PDA

View Full Version : Beginnen met losse effecten pedaaltjes



Greenhobbit
24 oktober 2011, 21:44
Haio allemaal, na een tijd weer een vraag van mij:
Ik wil gaan beginnen met losse pedaaltjes, het geluid van mijn versterker(Vox VT40+) voldoet niet helemaal, en als ik een versterker zonder effecten erop wil kopen, is het handig om vast wat pedaaltjes te hebben.
Wat ik zoek zijn 1-3 pedaaltjes om mee te beginnen, ik heb begrepen dat een overdrive/distortion altijd handig is, en heb al een Boss SD-1 op het oog, maar verder weet ik ook niet precies wat ik het best kan kopen.
Ik speel het meest over m'n tele, maar het ook een LP, ik speel het liefst slagpartij, en soms een korte intro of een makkelijke solo tussendoor, maar slag is wel het uitgangspunt.
Wat ik graag speel is erg verschillend(denk ik) maar ik zal proberen wat voorbeelden te geven:
http://www.youtube.com/watch?v=J8x_1xSEsL4
http://www.youtube.com/watch?v=yH-k_6tU9Wc&ob=av2n
http://www.youtube.com/watch?v=xanNcJu2fcY
http://www.youtube.com/watch?v=7sBuajPzBTw
http://www.youtube.com/watch?v=BSKTUTG02Ik
http://www.youtube.com/watch?v=hjnMV5V03gQ
Misschien dat jullie wat ideeën hebben voor (niet al te dure) effecten pedaaltjes ;)

Alvast bedankt!

Tankman
24 oktober 2011, 21:47
Eerlijk gezegd raad ik mijn klanten met soortgelijke wensen altijd aan om eerst een voor hun geschikte versterker uit te zoeken. Dit vind ik namelijk de o zo belangrijke basis van je geluid; Je gitaar en je versterker dus. Hier kun je dan verder op bouwen met effecten. Wie weet heb je een versterker met een te gekke overdrive erin. Dan heb je daarvoor al geen pedaal nodig. Hetzelfde geld voor galm, zeker als deze schakelbaar is. Dat is mijn advies.

Greenhobbit
24 oktober 2011, 21:51
Ik snap je punt, maar een goede versterker is al weer een stuk duurder, en als ik met een paar pedaaltjes m'n geluid een beetje kan oppimpen zou dat al weer een verbetering zijn :)

the sure thing
24 oktober 2011, 22:05
Op basis van de filmpjes die je hebt gepost, is je smaak toch duidelijk "modern" georienteerd. Higain en af en toe clean. Je zou je hi-gain geluid uit je pedalen kunnen halen, je clean uit je versterker zelf.

Ik ben echter niet bekend met hi-gain pedalen, behalve dan de MESA V-TWIN, een geweldig scheur pedaal. Maakt van elke versterker een groot dik beest. 2e hands voor € 250,- te krijgen op o.a. MP.

Ik vermoed dat je budget niet zo hoog is, dus bij diverse MXR pedaaltjes kom je denk ik ook een eind.

Wat je kan doen is op youtube diverse filmpjes van "proguitarshop" allerlei pedaaltjes beluisteren, ik vind het best wel representatief wat ze daar laten horen. Dan kan je daarna de desbetreffende pedaaltjes eens in de winkel testen met je eigen gear.

Ik ben het overigens ook eens met de opmerking om eens voor een andere versterker te gaan kijken.... Het zou nl. goed kunnen dat de pedaaltjes die je nu koopt, op je huidige VOX goed klinken, maar op een andere amp weer anders.

Liquid_Metal
24 oktober 2011, 22:13
Eerlijk gezegd raad ik mijn klanten met soortgelijke wensen altijd aan om eerst een voor hun geschikte versterker uit te zoeken. Dit vind ik namelijk de o zo belangrijke basis van je geluid; Je gitaar en je versterker dus. Hier kun je dan verder op bouwen met effecten. Wie weet heb je een versterker met een te gekke overdrive erin. Dan heb je daarvoor al geen pedaal nodig. Hetzelfde geld voor galm, zeker als deze schakelbaar is. Dat is mijn advies.

Mee eens. Ik haal alle clean en scheurgeluiden uit m'n versterker en daar kan geen pedaal tegenop. Ik maak de sound af met allerlei effecten.
Ik kan me wel in de topicstarter vinden, maar een slechte versterker zal met een superpedaal nog steeds niet zo lekker klinken. Ik probeer pedalen altijd op mijn versterker uit want dat kan verschillen. Wellicht klinkt een overdrive die je nu zou kopen best goed, maar op je latere versterker niet meer.

lollol
24 oktober 2011, 22:14
sowieso zou ik dus een distortion/overdrive kopen.
En voor de rest, wat voor effecten gebruik je op je VT40+?

peter_heijnen
25 oktober 2011, 09:36
http://www.rockpalace.com/product/Zoom-G3

Zit alles op en meer van dat.

The Lo Lands
25 oktober 2011, 09:37
Als eerder gemeld is de versterker en gitaar de basis vanuit waar je effecten gaat toevoegen.

Uitgaande dat je versterker een clean en drive kanaal heeft en eventueel ook een reverb zou ik als basis starten met een extra overdrive (te gebruiken op zowel je clean als extra boost voor je drive kanaal van de versterker) en eventueel een chorus en delay pedaal. Heeft je versterker geen reverb zou ik deze ook aanschaffen. Uiteraard is de keuze/merk binnen deze pedalen reuze en afhankelijk van je budget en smaak. Niet meteen online bestellen maar langs de winkel en uitproberen is hierbij altijd verstandig! Neem je eigen gitaar eventueel mee en vraag of ze jouw type of soortgelijk versterker hebben om te testen. Sommigen winkels zijn zo vriendelijk dat je een effect soms thuis mag uitproberen alvorens aan te schaffen.

TIP: laat je geen spullen aansmeren (hier, online of in de winkel) die je niet vooraf gehoord of getest hebt!!

tomdiedom
25 oktober 2011, 10:52
Als je die sd-1 al op het oog hebt, zou ik zeggen: Koop hem 2ehands op marktplaats voor een eurootje of 30(?) en probeer hem uit thuis met je eigen spullen. Bevalt het niet, kan je hem altijd weer kwijt voor dezelfde prijs.
Zelf proberen is meestal beter dan advies van af het internet blind volgen.



En nu heb je een dilemma....

Greenhobbit
25 oktober 2011, 13:45
@tomdiedom Heb al geboden :)
@Peter_heijnen Ik wil niet nog een multieffect, ik gebruik de helft van de functies niet, en straks zit ik alsnog met een geluid wat niet bevalt.
@lollol Ik gebruik af en toe delay, maar ik ben niet zo bekend met veel verschillende geluiden en hun functies, ik hoor dat chorus ook een goede kan zijn in combinatie met overdrive en delay, maar ik weet de precieze functie niet.
Over de vaker genoemde tip van 'op een andere versterker kan het weer heel anders klinken' wil ik zeggen dat ik de pedaaltjes tweedehands wil kopen, dus als ze niet klinken kan ik ze weer verkopen zonder al te veel verlies, en nu al een nieuwe amp kopen is toch iets boven m'n budget, of het wordt weer zo'n 'net niet' ding.

the sure thing
25 oktober 2011, 14:07
... Ik koop eigenlijk nooit meer nieuwe pedaaltjes, of ik weet "100%" zeker dat ik m wil hebben. De helft van mijn board is zeker 2e hands. Wie bijv. nu nog een nieuwe Fulltone OCD of een Fulldrive koopt, is gek. Die dingen worden met z'n velen tegelijk aangeboden op o.a. MP.

EDV
25 oktober 2011, 14:13
. Wie weet heb je een versterker met een te gekke overdrive erin. Dan heb je daarvoor al geen pedaal nodig. Hetzelfde geld voor galm, zeker als deze schakelbaar is. Dat is mijn advies.

dan heb je toch nog steeds een pedaal nodig? Om te schakelen dus? Want midden in een nummer van clean op scheuren overschakelen is wel wat 'lame' als je dat handmatig moet doen :dontgeti:

Tankman
25 oktober 2011, 14:24
dan heb je toch nog steeds een pedaal nodig? Om te schakelen dus? Want midden in een nummer van clean op scheuren overschakelen is wel wat 'lame' als je dat handmatig moet doen :dontgeti:

Grappenmaker. Ik bedoel dat je dan geen effectpedaal meer nodig hebt. Een Footswitch om kanalen te schakelen reken ik hier dan niet bij.

peter_heijnen
25 oktober 2011, 15:05
@Peter_heijnen Ik wil niet nog een multieffect, ik gebruik de helft van de functies niet, en straks zit ik alsnog met een geluid wat niet bevalt.
Dat weet je natuurlijk pas als je getest hebt.

Maar tweedehands is idd altijd goed, zeker als het pedaal lekker in de markt ligt en je het net zo makkelijk weer kwijt raakt.

The Lo Lands
25 oktober 2011, 15:12
@lollol Ik gebruik af en toe delay, maar ik ben niet zo bekend met veel verschillende geluiden en hun functies, ik hoor dat chorus ook een goede kan zijn in combinatie met overdrive en delay, maar ik weet de precieze functie niet.
Functie van een chorus (modulatie-effect) is het kleuren van je geluid. Een chorus maar ook de delay kan diepte cq spreiding geven aan je geluid zowel clean als overstuurd (slag en solo) te gebruiken. Hierbij kun je kiezen uit analoge of digitale effecten elk met zijn voor- en tegens. Ga langs bij een muziekwinkel en trek alle chorus en delay effecten uit de kast en testen maar. Wel kijken niet kopen zeg maar ;) Het is allemaal niet zo ingewikkeld, het is leuk je geluid te kleuren met pedaaltjes :)

EDV
25 oktober 2011, 15:48
Grappenmaker. Ik bedoel dat je dan geen effectpedaal meer nodig hebt. Een Footswitch om kanalen te schakelen reken ik hier dan niet bij.

was een serieuze vraag....footswitch zie ik ook als een pedaaltje. Al die effecten zijn voor mij ook nog een beetje abacadabra.. Om wat te spelen/oefenen heb ik dus maar een DigiTech RP90 gekocht.

Anders had ik bijvoorbeeld nu al ditzelfde bedrag aan een wahwah uitgegeven terwijl ik daar (nog) niks mee doe

telecastermaster
25 oktober 2011, 15:52
http://www.rockpalace.com/product/Zoom-G3

Zit alles op en meer van dat.

Second that.
Een van de grote voordelen van een fx processor voor beginners is dat je een goede indruk krijgt van welke effecten je nu precies wilt hebben en welke niet. Als je eenmaal weet wat je precies zoekt kun je veel gerichter zoeken naar een betere versie van dat effect. Anders loop je het gevaar steeds pedalen te kopen om ze even later weer te verkopen.

Greenhobbit
25 oktober 2011, 16:34
Ik heb al een multifx gehad (digitech rp250) en op mn versterker zitten ook effecten, ik merk dat ik er maar weinig gebruik, alleen delay en verschillende distortions/overdrives.

peter_heijnen
25 oktober 2011, 16:58
Je kunt die zoom zien als drie pedalen, maar dan wel drie pedalen waarop je altijd vrij kunt kiezen welk effect je er op wilt.

wireman
25 oktober 2011, 22:27
gewoon een middagje naar een shop gaan en daar lekker gaan pielen... Alleen dingen kopen waarvan je weet dat je ze gaat gebruiken en niet effecten kopen omdat het 'moet' of uit verzamelwoede..

been there done that.. en velen met mij..

Tankman
26 oktober 2011, 12:22
was een serieuze vraag....footswitch zie ik ook als een pedaaltje. Al die effecten zijn voor mij ook nog een beetje abacadabra.. Om wat te spelen/oefenen heb ik dus maar een DigiTech RP90 gekocht.

Anders had ik bijvoorbeeld nu al ditzelfde bedrag aan een wahwah uitgegeven terwijl ik daar (nog) niks mee doe

Oh ok, sorry. Dan zal ik je ook een wat serieuzer antwoord geven.;)

Een footswitch tel ik niet als effectpedaal, omdat je hiermee functies van je versterker schakelt. Het voegt verder niks toe, behalve dat je niet tijdens het spelen handmatig dingen aan en uit moet zetten op je versterker, maar dit dus met je voeten kunt bedienen. Deze zit dus ook niet in je signaalketen.

Een effectpedalen zet je weer ergens in je signaal keten en hiermee voeg je wat toe aan je signaal of je verandert het. Een distortion vervormd je signaal, een reverb voegt galm toe etc etc.