PDA

View Full Version : Boss CE-1 bij under the bridge



blackie91
25 oktober 2011, 19:39
Ik speel nu het nummer under the bridge. Maar als ik het goed heb zit daar ook een Boss Chrorus CE-1 effect in. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze het beste kan instellen? Want ik krijg het niet goed voor elkaar.

Waat moet de CE-1 tussen?

Ik heb nu dit:

Stratocaster--TU-3 chromatic tuner---Boss SD-1---Boss DS-2 turbo distortion---MXR carbon delay---RC-3 loop station---amp

Alvast bedankt.

Mitch
25 oktober 2011, 19:50
Als je een CE1 hebt en niet weet wat je ermee moet kun je 'm beter verkopen. Als je geen CE1 hebt hoef je de vraag niet te stellen.
Tot zover mijn overpeinzingen :ok:

the sure thing
25 oktober 2011, 19:55
Het belangrijkste on dit nummer is een zeer dikmakende compressor. Die chorus hoor ik niet zo, behalve bij de uittro, maar dat is volgens mij een licht ingestelde rotovibe...

rickert
25 oktober 2011, 20:01
Hmmm lastig... Die ouwe Boss Chrorus is altijd lastig. Je moet kijken of voor of na de tuner beter klinkt, i.v.m. tonesuck. Zit de stekker links of rechts? Weet je of de aarde in orde is? Allemaal essentieel om Frusciante na te bootsen bij deze sound.

E-J
25 oktober 2011, 20:17
Chrorus... moeilijk moeilijk. Als je hem niet goed ingesteld krijgt moet je overstappen naar een andere Griekse provider.

jaywalker
25 oktober 2011, 22:16
idd richt je vooral op de compressor in dit nummer. Chorus hoor ik eigenlijk alleen goed in de outro.

Nagramoth
25 oktober 2011, 22:34
Als je een CE1 hebt en niet weet wat je ermee moet kun je 'm beter verkopen.
Als je geen CE1 hebt hoef je de vraag niet te stellen.

Mijn gedachte, perfect beschreven...

Nielsje
26 oktober 2011, 00:22
Ik heb een tijdje een CE-1 gehad, en om het 'under the bridge' geluid écht lekker te krijgen, heb ik een speciaal voedingsfilter gekocht. De CE-1 werkt op netstroom, maar die moet wel schone netstroom krijgen. Officieel werkte het ding natuurlijk hier in NL op 220V, maar dat is met de jaren gestegen naar 230V. Dat merk je aan de iets op gevoerde snelheid, als het ware. Een variac biedt hier uitkomst.

FruscianteFan
26 oktober 2011, 01:12
Ik weet vrij zeker dat Frusciante ten tijden van BloodSugarSexMagik geen CE-1 gebruikte. Misschien in de studio wel hoor, maar live was het toen nog een Boss van 'modern' formaat.

movo.
26 oktober 2011, 09:01
Hij gebruikte de CE-1 al tijdens Mothers Milk. Check z'n live boarden hier (http://www.jftab.com/htm/john-frusciante-gear-effects.html)

FruscianteFan
26 oktober 2011, 11:19
Dan vermoed ik dat ik in de war was met de pedalen van Hillel...

the sure thing
26 oktober 2011, 18:10
... Net nog uitgebreid geluisterd naar de studioversie van under the bridge. Bij het intro kan ik geen chorus ontdekken.... En aan t einde wel, maar dat vind ik niet typisch ce-1...

blackie91
26 oktober 2011, 18:14
maar dat vind ik niet typisch ce-1...

Meer een compressor????

Mitch
26 oktober 2011, 18:34
Ja, ik vind de CE1 wel die typische compressor sound hebben, jij niet?

ewout
28 oktober 2011, 16:49
Ik vind dat 'uitro' vanaf ongeveer 3 minuten juist typisch CE-1. Ik gebruik er zelf ook eentje als ik hem cover.

Belangrijk voor dat geluid is met name dat het stereo naar twee versterkers uitgestuurd wordt, op de één of andere manier versterkt dat het 3D effect en verminderd het juist weer de typische chorus sound, waardoor het vooral een ruimtelijk / waterig effect wordt. Qua instelling is het gewoon chorus knop rond de 09:00 uur. Heel subtiel, maar het zweeft / kabbelt net een beetje. Je hoort het vooral als je hem uitzet, dan is het geluid ineens kaler en vlakker.

ewout
28 oktober 2011, 16:55
Volgens mij is die compressie die je hoort eerder een studio compressor die achteraf is toegevoegd dan dat er daadwerkelijk een compressor pedaaltje in de keten staat.

the sure thing
28 oktober 2011, 17:39
Volgens mij is die compressie die je hoort eerder een studio compressor die achteraf is toegevoegd dan dat er daadwerkelijk een compressor pedaaltje in de keten staat. Zou prima kunnen.

Mijn punt is dat
1- de compressor het nummer maakt, niet de chorus
2- de chorus die je aan het einde hoort, zich nou niet kenmerkt door "het mooiste chorusgeluid ooit". "

Samenvatting: de CE-1 is geen essentie voor het "under the bridge" geluid.

EDIT: weer eens bloodsugarsexmagic opgezet: wat een heerlijke vuige plaat is dat toch....

ewout
28 oktober 2011, 18:04
Zou prima kunnen.

Mijn punt is dat
1- de compressor het nummer maakt, niet de chorus
2- de chorus die je aan het einde hoort, zich nou niet kenmerkt door "het mooiste chorusgeluid ooit". "

Samenvatting: de CE-1 is geen essentie voor het "under the bridge" geluid.


Grappig, ik vind dat juist precies andersom. Die compressie kan me gestolen worden, maar die chorus sound aan het einde die geeft de gitaar juist vleugels. Essentieel wat mij betreft, maar goed, smaken en interpretaties verschillen. Samen met de tri-stereo chorus sound van Michael Landau mijn favoriete chorus sounds ooit en voor mij de reden dat ik 250 euro neergeteld heb voor een CE-1.

Zie anders hier om 3:00. John loopt er speciaal voor naar z'n bordje toe - en daar staat zover ik weet geeneens compressie op. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=uDn7jfzvcv4

FruscianteFan
28 oktober 2011, 18:30
Grappig, ik vind dat juist precies andersom. Die compressie kan me gestolen worden, maar die chorus sound aan het einde die geeft de gitaar juist vleugels. Essentieel wat mij betreft, maar goed, smaken en interpretaties verschillen. Samen met de tri-stereo chorus sound van Michael Landau mijn favoriete chorus sounds ooit en voor mij de reden dat ik 250 euro neergeteld heb voor een CE-1.

Zie anders hier om 3:00. John loopt er speciaal voor naar z'n bordje toe - en daar staat zover ik weet geeneens compressie op. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=uDn7jfzvcv4
Tsjah als je twee Marshalls op volle toeren laat loeien heb je geen compressor meer nodig ;)