PDA

View Full Version : Backpacker bouwplan



ErikH
24 oktober 2011, 12:02
Ik ben op zoek geweest naar een (gratis) bouwplan voor een backpacker gitaar. Tot op heden heb ik nog niks kunnen vinden. Heeft iemand het toevallig of weet iemand waar het te vinden is dan hoor ik het graag.

Als het niet te vinden is dan maak ik er zelf wel wat moois van. Zo ingewikkeld lijkt het me ook weer niet. Het voornaamste is dat ik niet goed weet wat ik aanmoet met de bracing.

Bijkomende vraag:
Is mahonie geschikt om te gebruiken als hout voor de hals, maar ook voor onderkant, bovenblad en zijkanten? Ik kan er in Leeuwarden makkelijk en redelijk voordelig aankomen. De zijkanten en onder en bovenkant zou dan uit 2,4 mm mahonie fineer worden gemaakt.

'T is de eerste gitaar die ik ga bouwen. Ik heb wel wat ervaring met de bouw van een mountain dulcimer, maar dat is op punten toch wel heel anders. Al lijkt een stick dulcimer wel erg op een backpacker.
http://www.jjb-electronics.com/sitebuilder/images/stick_dulcimer6-312x196.jpg

Javaca
24 oktober 2011, 19:51
Probeer het eens bij Kurt Decorte (http://www.lutheriedecorte.be/) in Gent, of het CMB in Puurs (http://cmbpuurs.be).

Ik heb een plan van Decorte, maar dat kan ik hier niet sharen (copyright).
Zjef (van dit forum) heeft bij hem een backpacker gebouwd.

Zjef
24 oktober 2011, 20:32
Hier enkele topics over backpackers:
De mijne: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?116680-1e-jaar-Backpacker
Die van Hedge: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?118820-NR-4-Backpacker

Rizz
24 oktober 2011, 21:26
Hé, wat grappig, zit toevallig net een kostenraming te maken voor het materiaal voor een backpacker, zo cheap-ass mogelijk voor m'n eerste bouw thuis.. Maar dat kan nog goedkoper, dus nog even verder zoeken.. Als ik de topics van Hedge en Zjef doorlees, kan het nog wel wat minder..

Misschien as. zaterdag een tekening en anders nog even verder zoeken..

Leuk! Suc6 als je gaat beginnen..

ErikH
24 oktober 2011, 22:15
Je zou het zelfs van multiplex kunnen doen. ik vraag me af hoe groot de invloed nog is op het geluid. Ik verwacht daar toch niet veel van :-)

De twee topics heb ik al aandachtig doorgelezen en op basis van de foto's denk ik ook al een heel eind te kunnen komen.

Ik twijfel of ik een steelstring maak of nylon. Qua kosten is Nylon denk ik veruit de goedkoopste optie. Qua geluid neig ik meer naar staal.

Dit weekend ga ik een tekening maken van hoe ik denk dat anderen het ongeveer doen. Als ik daar uit kom plaats ik 'm hier.

Woml
25 oktober 2011, 08:57
Het prijsverschil tussen nylon en stalen snaren lijkt me op het totaal bekeken nou niet wereldschokkend.
En of de bouwkosten bij een staalsnarig model veel hoger liggen dan bij een nylonsnarige, dat vraag ik me ook af.
Ik zou gewoon voor stalen snaren gaan, als je dat qua geluid liever wilt.

Rizz
25 oktober 2011, 09:45
Het prijsverschil tussen nylon en stalen snaren lijkt me op het totaal bekeken nou niet wereldschokkend.
En of de bouwkosten bij een staalsnarig model veel hoger liggen dan bij een nylonsnarige, dat vraag ik me ook af.
Ik zou gewoon voor stalen snaren gaan, als je dat qua geluid liever wilt.

Ik heb het uitgerekend voor zowel staal als nylon en het scheelt idd maar een tientje ofzo.. En daarbij heb ik alleen de geprefabriceerde brug en trussrod als kant-en klare producten gerekend..
Alles bij Madinter vandaan, ongeveer 150 euri.. alles nieuw! Je zit alleen met het feit dat je hele sets voor- en achterbladen moet kopen, ik vraag me dan af of je niet beter ergens wat reststukjes op de kop kan tikken, al kosten de complete sets ook maar 21 euri bij elkaar.. Fineer (ziricote, heel veel :) ) heb ik zelf, rozet maak ik zelf en de inlays van een stukje marblewood wat ik hier heb.. Maar wat ik zeg, met een beetje goed zoekwerk kan het nog wel wat goedkoper..

ernieman
25 oktober 2011, 10:38
wil je direct gaan bouwen, dan moet je er wel rekening mee houden dat dat hout van Madinter niet geschikt is.
Tis al veel besproken, en misschien is het een mythe, maar met vers hout bouwen kan later problemen geven met scheuren etc als het hout gaat drogen...
Idd, misschien beter een reststuk zoeken ergens?

Rizz
25 oktober 2011, 10:42
is dat echt zo? En geldt dat voor al het hout?

Vond het al wel gek dat er bij 1 van de ebben toetsen bij stond dat het droog was... Dat is dus de instinker..

Hoe lang moet je het dan laten liggen?

ernieman
25 oktober 2011, 10:45
nou ja, volgens mij wel. Ze hebben soms wel "unieke stukken" en misschien zijn die wel wat droger? maar het merendeel is daar vers (of toch nog niet gebruiksklaar).
Eigenlijk gebruik(te) ik zelf enkel hout wat ik zelf heb kunnen uitzoeken. Heb ook wel bij Madinter gekocht, maar dat bleef dan toch wel een jaar of wat liggen. Vaak ook uit voorzorg, want ze kunnen best zeggen dat het al 5 jaar in de schuur ligt te drogen, maar hoe bewijs je dat? (met een hygrometer misschien...)

Rizz
25 oktober 2011, 10:52
Nou bedankt voor het uit de droom helpen.. Vond het al belachelijk goedkoop allemaal.. Nou ja, dan maar op zoek naar wat anders.. Beetje jammer dat ik niet zoveel heb aan de kortingsbon van de meeting bij de AF. M'n korting is al verdampt tegen de tijd dat ik daar ben, en weer terug thuis.. ;). Dan wordt het veel snuffelen in A'dam..

ernieman
25 oktober 2011, 12:52
Vond het al belachelijk goedkoop allemaal.
Ja dat is juist het leuke eraan. Vers hout is goedkoop omdat het geen stockage aan droogtijd kost.
Dus voor de prijs van een oud stukje hout koop je bij Madinter (of eender waar) een stuk of 3 plankjes. Laat die lekker zelf drogen en je hebt wat voor in de toekomst.

ErikH
25 oktober 2011, 16:33
Ik had laatst contact met een houtleverancier en deze kan ook voorbladen/achterbladen leveren voor kleinere instrumenten. Logischerwijs zal dat dan ook goedkoper zijn. Ik weet zo even niet wie het ook weer was en of ik dat als ik het wel weer weet hier mag plaatsen.

Om nog terug te komen op mijn andere vraag. Kun je mahonie gebruiken om de klankkast van te bouwen of gaat dit niet werken?

ErikH
25 oktober 2011, 16:36
Dit is overigens een foto van mijn dulcimer die ik noemde in de startpost:
http://www.houjevast.nl/wp-content/uploads/2011/08/mountain-dulcimer-1024x682.jpg

ernieman
25 oktober 2011, 17:05
Om nog terug te komen op mijn andere vraag. Kun je mahonie gebruiken om de klankkast van te bouwen of gaat dit niet werken?
Ja natuurlijk, er is al menig acoustisch gitaar van mahonie gebouwd, zelf met mahonie top.

Rizz
25 oktober 2011, 17:47
Ik had laatst contact met een houtleverancier en deze kan ook voorbladen/achterbladen leveren voor kleinere instrumenten. Logischerwijs zal dat dan ook goedkoper zijn. Ik weet zo even niet wie het ook weer was en of ik dat als ik het wel weer weet hier mag plaatsen.


Een site, als ze die hebben, mag je altijd plaatsen volgens mij.. tips zijn altijd welkom! Als het maar geen spam is met financiële belangen voor jezelf.. Ik heb trouwens 2 mogelijke bronnen voor een tekening. Ik PM je wel als ik wat heb, en als er geen copyright op zit plaats ik 'm hier wel..

ErikH
25 oktober 2011, 17:48
Vooral de mahonie top twijfelde ik erg over, maar dat is nu duidelijk.

Ike57
25 oktober 2011, 18:11
Voor mijn ukulele (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147307-ALOHA!-%28De-grote-bouw-eens-een-Uke-challenge.%29&p=2721506&viewfull=1#post2721506)heb ik ook mahonie gebruikt voor de back en de top. Werkt best goed.


Dit is overigens een foto van mijn dulcimer die ik noemde in de startpost:
http://www.houjevast.nl/wp-content/uploads/2011/08/mountain-dulcimer-1024x682.jpg

Leuk ding zo'n dulcimer. Ik heb geen idee hoe ze worden bespeeld maar het ziet er mooi uit.

Woml
25 oktober 2011, 18:46
Hoe groot is zo'n apparaat nou helemaal? Ik heb mijn parlor-achtige speeltje uit een setje voor een ukulele gehaald, dus ik verwacht dat dat met deze al helemaal makkelijk moet kunnen. Bij luthimate (www.luthimate.fr) (waar de mijne ook vandaan kwam) zie ik bijvoorbeeld een setje mahonie back & sides en een red cedar top. Bij elkaar net over de 20 euri. En dan verzendkosten er overheen, maar dat lijkt me te overleven.

Rizz
25 oktober 2011, 19:04
Dat is idd niet veel! en zo'n uke set moet meer dan groot genoeg zijn..

helaas blijft het daar niet bij wat kosten betreft, maar het is een goed begin met niet al teveel overschot!

Zo moet er nog wel het 1 en ander bij elkaar te sprokkelen zijn.. Bedankt voor de tip.. Misschien kan er nog 's een sticky geopend worden waar iedereen zijn bijzondere sites en leveranciers v.w.b. gitaarbouw kan posten..

ErikH
25 oktober 2011, 21:10
Mooi dat ik zo snel zo veel bruikbare informatie heb gekregen van jullie. Zodra ik los ga met de bouw zal ik foto's posten.

De Dulcimer bespeel je liggend op schoot en wordt getokkeld. De mijne heeft drie snaren. Als je goed kijkt zie je dat er fretten ontbreken. De Dulcimer heeft een wat bijzondere fretindeling.