PDA

View Full Version : [Laag Stemmen / Down Tuning] - Baritone strings op een reguliere 24.75" scale neck



DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 12:49
Ik speel al een tijdje met een Gibson Les Paul Custom met daarop een Elixir Baritone set (http://www.juststrings.com/elx-12302.html) (.068 | .052 | .038 | .022 | .016 | .012) gestemd in B Standard (B E A D F# B). Nu werkt dat opzich okay, maar hij raakt vrij snel ontstemt en valt niet echt helemaal zuiver te krijgen. Ik heb hem professioneel laten afstellen, maar hetzelfde probleem blijft.

Nu zou je denken:
"Nou, dan pak je toch normale snaren, verrekte'ne mongool!"
Maar dan krijg je al snel flubbiness / spaghetti snaren. Daarbij, het wordt zo vaak gedaan, vooral op Gibson Les Pauls, soms nog lager gestemd dan B Standard. Opzich lenen die stevige gitaren zich daar precies voor.

Het probleem is dat hij dus niet zuiver blijft en daardoor ook niet echt bruikbaar was bij de opnames die we laatst deden.

Een van de andere gitaristen uit m'n band pakt zelfs een .012 set en gooit daar de hoge E van weg en pakt dan een losse lage .068 snaar en gebruikt die als lage B. Dan krijg je dit:
B .068
E .058
A .042
D .032
F# .024w
B .016

Dus, dat is zelfs nog dikker. Waarom werkt het daar dan wel (en zelfs dikker?) Ik kan me dat bijna niet voorstellen, bij zo'n dunne Ibanez plank.

We hebben binnenkort opnames voor de full length en die gitaar moet echt gaan als een dikke banaan!

Advies? Theoriën? Tips?

TimoSomers
25 oktober 2011, 12:56
Bij m'n BFG werkte het als een tiet en bij m'n classic niet, dus ligt wellicht ook gewoon aan de gitaar.
Zulke dikke snaren zijn zo goed als niet te intoneren op een gegeven moment trouwens.
Op die BFG had ik trouwens een 0,10 setje met een losse 0,60 erop, dat ging goed (die classic had indd 0,64 en een heavy bottom setje).

Voor B of lager zou ik trouwens ALTIJD 7 snarig gaan.

DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 13:00
Bij m'n BFG werkte het als een tiet en bij m'n classic niet, dus ligt wellicht ook gewoon aan de gitaar.
Zulke dikke snaren zijn zo goed als niet te intoneren op een gegeven moment trouwens.
Op die BFG had ik trouwens een 0,10 setje met een losse 0,60 erop, dat ging goed (die classic had indd 0,64 en een heavy bottom setje).

Voor B of lager zou ik trouwens ALTIJD 7 snarig gaan.
Nou ja, we spelen niet 7 string. Dus dat is geen optie. En daarbij, B Standard op een 6 snarige gitaar is overigens een beetje de standaard als je sludge / post-metal speelt. Dus, het moet zeker gewoon te doen zijn.

Misschien ligt het aan de gitaar, maar dat zou ik wel èrg zuur vinden. Ik kan namelijk niet nòg een Custom kopen. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat .010 te doen is als je stemt in B Standard. Met een Heavy .012 set is het ook nog maar nèt te doen. Er is daarbij ook gewoon een sound-kwestie. Zo'n Baritone set klinkt gewoon dik, dus dat was ook de reden waarom ik eigenlijk wou dat het gewoon goed zou werken.

Wabbie
25 oktober 2011, 13:17
De gitarist uit mijn metalband koop het standaard 7 snarig setje van Ernie Ball en gooit de hoogste snaar weg. Dan hou je iets van 013-060 over oid. Zijn gitaar trekt dat prima en blijft vrij goed op stemming. Moet ik er wel bijzeggen dat het gaat om een oude Ibanez Roadstar met een langere mensuur dan een Les Paul.

Heb niet niet gewoon issues met je topkam, brug en tuners? Kan me zo voorstellen dat je dat even in de gaten moet houden als je met zulke dikke snaren gaat werken.

DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 13:24
Heb niet niet gewoon issues met je topkam, brug en tuners? Kan me zo voorstellen dat je dat even in de gaten moet houden als je met zulke dikke snaren gaat werken.
Nou ja, dat vroeg ik dus ook aan die kerel die mijn gitaar had afgesteld (een bedrijf, geen amateur) en die heeft dat allemaal in berekening genomen en alles op elkaar afgesteld, maar volgens hem hoefde daar niet veel speciaals voor gedaan te worden.

Paulski
25 oktober 2011, 13:28
Volgens mij is 013 ook het meest gebruikelijke voor B standaard. Ik weet in ieder geval 100% zeker dat Amon Amarth 013 gebruikt, want dat las ik laatst nog in een interview.

interessander
25 oktober 2011, 13:32
Grootste verschillen tussen een dunne Ibanez in B en een LP is B is toch de mensuur en de hardware.

de Ibanezzen hebben vaak tremolo's die goed te intoneren zijn en een toplock, een LP met dikke snaren die omlaag is gestemd komt eerder in de problemen met zuiverheid.

Ik ken meer mensen die dat probleem hebben met LP's en downtunen en een oplossing is een wat grotere brug dan de standaard TOM zoals de Ibanez Gibraltar brug, deze kun je beter intoneren. Verder zou je nog kunnen kijken naar locking tuners.

Voorbeeldje gibraltar brug:
http://image.rakuten.co.jp/ebisound/cabinet/eg-ibanez/53.jpg

Johannes
25 oktober 2011, 13:35
Veel ibanezjes hebben een 25,5 inch mensuur, die leent zich veel beter voor lage stemmingen. Gitaren met kortere mensuur zie je niet vaak in B-stemming, C en C# gaat nog net.

TimoSomers
25 oktober 2011, 13:35
De gitarist uit mijn metalband koop het standaard 7 snarig setje van Ernie Ball en gooit de hoogste snaar weg. Dan hou je iets van 013-060 over oid. Zijn gitaar trekt dat prima en blijft vrij goed op stemming. Moet ik er wel bijzeggen dat het gaat om een oude Ibanez Roadstar met een langere mensuur dan een Les Paul.

Heb niet niet gewoon issues met je topkam, brug en tuners? Kan me zo voorstellen dat je dat even in de gaten moet houden als je met zulke dikke snaren gaat werken.

Oja dat deed ik indd ipv een snaar toe te voegen, sorry :D.
(Dat toevoegen doe ik alleen bij 7 strings)

Tristan
25 oktober 2011, 13:37
Gibson heeft natuurlijk inderdaad een korte mensuur, hoewel deze grappen inderdaad wel regelmatig worden uitgehaald (met name bij SG's als ik me niet vergis).

D'Addario heeft overigens een 68-14 set, de XL157 Baritone Guitar Medium, aangezien D'Addario snaren over het algemeen altijd wat stugger zijn zou je die kunnen proberen.
Daarnaast heb je van DR nog de DDT sets, o.a. de DDT-13 (65-13) waarvan gezegd wordt dat ze speciaal ontwikkeld zijn om op stemming te blijven dus dat zou ook nog wat voor je kunnen zijn.

Toch zit ik me hier ook af te vragen of het niet gewoon iets met de afstelling is, de topkam is dan vaak de schuldige heb ik mij laten vertellen door mijn gitaarbouwer dus misschien kan je daar ook nog naar kijken als het met de andere snarensets niet goedkomt.

EDIT:
Dat brug idee klinkt inderdaad ook wel plausibel, heeft jouw LP de Nashville of de ABR brug?

DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 13:51
Volgens mij is 013 ook het meest gebruikelijke voor B standaard. Ik weet in ieder geval 100% zeker dat Amon Amarth 013 gebruikt, want dat las ik laatst nog in een interview.
Dat zou goed kunnen, alleen zie ik eigenlijk zelden .013 sets. Ik zou eens rond kunnen kijken.


Grootste verschillen tussen een dunne Ibanez in B en een LP is B is toch de mensuur en de hardware.

de Ibanezzen hebben vaak tremolo's die goed te intoneren zijn en een toplock, een LP met dikke snaren die omlaag is gestemd komt eerder in de problemen met zuiverheid.

Ik ken meer mensen die dat probleem hebben met LP's en downtunen en een oplossing is een wat grotere brug dan de standaard TOM zoals de Ibanez Gibraltar brug, deze kun je beter intoneren. Verder zou je nog kunnen kijken naar locking tuners.

Voorbeeldje gibraltar brug:
http://image.rakuten.co.jp/ebisound/cabinet/eg-ibanez/53.jpg
Dat zou heel goed kunnen. Hij heeft namelijk een Floyd Rose systeem, dus dat is een vrij goede theorie.


Veel ibanezjes hebben een 25,5 inch mensuur, die leent zich veel beter voor lage stemmingen. Gitaren met kortere mensuur zie je niet vaak in B-stemming, C en C# gaat nog net.
Nou ja, de Gibson Les Paul is de standaard voor sludge en daar wordt vaak ook in B Standaard gestemd, dus daar ben ik niet helemaal zeker van.


Gibson heeft natuurlijk inderdaad een korte mensuur, hoewel deze grappen inderdaad wel regelmatig worden uitgehaald (met name bij SG's als ik me niet vergis).

D'Addario heeft overigens een 68-14 set, de XL157 Baritone Guitar Medium, aangezien D'Addario snaren over het algemeen altijd wat stugger zijn zou je die kunnen proberen.
Daarnaast heb je van DR nog de DDT sets, o.a. de DDT-13 (65-13) waarvan gezegd wordt dat ze speciaal ontwikkeld zijn om op stemming te blijven dus dat zou ook nog wat voor je kunnen zijn.

Toch zit ik me hier ook af te vragen of het niet gewoon iets met de afstelling is, de topkam is dan vaak de schuldige heb ik mij laten vertellen door mijn gitaarbouwer dus misschien kan je daar ook nog naar kijken als het met de andere snarensets niet goedkomt.

EDIT:
Dat brug idee klinkt inderdaad ook wel plausibel, heeft jouw LP de Nashville of de ABR brug?
Inderdaad, ik ga liever voor een solide oplossing dan 4 setjes snaren testen.
De topkam is heel lichtelijk onder handen genomen voor deze snaren en ik vertrouw toch wel dat deze kerel weet wat hij doet.

En in alle eerlijkheid weet ik niet welke brug mijn LP heeft. Ik heb een LP Custom uit '99 en er is voorderest niets aan veranderd. Hij had het toen wel over een wraparound bridge, dat dat eventueel ook zou kunnen om die erop te zetten.

big dooley
25 oktober 2011, 13:56
ik gebruik ook de elixer baritones op mijn LP en heb nergens last van..
maar ja, ik zet ze dan wel in de normale stemming

wat ik wel altijd doe bij nieuwe snaren erop zetten:
alles in stemming brengen en dan 1 voor 1 oprekken en stemmen, oprekken en stemmen, oprekken en stemmen, totdat de snaar in stemming blijft en dan pas ga ik over naar de volgende snaar... dit rondje doe ik dan nog een keer en meestal is dan de meeste rek er wel uit en ontstemt ie niet meer zo makkelijk... bij de eerstvolgende keer spelen, herhaal ik het proces voor 1 maal, stem de gitaar dan volledig en ben ik er vrijwel altijd vanaf

DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 14:01
ik gebruik ook de elixer baritones op mijn LP en heb nergens last van..
maar ja, ik zet ze dan wel in de normale stemming
Uh, echt? Je hebt Baritone snaren en je zet ze dan op E Standard? Heb je dan niet veels te veel tension?


Although it is possible to put baritone guitar strings on many regular scale length (24.75 – 25.5 inch) guitars, it is inadvisable because the strings will remain slack and not ever come up to their regular tension due to the much shorter scale length of a regular guitar when compared to that of a baritone. Putting baritone guitar strings on a standard guitar and trying to tune them to standard pitch (E, A, D, G, B & E) is also not recommended because doing so can possibly irreparably damage a guitars neck.

big dooley
25 oktober 2011, 14:12
Uh, echt? Je hebt Baritone snaren en je zet ze dan op E Standard? Heb je dan niet veels te veel tension?

neuh... heb wel de trekstang wat moeten verstellen natuurlijk, maar ze kan het goed hebben hoor ;)
speel inmiddels nu 5 jaar met .012 sets... laatst de overstap gemaakt naar baritones en qua geluid bevallen ze veel beter

DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 14:18
neuh... heb wel de trekstang wat moeten verstellen natuurlijk, maar ze kan het goed hebben hoor ;)
speel inmiddels nu 5 jaar met .012 sets... laatst de overstap gemaakt naar baritones en qua geluid bevallen ze veel beter
Cool! Nou ... als dat lukt dan moet dit toch ook wel lukken! ;)

big dooley
25 oktober 2011, 14:24
Cool! Nou ... als dat lukt dan moet dit toch ook wel lukken! ;)

ik zou zeggen van wel... maar het oprekken van een nieuwe set is wel iets wat ik dan zou adviseren
een andere reden voor je probleem kan ik niet gauw verzinnen, mits de gitaar verder OK is

DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 14:36
ik zou zeggen van wel... maar het oprekken van een nieuwe set is wel iets wat ik dan zou adviseren
een andere reden voor je probleem kan ik niet gauw verzinnen, mits de gitaar verder OK is
Maar dat is ook gedaan. :)

newbreed
25 oktober 2011, 15:11
Toen ik nog geen 7 en 8 string had speelde ik ook
In B op een 6 snarige bo-el en dat ging perfect met Snaren van Richard
Rider. Die maakt speciale sets voor downtuning op een 6 snarige gitaar. Goed te intoneren en klinken super. Wel iets duurder dan de gemiddelde
Set snaren, ik dacht ergens rond de €14.- voor een setje

DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 15:14
Toen ik nog geen 7 en 8 string had speelde ik ook
In B op een 6 snarige bo-el en dat ging perfect met Snaren van Richard
Rider. Die maakt speciale sets voor downtuning op een 6 snarige gitaar. Goed te intoneren en klinken super. Wel iets duurder dan de gemiddelde
Set snaren, ik dacht ergens rond de €14.- voor een setje
Dat zou geen probleem zijn. De reguliere Elixir snaren kosten €16,- / €17,- en die Elixir Baritone set kost €11,- of zo.

Johannes
25 oktober 2011, 17:15
Toen ik nog geen 7 en 8 string had speelde ik ook
In B op een 6 snarige bo-el en dat ging perfect met Snaren van Richard
Rider. Die maakt speciale sets voor downtuning op een 6 snarige gitaar. Goed te intoneren en klinken super. Wel iets duurder dan de gemiddelde
Set snaren, ik dacht ergens rond de €14.- voor een setje

Die bo-el gitaar had een 25.5 inch mensuur? Dan is het niet zo moeilijk lijkt me. Mijn Ibanez 7-string heeft ook een 25.5 inch mensuur.

Nielsje
25 oktober 2011, 17:20
Ik heb een basgitaar, en als ik daar een capo opzet kom ik zo prima bij de gewenste grondtoon..

DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 17:21
Ik heb een basgitaar, en als ik daar een capo opzet kom ik zo prima bij de gewenste grondtoon..
Nuttige toevoeging. Thanks.

interessander
25 oktober 2011, 17:29
Ik heb ook jaren op een 25,5" Ibanez RG in B of lager gespeeld, geen enkel probleem met ontstemmen, intoneren e algehele stabiliteit. Vaak gewoon een extra dikke snaar bij een d'addario setje gekocht, nooit problemen mee gehad. Ik heb ook goede ervaringen met yamaha Drop 6 snaren.

Wat betreft die Gibraltar brug, die heb ik ook op mijn Ibanez Iceman (gibson scale), en die kan ook moeiteloos in C en B, deze heeft natuurlijk geen top-lock maar wel de velve-tuners die je met een ringetje vaster kan zetten tegen het teruglopen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/VelveTune_tunning_machine_on_an_Ibanez_Studio_guit ar.jpg

Gretsch 5120
25 oktober 2011, 18:55
Mijn tele 72 deluxe staat in C# met een setje 0.12 (het "Not even slinky"-setje van Ernie Ball). Het enige probleem dat ik had was dat mijn brugzadeltjes niet ver genoeg naar achter konden worden geschroefd, dus het het veertje korter gemaakt (of weggelaten). Je moet als je ERG veel dikker gaat ook rekening houden dat je je tuner moet opboren.

Fuhgawz
25 oktober 2011, 19:34
Ik zou niet dikker gaan. Dan worden de problemen met intoneren alleen maar erger. Probeer zo'n setje eens: http://store.daddario.com/category/339134/EXL148_Extra_Heavy_12-60 Gemaakt om met 'normale' spanning in C te spelen. B zal ook wel lukken zonder al te flubberig te worden.

Ik gebruik hun D-setje (http://store.daddario.com/category/339125/EXL117_Medium_Top__Extra_Heavy_Bottom_11_-_56) om in C# te spelen op Gibson SGs en dat gaat ook prima met een normale TOM. De ABR1 die oorspronkelijk op mijn Iommi zat lukte wel net niet, maar een normale Nashville stijl TOM intoneert perfect en de snaarspanning is ook goed. Misschien dat hun C-setje in B ook wel goed gaat.

DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 20:18
Ik zou niet dikker gaan. Dan worden de problemen met intoneren alleen maar erger. Probeer zo'n setje eens: http://store.daddario.com/category/339134/EXL148_Extra_Heavy_12-60 Gemaakt om met 'normale' spanning in C te spelen. B zal ook wel lukken zonder al te flubberig te worden.

Ik gebruik hun D-setje (http://store.daddario.com/category/339125/EXL117_Medium_Top__Extra_Heavy_Bottom_11_-_56) om in C# te spelen op Gibson SGs en dat gaat ook prima met een normale TOM. De ABR1 die oorspronkelijk op mijn Iommi zat lukte wel net niet, maar een normale Nashville stijl TOM intoneert perfect en de snaarspanning is ook goed. Misschien dat hun C-setje in B ook wel goed gaat.
Ja, ik ga wellicht wel weer over na een dunner setje, speelt nog fijner ook.

Tristan
25 oktober 2011, 22:55
Als je voor dunner gaat dan zou ik D'Addario EXL148 Extra Heavy 12-60 nemen, vanwege de net iets hogere tension in de snaren zelf t.o.v. bijvoorbeeld Ernie Ball.
Of je zou misschien de DR DDT-12 kunnen proberen.
Hoogstwaarschijnlijk zit er een Nashville brug op je Custom dan, dat zou op zich geen probleem moeten zijn volgens mij.

DemolitionColorScheme
26 oktober 2011, 09:16
Als je voor dunner gaat dan zou ik D'Addario EXL148 Extra Heavy 12-60 nemen, vanwege de net iets hogere tension in de snaren zelf t.o.v. bijvoorbeeld Ernie Ball.
Of je zou misschien de DR DDT-12 kunnen proberen.
Hoogstwaarschijnlijk zit er een Nashville brug op je Custom dan, dat zou op zich geen probleem moeten zijn volgens mij.
Daar zit ik nu dus ook over te denken.
Of anders:
- EXL158 Baritone Guitar Light 13-62 (http://store.daddario.com/category/145836/EXL158_Baritone_Guitar_Light_13-62)
" ... are designed to suit most modern electric baritone guitars or can be used for deep drop tuning on most standard guitars."
Maar ja, dat kan ook gewoon een verkooppraatje zijn.

Deze is uiteindelijk ook wat dunner, maar wat dikker op de onderste snaren (wat ik dan uiteindelijk ook wilde).

Bijl
26 oktober 2011, 15:00
Mijn ervaringen zijn dat je met iedere normale gitaar zonder intonatieproblemen in B kan stemmen en daarbij een kleine en ongevaarlijke aanpassing van de halspen kan doen om de afstelling normaal kan krijgen

De maximale snaardikte van een setje voor vrijwel iedere normale gitaar is daarbij zo'n beetje 12-60.

Met een gelijmde mahoniehouten hals en een 0.068 als dikste snaar vraagt de topicstarter toch wel een beetje om de door hem genoemde problemen en zit je behoorlijk dicht bij de maximale belastbaarheid qua spanning. Ik geef voorkeur aan het wat sterkere en meer percussief klinkende esdoorn voor de hals.

Als voorbeeld mijn gitaren:
Ibanez Universe: 10-60 in standaard B
Jackson: 11-60 in drop C
LTD WA-600: 12-60 in drop C, topkam iets uitgevijld
Godin Redline I: 11-56 in drop C, er past geen 0.060 door de brug en de topkam staat geen aanpassing toe...:dontgeti:

DemolitionColorScheme
26 oktober 2011, 15:48
Ik ben ook van plan om een dunner setje snaren te proberen.

newbreed
26 oktober 2011, 20:07
Die bo-el gitaar had een 25.5 inch mensuur? Dan is het niet zo moeilijk lijkt me. Mijn Ibanez 7-string heeft ook een 25.5 inch mensuur.

Nee, dat was een GG200 en die heeft een van Scalelength: 647.7 mm

jze
26 oktober 2011, 22:08
Nee, dat was een GG200 en die heeft een van Scalelength: 647.7 mm

Dat is toch hetzelfde als 25,5 inch?

HaroldA
26 oktober 2011, 22:48
Ik ben ook van plan om een dunner setje snaren te proberen.

Al een Dunlop ZW setje geprobeerd? 011-070 of 010-060.

DemolitionColorScheme
27 oktober 2011, 09:17
Al een Dunlop ZW setje geprobeerd? 011-070 of 010-060.
Nog niet, nee. Ik ga eerst de D'addario EXL158 Baritone Guitar Light 13-62 (http://store.daddario.com/category/145836/EXL158_Baritone_Guitar_Light_13-62) (geoptimaliseerd voor B Standaard) proberen en mocht dat niet lukken, dan de D'addario EXL148 Extra Heavy 12-60 (http://store.daddario.com/category/339134/EXL148_Extra_Heavy_12-60).

Tristan
27 oktober 2011, 14:00
Waarom die eerste set, die is qua diktes toch ongeveer gelijk aan de Elixir set?

DemolitionColorScheme
27 oktober 2011, 14:16
Waarom die eerste set, die is qua diktes toch ongeveer gelijk aan de Elixir set?
Omdat ik het liefst zo dik mogelijk wil blijven. Deze is iets lichter en is optimaal voor B Standard tuning, ook op reguliere gitaren. Ik wil deze dus eerst proberen. Lukt dat ècht niet en blijf ik dezelfde problemen houden (wat niemand hier met zekerheid kan zeggen), dan ga ik gewoon nog dunner.

onze_jef
28 oktober 2011, 11:47
ik gebruik deze:

Stemming: BEADF#B
Set: Zachary Optimum Gauges: 11 Baritone Nickel Roundwound

Geen idee van de diktes, de 11 refereert naar de spanning van de hoge E (theoretisch, gezien er geen E staar voorzien is in een bariton set). De snaardiktes in de set zijn op spanning geselecteerd.


Met een schuifmaat de laagste snaar eens nagemeten: .078

'k heb sinds kort ook een extra lage snaar voor drop A tuning besteld, dat is een .086, om die door mijn stemsleutels te krijgen heb ik de buitenste wikkeling deels afgehaald.

Vroeger stelde ik zelf sets samen met losse snaren. Redelijk duur en vaak lang wachten maar helaas is er geen een set van de grote fabrikanten met logische snaardiktes... de E is meestal veel te dik en de B in verhouding te dun.

DemolitionColorScheme
28 oktober 2011, 11:48
Met een schuifmaat de laagste snaar eens nagemeten: .078
Ja, dat is sowieso nog dikker dan dat ik nu heb. Dat lijkt me geen succes op m'n LP.

onze_jef
28 oktober 2011, 12:01
In regel zal je met een dikkere snaar een stabielere tuning bekomen.

Je kam zal wel moeten bijgevijld worden.

Eens goed afgesteld super stemvast.