PDA

View Full Version : Contactspray ???? Wel of niet???



groovieguitarguus
25 oktober 2011, 22:20
Ik heb af en toe een krakende pot...
Met wat contactspray krijg ik de boel weer aan de praat...
Maar.... 'verpest' contactspray ook het e.e.a.???

Plant
25 oktober 2011, 22:57
Er is nogal verschil in werking en kwaliteit. Die standaard Kontakt 60 laat een olie-achtig residu achter. Bovendien werkt al dat spul meestal maar tijdelijk. Zeker als het om regelaars gaat die niet veel bedient worden (is ook vaak de oorzaak waarom die beginnen te kraken) ben je snel weer terug bij af of erger.

Der Groovemeister
26 oktober 2011, 16:18
Ik gebruik op mn werk een heel rijtje spuitbusjes van Contact achter elkaar (om potmeters van oude bandrecorders weer in het gareel te krijgen). Ik zal de nummers volgende week even voor je noteren. Het is dacht ik eerst de cleaner, dan een wash, dan perslucht en dan een soort fixeer. Dit werkt bij mij altijd perfect. Met alleen cleaner corrodeert de boel veel eerder en zal ook weer snel gaan kraken. Met de andere producten voorkom je dit mijns inziens.

cluseau
26 oktober 2011, 16:53
Ik zal de nummers volgende week even voor je noteren.

Contact 60 (witte bus - rode text)is goed om pots te reinigen maar de truc is om net genoeg in te spuiten. Het is niet de bedoeling dat het uit de potmeter komt lopen laat staan uit de combo. Ik heb wel eens een amp gehad die vanbinnen helemaal vet was en naar kruipolie stonk.

Contact 61 (witte bus blauwe text) is wat vetter en kun je gelijk mee smeren.

Dan is er nog contact 600, deze vervliegt heel snel en is vrij droog. Toepassingsgebied ligt meer in hoogfrequent ontvangers dus voor de ampjes minder geschikt. Hou het maar gewoon bij contact 60 maar doe het spaarzaam. Net genoeg om het kraken weg te krijgen. Komt het snel weer terug heb je waarschijnlijk een versleten pot, wordt de amp vochtig opgeslagen of te lang niet gebruikt. Maar dat laatste zei plant ook al he!

Wop6670
27 oktober 2011, 19:39
Geweldig spul, contactspray!
De meeste potmeters hebben een koolstof baan met daaroverheen draaiend de wiper.
De wiper daar komt het regelbare vandaan.
Een potmeter gaat kraken omdat de verbinding tussen de koolstofbaan en de wiper niet okee is.
Meestal komt het omdat de versterkers potmeters niet veel gebruikt worden. Hij staat op het goede standje en verder okee.
Als hij na lange tijd weer gebruikt wordt en hij is vervuild dan wordt dat verzameld door de wiper. Zo ontstaat het gekraak.
Wanneer je deze nu met veel of weinig volspuit dan wordt het vuil keurig uitgesmeerd over de koolstofbaan en is tijdelijk top.
Het resultaat is vaak na een half jaar slechter dan voorheen.

Beter om te proberen is om de knop met schroevendraaiertje los te maken en te verwijderen en tussen de fingers een flink aantal keer te draaien.
Oppassen met de eindpunten. Anders draai je ze stuk.
Iedere potmeter heeft een zelfreinigende werking. Daarom kraken de meest gebruikte potmeters nooit.
Je zal zien na een 10 minuten rustig draaien zal het gekraak nagenoeg helemaal weg zijn.

Als het probleem blijft kan je de potmeter vaak simpel loshalen (mits hij op print zit natuurlijk) en het blikje van de potmeter af halen. Dan is contactspray geweldig en kan je na inspuiten de koolstof baan perfect reinigen met oorehoutje of keukenrolletje.
Het is wel even prutsen om hem weer in elkaar te krijgen, maar ja handigheid is niet te koop.

Ik heb goede ervaringen met crc 2_26
Het is alleen lastig te koop.
Ik heb dit spul met een isolator meter getest op 5000V op een plaatje plastic met een afstand van 1cm zonder dat ik geleiding had. Ook nadat het vervlogen was hebben we geen residu meer kunnen vinden.

Mocht je het potmetertje uit elkaar willen halen koop eerst even zo'n ding. Kosten vaak een knaak en avontuur het eerst even.

Soms moet je zo'n ding gewoon vernieuwen. Kosten zijn laag maar ben je er wel vanaf!

Succes!

Willem;)

Outline
27 oktober 2011, 23:45
Stewmac heeft dit spul: http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for_Electronics,_pickups/DeoxIT_Pot_and_Switch_Cleaner.html

Van wat ik begrijp, moet je je pot daar mee schoon spoelen. Zo te lezen, schijnt het goed te werken.