PDA

View Full Version : Op zoek naar een nieuwe (Fender) buizenamp



sandert1978
24 oktober 2011, 11:17
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe buizen-amp. Een aantal criteria waaraan deze moet voldoen:

- Handzaam, bij voorkeur 1x12”, max 2x12”
- Genoeg (podium)vermogen, ik denk aan 40 tot 50 watt
- Goed clean kanaal, bij voorkeur Fender
- Bruikbaar drive/gain kanaal, bij voorkeur voor blues en rock (Clapton/Mayer/Hendrix/SRV want de Van Halen sounds haal ik uit mijn pedalen;)
- Gesteld budget is max. € 1.000, -

Ik zie onderstaande amps regelmatig voorbijkomen op het forum, maar om die ouwe threads nu weer op te halen;)

Ik heb zelf de Fender Deluxe VM, Blues Deluxe RI en HotRod Deluxe III naast elkaar geprobeerd en mijn ervaringen zijn als volgt; Ze zijn allen 40-watt maar het volume van de VM is prettiger te regelen. De Blues Deluxe moet je echt open kunnen gooien qua volume en dat was lastig in de oefencabine. Ik zal de amp voornamelijk tijdens repetities en optredens gebruiken, waardoor de lineaire volume-pot van de Blues Deluxe niet zozeer een probleem is voor mij. De HotRod vond ik ondanks de veelal negatieve geluiden toch een aangenaam clean geluid hebben, overeenkomend met de Blues Deluxe maar leek minder headroom te hebben op hogere volumes en leek minder romig en daardoor scheller. Dit zal waarschijnlijk mede aan de speaker liggen.

Ik lees veel over speaker-mods voor de HotRod-serie, maar ik wil gewoon een amp kopen die ik standaard/fabrieksaf goed vind. De HotRod kwam voor mij als minste uit de bus van deze 3, maar nog steeds geen slechte amp voor mijn speelstijlen.

Ik vond het drive-kanaal van de Deluxe VM op lagere volumes veelzijdiger en bruikbaarder dan die van de Blues Deluxe en HotRod, waardoor deze amp meer ‘all-round’ is zonder extra pedalen, wat weer handig is bij gigs/sessies en thuis

Op zich ben ik redelijk gecharmeerd van de Deluxe VM en is ondanks de 40 watt prima bruikbaar op zowel lage als hoge volumes. Het enige wat mij tegen staat is de digitale sectie (effecten dan)in de Deluxe VM al vond ik het wel weer bruikbare effecten die ik kan gebruiken. Ik wilde gewoon een degelijke, simpele buizenamp zonder al teveel poespas. Daarin geef ik weer de voorkeur aan de Blues Deluxe met een aantal pedalen, terwijl de Deluxe VM weer een alles-in-1 amp kan zijn voor mijn speelstijl.

De Deluxe Reverb RI heb ik laatst ook geprobeerd bij een vriend van mij op een feestje en ik kom eerlijk gezegd niet weg met de 22 watt en ik wil niet altijd hoeven mic’en, deze valt ook gezien het budget af terwijl vele fenderfans mij deze zullen willen aanbevelen;)

Ik besef dat ik erg in de Fender-hoek zit en daar niet uit wil, tenzij jullie een goed alternatief hebben natuurlijk.

Kortom: dilemma’s, dilemma’s en nog eens…….dilemma’s.

Bedankt voor jullie suggesties.

vpilot
24 oktober 2011, 12:08
Heb je misschien ook al eens een Laney VC30 geprobeerd? Die heeft een hartverscheurend mooie clean, en gaat voor 30W echt knetterhard. Z'n drive kanaal is misschien iets waar je zelf over moet oordelen, ik gebruik 'm alleen clean. Voor blues is de drive wel erg geschikt. Volgens mij kan je voor je budget ook de bijbehorende cab erbij kopen en de footswitch.

Ter overweging :)

PS waarom die fascinatie voor Fender?

sandert1978
24 oktober 2011, 13:20
Bedankt voor je suggestie inzake de Laney VC30. Die zou ik dan eens moeten proberen. Heb wel al eens over een VH100 top gespeeld, maar lag in mijn herinnering qua geluid dichter bij een Marshall. Dat vond ik 15 jaar geleden ok, maar is nu mijn geluid niet meer.



PS waarom die fascinatie voor Fender?

Die had ik moeten zien aankomen:sssh:

(Buizen)Fenders blijven voor mij toch een soort van Holy Grail. Ik speel voornamelijk op Fender gitaren en de beroemde geluiden waar ik van hou, komen uit Fender(achtige) versterkers. Vandaar dat mijn zoektocht begint bij Fender.

Omdat ik besef dat ik erg in de Fender hoek zit, is mijn vraag dan ook welke alternatieven er zijn, omdat ik het qua versterkers moeilijker vind om 'out-of-the-box' te denken. Ik ben ooit begonnen op een Fender Champ 25SE, welke ik pas ben gaan waarderen toen ik hem niet meer had. Vanaf dat moment heb ik omzwervingen gemaakt via diverse Marshall's, Line6, Roland en diverse 19" pre- en poweramps om stiekem uit die amps een fenderachtig clean te halen

Ik weet dat in ieder geval dat ik die merken niet meer wil, genoeg exemplaren gehad, maar niet meer mijn geluid.

Bedankt voor je suggestie, ik zal hem eens aan de tand voelen als ik hem tegenkom en ondertussen nog géén amp gekocht zou hebben;)

jutter
24 oktober 2011, 13:25
Bedankt voor je suggestie inzake de Laney VC30. Die zou ik dan eens moeten proberen. Heb wel al eens over een VH100 top gespeeld, maar lag in mijn herinnering qua geluid dichter bij een Marshall. Dat vond ik 15 jaar geleden ok, maar is nu mijn geluid niet meer.



Die had ik moeten zien aankomen:sssh:

(Buizen)Fenders blijven voor mij toch een soort van Holy Grail. Ik speel voornamelijk op Fender gitaren en de beroemde geluiden waar ik van hou, komen uit Fender(achtige) versterkers. Vandaar dat mijn zoektocht begint bij Fender.

Omdat ik besef dat ik erg in de Fender hoek zit, is mijn vraag dan ook welke alternatieven er zijn, omdat ik het qua versterkers moeilijker vind om 'out-of-the-box' te denken. Ik ben ooit begonnen op een Fender Champ 25SE, welke ik pas ben gaan waarderen toen ik hem niet meer had. Vanaf dat moment heb ik omzwervingen gemaakt via diverse Marshall's, Line6, Roland en diverse 19" pre- en poweramps om stiekem uit die amps een fenderachtig clean te halen

Ik weet dat in ieder geval dat ik die merken niet meer wil, genoeg exemplaren gehad, maar niet meer mijn geluid.

Bedankt voor je suggestie, ik zal hem eens aan de tand voelen als ik hem tegenkom en ondertussen nog géén amp gekocht zou hebben;)

Laatst op een deVille gespeeld, een 2x12. Vond ik heel erg lekker. Misschien is dat iets voor je.

Hendriks
24 oktober 2011, 14:27
Een oudje ? Er komen op MP regelmatig Twins ,etc voorbij.

sandert1978
24 oktober 2011, 14:35
Een oudje ? Er komen op MP regelmatig Twins ,etc voorbij.

Inderdaad wel redelijk het fendergeluid wat ik zoek, maar niet het gewicht. Staat me bij dat die dingen loodzwaar zijn en dus niet zo handzaam.


Laatst op een deVille gespeeld, een 2x12. Vond ik heel erg lekker. Misschien is dat iets voor je.

Bedoel je de HotRod, want de Blues DeVille is er niet meer in 2x12", toch? Wat vond je 'te gek' aan de DeVille als ik vragen mag?

vpilot
24 oktober 2011, 14:40
Heb wel al eens over een VH100 top gespeeld, maar lag in mijn herinnering qua geluid dichter bij een Marshall. Dat vond ik 15 jaar geleden ok, maar is nu mijn geluid niet meer.


De VH serie van Laney is inderdaad een heel ander beestje dan de VC, niet te vergelijken.

jutter
24 oktober 2011, 14:41
Inderdaad wel het geluid wat ik zoek, maar niet het gewicht. Staat me bij dat die dingen loodzwaar zijn en dus niet zo handzaam.



Bedoel je de HotRod, want de Blues DeVille is er niet meer in 2x12", toch? Wat vond je 'te gek' aan de DeVille als ik vragen mag?

Nee, absoluut geen Hot Rod. Blies Deville is er ook in 2x12. Ik was erg gecharmeerd van het clean. Overdrive vond ik ook niet verkeerd, eigenlijk best wel goed. Daar kon toen eigenlijk wel een toepskriemer voor voor wat meer drive.

sandert1978
24 oktober 2011, 14:52
Nee, absoluut geen Hot Rod. Blies Deville is er ook in 2x12. Ik was erg gecharmeerd van het clean. Overdrive vond ik ook niet verkeerd, eigenlijk best wel goed. Daar kon toen eigenlijk wel een toepskriemer voor voor wat meer drive.

De Blues DeVille 2x12" werd toch in USA geproduceerd in de 90'er jaren. Ik zie nu alleen nog de 4x10" (60watt) of de 1x12"(40watt). Die laatste vond ik inderdaad, ook vanwege het clean, te gek.

jutter
24 oktober 2011, 14:54
De Blues DeVille 2x12" werd toch in USA geproduceerd in de 90'er jaren. Ik zie nu alleen nog de 4x10" (60watt) of de 1x12"(40watt). Die laatste vond ik inderdaad, ook vanwege het clean, te gek.

Bedoel je niet de Blues deluxe? Die heeft een 1x12.

allochthomas
24 oktober 2011, 14:56
Mesa mark III combo proberen te scoren? Met name de 60 zonder grafische eq lijkt me voor jouw interessant omdat je toch geen metal gaat spelen. Zijn eigenlijk van oorsprong opgevoerde fenders en het fender clean zit er zeker dik in met als bonus een mooi lead kanaal.

jutter
24 oktober 2011, 14:56
Ik weet niet of het waar is, maar er werd wel gezegd dat de Deville nogal onbetrouwbaar waren. Weet jij hier ook misschien iets meer van?

sandert1978
24 oktober 2011, 15:26
Bedoel je niet de Blues deluxe? Die heeft een 1x12.

Die bedoel ik inderdaad zoals ik al schreef in mijn 1e post, maar is dezelfde serie.

Mesa Mark III combo zou ik weer eens moeten proberen, maar staat niet direct op mijn lijstje aangezien ze toch meer worden aanbevolen als hi-gain amps, alhoewel ik de cleans ook nooit verkeerd vond.

Toaster
24 oktober 2011, 15:31
je hebt PM

Fireburst
24 oktober 2011, 19:22
- Handzaam, bij voorkeur 1x12”, max 2x12”
- Genoeg (podium)vermogen, ik denk aan 40 tot 50 watt
- Goed clean kanaal, bij voorkeur Fender
- Bruikbaar drive/gain kanaal, bij voorkeur voor blues en rock (Clapton/Mayer/Hendrix/SRV want de Van Halen sounds haal ik uit mijn pedalen
- Gesteld budget is max. € 1.000, -

Pro Reverb van 2001-2003 voldoet aan al je eisen, behalve budget (max 700) en handzaam is ook iets minder...

Linkje : http://ampwares.com/amplifiers/fender-pro-tube-reverb/

sandert1978
24 oktober 2011, 19:53
Bedankt voor alle reacties en PM's tot dusver. Graag hoor ik ook wat gebruikerservaringen inzake de 3 door mij genoemde Fenderversterkers (blues deluxe, HRDx en deluxe VM)

Eko
25 oktober 2011, 20:01
Ik heb de Bldx gehad , net als de HRdx , Vibroverb RI, Bluesjunior, Twinreverb , AC 30 en nog een hele rits van die dingen.
De enkele 12 inch versies zijn afhankelijk van een speaker die goed ingespeeld is en het schelle een beetje kwijt raakt. Bijna allemaal moeten ze geknepen worden in het hoog zodra het volume omhoog gaat. Ik vond het storend.
De 2 x 12 versies zijn eerder mijn voorkeur. Een twinreverb is te zwaar , maar blijft een droomgeluid. De AC vond ik mooi ,maar niet mijn smaak qua geluid.
Een Peavey uit de classic series zou kunnen. Ik vind de 15inch versie mooi.
De VM serie heeft een Bandmaster binnen je budget die een fantastisch clean heeft ,maar meer bottomend heeft vanwege de 2 x 12 inch speakers. Echt de moeite waard.

beruk
25 oktober 2011, 21:15
Een van mijn gitaarhelden (Johnny Marr) blijkt niet uitgepraat te raken over fender versterkers.
Dit is een redelijk goed filmpje vind ik en hij laat het aardig horen, wellicht helpt het:

http://www.youtube.com/watch?v=NQyiXjcsUlc&feature=related

Guitarleon
25 oktober 2011, 22:19
volgens mij moet je eens gaan kijken naar een Fender Prosonic.
dit zijn 2 kanaals combo's met een goed clean kanaal, en de beste drive die ik ooit uit een fender heb horen komen. zijn nieuw niet meer te koop, maar de laatste tijd zie ik ze 2e hands voor leuke prijzen verschijnen..

pasqual
25 oktober 2011, 22:48
volgens mij moet je eens gaan kijken naar een Fender Prosonic.
dit zijn 2 kanaals combo's met een goed clean kanaal, en de beste drive die ik ooit uit een fender heb horen komen. zijn nieuw niet meer te koop, maar de laatste tijd zie ik ze 2e hands voor leuke prijzen verschijnen..

Inderdaad een geweldige versterker, alleen vindt ik het clean dan weer interessanter..

sandert1978
25 oktober 2011, 23:53
Bedankt voor de suggesties. Ik vandaag na lang proberen en a/b'en overstag gegaan voor een nieuwe Blues Deluxe RI. Ik vond het cleane kanaal al helemaal te gek zoals ik al schreef en besloot daarom om mijn Vox bulldog mee te nemen toen ik vandaag weer ging testen.

40 oorverdovende watts, fantastisch clean op alle volumes en met een voor mij perfecte oversturing wanneer je dat oproept met je aanslag. Een voor mij zeer bruikbaar drive-kanaal voor bluesleads. Pedalen slikt ie als een idioot, dus de high gain leads komen mooi uit de Vox BullDog pedal en anders hebben we nog een Boss SD-1 overdrive voor de veelzijdigheid. De amp heeft eigenlijk alles wat ik zocht. Er is niets wat ik niet prettig vind aan de amp. Grappig dat het een one-trick-pony lijkt, maar experimenteren met de EQ(mid, treble en bass) levert genoeg diversiteit voor mijn smaak en stijl.

Als ik mijn Ibanez 'for old times sake' nog eens wil laten gillen, sluit ik de Pod-XT aan en we zitten weer in de Vai en Dream Theater hoek;)

Tot slot prima binnen budget gebleven, iets waar ik nog weleens moeite mee heb..haha. Kortom een aanrader in zijn prijsklasse.

vpilot
26 oktober 2011, 14:18
Vet, HNAD! Tof te horen dat je je amp gevonden hebt, heel veel muziekplezier gewenst!

groovieguitarguus
11 november 2011, 16:59
Interessant verhaal.... Gaaf dat je bent geslaagd... ben ook heel benieuwd.