PDA

View Full Version : Same old story, high gain pedaal stiller maken



Rick trodat
26 oktober 2011, 10:12
Het volgende heb ik ongev een jaar geleden gemaakt:

http://img404.imageshack.us/img404/9467/pedafl.png

Sinds ik een tijdje geleden ben overgestapt op kleinere watt amps. Lijk ik in de oefenruimte meer last van hissssss te hebben dan voorheen.

Nu weet ik. High gain pedalen hebben altijd last van hiss in bepaalde mate. Maar deze is toch een beetje hinderlijk.

Nu heb ik het volgende al geprobeerd, wat in bepaalde mate al hielp:

- Een 100 ohm weerstand na de powersupply + met daarachter een 20 uf condensator naar de min. Dit hielp wel in zekere zin.

- Een buffer voor het pedaal, maakt em ook een stuk stiller. Hoe dit kan weet ik eigenlijk niet.

Wat kan ik nog doen ?

Als opamp gebruik ik de lm386. Wellicht kan ik hier nog iets mee ?

heinz3110
26 oktober 2011, 12:27
- Een buffer voor het pedaal, maakt em ook een stuk stiller. Hoe dit kan weet ik eigenlijk niet.

Wat kan ik nog doen ?

Als opamp gebruik ik de lm386. Wellicht kan ik hier nog iets mee ?

Gebruik je voor de weerstanden al metaalfilm ipv de doordeweekse koolstofweerstanden? Scheelt weer wat.

Rutger
26 oktober 2011, 12:49
LM386 IC's staan er om bekend niet erg stil te zijn, maar zijn helaas ook niet zomaar vervangbaar door iets anders.

Zorg er in elk geval voor dat er zo weinig mogelijk ruis het pedaal ingaat, check dus ook even alles wat ervoor zit.

JER00N
26 oktober 2011, 12:51
Die LM386 zorgt waarschijnlijk voor de meeste ruis. Het is eigenlijk ook geen opamp, meer een kleine poweramp (hij kan geloof ik 250 of 500 mW leveren, veel meer dan de gemiddelde opamp). Ik ken eigenlijk ook geen 'drop-in' vervanger voor die 386...

Rick trodat
26 oktober 2011, 13:55
Ik heb gewoon metaalfilm weerstanden.

Ja ik dacht ook dat het om de opamp ging. Verschillende verhalen op het internet lees je ook, dat de volumeknob boven de 9 uur een enorme bak gain en volume en dus ook ruis met zich meeneemt. Zit dus in de aard van het beessie