PDA

View Full Version : snaren ontkrullen



barno
23 oktober 2011, 21:46
Als het enigszins kan, gooi ik natuurlijk een nieuw setje snaren op een gitaar, maar het gebeurt me gewoon heel vaak dat ik bij herstelling ofzo de ouwe snaren er terug op moet zetten en met name bij string throughs is dat altijd een geweldig gekloot om die eindjes wat recht te plooien.

Ik vermoed van niet, maar je weet maar nooit: kent er iemand een truukje dat dit ontkrullen van snaareinden makkelijker maakt?

arcane
23 oktober 2011, 22:01
Misschien verhitten en dan strak trekken?

spirit
23 oktober 2011, 22:33
Een truukje om de snaren te ontkrullen niet, wel een truukje om gebruikte (gekrulde) snaren makkelijk door de body te halen om weer te monteren.

Ik gebruik een buitenmantel van een electrischiteits draad, die ik vanaf de voorkant door de brug/body steek. Aan de achterzijde steek ik dan de gebruikte snaar een eindje in de buitenmantel, en haal 'm dan voorzichtig terug door de body.

Stukje draad van een centimeter of 10 is genoeg, en met een tangetje haal je gemakkelijk de koperen kern eruit.

barno
23 oktober 2011, 23:05
Een truukje om de snaren te ontkrullen niet, wel een truukje om gebruikte (gekrulde) snaren makkelijk door de body te halen om weer te monteren.

Ik gebruik een buitenmantel van een electrischiteits draad, die ik vanaf de voorkant door de brug/body steek. Aan de achterzijde steek ik dan de gebruikte snaar een eindje in de buitenmantel, en haal 'm dan voorzichtig terug door de body.

Stukje draad van een centimeter of 10 is genoeg, en met een tangetje haal je gemakkelijk de koperen kern eruit.

dat klinkt super spirit, lukt dat ook voor de drie dunste snaren met dezelfde mantel?

stijnkenens
24 oktober 2011, 00:37
Dat is inderdaad een handigheidje, maar als ik dan toch bezig ben, stel ik de gitaar toch ook liever af met een vers setje snaren. Die vieze korrelige, vol vingervet zittende snaren zijn toch geen referentie voor een goede intonatie ...


s.

Jeroen_K
24 oktober 2011, 01:01
Misschien kan je ook iets van bovenaf door de body steken met een lusje waar je de snaar in kan haken?

Waarom zou je eigenlijk de oude snaren er weer op willen zetten?

aaronstonebeat
24 oktober 2011, 01:33
Waarom zou je eigenlijk de oude snaren er weer op willen zetten?

Bouw maar eens een gitaar.

barno
24 oktober 2011, 01:39
Er is een verschil tussen versleten snaren en gebruikte. Ik zal bv zelf nooit verse snaren opzetten als ik in de studio ga, klinken me te bright.


Heb zelf een twintigtal gitaren en dan leer je wel af om bij elke prul een nieuw setje snaren op te leggen ... als ik voor een optreden een snaar mis op de gitaar die ik wil meenemen, neem ik er soms eentje van een andere gitaar

edit: at aaron: idd
ik zet er vaak snaren op voor ik ze ga lakken, die moeten er dan weer af enz...

Jeroen_K
24 oktober 2011, 09:14
Bouw maar eens een gitaar.

Ik heb net mn 2e af als je opgelet had :P

Maar het is eigenlijk wel een goeie, nu zette ik de snaren er pas op toen hij helemaal af was gelakt, terwijl het makkelijker was geweet om tussendoor te testen. Helemaal niet aan gedacht eigenlijk.

Thx!

Nagramoth
24 oktober 2011, 11:12
Ik bewaar ook altijd oude snaren voor dergelijke tussendoor-testjes. Anders gaan er wel erg veel setjes Elixyr doorheen.

Hehe, dit weekend nog een SG-projectje getest met oude snaren, lekker pionieren met scherpe onafgewerkte frets ("played untill my fingers bled", duurde welgeteld 30 seconden)

spirit
24 oktober 2011, 18:15
dat klinkt super spirit, lukt dat ook voor de drie dunste snaren met dezelfde mantel?

Ja hoor, als je een stukje kabel met een niet al te dikke kern pakt.

Zelf gebruik ik ook altijd een "oud" setje om de boel grof af te stellen/ uit te lijnen. Ken ook aardig wat gitaristen die alleen maar ingespeelde snaren gebruiken.

aaronstonebeat
24 oktober 2011, 18:20
Ik heb net mn 2e af als je opgelet had :P

Maar het is eigenlijk wel een goeie, nu zette ik de snaren er pas op toen hij helemaal af was gelakt, terwijl het makkelijker was geweet om tussendoor te testen. Helemaal niet aan gedacht eigenlijk.

Thx!

Oh ja, jij hebt die Wild Cat gemaakt. Cool! Dat inspireert mij ook weer in een dergelijke richting.

Jeroen_K
24 oktober 2011, 23:07
Oh ja, jij hebt die Wild Cat gemaakt. Cool! Dat inspireert mij ook weer in een dergelijke richting.

Haha ja dat was ik, dankje!

Ik sta nog steeds versteld dat ik er nog nooit aan gedacht heb om oude snaren erop te zetten om te testen.. In ieder geval weer wat geleerd!