PDA

View Full Version : eerst bindingen, dan spuiten of omgekeerd?



gertgert
25 oktober 2011, 21:52
Wil een body voorzien van een zwarte kunststofbinding.
Body zelf wordt groen gespoten.

Moet ik eerst de binding aanbrengen, dan spuiten, dan weer de lak afschrapen van de bindingen (lijkt me dat je dan mogelijk ook lak van de body mee afhaalt) of
breng ik eerst de body op kleur en breng dan de binding aan (met het risico dat ik bij het op dikte schrapen van de binding ook lak verwijder).

? ?

barno
25 oktober 2011, 22:04
eerst binding
dan kleur spuiten. echt niet andersom doen.

Je kan dan de binding ook goed laten aansluiten op de body voor je kleur gaat lakken.

binding schoonschrapen, secuur werkje maar valt goed te doen.



en daarna de binding meespuiten met blanke lak.

G.G.
26 oktober 2011, 08:10
Inderdaad eerst de binding. Let er wel op dat je een beetje schoon werkt en kijk uit met secondelijm als je nog moet stainen.

Ike57
26 oktober 2011, 10:26
Zou je de bindingen, in ieder geval de brede kant, niet kunnen afplakken voordat je met kleur gaat spuiten? Het lijkt me makkelijker dan schrapen.

Misschien is er wel een goede reden om dat niet te doen maar ik kan er even niet opkomen :???:

barno
26 oktober 2011, 10:53
Zou je de bindingen, in ieder geval de brede kant, niet kunnen afplakken voordat je met kleur gaat spuiten? Het lijkt me makkelijker dan schrapen.

Misschien is er wel een goede reden om dat niet te doen maar ik kan er even niet opkomen :???:

kan zeker. je moet dan wel heel secuur afplakken. ik doe het ook zo (maar moet meestal hier en daar nog wat bij schrapen)

gengar
26 oktober 2011, 20:07
eerst binding idd. Gebruik shellac om de verkleuring door secondelijm tegen te gaan. Gewoon spuiten en later met stanley mesje er af schrapen. Ik heb ook ooit afgeplakt maar dat is niet zo strak. In de fabriek doen ze het ook met stanleymesje. Je gebruikt de rand van de gitaar als geleiding voor je hand. Vertrouw je het niet zou je misschien een jig kunnen maken waar je het mesje in schuift of nog gemakkelijker je draait er tape omheen en laat alleen gewenste breedte van mes over. Maar het is niet zo moeilijk je hebt het zo door.
Als ik kleur basislak spuit doe ik dus :
1) binding
2) kleur
3) binding afschrapen
4) blanke lak over geheel.

ik gebruik altijd de ouderwetse dunne met 1 snijkant en 1 verstevigde kant. Je koopt ze per 100 voor €20..