PDA

View Full Version : gebalanceerde patchkabels?



Carlos
23 oktober 2011, 20:46
Ik wil binnenkort nieuwe Klotz patchkabels aanschaffen. Heeft het zin om gebalanceerde patchkabels te nemen? Grt Carlos

the sure thing
23 oktober 2011, 20:51
Ik wil binnenkort nieuwe Klotz patchkabels aanschaffen. Heeft het zin om gebalanceerde patchkabels te nemen? Grt Carlos

???? Ik weet dat een signaal gebalanceerd of ongebalanceerd is, maar een "gebalanceerde patchkabel" heb ik echt nog nooit van gehoord. Heb je links naar sites?

Carlos
23 oktober 2011, 21:11
???? Ik weet dat een signaal gebalanceerd of ongebalanceerd is, maar een "gebalanceerde patchkabel" heb ik echt nog nooit van gehoord. Heb je links naar sites?

Hoi, hierbij de link met de verschillende soorten Klotz patchkabels.

http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=AUAJJ0030

Greetz Csrlos

Mitch
23 oktober 2011, 21:14
Zo lang de fase maar linksdraaiend is en eeeh..... hè? :chicken:

the sure thing
23 oktober 2011, 21:24
..... als je de advertenties goed leest, zijn de kabels waar "gebalanceerd" staat, stereo patchkabels. De andere kabels zijn mono kabels. Ik neem aan dat je de patchkabels tussen je pedaaltjes doet, dus zijn mono-kabeltjes prima.

Antwoord: als je Klotz patchkabeltjes wilt, koop dan de goedkoopste en de mono versie.



(maar waar gebalanceerd op slaat....... !?!?!?!?!)

M.H.Huiting
23 oktober 2011, 21:39
Ik gebruik deze ook http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=AUAJJ0030
Prima kabels!

Outline
23 oktober 2011, 22:09
Ik wil binnenkort nieuwe Klotz patchkabels aanschaffen. Heeft het zin om gebalanceerde patchkabels te nemen? Grt Carlos

Nee, want je werkt met een ongebalanceerd signaal.

Gebalanceerde patchkabels worden voornamelijk in de studio en door de technicus (die jullie geluid doet) gebruikt in z'n effectenrack.

Duidelijk zo?

onrust nv
23 oktober 2011, 22:21
Als je het gebalanceerd wil kan je een DI achter je effecten plaatsen, maar of dat zin heeft weet ik niet.

Carlos
23 oktober 2011, 23:34
Goed dat ik het even in de groep heb gegooid, ben er weer wijzer van geworden, thks voor jullie snelle reactie en nuttige adviezen, greetz Carlos

the sure thing
23 oktober 2011, 23:36
Nee, want je werkt met een ongebalanceerd signaal.

Gebalanceerde patchkabels worden voornamelijk in de studio en door de technicus (die jullie geluid doet) gebruikt in z'n effectenrack.

Duidelijk zo?

Leg mij eens uit wat "gebalanceerd" dan betekent? Toch alleen "stereo" ? Of bestaan er ook:

- gebalanceerde mono kabels
- ongebalanceerde stereo kabels

N.D.
24 oktober 2011, 00:24
Leg mij eens uit wat "gebalanceerd" dan betekent? Toch alleen "stereo" ? Of bestaan er ook:

- gebalanceerde mono kabels
- ongebalanceerde stereo kabels

Die 2 die jij noemt zijn dezelfde soort kabel.

http://www.mediacollege.com/audio/balanced/cable-balanced.html

http://www.mediacollege.com/audio/balanced/cable-unbalanced.html

Als je met gitaar bezig bent heb je (bijna) alleen maar met ongebalanceerde kabels te maken.

Plant
24 oktober 2011, 00:50
Leg mij eens uit wat "gebalanceerd" dan betekent? Toch alleen "stereo" ? Of bestaan er ook:

- gebalanceerde mono kabels
- ongebalanceerde stereo kabels

Neen, met stereo heeft gebalanceerd niets te maken. Voor ieder signaal (kanaal) heb je gebalanceerd mono of ongebalanceerd mono. Stereo is 2x gebalanceerd mono of ongebalanceerd mono.

Bij een gebalanceerde kabel stuur je t.o.v. ground 2x hetzelfde signaal, maar dan uit fase, over 2 draden. Aan het eind sluit je die aan op een een gebalanceerde ingang waarachter een verschilversterker zit. Zodra er storing op de signaaldraden komt, word die in de verschilversterker van elkaar afgetrokken en weg is de storing. Dat komt omdat de storing op beide draden hetzelfde is en in fase met elkaar. Omdat het gewenste signaal op de draden uit fase staat, worden deze door de verschilversterker juist opgeteld.

Voor je gitaarpedaaltjes heeft gebalanceerde kabels geen zin, want het signaal hieruit is ongebalanceerd. Bij inprikken word een van de signaaldraden van zo'n kabel dan helemaal niet gebruikt.

Outline
24 oktober 2011, 00:51
Leg mij eens uit wat "gebalanceerd" dan betekent? Toch alleen "stereo" ? Of bestaan er ook:

- gebalanceerde mono kabels
- ongebalanceerde stereo kabels

Gebalanceerde monokabels (met mono jack-pluggen) bestaan niet. Om een gebalanceerd signaal te krijgen, heb je 2 geleiders en een afscherming nodig. Dit, omdat je een signaal in fase en tegenfase door die kabel stuurt.

Voor de duidelijkheid: als je 1 kabel met 2 geleiders en een afscherming hebt en die wil je gebalanceerd gebruiken, dan kan er alleen maar een mono signaal overheen.

Een ongebalanceerde stereokabel (we hebben het over een kabel met jack-pluggen) zegt het eigenlijk al: je hebt 1 kabel met 2 geleiders en een afscherming waar je 2 signalen (kan 2 mono of 1 stereo zijn) overheen stuurt.

Het gebruik van de kabel bepaald OP HET MOMENT VAN HET GEBRUIK of de kabel gebalanceerd of ongebalanceerd is.

Duidelijk? Zie anders het verhaal hierboven.

Plant
24 oktober 2011, 00:55
Ik bedoel eigenlijk hetzelfde als de post hierboven. Ik noem dan wel gebalanceerd mono, maar daarmee bedoel ik dan 2 signaaldraden en een ground. 1 signaaldraad en ground kan idd nooit gebalanceerd zijn.

Duhsjaak
24 oktober 2011, 04:05
Hi
Ben al een tijdje hiermee bezig. En langzaam aan beland in kringen van oude radio amateurs en andere fundamentalisten.

Vroeger maakte ik mijn eigen kabels.
Die gingen uit van het principe dat onze gebruikelijke (dus ook huidige) kabels steken laten vallen.

Van je gitaar komt een plus (kern in je kabel) en een min (mantel van je kabel). So far so good.

In de huidige opvattingen is het idee ontstaan dat je de min wel als afscherming kunt gebruiken. Ik snap waarom dat is, want je spaart daarmee 1 koperen kern uit.

Die werkwijze zou nog prima te doen zijn, als de min volledig ongebruikt zou zijn. Maar dat is niet het geval.
Er vindt elektrische activiteit plaats en om een draad met aktiviteit nou maar gemakshalve ook voor afscherming te gebruiken is alleen te doen met korte snoeren en onder min of meer gecontroleerde omstandigheden.

Wordt je kabel langer, of ben je in 'velden gevoelige' omgeving, dan zijn het niet zo zeer je pups die herrie en narigheid oppikken maar (ook) je snoeren.

Velden gevoelig dus ook op te vatten als spaarlampen en ander spul.

Juist in een situatie waar je gitaar wordt doorgelust langs podiumverlichting, actieve of passieve acoustische controle, meet apparatuur voor maximale geluidsdruk, voedingen voor je eigen of voedingen voor andermans pedalboards ben je met de normale plus heen, min terug behoorlijk duhsjaak.

Wel eens afgevraagd waarom je live altijd zoveel meer rotzooi uit je speakers hoort komen dan thuis?

Als we een microfoon aansluiten dan vinden wij een drieaderig systeem en dus een gebalanceerde bekabeling normaal. Bij een gitaar moet daar een berucht 'kort' stukkie van DuhSjaak aan te pas komen. En dan nog geloven wij dat wij met de ratio voorop bezig zijn.

Ik gelooof dus nog steeds dat het op te lossen is, want ik had er vroeger een trucje voor (afgezien van alles stereo uitvoeren - met een beetje pech ben je niet niet uitwisselbaar onderling) alleen ik ben nog aan het uitdokteren wat daarvoor de beste oplossing is.

Zo gek is de discussie helemaal niet dus, want het resultaat is een veel rustiger gitaar. En ik als P90's lover kan daar alleen maar vreselijk blij van worden. Het scheelt echt bakken.
Zodra ik eruit ben, kom ik 'terug in de lucht'.

Suggesties welkom uiteraard.
Met vriendelijke groet, Gus

pasqual
24 oktober 2011, 07:44
@Gus: ik kan je volgen maar zo wordt het wel een kostbare oplossing: als je met de 4 kabelmethode speelt en tussen ieder effectpedaal zo'n kabeltje moet hebben?

lindstrom
24 oktober 2011, 09:15
Ik trof bij het open maken van zo'n goedkoop plastic patchkabeltje een aarde/mantel met daarin 2 signaal draden.. Is dit dan zo'n gebalanceerde kabel?

peter_heijnen
24 oktober 2011, 09:35
Die werkwijze zou nog prima te doen zijn, als de min volledig ongebruikt zou zijn. Maar dat is niet het geval.
Er vindt elektrische activiteit plaats en om een draad met aktiviteit nou maar gemakshalve ook voor afscherming te gebruiken is alleen te doen met korte snoeren en onder min of meer gecontroleerde omstandigheden.
Dat is interessant en het experiment zeker waard. En zo duur hoeft dat toch niet te zijn? Het verschil tussen een- en twee aderige draad is volgens mij niet zo groot en pluggen blijven ook hetzelfde, gewoon mono.

Btw, ik gebruik al jaren vovox en zo te zien (ik heb de batterij van mijn multimeter weer eens leeg laten lopen dus ik kan niet meten) gebruiken zij een een afgeschermde ader en een niet afgeschermde. de afgeschermde ader is voor signaal en aarde, de niet afgeschermde ader ligt ook aan de aarde. Als jouw bewering klopt zou het beter zijn de afscherming los te koppelen, echter ik heb eigenlijk nooit last van pus in mijn signaal dus ga ik mijn dure kabel nog maar niet amputeren.

Duhsjaak
24 oktober 2011, 12:10
@Gus: ik kan je volgen maar zo wordt het wel een kostbare oplossing: als je met de 4 kabelmethode speelt en tussen ieder effectpedaal zo'n kabeltje moet hebben?

Hi
Nee, dat hoeft niet kostbaar te zijn. Drie adrerig kabel is genoeg.
+ heet heen
- koud terug
mantel = afscherming en alleen maar dat

Net als bij microfoons.
Omwikkel je verbinigssnoertjes van je pedalboard in je oefenhok maar eens met alufolie (AH en Blokker) en je hoort gelijk of dat scheelt. Je gitaar kabel is veel langer. Loopt daardoor meer kans om ongewenst brom en knor op te pikken

En de angst voor kosten: Zijn wij nou echt in het roiod gekomen door microfoonsnoeren? Mijnn gok: Maakt nauwelijks uit. Het is allemaal handel.

Ik ben er nog niet helemaal uit, want hoe ik vroeger die snoeren maakte heb ik geen idee meer van. Heb geprobeerd dat te reconstrueren, maar de vriendjes die ik daar over heb bevraagd komen met verhalen die op bepaalde punten verschillen. Maar micorfoons, da's een beproefd systeem. Daarvoor hoeven we niets meer uit te vinden.

Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
24 oktober 2011, 12:11
Ik trof bij het open maken van zo'n goedkoop plastic patchkabeltje een aarde/mantel met daarin 2 signaal draden.. Is dit dan zo'n gebalanceerde kabel?

Hi
Precies, bij die heel korte verbindingskabeltjes is het (kost) prijs verschil een centen kwestie. Iedere Euro extra is pure handel. Het echte verschil zit in de koperprijs. En dat telt nauwelijks over 8 centimeter.
Vriendelijke groet, Gus

fenderben
24 oktober 2011, 20:52
Zie mijn topic ' TC G-system aansluiten'; Verwarring over gebalanceerde/ongebalanceerde kabel stereo/mono kabel etc. Is mij nu weer een stukje duidelijker. Bedankt voor jullie uitleg!

Outline
27 oktober 2011, 02:03
Ik trof bij het open maken van zo'n goedkoop plastic patchkabeltje een aarde/mantel met daarin 2 signaal draden.. Is dit dan zo'n gebalanceerde kabel?

De patchkabel is alleen gebalanceerd als er een 3-polige (in de volksmond: stereo)plug aan zit en het dus ook op de goede manier is aangesloten.


Dat is interessant en het experiment zeker waard. En zo duur hoeft dat toch niet te zijn? Het verschil tussen een- en twee aderige draad is volgens mij niet zo groot en pluggen blijven ook hetzelfde, gewoon mono.

Ik weet niet wat je wil proberen maar zolang je mono-pluggen gebruikt verandert er niks aan de gebruikte aansluitmethode, hoe graag je je dat zelf ook wijs maakt! Het blijft ongebalanceerd, hoe je het ook went of keert.


Btw, ik gebruik al jaren vovox en gebruiken zij een een afgeschermde ader en een niet afgeschermde. de afgeschermde ader is voor signaal en aarde, de niet afgeschermde ader ligt ook aan de aarde.

En wat is daar het nut van? Die extra ader gaat geen verschil opleveren omdat die ook gewoon aan de afscherming/aarde hangt, hoe je het ook went of keert.


Als jouw bewering klopt zou het beter zijn de afscherming los te koppelen, echter ik heb eigenlijk nooit last van pus in mijn signaal dus ga ik mijn dure kabel nog maar niet amputeren.

Als je de afscherming loskoppelt, heeft je opgepikte rommel in de afscherming geen mogelijkheid meer om weg te komen en heeft je afscherming geen nut meer. Wat dat betreft moet je de afscherming (kort door de bocht) zien als een kooi van Faraday.


Hi
Nee, dat hoeft niet kostbaar te zijn. Drie adrerig kabel is genoeg.
+ heet heen
- koud terug
mantel = afscherming en alleen maar dat


Kortom: Je wil een gebalanceerd gitaarsignaal. Da's niet moeilijk te realiseren: zet in je gitaar maar een outputtransformator die je een inverted en een non-inverted signaal geeft en je bent klaar.

Waarom het dan toch niet gedaan wordt? Omdat je te maken hebt met een standaard uit de jaren '40 van de vorige eeuw (toen gebalanceerd nog niet bestond). Dit systeem is de norm geworden en dit soort normen laten zich nou eenmaal niet (zo gemakkelijk) wijzigen.

Mooi voorbeeld: zoek maar 'ns op hoe oud de Schucko eigenlijk is. En als je dan toch bezig bent: zoek ook maar eens uit waarom z'n opvolger nooit wat is geworden. Zul je zien dat weer terug komt op een wijd verbreide standaard die zich niet zomaar laat wijzigen...

Wat betreft de kosten: Reken op € 10,- tot € 15,- wat je gitaar duurder zou (hoeven te) worden. Kabels hoeven ook maar enkele centen duurder te worden. Dat ze je uiteindelijk een paar euro meer vragen is puur geldklopperij...

skanky
27 oktober 2011, 07:39
Wil je een gebalanceerd gitaarsignaal dan moet je ook de input op je versterker/effecten aanpassen met inputtrafo's. Dat kost veel meer dan het oplevert. Bovendien is een gebalanceerd signaal 6dB harder dan een ongebalanceerd signaal.

Nielsje
27 oktober 2011, 09:57
Bovendien is een gebalanceerd signaal 6dB harder dan een ongebalanceerd signaal.

Onderbouw dat eens met een bron of berekening, wil je?
Ik zie op dit moment niet waarom dat zou zijn.

bass blom
27 oktober 2011, 10:03
Onderbouw dat eens met een bron of berekening, wil je?
Ik zie op dit moment niet waarom dat zou zijn.

ja dat wordt het niet vanzelf :D
normaalgesproken is op bijvoorbeeld een megtafel het gebalanceerd signaal +4 dB en het ongebalanceerd, jack/tulp, -10 dB

Nielsje
27 oktober 2011, 10:06
Da's een verschil van 14 dB. Nu ben ik helemaal benieuwd hoe Skanky aan z'n 6 dB komt.

skanky
27 oktober 2011, 10:15
Als je 2 identieke signalen bij elkaar op telt komt er 6dB bij.
Een gebalanceerd signaal bestaat uit 2 signalen waarvan 1 uit fase. Bij het ontvangende apparaat wordt het uitfase-signaal weer in fase gezet en opgeteld bij het infase-signaal. Zodoende wordt het 6dB harder.


-10 en +4 signalen hebben niets met de kabels te maken, dat zijn gewoon levels waar apparaten op werken.
-10 is consumentlevel, +4 is prolevel.

bass blom
27 oktober 2011, 10:17
is het dan niet zo dat het eerst, door uit fase zetten 6 dB lager wordt en daarna weer 6 dB hoger?

skanky
27 oktober 2011, 10:20
Nee, probeer maar eens een gebalanceerde en een ongebalanceerde kabel op een gebalanceerde ingang te gebruiken. Het levelverschil is 6db.

Nielsje
27 oktober 2011, 10:39
Als je 2 identieke signalen bij elkaar op telt komt er 6dB bij.
Een gebalanceerd signaal bestaat uit 2 signalen waarvan 1 uit fase. Bij het ontvangende apparaat wordt het uitfase-signaal weer in fase gezet en opgeteld bij het infase-signaal. Zodoende wordt het 6dB harder.


is het dan niet zo dat het eerst, door uit fase zetten 6 dB lager wordt en daarna weer 6 dB hoger?

Ik snap niet zo goed waar de verdubbeling vandaan komt. Ik snap het wel dat als je twee signalen bij elkaar optelt, dat je dan verdubbeling krijgt. Maar waar komt die verdubbeling initieel vandaan? Je krijgt als je een enkel signaal omzet naar dubbel, nooit een vermeerdering. Als je dat passief lukt, krijg je de nobelprijs :D

bass blom
27 oktober 2011, 11:35
ja als je zomaar zou kunnen verdubbelen dan zou je dat signaal weer kunnen verdubbelen en weer en weer en zo zou uiteindelijk je hele straat kunnen wassen enzomeer, van een microfoonsignaal :seriousf:

Plant
27 oktober 2011, 12:16
En wat is daar het nut van? Die extra ader gaat geen verschil opleveren omdat die ook gewoon aan de afscherming/aarde hangt, hoe je het ook went of keert.

Volgens mij heb ik wel eens wat over die Vovox kabel gelezen. Het idee is dat de mantel niet aan beide kanten aangesloten word. Omdat er natuurlijk wel een ground verbinding moet zijn tussen beide uiteinden, doen ze dat dan met een losse ader. De gedachte erachter zou zijn dat je zo de kabelcapaciteit (en dus bij gitaar hoog-af filtering) veel lager houd.

Over die 6 dB 'winst'. Natuurlijk moet je die 6 dB (spanning!) aan de send-kant eerst maken. Dat uit-fase signaal maak je met een aktieve inverter of je gebruikt een trafo waar 2 t.o.v. elkaar uit fase staande signalen uit komen. Je hebt dan dus al 2 spanningen die je uitstuurt. Het is niet zo dat balanceren een mooi spanningsverdubbelings-trucje is waarbij als klap op de vuurpijl ook nog eens opgepikte storing word geëlimineerd :p Dan zou het toch allang overal standaard in zitten.

skanky
27 oktober 2011, 15:01
Over die 6 dB 'winst'. Natuurlijk moet je die 6 dB (spanning!) aan de send-kant eerst maken. Dat uit-fase signaal maak je met een aktieve inverter of je gebruikt een trafo waar 2 t.o.v. elkaar uit fase staande signalen uit komen. Je hebt dan dus al 2 spanningen die je uitstuurt. Het is niet zo dat balanceren een mooi spanningsverdubbelings-trucje is waarbij als klap op de vuurpijl ook nog eens opgepikte storing word geëlimineerd :p Dan zou het toch allang overal standaard in zitten.

Precies, de kabel bepaalt niet of het gebalanceerd is, maar het verzendende apparaat. De kabel is gewoon 2-aderig en interesseert het niet wat je daar overheen stuurt.

Nielsje
27 oktober 2011, 15:07
Dus, je zou ook een gebalanceerd signaal kunnen krijgen op een normaal niveau, mits het verzendende apparaat is aangepast.

Wat een hoop gelul in ruimte zeg.. mensch, ga muziek maken! :D

skanky
27 oktober 2011, 15:19
Ik ben geluidstech, dus ik hoor daar over te lullen. Muziek maken doen de muzikanten. ;-)

LordRiffenstein
27 oktober 2011, 15:28
Hi
Nee, dat hoeft niet kostbaar te zijn. Drie adrerig kabel is genoeg.
+ heet heen
- koud terug
mantel = afscherming en alleen maar dat

Dit systeem wordt al door sommige rack-bouwers gebruikt. De mantel wordt dan slechts aan 1 kant gesoldeerd, ik dacht aan de source/send kant om een optimale afscherming te hebben. Dus 1 ader aan de tip, 1 ader aan de ring en de mantel aan de source kant mee aan de ring solderen maar niet aan de destination.

Nielsje
27 oktober 2011, 15:31
Nou ja, ik heb twee van dat soort kabels (gewoon gemaakt van mic kabels), en dan 3 meter. Ik moet zeggen dat ik geen noemenswaardig verschil heb gemerkt..

skanky
27 oktober 2011, 16:41
Nou ja, ik heb twee van dat soort kabels (gewoon gemaakt van mic kabels), en dan 3 meter. Ik moet zeggen dat ik geen noemenswaardig verschil heb gemerkt..

Heb je ze ook al live gebruikt? Op een podium kan je veel storing oppikken van de lichtset. Thuis zal het in ieder geval niet heel veel uitmaken.

Nielsje
27 oktober 2011, 17:28
Ja, op het podium gebruik ik minstens een zo'n kabel (ik heb er twee van 3 meter, en van m'n pedalboard naar m'n amp heb ik wel 6m nodig). Natuurlijk is de oriëntatie dan wel van belang. Zal vanavond meteen eens de 'hete' kant labellen.

Merk er niet heel veel van, maar ik denk dat de rest van m'n setup er ook invloed op heeft. Sowieso speel ik op strats met single coils. Twee strats heb ik van binnen afgeschermd, en alhoewel het wel wat uitmaakt in herrie, heb ik het bij m'n main-gitaren nog niet gedaan. Verder kan ik me er niet echt aan storen, heb er mee leren leven, maar wat je zegt: lichten. Ga er eens wat meer op letten :)

Outline
28 oktober 2011, 00:02
Als eerste wat leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio Is wel in Engels maar dat is voor de meeste hier geen probleem.



Wil je een gebalanceerd gitaarsignaal dan moet je ook de input op je versterker/effecten aanpassen met inputtrafo's. Dat kost veel meer dan het oplevert. Bovendien is een gebalanceerd signaal 6dB harder dan een ongebalanceerd signaal.

Als je de complete signaalketen op een gebalanceerd signaal aanpast, dan is er niks aan de hand. Anders zouden de audiojongens ook genoeg problemen hebben om het werkend te krijgen!


Volgens mij heb ik wel eens wat over die Vovox kabel gelezen. Het idee is dat de mantel niet aan beide kanten aangesloten word. Omdat er natuurlijk wel een ground verbinding moet zijn tussen beide uiteinden, doen ze dat dan met een losse ader. De gedachte erachter zou zijn dat je zo de kabelcapaciteit (en dus bij gitaar hoog-af filtering) veel lager houd.

En de rommel die door de afscherming wordt opgepikt komt dan niet op de losse ader te staan? Je moet het vergelijken met een metalen kast (of een mengtafel, beetje zelfde idee) waarvan de behuizing geheel geaard is en op hetzelfde punt is aangesloteb aan de aardedraad die er doorheen loopt en van waar het naar het stopcontact gaat. Als je nu op de behuizing 230V zet, loopt die ook over de aardedraad die er op aangesloten zit. Het vloeit wel weg naar het stopcontact, maar overal op de behuizing en de draad die er doorheen loopt zul je 230V meten.

Dus wat heeft de losse draad die er in loopt dan voor nut? Uiteindelijk geen omdat er dezelfde ellende op staat als op de behuizing.

Ik heb al meer dan genoeg racken gebouwd en ook van dit soort trucjes geprobeerd en kan je melden dat ik het eerste verschil nog moet merken!


Precies, de kabel bepaalt niet of het gebalanceerd is, maar het verzendende apparaat. De kabel is gewoon 2-aderig en interesseert het niet wat je daar overheen stuurt.

Je bedoeld hier: zolang de kabel gebalanceerd is en zo is aangesloten. Als ik een ongebalanceerde kabel in een gebalanceerd apparaat stop (denk bv. compressor/limiter via een insert, die (op enkele na) altijd ongebalanceerd zijn), dan blijft het eindproduct nog altijd ongebalanceerd. Ook als is die compressor/limiter van zichzelf voorzien van gebalanceerde in- en uitgangen!


Dit systeem wordt al door sommige rack-bouwers gebruikt. De mantel wordt dan slechts aan 1 kant gesoldeerd, ik dacht aan de source/send kant om een optimale afscherming te hebben. Dus 1 ader aan de tip, 1 ader aan de ring en de mantel aan de source kant mee aan de ring solderen maar niet aan de destination.


Nou ja, ik heb twee van dat soort kabels (gewoon gemaakt van mic kabels), en dan 3 meter. Ik moet zeggen dat ik geen noemenswaardig verschil heb gemerkt..


Heb je ze ook al live gebruikt? Op een podium kan je veel storing oppikken van de lichtset. Thuis zal het in ieder geval niet heel veel uitmaken.


Ja, op het podium gebruik ik minstens een zo'n kabel (ik heb er twee van 3 meter, en van m'n pedalboard naar m'n amp heb ik wel 6m nodig). Natuurlijk is de oriëntatie dan wel van belang. Zal vanavond meteen eens de 'hete' kant labellen.

Merk er niet heel veel van, maar ik denk dat de rest van m'n setup er ook invloed op heeft. Sowieso speel ik op strats met single coils. Twee strats heb ik van binnen afgeschermd, en alhoewel het wel wat uitmaakt in herrie, heb ik het bij m'n main-gitaren nog niet gedaan. Verder kan ik me er niet echt aan storen, heb er mee leren leven, maar wat je zegt: lichten. Ga er eens wat meer op letten :)

Voor alle bovenstaande quote's: zie mij reactie op de 2e quote.

FruscianteFan
28 oktober 2011, 00:10
Ja, op het podium gebruik ik minstens een zo'n kabel (ik heb er twee van 3 meter, en van m'n pedalboard naar m'n amp heb ik wel 6m nodig). Natuurlijk is de oriëntatie dan wel van belang. Zal vanavond meteen eens de 'hete' kant labellen.

Merk er niet heel veel van, maar ik denk dat de rest van m'n setup er ook invloed op heeft. Sowieso speel ik op strats met single coils. Twee strats heb ik van binnen afgeschermd, en alhoewel het wel wat uitmaakt in herrie, heb ik het bij m'n main-gitaren nog niet gedaan. Verder kan ik me er niet echt aan storen, heb er mee leren leven, maar wat je zegt: lichten. Ga er eens wat meer op letten :)
Toevallig: afgelopen 4 dagen naar Sarah Blasko geweest, en de 2e avond had de gitarist echt opvallend veel storing. Achteraf het er met hem over gehad, en hij zei dat het de single coils waren die storing gaven. Ik heb er zelf al weleens last van gehad, maar als publiek had ik het nog nooit meegemaakt.

http://www.youtube.com/watch?v=pIUN1iTOpPA

Hier kun je het horen, extra duidelijk omdat de tremolo aanstaat. Het was heel storend, al hoor je dat op de opname dan weer niet zo.