PDA

View Full Version : Kustom Lead I 1976



blindmouse
24 oktober 2011, 22:30
Leuk versterkertje op de kop getikt. Stond voor 79.90 bij Used Products in Dordrecht. Mocht 'm meenemen voor 55,00 omdat ie zo lekker kraakte, piepte en omdat het volume steeds wegviel. Voor minder kreeg ik 'm niet mee. 'Dan verkopen we 'm wel aan een beginner', was het commentaar. Ik heb ze alleen maar ongelovig aangekeken, heb 55 Euro op de toonbank gelegd en ben met de versterker de zaak uitgelopen. 'Of ik behoefte had aan een garantiebewijs?' Ik kreeg het mee en las dat er geen garantie op werd gegeven op accu's, beeld/geluidsdragers, speakers enz.
Thuisgekomen chassis uit de kast gehaald en de deksel er afgeschroefd. Ik trof een originele manier aan om ongewenste geluidseffecten veroorzaakt door losse, vibrerende componenten te voorkomen. Maar eind goed al goed. De Kustom Lead I is schoon, gerepareerd en werkt weer probleemloos. Nog een lekker geluid ook.

http://i839.photobucket.com/albums/zz318/jooptraynor/1976%20Kustom%20Lead%20I/kustomleadI1536x1152.jpg

http://i839.photobucket.com/albums/zz318/jooptraynor/1976%20Kustom%20Lead%20I/PICT00181536x1152.jpghttp://i839.photobucket.com/albums/zz318/jooptraynor/1976%20Kustom%20Lead%20I/PICT00221536x1152.jpg

refused199
24 oktober 2011, 23:04
Leuk ding!
Jammer dat er tegenwoordig nog maar weinig aandacht voor is want dat oude Kustom spul is toch wel erg leuk!
Ik ben zelf 11 jaar geleden begonnen met een kga16r met een celestion super8, na lange tijd tevreden gebruikt te hebben heb ik hem weg gedaan maar ik kreeg spijt... Toen ik voor een paar tientjes (dat is het voordeel van die beperkte interesse en bekendheid) een Kustom 1974 TnR PA300 tegen kwam kon ik die niet laten staan!;)
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

blindmouse
25 oktober 2011, 08:13
Het is het aangename geluid en de nostalgie. Van 1968 t/m 1979 zat ik in 't Gooi in een bandje. Op een gegeven moment hebben we een Kustom PA en Kustom versterkers bij Servaas in Den Haag aangeschaft. Alleen onze sologitarist bleef zijn Twin Reverb trouw. Die Kustoms klonken goed en waren betrouwbaar. Op een gegeven moment de hele bups verkocht. Toch leuk om weer zo'n zeventiger jaren Kustom te bezitten.:)

Schrevel
25 oktober 2011, 08:26
Wat veroorzaakte nou het piepen, kraken en wegvallen van het volume?

blindmouse
25 oktober 2011, 16:14
Hoe het allemaal precies gekomen is weet ik niet, maar dit is wat ik vermoed. Het bruine foam dat op de eerste foto te zien is is al vrij oud. Het was aan het verkrummelen en had ingewerkt op de reverbtank en de zwarte foamstrips die door Kustom zijn aangebracht. Op een gegeven moment heeft iemand gemeend het chassis in te moeten. Waarom?? Alle electronica was origineel en er was niet opnieuw in gesoldeerd. Toen is men waarschijnlijk wat boutjes kwijtgeraakt en heeft de voorkant van de topplaat (daar waar de reverbtank aan hangt) niet vastgezet aan de frontplaat met de controleknoppen. Bij het in- en uitpluggen kwam er nu beweging in deze frontplaat en dat gaf waarschijnlijk storing. Deze beweging heeft men getracht op te heffen door het foam te plaatsen. In de loop van de tijd kwam er echter speling in de vijf popnagels waarmee de frontplaat vastzat aan de onderkant van het chassis. Nu was de ellende niet meer te overzien. De frontplaat maakte geen goed aardecontact meer met het chassis. Als je in- en uitplugde en wanneer je wat luider speelde kreeg je de beschreven bijgeluiden. Nadat ik het foam had verwijderd, het interieur had schoongemaakt en de popnagels had vervangen door boutje met borgmoertjes (zie foto 2) was het gekraak verdwenen en doet de Lead I het prima.
Ik heb de onderzijde van de kast ook nog moeten herstellen. Had in het vocht gestaan waardoor het spaanplaat was aangetast. Gelukkig zat er in de kast nog een flinke lap overbodig tolex en met wat plamuur en een tolextransplantatie heb ik dat weer goed gekregen. De vier metalen hoeken aan de onderzijde waren praktisch vergaan. Ik heb ze vervangen met een aantal Peaveyhoeken die ik nog had liggen.

zie ook: http://s839.photobucket.com/albums/zz318/jooptraynor/1976%20Kustom%20Lead%20I/