PDA

View Full Version : Gibson P94 Pickups



the feable
25 oktober 2011, 15:40
Heeft iemand ervaring met deze pickups?

Ik zoek een ranzige P90 pickup ( met humbucker formaat) die ongeveer hetzelfde klinkt als de dog ear p90 in mijn junior. Muziekstijlen: Stoner, Blues, Roots: QOTSA, motorpsycho, Triggerfinger enz...

Is dit de pickup die ik moet hebben of hebben jullie betere alternatieven.

bass blom
25 oktober 2011, 15:46
ik ben denk ik de grootste fan van die pups hier, maar ik heb weinig andere P90 ervaring, heb een dik half jaar een SG gehad en daardoor werd ik door het P90 virus gepakt.

ik heb ze al een tijd, heb ze ook in de custom gehad die te koop is en nu leven ze (voorgoed?) in mijn oude custom.

ik blijf wel nieuwsgierig naar bijvoorbeeld de bare knuckle mississippy queens..

lindstrom
25 oktober 2011, 15:49
En anders kun je ook Dimarzio Bluesbuckers monteren, die zouden moeten klinken als P90 pickups (aldus Larry Dimarzio)

Ik heb hem in de neck van mijn LP zitten en vind hem niet echt humbuckerig klinken, wel prettig! heb alleen te weinig ervaring met P90 pickups om te kunnen zeggen of ze echt zo klinken.

the feable
25 oktober 2011, 17:39
ik blijf wel nieuwsgierig naar bijvoorbeeld de bare knuckle mississippy queens..

Ja, daar ben ik dus ook wel benieuwd naar! Klinken die P94 is jouw gitaar een beetje vol en ranzig?

@ Lindstrom, kun je het geluid omschrijven? Hoe vind jij ze klinken?

bass blom
25 oktober 2011, 17:46
ja aan vol en ranzig heb ik zover ik weet geen gebrek.
op een zelfgebouwde JTM45 met ook zelfgebouwde tubescreamer en EP booster :D

Fiendish
25 oktober 2011, 17:49
Ik vond de Mississippi Queens erg goed, heb er dan ook nog steeds spijt van dat ik de gitaar waar ze inzaten moest verkopen...
Maar ja, ik ben dan ook wel een BKP fanboy, heb nu al 4-5 verschillende sets van hun in m'n gitaren gehad.
De Rebel Yell set klinkt ook erg goed, en als je ze coilsplit klinken ze ook als een setje P90's.

the feable
25 oktober 2011, 17:55
@Bassblom: Met de BK missisippi Queens of met de P94's?

@Fiendish: Zijn ze een beetje authentiek? Beetje jaren 50 zegmaar? Of toch wat strakker?

bass blom
25 oktober 2011, 18:01
@Bassblom: Met de BK missisippi Queens of met de P94's?

:chicken: lees het allemaal nog eens :D

Fiendish
25 oktober 2011, 18:11
Ik zou niet weten hoe een 50's P90 moet klinken, dus of die MQ's daar een beetje bij in de buurt komen durf ik niet te zeggen; ik gebruikte ze voor meer Social Distortion-esque rock.

Ik weet wel dat BKP tegenwoordig ook de Manhatten HB-sized P90 maakt, die heeft echt de 50's sound (volgens de site ten minste).

macwilliams
25 oktober 2011, 18:39
ik ben denk ik de grootste fan van die pups hier, maar ik heb weinig andere P90 ervaring, heb een dik half jaar een SG gehad en daardoor werd ik door het P90 virus gepakt.

ik heb ze al een tijd, heb ze ook in de custom gehad die te koop is en nu leven ze (voorgoed?) in mijn oude custom.

ik blijf wel nieuwsgierig naar bijvoorbeeld de bare knuckle mississippy queens..

Ook in mijn oude custom klinken ze te gek.

lindstrom
25 oktober 2011, 20:05
@ Lindstrom, kun je het geluid omschrijven? Hoe vind jij ze klinken?

Dimarzio Bluesbucker:

Minder wollig dan je van een humbucker gewend bent. een "hardere attack" en clean vooral helderder.

Moeilijk om zo uit te leggen.. hier dimarzio's uitleg:

And now for something completely different: the Bluesbucker® looks like a standard humbucker, but sounds like a P90 and cancels 60-cycle hum as effectively as the average humbucker. This means any guitar with standard size humbuckers can now have the sound of P90s without altering the guitar in any way and without noise. Patented Virtual Vintage® and Airbucker™ technology let the Bluesbucker® “see” a narrow string window like a true single-coil, making it extremely sensitive to playing dynamics. When a pair of these pickups are on together, they achieve the open, slightly hollow sound that two single-coils produce. Splitting the pickup produces a sound similar to that of a Strat® pickup, with very little drop in output.

Midwolda
26 oktober 2011, 06:22
Heb hier een LP Studio hangen met Seymour Duncan Phat Cat's er in.
Het geluid bevalt me uitstekend, meer definitie, ik noem het een "droger" geluid.
Maar ik heb geen ervaring met P94's of andere P90-achtigen... sorry.

ellisvertellis
26 oktober 2011, 10:08
Heb eens een epiphone sorrento met epi p90s vergeleken met mijn eigen Riviera met p94s. Hoewel de p94s een klasse hoger liggen dan stock epiphone pups, viel het mij op dat een wat grofkorreliger (?) geluid kwam uit de p90s en minder output (wat meer dynamiek dus), terwijl de p94 strakker, dikker en donkerder klinken met een pak meer output. Moderner van klank vond ik. Wel beter gebalanceerd dan de stock p90 met veel definitie en wel nog min of meer de dynamische eigenschappen van een single coil.
De p94 is in mijn ogen een breed inzetbaar element en voor veel stijlen geschikt, maar "retro" vind ik ze niet bepaald klinken. Dan waren die epiphone p90 stockpups een pak ranziger (zij het met weinig precisie en balans).
De sorrento en de riviera zijn ook twee verschillende gitaren natuurlijk...