PDA

View Full Version : I Will (fingerstyle akoestische gitaar)



Harald
25 oktober 2011, 16:43
Een oudere versie van het arrangement stond al op mijn youtube kanaal. De verschillen zijn wat minder dan bij She's got a way, maar ook hier heb ik het arrangement nog eens onder handen genomen en bijgewerkt. Audio is hier ook weer van betere kwaliteit dan bij het oudere filmpje. Gewoon een simpel liedje, maar eentje die ik altijd erg mooi vond. Witte dubbelalbum van de Beatles is sowieso een oude favoriet voor mij, met al die maffe dingen erop.

Enjoy


http://www.youtube.com/watch?v=E5PmqIwgre8

Dribbel_
25 oktober 2011, 16:46
Ja ehhhhh :dontgeti: wat moet je daar nou op zeggen.

Gewoon erg fijn om te luisteren !
Enige commentaar is dat het te snel afgelopen was :sssh:

Harald
25 oktober 2011, 16:51
Daar staat tegenover dat er dan snel gereageerd wordt :) Dank je! Kan het ook niet helpen, is gewoon een kort liedje. Heb Her Majesty ook ooit gearrangeerd. Maar dat is zo kort dat het dacht ik zelfs niet op de hoes van Abbey Road vermeld werd... En mcCartney kende Maxima toen geeneens :D

Ernest01
25 oktober 2011, 19:27
Mooi arrangement.
Leuk zoals de baspartij 'meeloopt'. En wat ziet het er weer makkelijk uit.....

De mics staan vrij dichtbij, valt mij op. Kwestie van de input zo laag mogelijk instellen zeker. Of zijn het geen condensator-microfoons ?

Zag zowaar een glimlach op je gezicht aan het eind, dus je was er zelf ook tevreden mee. ;)

Harald
26 oktober 2011, 08:42
Dank je :)

Microfoons dichtbij, valt wel mee. Het is close miking, de galm regel ik achteraf digitaal. Voor een mooie akoestische galm heb je een groter hok nodig dan de meeste thuisstudiootjes kunnen bieden. Dan moet je je woonkamer gaan opofferen, vooropgesteld dat je een beetje een groot huis hebt. En zelfs dan moet je het akoestisch gezien dan slim inrichten.

Los daarvan is de plek hier ook beperkt. Iets naar achter en ik zit in de bassdrum vgan het drumstel dat je op andere filmpjes kunt zien.

Don Capo
26 oktober 2011, 08:54
Bagger natuurlijk, klinkt nergens naar!
Heb je al eens gedacht aan lessen? Een goede gitaarleraar kan je de basis van het gitaarspelen wat beter bijbrengen. Ook bij jou in de buurt zijn vast mensen die je op weg willen helpen. Verder hebben we een apart topic voor beginnende gitaristen. Als je de volgende keer wat post kan je het beter daar even doen. Ik ben wel benieuwd naar de vooruitgang over een paar maanden! Hou vol!










ben jaloers

Harald
26 oktober 2011, 09:03
Wie neemt mij nou aan. Ze hebben me al lang opgegeven :makeup:


:seriousf:

Rizz
26 oktober 2011, 10:39
Daar staat tegenover dat er dan snel gereageerd wordt :) Dank je! Kan het ook niet helpen, is gewoon een kort liedje. Heb Her Majesty ook ooit gearrangeerd. Maar dat is zo kort dat het dacht ik zelfs niet op de hoes van Abbey Road vermeld werd...

Klopt! Het wordt gezien als de eerst 'hidden' track aller tijden.. Maar blijft een leuk nummertje om te spelen, al zie ik niet zo goed hoe je een melodielijn tussen 35 akkoorden in 20 seconden krijgt :)

Harald
26 oktober 2011, 10:51
Ze waren zichzelf al voor geweest op sgt pepper. De geluiden op de uitloopgroef kreeg je eigenlijk alleen te horen op een pickup die niet automatisch afsloeg.

Weet niet meer precies hoe het met Bike van Pink Floyd zat. Daar zit ook zo'n maf coda bij, maar die was dacht ik niet echt verstopt. En voordat iemand het vraagt, ben ooit begonnen met Bike (toch een favoriet van de oude oude PF voor mij), maar om nu uren en uren te werken om de steeds idioter wordende tussenstukken te arrangeren, om dan vervolgens met een arrangement te zitten waarvan iedereen die het niet kent onmiddelijk vermoedt dat je danig aan de paddos hebt gezeten voor het optreden is ook weer zonde van de tijd :seriousf:

Her majesty valt trouwens wel mee. Akkoordenschema is vrij standaard, en de melodie ligt er lekker in.

Rizz
26 oktober 2011, 10:55
Idd, dat is een maf stuk in bike, maar dat geldt voor het hele nummer, de tekst alleen al was volgens vroeger reden genoeg voor ouders om de muziek te verbieden! :D

Maar toch zijn deze en de uitloop op sgt. pepper geen echte tracks, waar Her majesty dat wel is. De eerste keer schrik ik me helemaal lam, wat tegenwoordig natuurlijk de bedoeling is van zoiets..

Ik heet ook geen Harald, eh? ;) mijn niveau beperkt zich tot de akkoordjes en een bijna slagende poging van those who wait...

Edit: Maar wat ben ik toch een onbeschoft hork, het ging natuurlijk om jouw versie van I will en die vind ik fantastisch! Beatles sws en je spel helemaal!

Harald
5 november 2011, 15:14
Bedankt! :)

Duhsjaak
6 november 2011, 10:19
Hi
Je hebt op 'off topic' een draad die heet geloof ik: Waar word je blij van.

En in mijn Engelse periode heb ik een liedje geschreven dat 27 jaar voor die draad uit ging en heet: Straight from the lap of the Gods. Daarin doe ik een rant and rave over dingen waarvan ik errug blij word en die ik beschouw als recht uit de schoot van de Goden.

Je grote kracht ligt op een heel groot aantal verschillende punten. Klank. Ondanks YouTube compressie en andere beperkingen sprankelender en helderder dan wat je in NL hoort. En Zeggingskracht. En die hoofdletter staat er natuurlijk niet voor niks.

En als je dat allemaal hebt gehad laat je me luisteren naar liedjes, waarbij ik altijd vreselijk uit de buurt blijf. Stel je voor dat je ineens dood gaat en wordt gevonden met de Witte van de Beatletjes in je koude handen?
Daar moet je toch niet aan denken.
Nee je moet risico's durven nemen in je leven, maar er zijn natuurlijk grenzen.

Zoals je ze speelt zou ik bijna gaan geloven dat het goede muziek is! En dat ik het ook zou kunnen.

Dat kunnen alleen grote tovenaars. Echt grote. Met of zonder baard. Straight from the lap of the Gods dus.
Vriendelijke groet, Gus

bass blom
6 november 2011, 10:28
the blood of a poet, the ink in the well..

laat horen dat lied gus :D

Duhsjaak
6 november 2011, 10:53
Hi
@ Bass Blom
Nee, ink uit de well. Zoals al mijn liedjes geschreven met vulpen.
En pfff, ik zou niet weten of ik daar de energie in zou moeten steken. Het lied is geschreven maar nooit uitgevoerd. Hoeft ook niet. Ik schrijf omdat het gezegd moet worden en als dat is gedaan, dan is dat klaar.

En uitzoeken waar het uithangt........? Ik schrijf iedere dag een liedje, behalve in de vakantie. Dan niet. En 27 jaar terug is heel wat liedjes geleden. Sinds een jaar of wat hou ik geen admin meer bij van wat ik schrijf, dus wordt het steeds lastiger om iets terug te zoeken, maar waarom zou je dat ook doen? Het is wel een lekkere gedachte om niks bij te houden en alleen maar te genieten.

Als ik de tijd voor admin had gestoken in nieuwe liedjes, had ik meer leuke liedjes gehad. Ik kan het iedereen aanraden. Je schrijft 10 liedjes, je zet ze op een CDtje of USB stickje en je luistert er een paar keer naar. Niet 'om van te leren', maar gewoon om van te genieten.

Hoe meer ik erover nadenk, dank voor het compliment, maar de snelste manier is als je zelf een 'Straight from the lap of the Gods' schrijft.

Sorry Harald voor de off topic dingest.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
6 november 2011, 13:19
Hi
Je grote kracht ligt op een heel groot aantal verschillende punten. Klank. Ondanks YouTube compressie en andere beperkingen sprankelender en helderder dan wat je in NL hoort. En Zeggingskracht. En die hoofdletter staat er natuurlijk niet voor niks.

En als je dat allemaal hebt gehad laat je me luisteren naar liedjes, waarbij ik altijd vreselijk uit de buurt blijf. Stel je voor dat je ineens dood gaat en wordt gevonden met de Witte van de Beatletjes in je koude handen?
Daar moet je toch niet aan denken.
Nee je moet risico's durven nemen in je leven, maar er zijn natuurlijk grenzen.

Zoals je ze speelt zou ik bijna gaan geloven dat het goede muziek is! En dat ik het ook zou kunnen.

Dat kunnen alleen grote tovenaars. Echt grote. Met of zonder baard. Straight from the lap of the Gods dus.
Vriendelijke groet, Gus

Bedankt!

Witte dubbelalbum, ach, ik heb erger in mijn platenkast staan wat mij betreft. Grote favoriet van de Beatles voor mij, door alle rariteiten die erop staan. Van mierzoet tot nota bene Paul mcCartney op Why don't we do it in the road :seriousf: Yer Blues, of Julia (prachtig akkoordenschema!) Maar goed, dat is allemaal smaak. (en Revolution no9...:hippie: je hoeft iig niet bang te zijn dat ik die cover ;) )

Ik mag van het Groenewoud wel. Maar het duurde even voordat ik de Chachacha leuk kon vinden. Bottom line voor mij is daarin wel mooi verwoord
'ik hou van veel muziekjes, en wie doet mij dat na' Niet mijn favoriete nummer van hem, maar de man heeft een aangename mix van pretentieloos, en klasse. En dat vind ik bij de Beatles ook zo mooi. Ze vonden het overduidelijk zo leuk om een liedje te zingen. Soms was er misschien ook een boodschap, maar dat hoefde niet altijd. Lichtvoetigheid, zonder gelijk elke vorm van kwaliteit of klasse ondergeschikt te maken. Of zoals Zappa ergens in een nummer schrijft 'All I ever wanted to do was bend a string like reentoteentoteenoneenonee'

macwilliams
10 november 2011, 23:23
Zo wil ik ook wel kunnen spelen. Ik probeer het wel, maar het lukt niet::(

MichaelSS
11 november 2011, 10:40
Ik ben het eens met eerdere post. Dit is natuurlijk waardeloos. Ga eerst maar eens lessen.

Ik snap ook niet waarom mensen dit soort nummers posten op een forum.. Je wilt toch enigszins kritiek hebben? Waarom post je dan een nummer waar geen kritiek op kan worden gegeven...

Nee hoor.. geweldig gespeeld. Heb je I-Wish al eens ge-covered van sacksioni?

Harald
11 november 2011, 10:54
Bedankt! Op zich valt dit arrangement wel mee trouwens, maar er zitten een paar listige geintjes in, ik fret een paar keer 2 snaren met een vingertop/partial barre.

I Wish heb ik al eens hier gepost, maar niet de versie van Harry. Meer mijn verbastering van wat ik dacht dat Tuck Andress ongeveer doet, maar dan anders.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149105-I-Wish-(fingerstyle-akoestische-gitaar)

Maar dat gaat langzaam van fingerpicking meer richting fingerbreaking :D

Overigens, hier het forum doorzoeken gaat met een titel als I Wish niet zo geweldig, zijn de zoektermen weer te kort :( Wil je meer filmpjes van de afgelopen tijd horen, klik dan op de links in mijn sig. Dat zijn twee playlists, eentje met live voor de camerafilmpjes zoals deze, de andere met studioopnames uit de archieven, die van een quasivideootje of slideshow zijn voorzien.

MichaelSS
11 november 2011, 11:37
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149105-I-Wish-

Bizar goed. Dit nummer is mij ontschoten. Het lijkt wel alsof er een basloopje meespeelt over het geheel. Dit is natuurlijk de kunst van het nummer.

Misschien deze versie eens proberen ; - ) http://www.youtube.com/watch?v=M7hG_Y1RsBA

Han S
11 november 2011, 12:00
Dat is heeel knap van Harry Sacksioni, maar voor mij meer een truukje. Als ik Harald zie en hoor spelen geniet ik meer want dat is ook nog heel erg mooi en het klinkt uitstekend, dus wat wil je nog meer?

Duhsjaak
11 november 2011, 14:25
Dat is heeel knap van Harry Sacksioni, maar voor mij meer een truukje. Als ik Harald zie en hoor spelen geniet ik meer want dat is ook nog heel erg mooi en het klinkt uitstekend, dus wat wil je nog meer?

Hi
Helemaal eens. En heb dat al een paar keer geprobeerd onder woorden te brengen. Vreselijk goed wat Harry S (Familie!?!?!?!?) doet, maar het heeft altijd een 'bestudeerd' klinkend kantje. Een conservatorium (kijk eens mamma - nu kan ik het perfect) kantje, terwijl bij Harald een kerel van vlees en bloed aan snaren trekt.

Een organischer (afgeleid van organisch - weet niet of het woord bestaat) spelende kerel.

En als ik NOG een paar keer een buiging maak mag ik weer naar de fysio.

Vriendelijke groet, Gus

Harald
11 november 2011, 14:37
Thanks! Uiteraard ken ik Harry's versie ook. Harry is een meester in het efficient gebruiken van het instrument. Maar ik houd het bij mijn eigen versie. We zijn trouwens bij een paar stukjes wel tot vergelijkbare oplossingen gekomen.

@Dusjaak Harry heeft geen conservatoriumachtergrond. Maar als ik het goed inschat wel een perfectionist in hart en ziel. De man heeft met name op 12 string trouwens een fantastische aanslaghand. Dat is al tokkelend nog helemaal niet zo makkelijk. Oktaafsnaren zijn bij hem geweldig duidelijk en gedefinieerd aanwezig. Hij heeft ook qua compositie een paar juweeltjes op zijn naam staan. Omdat Victor Jara Zong bv. Geweldig zuidamerikaans getint stuk gitaarmuziek.

Duhsjaak
11 november 2011, 14:47
Hi
Heel simpel: Ik vind hem reteknap en perfect muziek maken.
Ik vind jou retegoed muziek maken.
Je bent slim genoeg dat verschil te begrijpen.

Vriendelijek groet, Gus

MichaelSS
11 november 2011, 15:06
Hi
Heel simpel: Ik vind hem reteknap en perfect muziek maken.
Ik vind jou retegoed muziek maken.
Je bent slim genoeg dat verschil te begrijpen.

Vriendelijek groet, Gus

Jij vind hem reteknap.. nu ben ik geen mannen liefhebber, dus veel verstand heb ik er niet van, maar het is geen knappe vent hoor!

Duhsjaak
12 november 2011, 14:09
Hi
@MichaelSS
Blijkbaar multi interpretabel mijn stukkie tekst.
.............

Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
12 november 2011, 16:51
Hi
@MichaelSS
Blijkbaar multi interpretabel mijn stukkie tekst.
En het blijkt maar dat je er weinig van snapt. (Hier hoort weer zo'n kloterige smiley - effe voor de duidelijkheid. Voor dat je denkt dat ik een relnicht ben. Shit. Alweer een smiley).

Harry Sacksioni kan zich in een vreselijk warme belangstelling van zeer aardig ogende dames verheugen.

Alhoewel verheugen? Hij heeft al jaren last van een dame die van mening is dat Harry ook van haar houdt, maar te verlegen is om dat te erkennen.
In normale mensen taal noemen wij haar een stalker.

Vriendelijke groet, Gus


Heb er een beetje een bende van gemaakt. Maar waarom je na twee uur je bericht al niet meer kunt aanpassen als je iets raars ontdekt..........?!?!?!?!?!?!?

Zo da's iets beter tenminste. Anders denk je dat ik zwaar aan het katten ben. Da's niet zo.

Pepe
12 november 2011, 17:02
Gewoon goed natuurlijk alleen die tussenstukjes, en aan het eind, worden wat mij betreft raar getimed waar het origineel gewoon doorgaat met relaxed de bassen op de tel. Dat zal te maken hebben met het tempo dat wat hoger is geschroefd?

Harald
12 november 2011, 21:26
Bedankt :) Welke tussenstukjes bedoel je? dat stuk rond 0'15"? Als het dat is heeft het meer met het fretten met de duim te maken vermoed ik. Ik hoor dat ik een basnoot daar kort houd.

Bij het einde heb je dat Eb (vanaf de capo gezien) akkoord met de 9 in de melodie. Is wel even strekken. Dat speelt denk ik wel mee.

Pepe
12 november 2011, 22:15
Ik zeg het verkeerd denk ik. Aan het eind, rond 110 pak je die dubbeling met je duim wel maar die 2 keren daarvoor niet maar dan een soort van triool introduceert wat natuurlijk kan maar het zit niet in het origineel en jouw versie noopt er ook niet toe.
De basnoot hou je kort maar je speelt hem ook later.
Peanuts natuurlijk maar het was mijn "he?" momentje.

meul
12 november 2011, 23:36
En het ziet er zo makkelijk uit he, als JIJ het speelt.
Ik weet heel goed wat dit betekend ;) respect!

Harald
13 november 2011, 09:46
@Pepe bedankt voor de uitleg en het commentaar. Geloof dat de stukjes die je bedoelt gewoon zo uit mijn hand kwamen, stukje eigen interpretatie. Die verdubbeling op het Eb akkoord heb ik er geloof ik ingezet omdat het daar anders wat kaal werd. En de 'climax' die mcCartney daar met stem maakt, komt er in de melodie op gitaar niet uit. Zou idd. ook anders kunnen daar. Letterlijk naspelen is sowieso niet mijn sterkste kant...

@Meul Thanks!

Riky
14 november 2011, 14:44
geweldig weer! Heb er van genoten.

Harald
14 november 2011, 21:44
Thanks :)