PDA

View Full Version : enige gitarist



frull
24 oktober 2011, 19:59
hey,

Ik ben door allerlei omstandigheden nu de enige gitarist in onze band.
Nu moet ik dus voor het ritme en voor solo's zorgen.
Hoe doe jullie dat?
Vooral om een vol gitaargeluid weg te zetten.
Tijdens de solo's valt nu de ritmegitaar weg, hoe opvangen, aanpassen.
gr,

Arvoitus
24 oktober 2011, 20:09
Een tweede gitarist zoeken?
De bassist iets leuks laten spelen?
Geen solo spelen?

frull
24 oktober 2011, 20:17
de nummers zijn al geruime tijd gekozen, gemaakt.
Daarin komen wel degelijk solo's.
M'n vraag is hoe ik de solo's kan doen en toch het ritmegevoel kan behouden.

Rafke Pafke
24 oktober 2011, 20:29
Tsja er zijn zoveel rockbands met maar één gitarist waarbij die live toch volop soleert. Ik denk bv. aan triggerfinger.

Is het niet de bas die dan tijdens de solo's voornamelijk het ritmewerk voor zijn rekening neemt?

piker
24 oktober 2011, 20:37
De bassist het laten opvullen.
Luister maar naar rory gallagher.
Of solos blazen op een mondharmonica...

Robin...
24 oktober 2011, 20:41
Ik ben ook de enige gitarist in de band en dan moet gewoon de rest breed spelen, dus hi-hat open en de bass moet de noten meer laten vloeien dus loopjes die veel geluid vullen. Ik weet ook niet precies hoe mijn bassiste het doet maar zo hoor ik het. de bassist zorgt niet voor het ritme tijdens de solo probeer goed naar de drummer te luisteren en maak je solo's meer ritmisch.

Vergeet niet dat je nu ook met veel meer dynamiek kan spelen dus probeer het uit zal ik zeggen.

arjanb01
24 oktober 2011, 21:05
Toetsenist of bassist het laten opvullen, denk aan bon jovi en toto.

bass blom
24 oktober 2011, 21:07
heerlijk de enige zijn, ik moet er niet aan denken een tweede erbij :D

arjanb01
24 oktober 2011, 21:09
Ik ben ook de enige, toetsenist en bassist vullen aan.

Robin...
24 oktober 2011, 21:09
heerlijk de enige zijn, ik moet er niet aan denken een tweede erbij :D

Mee eens, dan heb je tenminste geen discussie meer daarover, je kan gewoon alles lekker zelf bepalen.

bass blom
24 oktober 2011, 21:12
Mee eens, dan heb je tenminste geen discussie meer daarover, je kan gewoon alles lekker zelf bepalen.

en je kan zomaar eens een kneiter van een fout akkoord inzetten en dan klinkt het nog spannend ook :D
en ik deel ongeveer de rol van frontman met de zanger.

ohja en toetsen.. my worst nightmare

Paultje-k
24 oktober 2011, 21:23
Ik ben ook enige gitarist in de band en onze bassist gebruikt vaak zijn Big Muff en/of Octaver om het op te vullen

Robin...
24 oktober 2011, 21:24
en je kan zomaar eens een kneiter van een fout akkoord inzetten en dan klinkt het nog spannend ook :D
en ik deel ongeveer de rol van frontman met de zanger.

ohja en toetsen.. my worst nightmare

precies ja zeker als je de enige gitarist ben kan je gewoon 10x zoveel los! :blast: soms doe ik wel eens een random blues bij een gig want dan kan de zangeres weer ff wat bier halen voor iedereen. Maar dan hoef je ook niemand wat uit te leggen alleen de bassiste ff zegge blues in G of A tegen drum langzaam of snel en hoppa je bent klaar.

Paultje-k
24 oktober 2011, 21:25
Ook ik moet er niet aan denken.. een 2de gitarist of een toetsenist... onze zanger kan een beetje gitaar , die gaan we in de toekomst ook wel wat akkoordjes mee laten spelen bij sommige nummers maar we nemen geen 2de gitarist of een toetsenist erbij! :D

Robin...
24 oktober 2011, 21:40
Ook ik moet er niet aan denken.. een 2de gitarist of een toetsenist... onze zanger kan een beetje gitaar , die gaan we in de toekomst ook wel wat akkoordjes mee laten spelen bij sommige nummers maar we nemen geen 2de gitarist of een toetsenist erbij! :D

Probleem is echter weer dat de zang achteruit gaat als zangers gaan gitaar spelen. Ik heb zelf een zangeres met een dijk van een stem die ook wel wat gitaar kan spelen, maar toen ze het tegelijk deed was de power er uit wat jammer is.

Paultje-k
24 oktober 2011, 21:49
Probleem is echter weer dat de zang achteruit gaat als zangers gaan gitaar spelen. Ik heb zelf een zangeres met een dijk van een stem die ook wel wat gitaar kan spelen, maar toen ze het tegelijk deed was de power er uit wat jammer is.

Hebben we aan gedacht, willen we ook juist doen met de nummers die qua zang de minste inspanning nodig hebben ;-)

bass blom
24 oktober 2011, 22:03
hey,

Ik ben door allerlei omstandigheden nu de enige gitarist in onze band.
Nu moet ik dus voor het ritme en voor solo's zorgen.
Hoe doe jullie dat?
Vooral om een vol gitaargeluid weg te zetten.
Tijdens de solo's valt nu de ritmegitaar weg, hoe opvangen, aanpassen.
gr,

wij doen het zo.

http://www.box.net/shared/oiactof9e55mt350luyd

een goeie drummer hebben helft ook wel veel hoor :soinnocent:

aaronstonebeat
24 oktober 2011, 22:38
Probleem is echter weer dat de zang achteruit gaat als zangers gaan gitaar spelen.

O?
Ik ben zanger/gitarist cq gitarist/zanger en ik heb alleen maar een drummer en een bassist ter ondersteuning. En ik zou het niet meer anders willen.

Ik doe vrij veel met de volumeregeling (soms ook de toon) en de elementschakelaar; èn met hard en zacht aanslaan. Ik wordt ook nog steeds handiger in het afwisselen en tegelijk spelen van akkoorden en melodieën; of bij solo's af en toe waar het nodig is even een akkoord er tussendoor gooien.
Toen we nog met een tweede gitarist speelden, klaagde die al steen en been dat er voor hem eigenlijk niets te spelen was :D

Robin...
24 oktober 2011, 23:34
O?
Ik ben zanger/gitarist cq gitarist/zanger en ik heb alleen maar een drummer en een bassist ter ondersteuning. En ik zou het niet meer anders willen.

Ik doe vrij veel met de volumeregeling (soms ook de toon) en de elementschakelaar; èn met hard en zacht aanslaan. Ik wordt ook nog steeds handiger in het afwisselen en tegelijk spelen van akkoorden en melodieën; of bij solo's af en toe waar het nodig is even een akkoord er tussendoor gooien.
Toen we nog met een tweede gitarist speelden, klaagde die al steen en been dat er voor hem eigenlijk niets te spelen was :D

Die 2de gitarist was ook zeker niet goed dan. Ik speel op jamsessies ook vaak met 2 gitaristen en dan moet je natuurlijk niet me ze'n alle op de zelfde toon hoogte spelen. Je moet dan een octaaf hoger spelen of je speelt alleen octaven of je gaat er loopjes over heen spelen. in ieder geval speel nooit hetzelfde anders klinkt dat echt als een 13 in een dozijn bandje.

Er zijn uitzonderingen namelijk de zanger van alter bridge (myles kennedy) kan echt niet normaal goed zingen en gitaar spelen tegelijkertijd.

Paultje-k
24 oktober 2011, 23:49
Die 2de gitarist was ook zeker niet goed dan. Ik speel op jamsessies ook vaak met 2 gitaristen en dan moet je natuurlijk niet me ze'n alle op de zelfde toon hoogte spelen. Je moet dan een octaaf hoger spelen of je speelt alleen octaven of je gaat er loopjes over heen spelen. in ieder geval speel nooit hetzelfde anders klinkt dat echt als een 13 in een dozijn bandje.

Er zijn uitzonderingen namelijk de zanger van alter bridge (myles kennedy) kan echt niet normaal goed zingen en gitaar spelen tegelijkertijd.

Of wat dacht je van Matthew Bellamy ??? :D

aaronstonebeat
24 oktober 2011, 23:54
Die 2de gitarist was ook zeker niet goed dan. Ik speel op jamsessies ook vaak met 2 gitaristen en dan moet je natuurlijk niet me ze'n alle op de zelfde toon hoogte spelen. Je moet dan een octaaf hoger spelen of je speelt alleen octaven of je gaat er loopjes over heen spelen. in ieder geval speel nooit hetzelfde anders klinkt dat echt als een 13 in een dozijn bandje.

Er zijn uitzonderingen namelijk de zanger van alter bridge (myles kennedy) kan echt niet normaal goed zingen en gitaar spelen tegelijkertijd.

Hij was inderdaad niet echt een meester, hij had wel prachtige dure gitaren. We speelden Whiskey in the Jar en ik heb hem een hele tijd proberen uit te leggen wat zijn partij moest zijn in dat kleine stukje dubbele solo. Maar het zat er gewoon niet in.
Van lieverlee heb ik mezelf geleerd beide lijntjes tegelijk te spelen; het is niet hetzelfde als twee aparte gitaren maar het vult de zaak wel.

Dat nummer is trouwens een mooi voorbeeld; als je als enige gitarist dat riffje speelt dat steeds terug komt, valt er een beetje een gat. Maar als je op het juiste moment een lage E cq G aanslaat, is dat gat ook weer helemaal dicht terwijl je toch de laatste hoge toon van de riff door kunt laten klinken.

Robin...
24 oktober 2011, 23:57
Of wat dacht je van Matthew Bellamy ??? :D

het was maar een voorbeeltje er zijn nog genoeg meer zanger(esen) die dat ook kunnen.

aaronstonebeat
25 oktober 2011, 00:39
Ik vind deze nog steeds een erg goed zanger/enige gitarist hoewel hij zichzelf naar verluidt geen goede zanger vond. Ik heb tijden gezocht naar deze versie van het nummer die ik alleen kende van een diep in het vorig millennium gekochte LP met de titel 'Midnight Lighting':


http://www.youtube.com/watch?v=4nYbmUt_tHo

Duhsjaak
25 oktober 2011, 03:59
Hi
En als je onzeker blijft, ga je toch gewoon fillers gebruiken? Gewoon een DATje mee laten lopen met een click track.

Dat is al 40 jaar eerder gebruik dan uitzondering alhoewel iedereen het ontkent.

Queen, Who, U2 (die beweert de wereld te redden en noooit te zullen liegen heb ik een jaar terug nog in de Arena constant een Mac te laten meelopen met de spentane show).

Alleen de echte helden CCR, Aaronstonebeat*, etc. kussen hun slaggitarist vaarwel en gaan onverdroten door.

Als wij € 1,00 krijgen voor iedere band die zich electronisch laat pimpen maken wij een bijzonder obsceen gebaar naar onze baas en zeggen hem recht in zijn gezicht dat ie de pleuris kan krijgen.

Ik heb altijd een bloedhekel gehad aan het begrip lkuxe probleem, maar dit is er echt één hoor.

Vriendelijke groet, Gus
*Even voor de zekerheid: Geen afzeiker aan het adres van A. Compliment bedoeld en verdiend.

bass blom
25 oktober 2011, 09:04
brrrrr, een klick, moet er niet aan denken.

ik denk wel af en toe aan iets sample achtigs wat ik met de voet zou kunnen intrappen..

Rutger
25 oktober 2011, 09:38
Ah zalig, de enige gitarist! Ook geen toetsenist?

Back in the days dat ik in een 3-mans bandje speelde... Je kunt gewoon doen wat je wilt en de bas moet maar wat harder werken als jij soleert. Ik werd er enorm creatief van in elk geval :)

Luister naar The Police, die doet er mooie dingen mee.

The Lo Lands
25 oktober 2011, 09:52
Ook bijna altijd de enige gitarist geweest binnen een band. Je hebt het soms druk in je eentje maar als je een goede basis hebt met drum en bass dan maakt het soms niet uit als er stukken in een nummer even zonder gitaar zijn, voor, na en tijdens een solo. Bij solo's is de uitdaging het grootst maar als je ego groot genoeg is vult dit gat zich vanzelf wel op :cooler:

Hangt allemaal wel af van de nummers/muziek die speelt. Om je geluid wat dikker te laten klinken is stereo spelen een optie. Dus twee versterkers gebruiken waardoor je spreiding van het geluid breder/ruimtelijker en dus vetter wordt.

ellisvertellis
25 oktober 2011, 11:10
Ruben Block stampt een tweede amp aan tijdens het solowerk, eentje die met twee micros wordt geregistreerd die dan respectievelijk links en rechts gepanned worden. Dat om een meer "stereo"-effect te krijgen. Op die manier lijkt het dat er een "tweede gitaar" bijkomt.
Stond in een recent gepost filmpje van hem hier op het forum.

EDIT: ongeveer wat hierboven staat dus...

frull
25 oktober 2011, 19:56
Leuk om te horen dat er meerdere collega-gitaristen zijn die ook alleen in hun band zijn en die er blijkbaar voor opteren om alleen te blijven.
Ik ben zeker niet onzeker om te soleren maar wil het totaal bandgeluid zo goed als kan behouden (volle vette sound)
En daardoor zullen we aanpassingen moeten maken aan ons samenspel, waarop ik hier enkele goede tips zou krijgen hoe we dit moeten aanpakken.

bass blom
25 oktober 2011, 20:01
Leuk om te horen dat er meerdere collega-gitaristen zijn die ook alleen in hun band zijn en die er blijkbaar voor opteren om alleen te blijven.
Ik ben zeker niet onzeker om te soleren maar wil het totaal bandgeluid zo goed als kan behouden (volle vette sound)
En daardoor zullen we aanpassingen moeten maken aan ons samenspel, waarop ik hier enkele goede tips zou krijgen hoe we dit moeten aanpakken.

vroeger, toen ik nog wel met een toetsenman speelde was het toch vaak dat er een gat viel als ik solo ging doen.
en meestal lag dat dan toch gewoon aan de kwaliteit van de drummer.

Duhsjaak
25 oktober 2011, 20:14
Ruben Block stampt een tweede amp aan tijdens het solowerk, eentje die met twee micros wordt geregistreerd die dan respectievelijk links en rechts gepanned worden. Dat om een meer "stereo"-effect te krijgen. Op die manier lijkt het dat er een "tweede gitaar" bijkomt.
Stond in een recent gepost filmpje van hem hier op het forum.

EDIT: ongeveer wat hierboven staat dus...

Hi
Ja, da's inderdaad leuk. En volledig begrijpelijk opgeschreven. Ik ga dat ook proberen.

Toen ik bassist was in een bandje met een gitarist, trapte ik bij intro's (zonder gitaar) en solo's van de gitaar een tweede kanaal in. Hierdoor was er mijn cleane bas linksig (ja dank je wel, dat is het nog steeds) er een octaaf hogere door een klein beetje distrortion gebrachte 'bas' iets rechtsig (maar die was uit te zetten, in tegen stelling tot het dagelijks leven).

Dat vulde echt heel leuk en dan had de gitarist mooi de ruimte om een solo te maken.

Niet dat ik ooit een grootse bassist ben geweest, maar het is net als met intelligentie: Het is niet wat je hebt, het is wat je ermee doet.

Hoor ik daar een andere vergelijking? Eenmaal andermaal?

Speel jij ook niet bas Ellis? Of heb ik dat niet goed onthouden?
Als dat ja is, misschien nog een tip voor jou. Ik doe dat op home recordings nog steeds wel eens.

Het geeft een beetje het effect van Bruce Springsteen, dat er een hele muur van gitaar op je afkomt.

Vriendelijek groet, Gus

ellisvertellis
26 oktober 2011, 10:18
Nee, ik ben gitarist, maar ben wel wat bezig met homerecording (net begonnen eig). Die truuk werkt dus ook met bas? Ga ik zeker eens proberen! Op die manier gaat de bas dus mee als rythm gitaar invallen om zo het "gat" te dichten... Gebruikte je dan een octaver voor het tweede kanaal?






Hi
Ja, da's inderdaad leuk. En volledig begrijpelijk opgeschreven. Ik ga dat ook proberen.

Toen ik bassist was in een bandje met een gitarist, trapte ik bij intro's (zonder gitaar) en solo's van de gitaar een tweede kanaal in. Hierdoor was er mijn cleane bas linksig (ja dank je wel, dat is het nog steeds) er een octaaf hogere door een klein beetje distrortion gebrachte 'bas' iets rechtsig (maar die was uit te zetten, in tegen stelling tot het dagelijks leven).

Dat vulde echt heel leuk en dan had de gitarist mooi de ruimte om een solo te maken.

Niet dat ik ooit een grootse bassist ben geweest, maar het is net als met intelligentie: Het is niet wat je hebt, het is wat je ermee doet.

Hoor ik daar een andere vergelijking? Eenmaal andermaal?

Speel jij ook niet bas Ellis? Of heb ik dat niet goed onthouden?
Als dat ja is, misschien nog een tip voor jou. Ik doe dat op home recordings nog steeds wel eens.

Het geeft een beetje het effect van Bruce Springsteen, dat er een hele muur van gitaar op je afkomt.

Vriendelijek groet, Gus

Harald
26 oktober 2011, 12:11
Heel soms zou een tweede gitarist bij ons handig zijn, of een extra bassist... maar goed, dan moeten ze weer de hele tijd mee spelen. Kan je zelf weer minder spelen. Dat is ook niet alles.

En dubbelloops gitaarpartijen zijn enerzijds te gek, maar dat vergt ook het nodige uitwerken. Weer minder tijd voor improvisatie.

bass blom
26 oktober 2011, 12:17
ik heb nu een zanger die af en toe akoestisch meedoet.
het is een klein beetje een probleem om dat minimaal te houden maar dat gaat wel lukken :D

The Lo Lands
26 oktober 2011, 20:16
Had ik al gezegt dat ik een enige gitarist ben :crazyhappy:

vinni
12 november 2011, 21:08
Ik ben zelfs de enige muzikant!....bandloos dus momenteel. :dontgeti:

Maarru....liefst ben ik ook de enige gitarist.
Heb nooit echt iets gemist. Met twee is het al snel te vol.
Ik ben zelf goed in het continue dezelfde partij spelen....
Maar dat lijkt wel een uitstervend iets te zijn. Je begrijpt dus wat ik bedoel....

Vinni

Liquid_Metal
17 november 2011, 13:21
Ik ben al tijden enige gitarist en dat willen we ook zo houden. Nu zijn we echter sinds kort met enkel drums, bas en gitaar. Maar het gaat prima omdat de andere twee ook leuke dingen spelen. Het is verademend om de bas ook fancy dingen te laten spelen.
Wij gaan ook clicktrack meenemen. Niet bij alle nummers maar sommige nummers vragen om toetsen en we kunnen dan ook backing gitaar mee laten lopen.
Live spelen met clicktrack vergt wel véél oefening!!

marter544
17 november 2011, 18:44
Ik speel bij driekwart van de nummers alleen gitaar, bij de laatste kwart pakt onze zanger zijn gitaar er ook bij (en dat gaat em beter af dan zingen, we hebben de gitarist destijds als zanger aan het werk gezet bij gebrek aan zanger). Het gaat eigenlijk altijd wel best in m'n eentje.. Nu hebben wij ook een over ijverige bassist die continu bezig is met loopjes en dingetjes, dus dat helpt wel. Daarnaast heb ik afgelopen repetitie eens geprobeerd stereo te spelen met mijn amp en die van mr. singer, wat erg vet was, en wat ik voortaan ook ga doen als hij niet speelt..

Liquid_Metal
18 november 2011, 14:53
Ik speel bij driekwart van de nummers alleen gitaar, bij de laatste kwart pakt onze zanger zijn gitaar er ook bij (en dat gaat em beter af dan zingen, we hebben de gitarist destijds als zanger aan het werk gezet bij gebrek aan zanger). Het gaat eigenlijk altijd wel best in m'n eentje.. Nu hebben wij ook een over ijverige bassist die continu bezig is met loopjes en dingetjes, dus dat helpt wel. Daarnaast heb ik afgelopen repetitie eens geprobeerd stereo te spelen met mijn amp en die van mr. singer, wat erg vet was, en wat ik voortaan ook ga doen als hij niet speelt..

Dat laatste klinkt interessant: als je alleen speelt pak je beide kanten, als hij meedoet eentje. Live is dat echter niet zo praktisch want dan zou het publiek voorin aan de zijkant van de zaal slechts een van jullie horen.

marter544
19 november 2011, 15:17
Dat laatste klinkt interessant: als je alleen speelt pak je beide kanten, als hij meedoet eentje. Live is dat echter niet zo praktisch want dan zou het publiek voorin aan de zijkant van de zaal slechts een van jullie horen.


Das in 90% van de live gevallen zo.. Het is vaak onvermijdelijk om vooraan bij het podium last te hebben van het podiumgeluid, of je moet echt heel zacht spelen zodat je zelfs vooraan niks anders dan de pa hoort, maar dat zie ik niet gebeuren. Ik zie niet wat mijn idee om stereo te spelen wanneer hij niet speelt dat aanpast. Helemaal wanneer je in een kroegje oid. zonder pa speelt, dan heb je dat altijd.

Liquid_Metal
21 november 2011, 14:32
Das in 90% van de live gevallen zo.. Het is vaak onvermijdelijk om vooraan bij het podium last te hebben van het podiumgeluid, of je moet echt heel zacht spelen zodat je zelfs vooraan niks anders dan de pa hoort, maar dat zie ik niet gebeuren. Ik zie niet wat mijn idee om stereo te spelen wanneer hij niet speelt dat aanpast. Helemaal wanneer je in een kroegje oid. zonder pa speelt, dan heb je dat altijd.

In een kroegje voegt stereo niet zoveel toe :P. Ik vind stereo in grote zalen erg stoer maar het is niet interessant voor het publiek vooraan.
Last hebben van het podiumgeluid is iets anders, ik bedoel dat het publiek links jouw rechterspoor niet hoort omdat de FoH speakers daarvoor te ver weg staan.

Luke-wannabe
21 november 2011, 15:33
Ik vind het eigenlijk wel te gek om enige gitarist in een bandje te zijn. Je moet wel harder werken, maar daarbij heb je meer vrijheid in je solo's bijvoorbeeld.

marter544
22 november 2011, 11:43
In een kroegje voegt stereo niet zoveel toe :P. Ik vind stereo in grote zalen erg stoer maar het is niet interessant voor het publiek vooraan.
Last hebben van het podiumgeluid is iets anders, ik bedoel dat het publiek links jouw rechterspoor niet hoort omdat de FoH speakers daarvoor te ver weg staan.

Tis mij vooral te doen zodat ik bijvoorbeeld in een kroeg een veel betere spreiding heb, dus beter te horen zonder al te veel volume :p Maar idd, zoals jij het bedoelt werkt het niet perfect maar dat maakt me niet zoveel uit.

Rick trodat
23 november 2011, 16:56
Muziek hoeft ook niet volledig opgevuld, lees dichtgesmeerd te worden.

Nico Dijkshoorn zei ooit eens dat het moeilijker met z'n drieën is, dan met een volledige big band. Daar is helemaal niks van waar, integendeel zelfs.

Hoe groter de band, hoe moeilijker de boel strak te krijgen is. Wij spelen wel met een toetsenist en ik zing en speel gitaar. Vaak reageer ik met korte lickjes op zijn spel tijdens het zingen. Als ik ook nog eens slag ga spelen wordt het echt een brei.

Als je een goede bassist heb, klinkt niks zo gaaf als een puur diep basgeluid, met enkel drums.

Luister hier eens naar, hier zijn ze slechts met z'n drieën en ik mis geen 2e gitarist of een toetsenist:

http://www.youtube.com/watch?v=CxkzluURe7g

bass blom
23 november 2011, 17:13
Muziek hoeft ook niet volledig opgevuld, lees dichtgesmeerd te worden.

Nico Dijkshoorn zei ooit eens dat het moeilijker met z'n drieën is, dan met een volledige big band. Daar is helemaal niks van waar, integendeel zelfs.

Hoe groter de band, hoe moeilijker de boel strak te krijgen is. Wij spelen wel met een toetsenist en ik zing en speel gitaar. Vaak reageer ik met korte lickjes op zijn spel tijdens het zingen. Als ik ook nog eens slag ga spelen wordt het echt een brei.

Als je een goede bassist heb, klinkt niks zo gaaf als een puur diep basgeluid, met enkel drums.

Luister hier eens naar, hier zijn ze slechts met z'n drieën en ik mis geen 2e gitarist of een toetsenist:

http://www.youtube.com/watch?v=CxkzluURe7g

dat is wel en niet waar.
voor mij, gitarist met magere theoretische kennis is het super.
onze vorige drummer viel door de mand.
terwijl hij in 7 mans orkestjes goed meekwam.

vinni
23 november 2011, 17:34
Kom net tot de conclusie dat al mijn favoriete bands slechts 1 gitarist hebben.

Triggerfinger, Rage against the machine, U2......

Vinni

peter_heijnen
23 november 2011, 18:30
Nico Dijkshoorn zei ooit eens dat het moeilijker met z'n drieën is, dan met een volledige big band.
Nico heeft natuurlijk heel veel bigband ervaring om dat zo goed te kunnen weten, maw schoenmaker... ;)

Heibel
24 november 2011, 09:43
Heerlijk..ik zou zo weer de enige gitarist willen zijn. Het is meer een luxeprobleem wat de TS heeft. Zoals al aangegeven biedt het juist veel mogelijkheden voor interessante gitaarpartijen. Ik weet niet of jullie covers of eigen werk spelen, maar toen ik zelf nog in een trio bezetting speelde, probeerde ik de solo's te beperken. Wanneer ik wél solo's speelde, zocht ik de oplossing in het gebruik van technieken op meerdere snaren. Hierdoor behoud je wel het volle geluid. En inderdaad, de bas en drums dienen zich ook aan te passen. Akkoorden op de bas werkte bij ons bijvoorbeeld ook erg goed..

Damn, mooie tijd was dat. Lig nu permanent in de clinch met de 2e gitarist over wie, wat, waar speelt en hoeveel ruimte je geeft aan de ander. Met name dat laatste is bij gitaristen een groot probleem. Als je de enige bent is dat probleem in ieder geval opgelost!

pimmetje
24 november 2011, 09:57
Ik ben nu enige gitarist zonder bassist erbij. We spelen nu met drums, mondharmonika en gitaar+zang.

Da's wel werken, moet ik toegeven. Bijvoorbeeld solo's moet je wat anders benaderen, maar 't geeft ook ZO VEEL VRIJHEID.
Idd niets meer te "bevechten".

Maar ook met een bas is 1 gitaar gewoon lekker. Als je dan een beetje met je bassist overweg kan, valt er nog genoeg te arrangeren, of juist niet. Heerlijk open over gepomp van 1 of 2 bastoontjes heenjakkeren, en een volgend moment juist weer samen iets complexers eruit persen.
Zonder dat een ander bandlid zich eventjes buitengesloten voelt en het hele zooitje verpest met een lullig akkoordje erdoorheen :D.

Bij een band met veel te veel solistisch denkende mensen draaide ik vaak bij (meer gejamde) nummers m'n volumeknop dicht... gewoon doen alsof je wat toevoegt :D. Als ergens dan een knikje werd gegeven voor een solo, dan draaide ik 'm ff open. Ofwel voor m'n solo of om eventueel heel licht wat slag op te vangen voor de solo van de andere gitarist. Dat laatste vaak niet eens...

Was wel een leuke band overigens, buiten de muziek om :D.

Liquid_Metal
24 november 2011, 13:40
Kom net tot de conclusie dat al mijn favoriete bands slechts 1 gitarist hebben.

Triggerfinger, Rage against the machine, U2......

Vinni

Bij mij eigenlijk ook: Dream Theater, Nevermore, Symphony X, Myrath (natuurlijk ook zat bands met 2 gitaren).

vac
25 november 2011, 09:12
Conclusie:

Gitaristen zijn totaal en compleet overbodig.

troll.gif

tidalwave_sideburns
28 november 2011, 10:28
Ik heb een tijdje met een slaggitarist gespeeld en vond het een drama. Een grote brei, net niet zuiver gestemde gitaar, de een speelt strak, de ander met schwung, de een brengt niet wat de ander wil, rekening houden met elkaars beperkingen, geen flikker aan.

Als enige gitarist moet je alleen oppassen dat alles niet inkakt tijdens de solo. Bij Pantera bijvoorbeeld heb je dat veel. Slayer of ACDC hebben wel die slaggitarist om de boel flink te stuwen.
Ik mijd de hogere registers, behalve als het echt niet anders kan, en knal er juist na de solo extra hard in. Werkt ook prima, maar je werkt wel ergens anders naar toe.
Ik zag er wel een beetje tegenop om enige gitarist te worden, maar wil nou echt niet meer terug.

marter544
28 november 2011, 14:32
In de studio speel ik gewoon eerst de hele slagpartij en daarna een solo. Miss tijdens de solo de slag iets harder zetten, maar als alenige gitarist zie ik geen reden om geen slag onder de solo te gebruiken. Live heb je het dan weer niet, maar ach.

showband
28 november 2011, 16:06
groot probleem in bands met twee gitaristen is het feit dat er altijd wel een de "sologitarist" uithangt.
Maar dat die het nooit kan laten om de intro's en dragende riffs van nummers "er even bij" te doen.

Die powerchords, die geweldige riff. Die het hele nummer doorlopen worden meestal alsnog door die "solist" ingezet. Ondanks het feit dat de slaggitarist ze beter speelt. (immers die moet hem 4,5 minuut door laten denderen en heeft hem dus beter in de vingers) En ondanks het feit dat die een sound heeft die beter bij begeleidende partijen klinkt. (keuze spullen, inregelen PA enz)

Zodra de solist in de buurt van de solo komt laat ie die knoerthard ingezette begeleiding net zo makkelijk weer vallen om zich voor het volgende stuk klaar te maken.
Waarmee die tweede gitarist maar moet zien hoe ie dat gat wat de solist achterlaat (het zijn altijd de twee keer zo hard spelende gitaristen die solo spelen) moet zien op te lossen.

Het publiek hoort duidelijk; "als die geweldige gitarist niet speelt dan is het 'em niet he?"
Al is het maar omdat de band met die slaggitarist ineens half zo hard is geworden. Gelukkig gaat de ster daar dan snel bloedverziekend hard overheen soleren en iedereen vergeet het weer snel....

De slaggitarist werkelijk inzetten als begeleider tijdens het hele nummer en zo de band goed laten klinken? WHOEHAHAHAHA dan strelen we het ego van de SOLOgitarist niet genoeg!

peter_heijnen
28 november 2011, 16:40
Euh, ik neem aan dat je uit eigen vaatje tapt? Wat jij schetst is mij namelijk totaal vreemd.

Als iemand twee keer zo hard speelt dan de rest en daar verder ook geen continuiteit in kan aanbrengen tijdens het spelen, die gaat toch gewoon vet af als een gieter? Kan me iig niet voorstellen dat ie de bink kan worden gevonden.

En een intro riff zie ik zowel live als op een productie toch makkelijk net zo graag aangedikt, net alsof de lead hem meepikt. ;)

paulusdeBKB
28 november 2011, 19:16
Ach, 1 of 2 gitaristen... Als het goede muzikanten zijn klinkt het echt wel en voegt het zeker wat toe. Het helpt al een pak als gitaristen zichzelf niet zien als 'puur solo' / 'puur slag'. Ik weet dat ze er zijn, in ruime mate zelfs. Maar gitaristen die zich te virtuoos voelen voor een dienende rol zijn doorgaans geen genot om mee te spelen.

Comfortably Daniel
29 november 2011, 12:46
Ben vaak de enige gitarist geweest, maar nu al twee jaar niet.
We hebben dus twee gitaristen. Ik ben dan wel de solo gitarist, maar zie de ander niet alleen als slaggitarist. Hij doet een berg intro's en ook hier en daar een solo. Het leuke is dat hij weet en zegt dat hij de mindere sologitarist is, dus speel ik de solo's.
Ook als er alleen slag gespeeld wordt doen we verschillende dingen. Hij doet vaak de basis en ik vul het wat op. Of andersom natuurlijk.

Luke-wannabe
10 december 2011, 22:05
groot probleem in bands met twee gitaristen is het feit dat er altijd wel een de "sologitarist" uithangt.
Maar dat die het nooit kan laten om de intro's en dragende riffs van nummers "er even bij" te doen.

Die powerchords, die geweldige riff. Die het hele nummer doorlopen worden meestal alsnog door die "solist" ingezet. Ondanks het feit dat de slaggitarist ze beter speelt. (immers die moet hem 4,5 minuut door laten denderen en heeft hem dus beter in de vingers) En ondanks het feit dat die een sound heeft die beter bij begeleidende partijen klinkt. (keuze spullen, inregelen PA enz)

Zodra de solist in de buurt van de solo komt laat ie die knoerthard ingezette begeleiding net zo makkelijk weer vallen om zich voor het volgende stuk klaar te maken.
Waarmee die tweede gitarist maar moet zien hoe ie dat gat wat de solist achterlaat (het zijn altijd de twee keer zo hard spelende gitaristen die solo spelen) moet zien op te lossen.

Het publiek hoort duidelijk; "als die geweldige gitarist niet speelt dan is het 'em niet he?"
Al is het maar omdat de band met die slaggitarist ineens half zo hard is geworden. Gelukkig gaat de ster daar dan snel bloedverziekend hard overheen soleren en iedereen vergeet het weer snel....

De slaggitarist werkelijk inzetten als begeleider tijdens het hele nummer en zo de band goed laten klinken? WHOEHAHAHAHA dan strelen we het ego van de SOLOgitarist niet genoeg!
Niet echt heel professionele gast lijkt me?

showband
11 december 2011, 15:30
meer een observatie van bijna tien jaar bands zien als beheerder in een groot popcentrum.

zodar de term slaggitarist en sologitarist in een band gehanteerd wordt, dan is het bovenstaande bijna altijd waar.

Martijn-w
11 december 2011, 18:19
Heel erg herkenbaar!

pimmetje
11 december 2011, 18:42
zodar de term slaggitarist en sologitarist in een band gehanteerd wordt, dan is het bovenstaande bijna altijd waar.Dat is denk ik wel waar.

Liquid_Metal
11 december 2011, 21:44
groot probleem in bands met twee gitaristen is het feit dat er altijd wel een de "sologitarist" uithangt.
Maar dat die het nooit kan laten om de intro's en dragende riffs van nummers "er even bij" te doen.

Die powerchords, die geweldige riff. Die het hele nummer doorlopen worden meestal alsnog door die "solist" ingezet. Ondanks het feit dat de slaggitarist ze beter speelt. (immers die moet hem 4,5 minuut door laten denderen en heeft hem dus beter in de vingers) En ondanks het feit dat die een sound heeft die beter bij begeleidende partijen klinkt. (keuze spullen, inregelen PA enz)

Zodra de solist in de buurt van de solo komt laat ie die knoerthard ingezette begeleiding net zo makkelijk weer vallen om zich voor het volgende stuk klaar te maken.
Waarmee die tweede gitarist maar moet zien hoe ie dat gat wat de solist achterlaat (het zijn altijd de twee keer zo hard spelende gitaristen die solo spelen) moet zien op te lossen.

Het publiek hoort duidelijk; "als die geweldige gitarist niet speelt dan is het 'em niet he?"
Al is het maar omdat de band met die slaggitarist ineens half zo hard is geworden. Gelukkig gaat de ster daar dan snel bloedverziekend hard overheen soleren en iedereen vergeet het weer snel....

De slaggitarist werkelijk inzetten als begeleider tijdens het hele nummer en zo de band goed laten klinken? WHOEHAHAHAHA dan strelen we het ego van de SOLOgitarist niet genoeg!

Klinkt bekend. Eens zien of ik nog wat demo's heb van mijn vorige band want daar speelde onze leadgitarist (ik deed slag en zang) in mijn herinnering weinig mee met de akkoorden, maar hij speelde er omheen met leuke licks en dergelijke.
Ik moet zeggen dat mijn partijen wel héél simplistisch waren en het dus eigenlijk alleen de term 'slaggitaar' waardig was.

Liquid_Metal
11 december 2011, 22:15
Na wat luisteren blijkt dat de gitaren in veel gevallen toch wel hetzelfde spelen :P. Beste voorbeeld is dit (http://dl.dropbox.com/u/19671657/s%2004%20Don%27t%20say%20a%20thing.mp3).

Main riff: beide gitaren hetzelfde
Verse: alleen lead gitaar speelt
Solo: spreekt voor zich
Chorus: slaggitaar speel ritme, lead gitaar speelt leads die tussen ritme en zang in zweven

Ik moet erbij zeggen dat onze lead gitarist enorm bescheiden was en dat hoor je dus ook terug in de muziek.

frull
12 december 2011, 08:19
We hebben nu enkele repetities gedaan in nieuwe bezetting (1 gitaar) en moet toegeven dat we toch een andere sound hebben (strakker)

Ook voor drummer en bassist is er meer ruimte om op te vullen, en moeten toch enigzins anders spelen

Wij spelen vooral covers en merken ook wel dat alle songs niet lukken in deze bezetting.

Nu moeten we nog beter uitzoeken hoe we elkaar beter aanvullen om alles tot een geheel te laten klinken. Suggesties welkom.

bass blom
12 december 2011, 08:31
We hebben nu enkele repetities gedaan in nieuwe bezetting (1 gitaar) en moet toegeven dat we toch een andere sound hebben (strakker)

Ook voor drummer en bassist is er meer ruimte om op te vullen, en moeten toch enigzins anders spelen

Wij spelen vooral covers en merken ook wel dat alle songs niet lukken in deze bezetting.

Nu moeten we nog beter uitzoeken hoe we elkaar beter aanvullen om alles tot een geheel te laten klinken. Suggesties welkom.

je zult regelmatig verrast worden.
ik dacht ook van menig nummer, huh? moet ik dat in mijn eentje doen?
(3 gitaren en een toetsding)
en dan een tijd later denk je, ja, heerlijk in mijn eentje :D

ik had er onlangs door de nieuwe ouwe zanger weer af en toe een akoestische gitaar bij maar gelukkig kondigde hij vorige week aan dat we die maar afschaffen, whoeii :cheerup:

Liquid_Metal
19 mei 2012, 22:24
Excuses, niet gezien dat het al een outdated topic was (en ik al gereageerd had) (A).

Eko
29 mei 2012, 15:25
Je kunt proberen je geluid ,, op te dikken,, door bv effecten te gebruiken. Soms kun je het effect vergroten door dubbele snaren te spelen. Je zou veel dingen kunnen leren door te luisteren naar Rockabilly style muziek. Veel komt aan op je timing.
Ook is het samenspelen van bas en drums erg belangrijk voor jou. Je moet met je rug naar ze toe kunnen horen wat ze doen en daar op timen. Zorg dat je goed de snaredrum kunt horen.

Nobler
29 mei 2012, 16:45
Ik heb altijd samen met een andere gitarist in een band gespeeld, ook in mijn huidige band waarin ik sinds 14 jaar speel en bij gebrek aan zangkwaliteiten bij de overige (ook latere) bandleden ook nog eens vrijwel alle nummers zing. De laatste jaren hebben we een zangeres (dat wil zeggen, we zijn inmiddels aan de 3e toe), en bij de nummers die zij zingt doe ik backing vocals. Sinds een half jaar hebben we geen tweede gitarist en eerlijk gezegd mis ik dat erg, maar de rest van de band vindt twee gitaristen maar gezeur opleveren.

Een tweede gitarist heeft voor en nadelen. Voordelen: als de andere gitarist bescheiden is of nog niet zo ver is kun je vaker soleren, wat natuurlijk best lekker is. In ieder geval vind ik het niet lekker om 'in het luchtledige' te soleren, dus zonder begeleiding van een ander instrument anders dan bas en drum. Overigens heb ik een geweldige bewondering voor 'powertrio's' waarbij de zanger/gitarist samen met een bassist en drummer voor een mooi vol geluid zorgt. Hendrix natuurlijk, maar ik denk bijvoorbeeld ook aan wijlen Jeff Healey. Ik heb een keer een concert van hem gezien waarbij bleek dat de bassist en drummer eigenlijk met zijn tweeën (met zang van de bassist) al voor een geweldig vol geluid konden zorgen. Maar laat ik doorgaan over de andere gitarist.

Als de andere gitarist wel kan soleren kun je de solo's verdelen. Niet alleen voelt de een zich prettiger bij een bepaald nummer dan een ander, maar door andere apparatuur en wijze van spelen krijg je dan ook wat broodnodige variatie. Wij spelen alleen bestaande nummers, en in veel nummers kun je gewoon twee slagpartijen of twee kenmerkende rifjes herkennen. Niet alleen kun je die met twee gitaristen verdelen, maar vaak is ook één van die partijen ritmisch niet of moeilijk verenigbaar met de zangpartij, zodat het extra prettig is dat iemand anders die dan kan spelen. Met name onze voorlaatste gitarist en ik hadden een goede verdeling tussen rifjes en solo's. En wat nog mooier was, dubbeltonige solo's (denk aan Hotel California). Ik mis dat wel. Ik sprak daarom ook nooit over 'onze tweede gitarist', altijd over 'onze andere gitarist'.

Van de andere kant heeft vaak één van beide gitaristen het gevoel miskend te worden en vind hij dat hij niet hoorbaar is enz. Over het uitzoeken en verdelen van de partijen en het geluid van beide gitaristen is natuurlijk wel vaak discussie (het 'gezeur' volgens de bandleden). Dat ontbreekt. Je hoeft je ook niet te ergeren aan wat de ander volgens jou niet goed doet. Het geluid is opener en sneller 'strak' zonder andere gitarist .... En toch zou ik graag weer een andere gitarist in de band hebben!

frull
30 mei 2012, 06:50
We spelen nu al een tijd met mij als enige gitarist en zoals je vernoemd word alles wel "strakker".
Drummer en bassist hebben ook een aanpassingsperiode achter de rug maar gaat steeds beter
Alleen bij de solo's blijft het wat moeilijker.
Ook in deze opstelling zal keuze van nummers (coverband) bepalend zijn.

@Eko: je zegt door het gebruik van effecten je geluid op te "dikken", aan welke denk je dan?

EBOUE
23 juni 2012, 09:52
Je kunt The Police ook als inspiratie gebruiken. Summers doet met effecten heel gave dingen. Beetje delay op je leadsound scheelt ook al veel en het is uiteindelijk vaak hoe je het speelt ipv met wat voor middelen, effecten, etc.. don't worry too much. ;)

Ik ben ook liever alleen. Moehahahaha. ;)