PDA

View Full Version : Epiphone LP Custom - verschillende uitvoeringen?



reckless_life
24 oktober 2011, 13:49
Ik stond op het punt om een Epiphone LP Custom te kopen, maar als ik dezeflde gitaar op verschillende webshops opzoek en vergelijk dan kom ik een hoop verschillen tegen.

- tulp-vormige tov ronde tuners?
- gewone tuners vs Grover tuners?
- pickups Alnico vs ProBucker vs Gibson Designed?
- rosewood vs ebony fretboard?
...

Hoe accuraat zijn de foto's van pakweg, Thomann, Music Store of Musik Schmidt eigenlijk?

Kan je een gitaar terugsturen op basis van de foto's?
Op de foto zie je bvb Grover tuners, maar dat wordt niet vermeld in de lijst met specificaties.

bass blom
24 oktober 2011, 13:59
bij thomann kun je hoe dan ook terugsturen.

lindstrom
24 oktober 2011, 14:02
Je kunt ook de vraag bij thomann neerleggen, als je wensen hebt of ze hier naar willen kijken voor je.

Volgens mij zijn ze daar wel bereid toe bij Thomann.

Orpheo
24 oktober 2011, 14:06
om 2 dingen alvast te verhelpen.

1: epi doet NOOIT ebben op de toets
2: die labels zeggen niks; het blijft bagger uit een aziatische sweatshop.

tuners... who cares? voor 25 dollar heb je een set vervangende grover tuners, of voor 30 euro een set top of the line gotoh tuners.

Hotpepper01
24 oktober 2011, 14:58
om 2 dingen alvast te verhelpen.

1: epi doet NOOIT ebben op de toets


Tot nu toe dan. Binnenkort komt er een EPI 355 met een ebbenhouten toets, schijnt.

The Unforgiven
24 oktober 2011, 15:35
1: epi doet NOOIT ebben op de toets

Heulmaal wel! De Prophecy serie heeft een ebben toets.

N.D.
24 oktober 2011, 16:13
2: die labels zeggen niks; het blijft bagger uit een aziatische sweatshop.


Vind jij...
Wel handig om dat er even bij te zetten. Menig gitarist is hardstikke tevreden met z'n Epiphone (of elk ander in jouw ogen net-niet budgetmerk) en gelukkig ook maar!

marco v
24 oktober 2011, 18:00
2: die labels zeggen niks; het blijft bagger uit een aziatische sweatshop.


toch weer erg jammer dit....lokt weer uit tot nietszeggende discussies, scheve gezichten en aan het eind van het ritje een beledigde Orpheo die door iemand neergesabeld wordt om zijn uitvoerige warmoth collectie....erg jammer weer....

robert-gitarist
24 oktober 2011, 18:14
Gelukkig is Orpheo dan ook meteen begonnen met Gibson LP customs en Warmoth LP's.... :???:
Ik weet nog goed hoe blij hij was met een Epiphone.

Topicstarter, er zijn inderdaad een aantal verschillende custom's in omloop. Dit komt mede door het jaartal waar ze in gebouwd zijn én land van herkomst. Waarom webshops verschillende foto's gebruiken weet ik ook niet.
Wil je persee een nieuwe kopen? Tweedehands zijn ze nu voor een prima prijs te krijgen. Wel moet je dan goed op letten dat je wel een orginele Epiphone koopt en geen imitatie Epiphone.
Ik vind het heerlijke gitaren hoor, ik ben er altijd nog erg blij mee ondanks dat ik een Gibson LP heb :)

Orpheo
24 oktober 2011, 18:57
Gelukkig is Orpheo dan ook meteen begonnen met Gibson LP customs en Warmoth LP's.... :???:
Ik weet nog goed hoe blij hij was met een Epiphone.

Topicstarter, er zijn inderdaad een aantal verschillende custom's in omloop. Dit komt mede door het jaartal waar ze in gebouwd zijn én land van herkomst. Waarom webshops verschillende foto's gebruiken weet ik ook niet.
Wil je persee een nieuwe kopen? Tweedehands zijn ze nu voor een prima prijs te krijgen. Wel moet je dan goed op letten dat je wel een orginele Epiphone koopt en geen imitatie Epiphone.
Ik vind het heerlijke gitaren hoor, ik ben er altijd nog erg blij mee ondanks dat ik een Gibson LP heb :)

hahaha kom op, je hebt geen idee! ik begon met een charvel 650, en daarna een gibson LES PAUL CUSTOM 1976! ik heb gelijk de priem en handboor gepakt en er sperzels op gezet, de soldeerbout eruit getrokken en er tom anderson pickups ingeprakt. pas 2 jaar later kocht ik een epi V 7 snaar.


ik had erbij moeten zetten: (gaboon) ebben (wat gibson doet) en niet op de LP 'custom'.

die pickups van epi zijn slecht. voor het geld/de gitaar zijn ze te pruimen, maar kom op, wees eerlijk. als ze zo goed waren, zou seymour duncan of zelfs GFS werkeloos zijn. een vlakke, fletse tone, zonder diepgang of 3D. veel output, veel squeek, maar weinig tone.

Orpheo
24 oktober 2011, 19:03
[QUOTE=Orpheo;2726522]2: die labels zeggen niks; het blijft bagger uit een aziatische sweatshop.
QUOTE]

toch weer erg jammer dit....lokt weer uit tot nietszeggende discussies, scheve gezichten en aan het eind van het ritje een beledigde Orpheo die door iemand neergesabeld wordt om zijn uitvoerige warmoth collectie....erg jammer weer....

alsof het niet waar is? moet ik dan politiek correct ouwehoeren? welnee. noem 't beestje bij de naam. als ik hondenschijt op straat tegenkom, moet ik dan doen alsof het pindakaas is? nee. 'if it smells like manure, its just manure!'.

het koper van een epi-pickup is onzuiver wat dus al een minder mooi geluid geeft; vlak en flets. de spoelen zijn precies elkaars gelijke om de brom maar zo min mogelijk te houden wat natuurlijk kolder is want met een mismatch kan je ook prachtig je noise cancellen mits je de spoelen maar goed ontwerpt, en daar willen ze blijkbaar niet aan. de magneten zijn roughcast alnico met veel teveel ijzer erin waardoor ze wel sterk zijn, maar gewoon klank en kleurloos zijn. ze zijn ook nog eens niet 'cast' maar gesinteld; dus de 'inhoud' is wel alnico2 of 5 of wat dan ook, maar feitelijk is het een ceramisch magneet. de spoelen zijn van veel te dun plastic wat gaat 'flangen' als je met veel volume speelt wat dus resulteert in (te)veel feedback die niet weg te waxpotten is. de wax is veel te dik, dus de spoelen zelf zijn ook zo doods als een pier, ze kunnen niet meebewegen.

moet ik even doorgaan waarom het bagger is?

robert-gitarist
24 oktober 2011, 19:17
die pickups van epi zijn slecht. voor het geld/de gitaar zijn ze te pruimen, maar kom op, wees eerlijk. als ze zo goed waren, zou seymour duncan of zelfs GFS werkeloos zijn. een vlakke, fletse tone, zonder diepgang of 3D. veel output, veel squeek, maar weinig tone.

Nee ze zijn niet slecht, ze zijn anders. Klinken wollig maar verder zijn ze dik in orde. Bovendien ligt het er maar net aan wat voor geluid je zoekt en met name waar je je druk over maakt. Goed=goed na mijn idee ;)
Bovendien, als het zo slecht zou zijn, zou een merk als Gibson zich toch nooit associëren met deze PU :???:

st.robot
24 oktober 2011, 19:18
welnee. noem 't beestje bij de naam.

beestje: orpheo
naam: communicatief gehandicapte beterweter ;)
(no offence trouwens, maar je moet eens 2 keer nadenken over hoe je overkomt op het internet)

grtz

N.D.
24 oktober 2011, 19:21
Ik doe ook nog even mee:

Beestje: Epiphone LP Custom
Naam: Over 't algemeen een prima gitaar, alleen volgens Orpheo niet.

Venlonaer
24 oktober 2011, 19:29
sorry Orpheo, maar in deze vind ik je zelfs een zeikwijf.....

Orpheo
24 oktober 2011, 19:30
Nee ze zijn niet slecht, ze zijn anders. Klinken wollig maar verder zijn ze dik in orde. Bovendien ligt het er maar net aan wat voor geluid je zoekt en met name waar je je druk over maakt. Goed=goed na mijn idee ;)
Bovendien, als het zo slecht zou zijn, zou een merk als Gibson zich toch nooit associëren met deze PU :???:
:seriousf: :seriousf: sorry maar ik lig plat om die opmerking. Gibson is notoir om het bouwen van slechte pickups. dik en wollig kan je ook halen uit een pickup als de tonezone, maar die feedbackt niet oncontrolleerbaar op hoog volume. het hout van epi's leent zich niet tot topniveau, maar met een set dimarzio's of duncans vliegt de kwaliteit van je sound al omhoog, hoewel je ze nooit de duncans, dimarzio's, bareknuckles of wat dan ook tot de volle potentie kan benutten.

@N.D.: je legt me woorden in de mond die ik niet zeg. het zijn slechte PICKUPS. de gitaar an sich is voor het geld wel ok.

@st.robot: betweterig? ik heb gewoon gelijk, dat is jullie/het probleem. en omdat men er niet aan wilt, wordt het gegooid op betweterig en communicatief zwak. Waarom zou ik de waarheid verhullen in een laagje suiker? tis net vriendschap: een pakket schroot onder een laag chroom. het interesseert me totaal niet hoe ik overkom op mensen. Als ik ECHT ongelijk heb, en in deze heb ik dat zeer zeker niet, kruip ik terug en bied ik mijn excuus aan. maar de pickups die door epiphone zijn ontwikkeld (en niet lollig doen en zeggen ja maar de minihumbuckers uit de 60ies zijn te gek...) zijn gewoon prut. als je nog eens een reactie op de man wilt spelen omdat ik betweterig doe, ga dan eerst kijken en onderzoeken hoe een pickup werkt, en hoe mijn voorgaande verhaal daarin past. dan spreken we wel weer :)

Orpheo
24 oktober 2011, 19:35
sorry Orpheo, maar in deze vind ik je zelfs een zeikwijf.....

http://rdr.zazzle.com/img/imt-prd/pd-235029535529077423/isz-m/tl-I+Don't+Care+What+You+Say...I+Know+Better!.jpg

sorry, maar ik heb gewoon gelijk in deze. of je ze goed vindt klinken, daar zei ik niks over. alleen dat het slechte pickups zijn.

darned, lezen is echt een kunst.

slechte pickups klinken in general slecht, maar hoeft niet perse. ze zijn gewoon slecht ontworpen. zie 't maar als die ouwe alfa's uit de 70ies of 80ies met aluminium blok. reden als een tierelier, maar een nacht vorst, en ploink, je blok brak of scheurde. de buitenkant is super (het laagje chroom) maar intern is het schroot. zo ook met die pickups. ze zijn gemaakt op output, om een paf-tone te benaderen en om stil te zijn. en daar zijn ze zeer in geslaagd. maar de shortcuts die ze genomen hebben zijn extreem. zoals ik ook al aangaf. het gebruik maken, of ontwikkelen van goede pickups is blijkbaar te duur of teveel gevraagd. GFS heeft 't wat dat betreft beter voor elkaar. Dikkere bobbins die minder snel flangen, minder (dikke) wax, beter koper, alleen volledig machinaal in elkaar gezet. duncans zijn per definitie scatterwound, omdat de draad met de hand begeleidt wordt. alleen adverteren ze er niet mee omdat ze het een 'standard feature' vinden. GFS doet alles machinaal, en dat hoor je.




edit: in post 7 van ND gaat het mis. hij legt een verband tussen 'bagger pickups' en 'bagger gitaar'. over de gitaar zeg ik helemaal niks. ik leg daarna nog eens uit dat de pickups bagger zijn, vergezeld van een wat technischer verhandeling waarom het zo is. en nog blijven mensen volledig andere dingen lezen.


lezen is echt een kunst hoor.

st.robot
24 oktober 2011, 19:37
1 reactie nog en laat ik het:
jij beschrijft hier steeds pickups aan de hand van de klank die ze voortbrengen. da's iets waarvan jij niet van kan zeggen of het goed of slecht IS. jij kunt enkel zeggen wat jij VIND. als een pickup constructief als samengeperste kak ineen zit, dan kan mag je dat veralgemenen als een feit. Voor de rest heb jij niet te zeggen wat ik goed en slecht mag vinden klinken.

Dit gezegd zijnde laat ik het voor wat het is. jij jou mening, ikke de mijne. kunnen we het daarover eens zijn? ;)

(:grouphug:)

Orpheo
24 oktober 2011, 19:39
1 reactie nog en laat ik het:
jij beschrijft hier steeds pickups aan de hand van de klank die ze voortbrengen. da's iets waarvan jij niet van kan zeggen of het goed of slecht IS. jij kunt enkel zeggen wat jij VIND. als een pickup constructief als samengeperste kak ineen zit, dan kan mag je dat veralgemenen als een feit. Voor de rest heb jij niet te zeggen wat ik goed en slecht mag vinden klinken.

Dit gezegd zijnde laat ik het voor wat het is. jij jou mening, ikke de mijne. kunnen we het daarover eens zijn? ;)

(:grouphug:)

klopt. en nu laat ik dat bewust achterwege. ik heb het over baggerpickups in technische zin. klanktechnisch zijn ze vlak en doods en onappetijtelijk, maar dat is smaak. technisch gezien is het bagger.

N.D.
24 oktober 2011, 21:06
@N.D.: je legt me woorden in de mond die ik niet zeg. het zijn slechte PICKUPS. de gitaar an sich is voor het geld wel ok.


Nogmaals, jij vindt het slechte pickups. Ik kan er niet zo goed tegen als mensen hun eigen mening als feit gaan verkopen. Bovendien heeft de topicstarter daar helemaal niets aan. Die vraagt alleen naar wat verschillen.
Maar helaas is 't topic alwéér ontspoort...

The Unforgiven
24 oktober 2011, 21:21
Orpheo, ik vind dat je net zo erg bent als Ijsselrobo indertijd met zijn Fender HSS strats en Blackstars. Alles wat jij hebt is fantastisch, en iedereen die het niet zo ziet als jij heeft er absoluut geen verstand van. Vent, doe ff een stappie rustigeraan, en ga niet zeuren dat iedereen tegen je is als dit topic straks nog verder uit de hand loopt.

Pirate
24 oktober 2011, 21:33
Ik stond op het punt om een Epiphone LP Custom te kopen, maar als ik dezeflde gitaar op verschillende webshops opzoek en vergelijk dan kom ik een hoop verschillen tegen.

- tulp-vormige tov ronde tuners?
- gewone tuners vs Grover tuners?
- pickups Alnico vs ProBucker vs Gibson Designed?
- rosewood vs ebony fretboard?
...

Hoe accuraat zijn de foto's van pakweg, Thomann, Music Store of Musik Schmidt eigenlijk?

Kan je een gitaar terugsturen op basis van de foto's?
Op de foto zie je bvb Grover tuners, maar dat wordt niet vermeld in de lijst met specificaties.

ik zou even mailen met je vragen, dan weet je ook gelijk hoe en wat. Thomann heeft volgens mij ook nog een nederlands telefoon nummer, dat zou je ook kunnen bellen en je vragen stellen.
Succes, en laat even weten wat ze zeggen, ik ben wel benieuwt eigenlijk. :)

Mitch
24 oktober 2011, 21:59
Marco v maakte het voor Orphs gevoel persoonlijker dan oorspronkelijk bedoeld, denk ik zo. Hij deed gewoon een goede voorspelling, zonder iemand de zwarte piet toe te spelen en de tijd heeft hem gelijk gegeven :D

Anyway; stoppen met de 'discussie' nu, de topic starter heeft er verder niets meer aan zo.

Dat gezegd hebbende: ik heb een tijdje terug voor de gein weer eens een Epiphone opgepakt. Wat mij juist in positieve zin opviel was... de pickups :hide:
Ja, natuurlijk kan het beter, maar vergeleken met wat er in die prijsklasse (en hoger) standaard voor bagger op gitaren geschroefd wordt vond ik het ze redelijk, vooral qua helderheid. Vergeleken met mijn oude Koreaanse Epi LP Custom was het de hemel op aarde. De pickups van dat beestje waren absolute bagger. Geen definitie in te krijgen, maar goed: da's dus al ene paar jaar terug, in de 'goede oude' Koreaanse tijd.Ík weet even nie tmeer met welke sticker ze werden aanbevolen (Duncan Designed of made by GIbson, ik weet het echt niet meer) maar het kon er nog mee door. Ongeacht welk exact type hout en welk type element er op zat: in die prijsklasse...prima.
Maar uiteraard: een simpele upgrade is gauw gemaakt.

Hotpepper01
25 oktober 2011, 07:22
Het punt met verafgelegen webshops is dat je niet eerst de gitaar in levende lijve kan zien voordat je besluit te kopen. De enige keuze is bestellen en dan eventueel retourneren. Over retour sturen doen die grotere Duitse zaken echt ze niet moeilijk. Een van de mogelijkheden is dan een redelijk grote zaak in Nederland opzoeken en daar de gitaar bekijken en proberen die je op het oog hebt. Dan weet je hoe het er uitziet, voelt, speelt en klinkt. Dat er verschillen kunnen zijn tussen de gitaar die je dan ziet (in Nederland) en die je geleverd krijgt (uit de webshop), dat kan. Ik vergelijk het maar met een auto. Een 2010 model ziet er ook net iets anders uit dan het 2011 model. Bij Thomann staan de type elementen altijd goed aangegeven. En ik heb daar nooit andere tuners gekregen op een gitaar dan afgebeeld. Die ervaring heb ik ook voor MusicStore, alhoewel ik de beschrijvingen daar veel minder uitgebreid vind. En vragen beantwoorden doen ze beide wel goed. Vraag gerust wat voor tuners er op het model zitten waar je interesse naar uitgaat...

o0rollo0o
25 oktober 2011, 09:59
Voor hetzelfde geld heb je een mooie echte Gibson LP studio van marktplaats of bijna een nieuwe WB.. Ik had het wel geweten hoor:ok: Uiteindelijk wil je toch een Gibson LP hoe je het ook went of keert:harmony:

Dennis_Ajax
25 oktober 2011, 12:20
Een Epiphone is een hele mooie gitaar voor als je niet veel wilt gaan betalen. Afstellen, misschien de pickups eens veranderen en dan is het een prima gitaar. Heb laatst bij een concert nog iemand op een Epiphone LP zien spelen

episua
25 oktober 2011, 15:37
Epiphone heeft de hun Les Paul custom gewijzigd in de Les Paul Custom Pro. Veel van deze gitaren komen nu de winkels binnen. De grote verschillen met de 'oude' custom modellen is dat de nieuwe modellen een Ebben toets hebben en tevens push pull volume knoppen hebben waarmee je dan een singlecoil achtig geluid kan maken.
Gewoon naar een goede Epiphone dealer gaan en zelf testen zodat je weet wat je koopt.