011, 00:01
Da's omdat ze Rickenbackers vaak volledig dood "compressen", om die typische jaren '60 janglepopsound eruit te krijgen. Een gewone rick door een buizenamp klinkt nog vrij bluesy en warm hoor :)


http://www.youtube.com/watch?v=e62KNyvdjm8

The Running Man
29 oktober 2011, 00:03
Mooi ding Leon
Mijn favo uitvoering:blast:
Heel veel plezier ermee:rockon:

Luke-wannabe
29 oktober 2011, 00:09
@ barno: Tsjah, een warme, houterige sound met een zingende sustain moet je hier inderdaad niet uit willen halen. Dat wordt gewoon nooit helemaal je van het. Ik vind de Jag persoonlijk heel goed bruikbaar voor volle akkoorden met veel open snaren en voor opvullingspartijen in de studio bijvoorbeeld.
Dat komt denk ik omdat de gitaar zo licht klinkt. Zit niet gauw ergens in de weg :)

@ Kritz: Vind je mijn filmpjes niet klinken als hoe een Jag zou moeten klinken? Heb je dan misschien een ander voorbeeld van de voor jou archetype Jag sound?

@ The Running Man: Thanks!

barno
29 oktober 2011, 00:09
De jaguar kwam in de clip dan ook niet helemaal over zoals je hem echt zou moeten horen. Het was dan ook meer een voorstelling van de gitaar.
Wanneer je de gitaar laat werken, hoe dat die moet werken, en op de versterker met de juiste instelling, denk ik dat je van gedachte veranderd.

ik vind de clip een prima beeld geven van hoe de gitaar klinkt en een juiste afstelling op een amp: dat bestaat niet hoor. het is allemaal een kwestie van smaak.

Kritz
29 oktober 2011, 00:10
Da's omdat ze Rickenbackers vaak volledig dood "compressen", om die typische jaren '60 janglepopsound eruit te krijgen. Een gewone rick door een buizenamp klinkt nog vrij bluesy en warm hoor :)


http://www.youtube.com/watch?v=e62KNyvdjm8


Dat kan ik niet anders dan toejuichen. :)

Kritz
29 oktober 2011, 00:24
@ barno: Tsjah, een warme, houterige sound met een zingende sustain moet je hier inderdaad niet uit willen halen. Dat wordt gewoon nooit helemaal je van het. Ik vind de Jag persoonlijk heel goed bruikbaar voor volle akkoorden met veel open snaren en voor opvullingspartijen in de studio bijvoorbeeld.
Dat komt denk ik omdat de gitaar zo licht klinkt. Zit niet gauw ergens in de weg :)

@ Kritz: Vind je mijn filmpjes niet klinken als hoe een Jag zou moeten klinken? Heb je dan misschien een ander voorbeeld van de voor jou archetype Jag sound?

@ The Running Man: Thanks!

Ik heb gezegd dat de Jaguar in feite veel anders kan klinken,waar het nu bij
mijn inziens nu niet zo overkwam. Ik heb zeker niet bedoeld dat het slecht is,en och jawel smaken verschillen, de Jaguar heeft inderdaad een eigen geluid ,dat kan ik niet ontkennen. Ik zoek wel even op hoe dat ik deze gitaar anders heb horen klinken,misschien zijn er andere forumbezoekers mij voor.Hoe dan ook ik vind het een fantastische gitaar.

Mr.Fingers
29 oktober 2011, 00:32
http://www.youtube.com/watch?v=FiRxXage6Wg

http://www.youtube.com/watch?v=exObG05it-0&feature=related

Maar dat die jag wat "kressend" klinkt is eigen aan die stock japanse elementjes, die zijn zo schel als maar zijn kan. Plemp daar een setje SD antiquity's in, en je hebt DE jaguarsound!

FruscianteFan
29 oktober 2011, 00:53
Doe dan Curtis Novaks, die zijn goedkoper, authentieker en eventueel naar wens aangepast.

Kritz
29 oktober 2011, 00:58
http://www.youtube.com/watch?v=FiRxXage6Wg

http://www.youtube.com/watch?v=exObG05it-0&feature=related

Maar dat die jag wat "kressend" klinkt is eigen aan die stock japanse elementjes, die zijn zo schel als maar zijn kan. Plemp daar een setje SD antiquity's in, en je hebt DE jaguarsound!

Bedankt Mister Fingers; Ik kwam al precies zo ongeloofwaardig over, de jaguar klinkt zoals ik hem het liefste hoort en zoals hij het beste tot zijn recht komt. Deze gitaar is veelzijdiger dan sommige denken,ik weet wel beter. De welson super jazz 1963 is ook zo een gitaar,leent zich perfect voor blues,jazz, pop of rock .Veelzijdigheid troef om het zo maar te zeggen.
;) bedankt

Luke-wannabe
29 oktober 2011, 01:23
Precies zo klinkt mijn Jaguar op het ritme cirquit met de toon en volume wat terug gerold! Klank zit in je vingers, niet in pickups. Ik durf te wedden dat het verschil tussen stock elementen/dure elementen niet waar te nemen is voor een toeschouwer zonder heel duidelijke 1 op 1 vergelijking.
Overigens is dit voor mij niet de typische Jag sound.


Ik was deze nog vergeten te posten hier trouwens!

http://www.youtube.com/watch?v=atZdgsjCXU0

FruscianteFan
29 oktober 2011, 01:31
Precies zo klinkt mijn Jaguar op het ritme cirquit met de toon en volume wat terug gerold! Klank zit in je vingers, niet in pickups. Ik durf te wedden dat het verschil tussen stock elementen/dure elementen niet waar te nemen is voor een toeschouwer zonder heel duidelijke 1 op 1 vergelijking.
Overigens is dit voor mij niet de typische Jag sound.
Dat zei ik ook, inderdaad, toen je ernaar vroeg. Het is erop vooruit gegaan maar van te voren vond ik het ook al een prachtig geluid. Het is nog wat natuurlijker geworden, maar het verschil is subtiel. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, maar toen ik mijn CN had geïnstalleerd was het 'wow'-moment wat ver te zoeken.

Wat ik me wel afvraag, gezien je geschiedenis met 'vele' gitaren en nu je Tele als main gitaar... blijft deze?

Luke-wannabe
29 oktober 2011, 01:38
Ongetwijfeld dat het beter klinkt met een paar goeie pickups er in, maar met comments als 'door de jap pu's klinkt de gitaar schel' kan ik niet zo veel..

Blijft deze? Tsjah, dat moet de toekomst natuurlijk uitwijzen. Ik ben er heel erg blij mee en de sound is precies waar ik op zoek naar was, dus dikke kans dat -ie voorlopig blijft, ja! Maar de Telecaster zal niet gauw van zijn troon gestoten worden als absolute nummer één.

FruscianteFan
29 oktober 2011, 02:18
maar natuurlijk :)

Ik denk dat het niet eerlijk is om te zeggen dat een Jag schel is door de Japanse elementen. Als er al schelheid in zit t.o.v. andere SC-gitaren, komt dat door de pots in het lead-circuit. Ik zou de stock-elementen misschien als wat oppervlakkiger willen typeren, en een Novak in de nek als natuurlijker. Overigens piept die Novak ook en feedbackt-ie niet lekker. De SD JB Jr die ik in de brug heb (alleen parallel geschakeld, dus als single coil) zingt juist erg lekker met distortion maar klinkt totaal niet interessant clean.

kapepper
29 oktober 2011, 10:17
ik vind hem mooi, witte jag met tortoise

ik heb ondertussen ook al een tijd geleden eens een jag gehad, japanse van 94
maar wat was me dat een zware gitaar en ik had altijd de neiging om mijn reverb open te draaien op mijn deluxe reverb en the ventures te spelen

Dreverhaven
29 oktober 2011, 11:34
Ik heb in de mijne Novak's en die piept inderdaad ook. Ik ga binnenkort eens een 500K en 250K volume pot proberen. Een tijdje heb ik een haat-liefde verhouding met het ding gehad, maar nu is het alleen nog liefde. Ik moet alleen nog bij Oigun langs binnenkort als ik centen heb om het fretboard te laten fixen. Ik heb er flinke deuken in gespeeld.

Platyhelminthes
29 oktober 2011, 12:08
Mooie gitaar Leon! Gefeliciteerd :)

Luke-wannabe
29 oktober 2011, 12:26
Thanks!

@Kapepper: Ja, deze is ook best wel zwaar hoor. Zwaarder dan mijn Telecaster in ieder geval. Ik heb me er nog niet echt aan gestoord, maar ik heb er dan ook nog geen avond mee op de bühne gestaan :)

@FF: Ah doet die CN ook piepen? Misschien dat het dan toch die claws zijn...

FruscianteFan
29 oktober 2011, 12:40
Thanks!

@Kapepper: Ja, deze is ook best wel zwaar hoor. Zwaarder dan mijn Telecaster in ieder geval. Ik heb me er nog niet echt aan gestoord, maar ik heb er dan ook nog geen avond mee op de bühne gestaan :)

@FF: Ah doet die CN ook piepen? Misschien dat het dan toch die claws zijn...

Niet zoveel dat ik er last van heb, mijn Indie piept eerder. Het is alleen zo dat het heel moeilijk wordt om met 2 pedalen aan de boel echt lekker te laten zingen.

Maar ik heb morgen repetitie, ik zou eens kunnen kijken hoe dat gaat als ik de klauw demonteer. CN's worden zonder klauw (of cover trouwens) geleverd, maar ik heb bij installatie gewoon direct de oude klauw erop gezet, zonder er echt bij na te denken.

Overigens moet je oppassen met het demonteren van de klauw op de oorspronkelijke elementen. Als je het namelijk, zoals ik, iets te lomp doet, sloop je het hele element.

Luke-wannabe
29 oktober 2011, 12:42
Hoe doe je dat dan? Die klauw er af halen?

FruscianteFan
29 oktober 2011, 12:47
Aan mij kun je beter vragen hoe je het niet doet ;)

Ik deed het met een mes tussen de klauw en het element, alleen is bij mij toen de bodemplaat van het element ook losgekomen. Maar ik heb hem niet echt vastgemaakt aan de CN, hij zit alleen maar vast doordat ik de aarde eraan heb gesoldeerd.

Begin nu zelf wel benieuwd te worden naar het effect :). Alleen jammer dat ik nu eerst moet werken.

Dreverhaven
29 oktober 2011, 13:12
Toen ik die elementen heb vervangen toen heb ik per ongeluk een van die klauwen verkeerd om gemonteerd, maar ja, ik merk geen verschil in klank of iets dergelijks.

FruscianteFan
29 oktober 2011, 16:29
En ja hoor!

Net even de klauw verwijderd. Nog voor de soldeerbout op temperatuur was, was het klusje al geklaard (blijkbaar had de tin zich niet heel goed aan de klauw gehecht, maar dat terzijde). Het is jammer op twee punten: esthetisch hoort het gewoon bij de Jaguar. En het element zelf zit eigenlijk los - wordt slechts door een schuimblokje omhooggedrukt en als je het element probeert op te tillen, dan moet je uitkijken dat niet alleen het kapje omhoog komt. Voorheen kon ik dan de klauw optrekken omdat die onder het element door loopt. Misschien binnenkort eens een paar veertjes onder de schroeven zetten dan maar.

Het resultaat: met zowel de LPB-1 als de Danelectro drive als de Rat aan (tegelijk!) is de piep helemaal verdwenen. Daarvoor in de plaats is nu er nu een piep die erop lijkt, maar da's echte feedback. Je weet wel, afhankelijk van de noten die je aanhoudt en vibreert mee met de vibrato.

Ik sla mezelf voor mijn kop dat ik dit nu pas uitprobeer, nadat ik haar ruim vier jaar heb.

NB: merk op dat het klusje zo makkelijk was omdat ik de klauw nooit vast heb gemaakt aan de Curtis Novak...

Luke-wannabe
29 oktober 2011, 17:27
Dan ga ik ze er ook af halen. Esthetisch gezien hoort het wel bij de Jag natuurlijk, maar functionaliteit gaat boven alles vind ik.

FruscianteFan
29 oktober 2011, 17:38
+1, dat typische gepiep van Jaguars is gewoon niet muzikaal, maar vooral hinderlijk.

caliban
29 oktober 2011, 19:42
Knappe gitaar, plezier ermee!

Luke-wannabe
30 oktober 2011, 14:55
Dankjewel Caliban!!

Trouwens, ik heb de claws eraf gehaald........ Muisstil! Me happy!

Dreverhaven
30 oktober 2011, 15:14
Grappig, misschien dat ik het ook eens probeer. Weet iemand toevallig ook waarom die dingen er in eerste instantie opzitten? Is dit puur esthetisch of zou het een vorm (dan misschien niet zo'n goede) van shielding zijn?

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 15:20
Leuke dingen hè? Ik heb exact dezelfde gehad. Wat zijn ze lekker twangy. :)

FruscianteFan
30 oktober 2011, 16:23
Ik had de mijne mee naar repetitie en voor sommige nummers blijft het toch heerlijk. Maar ik merk wel dat hij zelfs op het halselement gewoon wat warmte tekortkomt. Ik zie haar als mijn main-gitaar maar ik kan veel beter de hele repetitie op de Jackson spelen...

muziekschuur
30 oktober 2011, 16:34
Wat is die rode gitaar in het filmpje die center opgehangen is?

Mr.Fingers
30 oktober 2011, 16:39
Lijkt me een Höfner 172

Luke-wannabe
30 oktober 2011, 19:37
@ Dreverhaven: Pats boem bullseye! Is bedacht als shielding :)

@ DCS: Jazeker! Heerlijk!

@ FrusciFan: Haha wat grappig! Ik verbaas me juist over de warmte van het halselement. Op het Rhytm cirquit helemaal. Super lekker! Had de gitaar net mee naar bandrepetitie met Dahl, en die jongens verbaasden zich ook nog van de warmte die het ding eigenlijk produceert!

@ muziekschuur & Mr. Fingers: Jeps. '62 Höfner 172. Volgens mij is -ie te koop!

FruscianteFan
30 oktober 2011, 20:22
@ Dreverhaven: Pats boem bullseye! Is bedacht als shielding :)

@ DCS: Jazeker! Heerlijk!

@ FrusciFan: Haha wat grappig! Ik verbaas me juist over de warmte van het halselement. Op het Rhytm cirquit helemaal. Super lekker! Had de gitaar net mee naar bandrepetitie met Dahl, en die jongens verbaasden zich ook nog van de warmte die het ding eigenlijk produceert!

@ muziekschuur & Mr. Fingers: Jeps. '62 Höfner 172. Volgens mij is -ie te koop!
Tsjah, ik kreeg er vandaag niet uit wat ik wilde. Kan hebben gelegen aan dat mijn Ampeg een 1x12 is, en vandaag had ik de speaker veel meer op mezelf gericht omdat ik anders te hard ga - nu nog, trouwens. Ook dat het halselement te laag lag kan een rol hebben gespeeld - ik heb zojuist wat veertjes onder de elementschroeven gezet.

Neemt allemaal niet weg dat de Jaguar op halselement clean nog steeds mijn favoriete geluid is. Warm, natuurlijk, helder. Alleen kreeg ik het vandaag niet lekker.