PDA

View Full Version : ik loop compleet vast



Dude
29 mei 2003, 20:49
ik loop compleet vast in mijn solo technieken,

heb nu ongeveer 1 jaar geen les meer en weet effe geen manier om verder te komen, waar oh waar leer ik makkelijk wat coole solo truckjes extra..

ik kan mijn weg pentatonisch aardig goed, ook weet ik wel wat truckjes en dingetjes, veel theorie weet ik niet, heb ik me nooit zo voor geintreseerd, ik heb dus ook een hekel aan om veel moeite te doen om een of andere vage steve vai solo te kunnen spelen, wil gewoon lekker rock werk doen...


help me ! ! !

Rens
29 mei 2003, 21:35
Hey,

Ik ben ook niet zo'n theoriemonster ofzo maar gelukkig hoeft dat ook niet zo perse.... ik hou ook niet zo van hele solo's uit mn kop leren... nix suffer en frustrerender dan dat vind ik persoonlijk. Wat ik wel veel doe is een dvdtje of cdtje ofzo aanzetten en dan gewoon daar allemaal licks vandaan plukken en dat in je eigen stijl gebruiken.

Misschien heb je dr wat aan of vind je het ook allemaal nix maar zo doe ik het in ieder geval.

Pee
29 mei 2003, 22:03
jep, wat meespelen met cd's geeft wel wat inspiratie.

- www.guitartricks.com
- www.wholenote.com

Barret Wallace
29 mei 2003, 22:59
hmm je kan penatonisch al goed lees ik, probeer nu ff dan gewoon wat majeur en mineur (aeolische ofzo) ladders ?

pimmetje
29 mei 2003, 23:37
Ik zou de tips van Rens en Bert Wallage combineren. Ga lekker een paar gave licks van cd's jatten en ga er mee aan de slag om 't jouw licks te maken... maar stop dan niet. Zoek ff door in wat voor toonsoort het nummer (of dat specifieke stuk) staat. Dan kan je zelf ook proberen in die toonsoort wat leuks over dat nummer te gillen zonder alleen pentatonisch te gaan.

Daardoor leer je nog een of twee laddertjes bij, je traint je gehoor (als je de licks/nummers tenminste uitzoekt en niet van tabs haalt), je breidt tegelijkertijd je lick-repertoire uit en met een beetje geluk leg je ook een klein beetje extra basis voor eventuele latere verdere interesse voor theorie.

Soulflyhigh
30 mei 2003, 18:32
misschien kan je ook nieuwe technieken proberen zoals tappen sweep picking pinck harmonics (Dimebag Wylde) :-D

moretel
1 juni 2003, 00:22
Koop gewoon elke maand guitar technique, staan altijd leuke dingen in waardoor je de smaak weer te pakken krijgt. Al spelende leren zeg maar.

Megalodon
1 juni 2003, 11:18
Ehm.... ik weet niet hoe lang je speelt, maar ga 'ns naar klassieke- en jazz-muziek luisteren en dan ook vooral naar andere instrumenten i.p.v. alleen maar die 'kut'-gitaar.

Werkt fantastisch als inspiratie!

Rens
2 juni 2003, 00:14
Koop gewoon elke maand guitar technique, staan altijd leuke dingen in waardoor je de smaak weer te pakken krijgt. Al spelende leren zeg maar.

à 13 euro toch?

anyway, wel erg goed blad in ieder geval

Ohwja qua toonladders, aeolische dingen enzow zijn natuurlijk wel leuk om te leren, maar ik heb vaak zoiets van leer eerst maar 's pentatonisch een beetje leuk te spelen. Breek 's uit de standaardpositie, voeg 's een extra nootje toe die in principe niet in de toonladder zit maar bijvoorbeeld wel in het akkoord waar je op dat moment overheen soleert... ik weet niet welke stijlen je speelt maar bij een bluesschematje is dit vrij simpel uit te zoeken wat je er nog 'bij' kan spelen. Moraal van dit verhaal: met pentatonisch kun je nog heel veel dingen doen waar je waarschijnlijk nog nooit aan gedacht hebt...

Oow en qua tappen, is wel leuk maar bij mij heeft het niet echt voor extra inspiratie ofzo gezorgd, hangt natuurlijk ook af van de stijl waarin je speelt, bij mij is het voornamelijk blues dus vandaar.

groetjes

moretel
2 juni 2003, 13:38
[à 13 euro toch?
anyway, wel erg goed blad in ieder geval


Je hebt er geen les voor en 13 euro (weet het niet precies) is nog geen 50
eurocent per dag !

Ik ken een aantal gitaristen die erg goed zijn en alleen uitgaan van de blues ladder en heel veel op gehoor doen, nu doe ik ook veel op gehoor, wie niet, maar heb veel baat bij die kennis en wordt er alleen maar beter door, ik merk wel dat hoe meer je erover weet en hoemeer je samen speelt je je steeds minder aan de "regels" houdt, een opname mogelijkheid en mee spelen op backingtracks is een goed hulpmiddel.
In principe kunnen alle tonen op elk accoord. Ik experimenteer weleens daarmee, gewoon over je fretboard heen en dan is de blues ladder een goed uitgangs punt.

Punt is progressie, elke week wordt ik beter en dat werkt verslavend want nu lukken ineens al die loopjes van mijn favorieten wat ik tot voor kort onmogelijk hield.
Nadeel is het vinden van gelijkgestemde muzikanten, ben nu in drie bands actief maar elke keer weer hebben er weer een aantal hun huiswerk niet gedaan.

taylor
2 juni 2003, 16:07
het punt is gewoon iedereen is anders de 1 leert alles op gevoel/gehoor de ander heeft 10000e lessen nodig om goed te worden.

net als met theorie de 1 kent het binnenste buiten de ander weet niet wat die doet maar kent de theorie puur op gehoor.

ik bedoel het is niet echt belangrijk in muziek(of samen spel)om te weten dat je bv een A13 aan het spelen bent als je maar weet wat voor soort akkoord het is en waar je hem kan toepassen.

moretel
3 juni 2003, 13:00
Samenspelen vindt ik zowiezo erg leerzaam. kom je er snel achter hoe je niveau en theoretische kennis is.
Speel regelmatig de laatste tijd met wat meer professionele mensen en dan merk je dat je aardig meekomt als je wat theoretische baggage hebt, die enkeling die dat niet nodig heeft ben ik wel jaloers op maar met hard oefenen en studeren kom je ook een eind.

Maar Iamyou jij speelt toch ook in een band, dat was voor mij de belangrijkste push om er veel meer werk van te maken.
Het gaat er grotendeels om je speeltijd zo efficient mogelijk te gebruiken.
Dus een halfuurtje aandacht voor een nieuwe ladder of accoord etc. en daarna uitproberen.
Ik speel nauwelijks meer van dat loze gepiel, alleen nog maar aan het eind van mijn oefenuurtjes en dan ben ik bezig met nieuwe techniekjesuitproberen op backingtracks.
Er is zoveel te leren, je kan ook een lijstje maken van dingen die je wil gaan doen.

Kitaarhiero
8 juni 2003, 12:48
Werp eens een blik op het CAGED systeem als je dat nog niet gedaan hebt.
Naast dat het je leert alle open akkoorden als barré's te spelen (naast A en E dus ook G, C en D) kun je er ook toonladdervormen mee creëren om mee te soleren.