PDA

View Full Version : Big muff bromt



floyd
25 oktober 2011, 20:02
Hallo

Mijn Big Muff klinkt geweldig en ben over de sound zeer tevreden, maar bromt naar mijn mening veel te hard en te veel. Het gaat om een zelf gemaakte Big Muff naar aanleiding van het schema van general guitar gadgets. Ik kan er maar niet achter komen waar het probleem vandaan komt, vandaar vraag ik om jullie hulp.

Onderstaande link bevat een geluidsfragmentje. Eerst clean en daarna hoor je het effect inschakelen.
http://www.youtube.com/watch?v=h6UWxXyjvZ8

Wat misschien wel handig is om te weten is dat de brom altijd aanwezig is. Of het nou via een gestabiliseerde voeding gaat of voeding via een batterij. Ook maakt het niet uit of het stop contact geaard is of ongeaard, de brom blijft.

Daarnaast heeft het veranderen van instellingen geen effect op de brom deze blijft altijd in dezelfde mate aanwezig.

Enige verbetering bracht het shielden van de input bedrading, maar naar mijn mening is de brom nog steeds te storend aanwezig.

Verder heb ik onlangs ontdekt dat ik voor condensator C1 de verkeerde waarde gebruikt heb. Namelijk 1uf in plaats van 10uf of de gebruikelijke 0,1uf. (Maakt het veranderen van deze waarden een hoorbaar verschil?)

Onderstaande link bevat het schema dat ik gebruikt heb:
http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_bmp_ram_sc.pdf?phpMyAdmin=78482479fd7e7fc37680 44a841b3e85a

Ik hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen helpen.

Rik

cluseau
25 oktober 2011, 23:34
Wat misschien wel handig is om te weten is dat de brom altijd aanwezig is.

Rik, uit je verhaal kun je de conclusie trekken dat het geen voedingsprobleem is. Maar ook zonder je verhaal was dat al duidelijk. Je hoort namelijk een 50Hz brom en voedingsbrom is meestal 100Hz, een hele enkele uitzondering daar gelaten. Je zei ook al dat het afschermen van de draden al hielp. Dit bevestigt alleen maar de theorie. Heb je soms een kunststof kastje? Grote kans dat daar je probleem ligt. Probeer het maar eens te omwikkelen met aluminium folie. Wel ff met een massapunt verbinden. Bij voorbeeld een van de jacks. Is de brom dan weg dan een aluminiun of stalen kast maken.

Frans.

floyd
26 oktober 2011, 16:50
Het zit in een aluminium behuizing, en die had ik al extra verboden met de massa zoals jij voorstelde.
Ik zal eens kijken of ik een foto kan posten. Misschien moet ik de bedrading toch verbeteren.

Buzzel
27 oktober 2011, 17:53
misschien even een fotootje posten van het geheel? Kunnen wij ook kijken ;)

Dreverhaven
27 oktober 2011, 23:00
Al mijn drie Big Muff's hebben dat.

floyd
28 oktober 2011, 19:49
@dreverhaven, mijn big muff bromt wel zo hard dat het tussen nummers door erg storend is! op het geluidfragment komt dat niet helemaal goed over.

En een foto, de zwarte draden zitten aan de input.

http://img41.imageshack.us/img41/4143/p1010229lv.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/41/p1010229lv.jpg/)

Buzzel
28 oktober 2011, 20:32
Dat ziet er netjes uit. het enige eat ik zo kan zeggen is dat dat draadje aan de behuizing overbodig is, de input sleeve staat al in contact met de behuizing. En geen led?

floyd
28 oktober 2011, 20:41
Een ledje zit er wel, op de foto net links boven de print. Wat betreft dat draadje aan de behuizing heb je gelijk, al zou het geen kwaad kunnen denk ik ;)

Buzzel
28 oktober 2011, 22:48
Een ledje zit er wel, op de foto net links boven de print. Wat betreft dat draadje aan de behuizing heb je gelijk, al zou het geen kwaad kunnen denk ik ;)

Inderdaad. ik dacht dat je geen leden had vanwege xe dptd switch.

floyd
30 oktober 2011, 20:59
Met die schakelaar schakel ik ook de led, en nu realiseer ik mij net dat ik dus het effect(de ingang) niet aan massa schakel zoals op het schema. Ik neem aan dat dit luid brommen niet veroorzaakt omdat het om de "off" stand gaat ;)

Buzzel
30 oktober 2011, 22:04
Heb je dan de millenium switch methode gebruikt. want anders kan je dacht ik niet met een dpdt switch schakelen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen

cluseau
30 oktober 2011, 22:09
Rik, je bouwwerk ziet er op het eerste gezicht goed uit maar er is natuurlijk toch iets aan de hand. Om dit te tackelen moet je zoveel mogelijk elimineren. Het voorstel is om je effect te voeden met een batterij en alleen met een kabel op een amp aan te sluiten. Verder niets. Dus geen kabel aan de ingang van het effect. Dit mag met gesloten kastje gewoon niet brommen. Doet hij dat wel dan zou ik bijna zeggen dat je de shield en binnenader op de uitgangsjack hebt omgewisselt. Dit overkomt de beste dus als dat zo is, gewoon vermelden. Doe het voorgaande ff en laat maar horen.

Buzzel
30 oktober 2011, 22:47
Rik, je bouwwerk ziet er op het eerste gezicht goed uit maar er is natuurlijk toch iets aan de hand. Om dit te tackelen moet je zoveel mogelijk elimineren. Het voorstel is om je effect te voeden met een batterij en alleen met een kabel op een amp aan te sluiten. Verder niets. Dus geen kabel aan de ingang van het effect. Dit mag met gesloten kastje gewoon niet brommen. Doet hij dat wel dan zou ik bijna zeggen dat je de shield en binnenader op de uitgangsjack hebt omgewisselt. Dit overkomt de beste dus als dat zo is, gewoon vermelden. Doe het voorgaande ff en laat maar horen.

Ah hier kijk de big boss bemoeit zich er mee, nu komt het zeker goed :ok:

floyd
31 oktober 2011, 19:46
Cluseau ik heb je stappen ondernomen, en de Big muff aangesloten met een kabel van goede kwaliteit rechtstreeks op de versterker. Ik heb het met een batterij geprobeerd en met een adapter, en op deze manier kwam er alleen nog acceptabele ruis/gesis uit. Dit lijkt dus goed, bij het inpluggen van een gitaar steekt de brom weer de kop op.

Groet

Buzzel
31 oktober 2011, 19:49
Heb je misschien een foutje gemaakt bij de input bedrading? Of je gitaar is gaar :seriousf:

Dreverhaven
31 oktober 2011, 23:24
Geloof mij nou maar, het is heel normaal. Of ik er nou een gitaar of een drumcomputer in stop, ze brommen als de neten. Dat hoort er gewoon bij.

cluseau
1 november 2011, 01:55
....bij het inpluggen van een gitaar steekt de brom weer de kop op.

Dan zit het probleem dus niet in het effect zelf maar in gitaar, kabel of ingangscircuit naar het printje zelf. Heb je soms een fout gemaakt bij het aansluiten van de ingangsjack?

Wat misschien helpt, leg een verbindingsdraadje van de ingangsjack-ground aansluitng naar de uitgangsjack-groundaansluiting. Gewoon een stukje draad tussen de groundlippen solderen dus.

cluseau
1 november 2011, 08:17
Geloof mij nou maar, het is heel normaal.

-1

Ho ff, misschien brommen ze allemaal maar dat wil niet zeggen dat het normaal is.

Dit schakelingetje zelf kan geen brom introduceren mits goed gebouwd en voorzien van de juiste voeding natuurlijk. Met goed gebouwd bedoel ik een metalen of aluminium kast en geen groundloop in de voeding.

Dreverhaven
1 november 2011, 13:57
Tja, ik ben geen techneut, maar ik heb wel zelf drie Muff's en nog een stuk of zes anderen bij vrienden en bekenden gehoord en die deden het ook. Ik denk niet dat die allemaal kapoere waren.

Plant
1 november 2011, 18:58
Aardlus.

De ingang en uitgang zijn ongeïsoleerde jacks waarvan bij beide de massa elektrisch hard verbonden aan het kastje zit. Maar er lopen ook massadraden vanaf beide jacks naar het printje en ook daar word onderling verbinding gemaakt. Dat heet een aardlus en kan in brom resulteren.
Ook werd al opgemerkt dat dat extra aarddraadje vanaf jack-massa naar kast overbodig is.

cluseau
2 november 2011, 11:39
Aardlus.
Niet erg waarschijnlijk!

Amp plus kastje is bromvrij. Pas als een gitaar wordt ingeplugd ontstaat de brom en een gitaar ligt niet via een omweg aan aarde. Aardlus dus uitgesloten imo. Bovendien is een aardlus in 99% van de gevallen 100Hz. De brom waar TS last van heeft is 50Hz. Lijkt me een aansluitfout in het kastje, pickup noise van de gitaar of een slechte kabel.

Buzzel
2 november 2011, 12:17
Aardlus.

De ingang en uitgang zijn ongeïsoleerde jacks waarvan bij beide de massa elektrisch hard verbonden aan het kastje zit. Maar er lopen ook massadraden vanaf beide jacks naar het printje en ook daar word onderling verbinding gemaakt. Dat heet een aardlus en kan in brom resulteren.
Ook werd al opgemerkt dat dat extra aarddraadje vanaf jack-massa naar kast overbodig is.

Zo zijn alle pedalen zowat bedraad, dat koperen draadje dan niet.

floyd
2 november 2011, 16:55
Dan zit het probleem dus niet in het effect zelf maar in gitaar, kabel of ingangscircuit naar het printje zelf. Heb je soms een fout gemaakt bij het aansluiten van de ingangsjack?

Wat misschien helpt, leg een verbindingsdraadje van de ingangsjack-ground aansluitng naar de uitgangsjack-groundaansluiting. Gewoon een stukje draad tussen de groundlippen solderen dus.

Cluseau een draadje tussen de groundlippen maakt geen verschil. wel heb ik nog even andere kabels en gitaren geprobeerd. Het enige wat ik daar over kan zeggen is dat een gitaar met humbuckers iets minder lawaai maakt, maar nog erg hard! Dus heb ik nogmaals de input bedrading bekeken en dit lijkt toch goed te zitten?

Om ook nog even terug te komen op het verhaal van dreverhaven. Ik kan mij het gewoonweg niet voorstellen dat een big muff zo hard moet brommen! Maar ik kan het ook mis hebben ;)

Buzzel
2 november 2011, 17:03
Kheb laatst een dubbele muff fuzz gebouwt. Ik weet dat het geen big muff is, maar lijkt er wel op. Geen brom.

cluseau
2 november 2011, 17:05
Ik kan mij het gewoonweg niet voorstellen dat een big muff zo hard moet brommen! ....

Daar heb ik ook moeite mee.....

Bromt hij ook als je alleen de kabel er in prikt of ontstaat de brom als je de gitaar aansluit?

floyd
2 november 2011, 17:17
Pas als ik er een gitaar op aansluit.

cluseau
2 november 2011, 17:19
Pas als ik er een gitaar op aansluit.

Mooi, dan is het toch je gitaar die de brom oppikt. Je moet hem dan ook weg kunnen draaien met de volume pot op de gitaar. Klopt dit allemaal dan zou ik ff een stukje van lokatie verplaatsen en kijken of dat uitmaakt.

floyd
2 november 2011, 18:21
Met het volume dicht is er geen brom. Maar verder weg of dichterbij van de amp/ overige elektra met volume half/volledig open maakt weinig uit, hij blijft dan hard brommen. Mocht dit dan wel zo horen is het dan te verhelpen dmv andere transistors of de hele opbouw van de print?

cluseau
2 november 2011, 21:32
Met het volume dicht is er geen brom.

Met dit gegeven is het toch duidelijk dat de pickup's het signaal oppakken. Zonder muff zou hij dan ook moeten brommen. De Muff zelf heeft namelijk geen invloed, dat heb je zelf getest. Ik vermoed toch een aansluitfout of een probleem in je gitaar. Waarom hij zonder Muff dan niet bromt is me ff een raadsel.

Zo op afstand wordt het voor mij dan wel heel lastig een diagnose te stellen. Ik wil je graag helpen maar dan zal ik het toch zelf moeten zien want het is niet logisch. Je zit natuurlijk weer aan het andere eind van de wereld zeker?

Owja, transistoren veranderen gaat je niet helpen. Een wijziging in de layout kan ik niet over oordelen maar ik denk dat dit ook geen ruk uitmaakt. De brom komt immers niet uit de Muff.

Ik begin te vermoeden dat de andere jongens gelijk hebben en alle Muff's brommen. Als je naar het schema kijkt zie je dat de Muff een flinke gain heeft. De brom die je normaal ook hebt maar nog niet hinderlijk is wordt hier zoveel keer versterkt dat het wel gaat storen. Maar...... het komt er dan wel op neer dat de brom al bij de basis ontstaat, namelijk je pickup's. Als je de Muff niet gebruikt zul je waarschijnlijk ook al een lichte brom waarnemen, probeer dat maar eens.

Even een testje:
Soldeer eens een weerstand van zeg maar 100k parallel aan de ingang van de Muff

Dirk_Hendrik
2 november 2011, 22:34
Muffen brommen niet. Basta. Er is geen enkele reden te verzinnen waarom een muff bromt.

Muffen versterken wel netjes alle troep die ze aan hun ingang binnen krijgen. Crap in is crap out.

Buzzel
2 november 2011, 22:36
Juist. heb geen brom maar vandaag wel ontdekt dat hij radio ontvangt. :-D

cluseau
2 november 2011, 23:24
Juist. heb geen brom maar vandaag wel ontdekt dat hij radio ontvangt. :-D

Ik ben blij dat ik niet alleen sta in mijn conclusie, was ff bang dat ik half GN over me heen zou krijgen :soinnocent:

Radio ontvangst wijst ook op een afscherming probleem.

floyd
5 november 2011, 20:07
cluseau ik heb het even geprobeerd met de 100k weerstand, en ik merkte eigenlijk niks. Wat had ik kunnen verwachten? Ik kwam er even later wel achter wanneer je her en der wat draden heen en weer bewoog, dat de brom harder werd of verdween. En daarom denk ik dat ik mijn bouwerk nog maar eens goed moet herzien, want volgens mij valt hier dus nog wel wat te behalen.

cluseau
5 november 2011, 21:51
Wat had ik kunnen verwachten?

Ik had het vermoeden dat je met een amp werkte met een lage ingangs impedantie. De muff heeft een vrij hoge impedantie waardoor brom meer vrijspel zou kunnen hebben. Ik wilde dat uitsluiten vandaar dat ik je die test vroeg te doen. Diagnose is altijd lastig vanachter een toetsenbord dus jij moet het werk uitvoeren ;).

Als je brom oppikt via de bedrading zou het kunnen dat je succes boekt met afgeschermde kabeltjes maar.......

In principe kan er geen brom ontstaan in een kompleet gesloten metalen behuizing tenzij die brom van buitenaf het apparaat ingebracht wordt. Aangezien je met batterijvoeding werkt is dat zo goed als uitgesloten, daarom zei ik in het begin al dat dit bouwsel eigenlijk niet kan brommen, hoe slecht het ook gebouwd mag zijn. Het metalen omhulsel schermt rommel van het net volledig af mits de behuizing aan massa van de amp ligt. Een andere mogelijkheid is dat de brom toch wordt opgepikt via de ingang en dat heb jij ook zo bevestigd. Als je de gitaar volumeregelaar dicht draait is de brom weg dus komt het niet uit de muff zelf maar uit de gitaar. Kortom je bent op een spook aan het jagen.

floyd
5 november 2011, 22:22
Single coils blijven gevoelig ;) wanneer ik tijd heb ga ik toch eens proberen de de draden zo kort mogelijk te maken, en dan het resultaat hier nog even posten.

Tot zover dank voor alle reacties