PDA

View Full Version : [Electrisch] Beginnen?



micha
29 mei 2003, 20:59
Beste,

Eindelijk wil ik beginnen met gitaarles. Heb er eindelijk tijd voor. Maar ik wil graag weten of je eerst verstandig doet om akoestisch te beginnen of dat je ook electrisch kunt beginnen?

Alvast bedankt,

Micha

SomeDude
29 mei 2003, 21:07
Die vraag stellen ze hier wel eens vaker, de meningen zijn er over verdeeld. Ik persoonlijk koos destijds voor de elektrische omdat ik graag eletrische gitaar wilde spelen; ik vind het ook makkelijker vanwege de dunnere hals. Maar zo heeft diegene die zegt akoustische zo ook zijn/haar redenen. Volg je hart denk ik en als je voornamelijk metal wil spelen lijkt de keus duidelijk want je leert toch het snelst als je muziek speelt waar je van houdt...

micha
29 mei 2003, 21:10
Maar wat raad jij aan? Ik ben een absolute beginner maar een ongelovelijke doorzetter. En electrisch gitaar is veel aantrekkelijker dan akoestisch!

Alvast bedankt,

Micha

wietse
29 mei 2003, 21:10
effe de zoekfunctie gebruiken zijn de afgelopen maand al 2 topics over geweest volgens mij.
electrisch speelt lichter dan akoustisch dus vind ik ook gemakkelijker zeker als beginner.

micha
29 mei 2003, 21:12
effe de zoekfunctie gebruiken zijn de afgelopen maand al 2 topics over geweest volgens mij.
electrisch speelt lichter dan akoustisch dus vind ik ook gemakkelijker zeker als beginner.

Kan je mij even de zoektekst geven die jij zou gebruiken in de zoek!

Bedankt!

Ic3gl0vE
29 mei 2003, 21:21
als jij graag elektrisch wilt spelen, moet je dat doen!
Zelf heb ik 2 maanden een spaanse gitaar geleend om te kijken of ik het echt leuk vond. Daarna kreeg ik van m'n ouders een strat-startpakketje en ben ik dus elektrisch gitaar gaan spelen. Gaat allemaal goed hoor :)
Je moet gewoon gaan doen wat je leuk vindt. Uiteindelijk wil je waarschijnlijk toch zowel een elektrische als een akoestische gitaar hebben :zz:

wietse
29 mei 2003, 21:26
als je beginner of beginneling invoert moet je die topics wel kunnen vinden.
maar de uitkomst is toch dat de meningen daar heel erg over verdeeld zijn.
gewoon doen wat je zelf graag wilt.

FragDaddy
29 mei 2003, 21:50
Ik vind gewoon dat je moet doen wat je leuk vindt. als je dus graag elektrisch wilt spelen, is het onzin om eerst te beginnen op een akoestische.

musicmaniac
29 mei 2003, 22:03
Destijds ben ik begonnen op een akoustische , omdat ik geen geld had voor een electrische gitaar. Nu moet ik zeggen dat ik daar achteraf blij om ben, waarom? Op een akoustische moet je wat harder werken, zodat je vingers sterker worden en nog belangrijker, je leert veel meer de toon te maken met je vingers ipv effecten enzo.... En een electrische gitaar is op zich al een soort akoustische met effect ...

slayurrr
29 mei 2003, 22:25
mja ik ben begonne met electrisch en zal vast ooit wel een akoustische kopen... waarom ik begonne ben met electrisch is omdat ik altyd al naar metal muziek luisterde en tjah das op een akoustische niet zo heel cool zonder distortion ect. :razz: maart tis idd wat je zelf wilt spelen...

pimmetje
30 mei 2003, 09:15
Ik zit in 't kamp van de akoestische beginners omdat mensen die electrisch beginnen vaak met een volkomen kloterige gitaar en amp beginnen. Naast dat je daarmee je geld kwijtraakt, raakt de helft of meer van wat je speelt ergens in die slechte gitaar, die hoerige versterker en/of die vergoorde kabel kwijt.

Dan kom je qua leren spelen dus bij het punt van musicman uit. Je leert dan op zo'n verziekte electrische eigenlijk minder goed 't geluid zelf maken. Voor je 't weet heb je ook allerlei fx ertussen gedraaid (die zitten raar genoeg wel vaak op die goedkope kut-versterkertjes) en ben je helemaal niet meer met je spel bezig.

Je kan even goed electrisch beginnen als akoestisch, maar zorg dan dat je meteen een acceptabele gitaar en versterker hebt. Dat kost jammer genoeg meteen centen. Ga ook zo snel mogelijk 't 2eHands circuit verkennen. In de winkel ben je jezelf echt aan 't naaien... je moet dan natuurlijk wel iets van gitaren weten of iemand kennen die ff wil helpen.

Denk bijvoorbeeld aan 2eHands 250 voor de amp en 350 voor de gitaar waar je thuis lekker mee kan oefenen en eventueel ook over een jaartje mee een band in kan.

Een startersset voor pakweg 200 euro of iets meer (voor amp + gitaar) in de winkel is echt puin. Je kan zo'n startersset misschien 2eHands kopen voor iets minder dan de helft om te kijken of je 't gitaar spelen echt wel aantrekkelijk vindt. Dan raak je 'm voor die prijs ook wel weer kwijt.

'n Akoestische (wel stalen snaren !!!!) kan je voor een dikke 200 euro wel nieuw kopen. Uiteraard is 2eHands ook hier een goede optie... voor 'tzelfde geld heb je dan met wat geduld en geluk een hele leuke. 't Ligt een beetje aan hoe snel de lessen gaan, maar binnen het eerste jaar zal je dan wel aan een electrische moeten gaan denken om weer verder te kunnen.

Reken dus ff wat je financiele opties zijn in 't eerste jaar en ga niet voor de eerste de beste gitaar die in beginners-ogen wel een leuke deal lijkt.

zium
30 mei 2003, 10:35
dat is wel overdreven negatief hoor pimmetje

Kasper
30 mei 2003, 11:03
Zo enorm berekend pimmetje ... :roll:

Als je electisch wil spelen, speel je toch gewoon electrisch, wil je liever acoustisch, ga dan voor acoustich. Als je zegt dat je na een jaar aan electisch kan gaan beginnen denken, kan je evengoed van de eerste keer met electisch beginnen, dan gaat die redenering van acoustisch is goedkoper niet meer op.

Zelf heb ik 6j geleden 2jaar klassieke gitaar gespeeld, lessen genomen, maar het was helemaal niet wat ik er van verwachtte. Geen enkel akkoordje of zo. (was ook nog jong, klassieke gitaar is ook niet geschikt voor akkoordwerk en zo) Nu wilde ik een jaar geleden terug beginnen met gitaar spelen (electisch was eigenlijk hetgeen ik wilde), maar door gebrek daaraan heb ik eerst een paar maand zitten tokkelen op mijn acoutische. Had dan zo'n starterspakketje gekocht, achter half jaar versterker vervangen en ben nu aan het rondkijken voor nieuwe gitaar.

Doe wat je zelf graag wilt, ga desnoods eens naar een winkel informeren, laat ze daar eens een deuntje spelen op acoustisch en electisch, en kijk zelf wat je het meest aanspreekt.

pimmetje
30 mei 2003, 12:01
Ik denk dat je nu een beetje de klassieke gitaar verwart met een western gitaar. Dat scheelt een slok op een borrel. Met een goede country en western kan je prima akkoorden leren en ook al een goed aantal solo-technieken.

Het is idd heel berekend. Maar niet omdat ik dat altijd zo heb gezien. Juist ook door fouten van mezelf en anderen te zien. Ik heb de ervaring in mijn omgeving dat mensen die gewoon met een goede gitaar (electrisch of akoestisch) en direct prive les WEL na enkele jaren nog spelen. De mensen die zichzelf les gaan geven uit boeken of die op klassikaal les gaan, houden na een half jaartje of zo op. Deze laatste groep bestaat overigens ook vaak de mensen met de starterspakketten.

Nogmaals... ik weet niet of dit ook landelijk geldt... het is eigen ervaring. Maar dat nadeel van subjectieve info zullen we hier allemaal hebben.

Ik weet trouwens ook niet of berekend slecht is. Als je ziet hoeveel geld mensen in spullen stoppen die direct na aankoop werkelijk waardeloos zijn, is dat toch zonde?

Zodra je betere spullen koopt, is dat starterspakket niet alleen financieel gezien niets meer waard... je hebt er ook zelf echt niets meer aan. Een akoestische gitaar is ook nog 'ns iets waar je - zelfs als je eenmaal een (paar) electrische hebt - nog wat aan hebt. Ik speel persoonlijk vaak thuis nog graag ff snel iets van een ideetje op de akoestische. Het is ook makkelijk meenemen naar de tuin om in 't zonnetje te oefenen. Die gitaar wordt niet direct waardeloos.

Dat geldt ook voor een goede electrische. Als je er een bij koopt, koop je een andere... maar dat betekent niet dat je die eerdere - goede - electrische niet meer gebruikt. Mocht dat wel 't geval zijn, krijg je voor zo'n 2eHands gekochte goede (of aardige) gitaar nog wel ongeveer dezelfde prijs terug als je hebt betaald.

ff samengevat: ik vind dus niet dat je per se akoestisch moet beginnen. Ik vind dat je niet met zo'n hoerig starterspakket moet beginnen. Door vergelijkbare kosten van een leuke akoestische en een starterspakket, vind ik de akoestische (stalen snaren !!!!) duidelijk de voorkeur hebben.

iam
30 mei 2003, 12:05
kasper... een bruggeling... van waar ben je?

Kasper
30 mei 2003, 12:24
Ah, jij ook zie ik (half :lol: )
Ik ben van St-andries, jij?

iam
30 mei 2003, 12:36
ik ook, dicht bij koude keuken...
kasper wie?

Kasper
30 mei 2003, 13:37
Ik woon meer in de buurt van Fun-center (vroeger coemancenter)
'k kan me niet inbeelden dat je me zou kennen aangezien ik niet weet wie jij zou zijn :wink:

Anyway, leuk om te weten dat er nog bruggelingen zitten hier!

Neals
30 mei 2003, 15:14
Het is idd heel berekend. Maar niet omdat ik dat altijd zo heb gezien. Juist ook door fouten van mezelf en anderen te zien. Ik heb de ervaring in mijn omgeving dat mensen die gewoon met een goede gitaar (electrisch of akoestisch) en direct prive les WEL na enkele jaren nog spelen. De mensen die zichzelf les gaan geven uit boeken of die op klassikaal les gaan, houden na een half jaartje of zo op. Deze laatste groep bestaat overigens ook vaak de mensen met de starterspakketten.


Zelf ben ik met een yamaha pacifica, een zooi tabs en eigenlijk niemand die echt wat deed in mijn directe omgeving wat begonnen met gitaarspelen, leerde snel mensen kennen die ook wat gingen beginnen met gitaarspelen, en zo wisselde ik wat ervaringen uit.
Op zich ook wel een puingitaar, maar ondanks het matige geluid een eerlijke gitaar, je hoort wat je doet..
Maar goed ben alweer een paar jaartjes zoet met gitaarspelen, en er zullen heel wat jaartjes bijkomen.. Feit is wel dat je met betere spulletjes jezelf beter terughoort, en bij elke stap voorwaard in mijn spulletjes maakte ik speltechnisch weer een stukje vooruitgang

Verder wil ik er aan toevoegen dat gitaarspelen hobbie is, je doet het omdat je er plezier aan beleeft, en ok, ook ik wil zo goed mogelijk klinken, maar ik zou me ook wel een middagje kunnen vermaken in een kamer met alleen een squier bullet strat en een fender frontman 15 of iets dergelijks... Maar de beginfase is het moeilijkst, daarom moet je zorgen dat je altijd van je spullen af kan komen zonder veel te moeten inleveren (hoewel een mooie western nooit verkeerd staat in de kamer)

micha
31 mei 2003, 00:08
ZOu je dan bv. met een Gibson Lespaul kunnen beginnen?

pimmetje
31 mei 2003, 09:19
Dat zou je natuurlijk kunnen doen.

Als je 'n goede 2eHands kan vinden, dan blijft hij (mits prijs natuurlijk ook redelijk is) z'n waarde houden. Mocht je verder in je gitaarcarriere beslissen dat je liever een gitaar met single coils hebt dan met humbuckers, dan lever je op zo'n gitaar niet in.

Ik zou echter alleen met een gibson les paul beginnen als ik nog genoeg geld over had voor een beetje een leuke versterker. Je geluid blijft bepaald worden door alle schakels, dus zorg voor een gitaar en versterker (en kabel) die een beetje aardig op elkaar afgestemd zijn. Dit geld natuurlijk weer niet als je echt een wereld-deal op die Gibson kan maken... dan snel doen :D.

Nu je er zo te merken toch echt uit bent dat je elektrisch gaat beginnen... wat is het budget dat je in gedachten hebt voor gitaar + versterker? Het helpt ook als je aangeeft wat voor muziek je wilt gaan spelen.

Retinite
31 mei 2003, 10:27
micha: ik had percies hetzelfde probleem, ik ben uiteindelijk gelijk begonnen met elektrisch, las je DAT wil, moet je DAT doen, ik heb een squier (2e hands € 150), een samick versterker (€ 80) en een zoom 606 pedaal (€ 180) alles zo ingesteld dat t gewoon hartsikke goed klinkt op die kleine vertserker :D of ik doe t op mn stereo versterker dat kan dan natuurlijk ook 8-) ik was bij mn eerste aankoop 300 euro kwijt (pedaal heb ik later gekocht) aan kabel, tas etc, en koop een pedaal want stemmen moet die kutapparaatjes zuigt, pedalen zij necht veeel nauwkeuriger, zelfs als je je gitar inplugt en je leert alle "akkoestische stuff" ook gewoon bij e-gitaarles, t is echt niet dat je gelijk met death metal begint ofzo

Matsvansanten
31 mei 2003, 11:17
Het is ook belangrijk van wat voor muziek je houdt, als je helemaal niet van klassiek ofzo houdt moet je zeker geen accoustisch gaan spelen(heb ik ook nie gedaan...) :lol: of heeft iemand dit al geschreven??? ik heb namelijk niet alles gelezen...

pimmetje
31 mei 2003, 11:55
En toch zie je TE vaak dat akoestisch bijna gelijk wordt gesteld aan klassiek. Dan bekijk je 't instrument toch vrij beperkt.

Ik ken ook blues, pop, country, rock, hele (unplugged) sessies van rockbands, ska, reggae, etc, waarbij de akoestische gitaar gewoon zeer actief wordt gebruikt... Nogmaals: dan wel gitaar met stalen snaren nemen, nylon is idd meteen een ander spelletje.

Ic3gl0vE
31 mei 2003, 11:57
en koop een pedaal want stemmen moet die kutapparaatjes zuigt, pedalen zij necht veeel nauwkeuriger,


Zo'n goedkoop multieffect met 'stemmapparaat' erin heeft meestal een nauwkeurigheid van +\-3 of zelfs +\-5 cents. een fatsoenlijk 'kutapparaatje' heeft meestal een nauwkeurigheid van +\-1 cent. goedkoop pedaaltje is echt niet nauwkeuriger dus.

Retinite
1 juni 2003, 09:33
sorry, dan had ik gewoon ee nslechte :D

rsvarthur
1 juni 2003, 12:16
Ik vind dat je moet doen wat je leuk vind. Dan is de kans op succes het grootst. Die kans is op succes is idd ook groter als je niet met prutsspul begint. Koop 2e hands spulletjes, die zijn met heel weinig/geen waardeverlies weer te verkopen als je er de brui aan mocht geven.

Zelf ben ik electrisch begonnen, en kreeg na een paar maanden toch de behoefte om er een acoustische (western) bij te hebben. Gewoon voor het andere geluid, en het feit dat je hem wat makkelijker pakt. (Je electrische spul sleep je wat minder makkelijk mee om in de tuin of ergens anders wat te spelen). Dat speelde inderdaad wat zwaarder dan een electrische, en je moet wat preciezer spelen, maar daar kom je ook wel overheen.

Dus zoals het met alle dingen in het leven zou moeten zijn: volg je hart!

wietse
1 juni 2003, 13:05
alles zo ingesteld dat t gewoon hartsikke goed klinkt op die kleine vertserker :D of ik doe t op mn stereo versterker dat kan dan natuurlijk ook
dat zou ik dus NIET doen op je stereo het werkt wel maar is slecht voor je speakers.
hebben we eerder ook al eens topic over gehad, audio speakers hebben hele andere karakteristieken dan die voor gitaar versterkers.

Droffie
3 juni 2003, 15:41
Ik heb 2 jaar akoestisch gespeeld voordat ik mijn eerste elektrische kocht. Dat heeft mij erg veel geholpen. Ik speel nog steeds thuis alleen maar akoestisch. Het helpt je de feel te krijgen voor 't maken van je tonen(zoals anderen ook al zeiden). Het maakt je gewoonweg een betere gitarist... :wink:

Retinite
5 juni 2003, 13:56
offtopc: Wietse: Maar zou dan naar rock muziek luisteren niet schadelijk zijn????? of is t chadelijk, omdat het "rechtstreeks" is en muziek doorgaans opgenmen wordt met een micro voor de versterker

Theije
5 juni 2003, 14:56
Als je voorkeur bij electrisch ligt moet je gewoon dat gaan doen. Het hangt natuurlijk heel erg van de stijl af maar bij sommige stijlen is er een dusdanig verschil met akoestish dat het weinig zin heeft om dit als basis te gebruiken.

Ic3gl0vE
5 juni 2003, 15:33
offtopc: Wietse: Maar zou dan naar rock muziek luisteren niet schadelijk zijn????? of is t chadelijk, omdat het "rechtstreeks" is en muziek doorgaans opgenmen wordt met een micro voor de versterker

Als je een signaal van een gitaar of ander elektrisch instrument rechtstreeks over je stereo gooit, zit er geen compressie/limiting op; er komen frequenties door die je speakers niet kunnen hebben.
In een studio wordt altijd compressie toegevoegd waardoor je speakers niet gaan kraken (clippen).

Misschien dat het met een goede (studio)compressor wel zou kunnen. Maar voor die prijs heb je ook een versterkertje :)