PDA

View Full Version : Alternatief voor mijn Seymour Duncan JB in mijn Custom?



Jan Buurman
23 oktober 2011, 14:00
Uiteraard eerst onze Orpheo gePMd met deze vraag en hij heeft uitgebreid geantwoord. (Dank Orpheo!!!)
Toch wil ik nog wat meer meningen en ideeën.

Huidige situatie:
Gibson LP Custom: SD JB in de brug. Originele PU in de hals (dacht ik)
JCM800 4010 met G12-65 en beamblocker
1960A met kruislings 2x V30 en 2x Classic Lead

Ik ben onlangs overgestapt van een 4210 naar een 4010 en nu ben ik niet helemaal tevreden meer over mijn SD JB.
De agressie en schreeuw vind ik lekker. Maar ik mis het laag. Daardoor vind ik mijn geluid vrij vlak.

Ik zoek dus een Humbucker die lijkt op de JB maar met meer laag. Ik heb geen geld voor hele dure PU's dus ik zoek in het gangbare Dimarzio/Seymour Duncan segment.

Orpheo draagt de SuperDistortion en de Pearly Gates aan. Zijn eerste optie was trouwens een AlNiCo8 magneet in de JB maar ik zie er erg tegenop om mijn PU uit elkaar te halen (ook al zegt Orph dat het een fluitje van een cent is..)

Wie heeft er ideeën over?

Jasper.
23 oktober 2011, 14:04
Ik heb een JB in mijn Jackson. Vond ik altijd erg lekker. Maar sinds ik een Superdistortion in mijn Ibanez heb speel ik verreweg het meest op mijn ibanez. Erg lekkere pickup. Zit veel meer 'leven' in dan in de JB (hoewel die pickup ook wel erg goed is hoor)

TimoSomers
23 oktober 2011, 14:07
Superdistortion!

lindstrom
23 oktober 2011, 14:08
Wil je meer laag, simpel als je het mij vraagt,.. SD SH-5 monteren.. of Dimarzio Norton.

macwilliams
23 oktober 2011, 14:17
Pearly gate:rockon:

Jan Buurman
23 oktober 2011, 14:33
De SH-5 had ik ook op het oog...

Maar ik krijg nu mogelijke kandidaten voorgeschoteld maar ik heb graag iets meer onderbouwing... Ik moet immers straks een keuze maken.

lindstrom
23 oktober 2011, 14:47
De SH-5 heeft wat meer "kont" maar wel die schreeuw die je zo fijn vind.
en persoonlijk vind ik de SH-5 dynamischer.

Voor technische onderbouwing laat ik de ruimte voor Orpheo, over soorten magneten etc is hij beter bekend dan ik, ik kan je immers alleen een oordeel geven met betrekking tot mijn eigen oordeel op het oor.

Jan Buurman
23 oktober 2011, 15:21
Ik kom ook de SH-6 (Duncan Distortion) vaak tegen als mogelijk alternatief.
Iemand?

Orpheo
23 oktober 2011, 15:34
Ik kom ook de SH-6 (Duncan Distortion) vaak tegen als mogelijk alternatief.
Iemand?

die blaast je hals element helemaal weg. Ik kan je wel een dikke ceramische magneet sturen, dan kan je je JB ombouwen tot een distortion. spoelen zijn immers voor 95% gelijk aan elkaar. past je kapje ook weer ;)

de superD was ook mijn advies, net als de pearly gates. de superD heeft alleen t probleem dat zijn kapje niet past. de pearly is fantastisch in ieder opzicht.

de custom5 heeft een middip en een 'massief' laag (net als de duncan distortion). de custom5 heeft alleen een enorme dip in het mid, waar de JB en de pearly en de superD juist heel veel mids hebben. het hoog van de custom5 vind ik ook veel te krasserig en bijterig.

Orpheo
23 oktober 2011, 15:39
ik kan ook die alnico8 er voor je inzetten. gaat er iets mis, krijg je een JB die ik nog heb liggen ;) 0 risico voor jou, alle risico voor mij.

Jan Buurman
23 oktober 2011, 15:43
@Orpheo: SH-5 is niet Duncan5 (SH-14) maar Custom.
Maakt dat nog iets uit voor je verhaal?

Jan Buurman
23 oktober 2011, 15:45
ik kan ook die alnico8 er voor je inzetten. gaat er iets mis, krijg je een JB die ik nog heb liggen ;) 0 risico voor jou, alle risico voor mij.

Hmmm, interessant. Ik PM je even....

Orpheo
23 oktober 2011, 16:09
@Orpheo: SH-5 is niet Duncan5 (SH-14) maar Custom.
Maakt dat nog iets uit voor je verhaal?

je hebt gelijk. ik lette effe niet op :P

de custom zelf is enorm mid-heavy. denk aan een superdistortion met een veel dikker mid, een logger laag en een bijtender hoog. het IS een superdistortion qua draad, maar dan iets 'helderder' qua wind, iets dunnere ceramische magneet, en geen hex polepieces maar 'gewone' polepieces. het was namelijk een custom wind van seymour duncan voor mighty mite (geloof ik...) om de superdistortion na te maken. Als je benieuwd bent wat voor sound 't is, luister dan naar Michael Schenker's albums rond 1990. das de custom in een flying V in een marshall. alleen heeft hij er ook nog een EQ tussen zitten en een wah die half open staat (en die wah is ook nog eens flink versleuteld).

de custom in een les paul loopt uit op een dikke brei. het werkt gewoon niet. in een strat: super. in een LP?zompige zooi.

overigens, een leuke is ook de screamin demon. lekker 3D, airy, strak in het laag, enorm precies. dat element kan je zien als een soort-van seriously underwound custom met een alnico5 magneet. ik vind 'm zelf geweldig.

Agent_Smith
23 oktober 2011, 19:59
Okee, ik ga hier even reageren.
Zoals misschien bekend ben ik ook altijd met Les Pauls en ook vaak met pickups bezig (bijvoorbeeld bij aanschaf van een LP omdat ik het eerste Gibson-element dat me bevalt nog moet tegenkomen).
Ik begrijp de zeer goed bedoelde aanbevelingen, vooral van orpheo. Maar wat ik zelf eigenlijk als ervaring heb (inmiddels tientallen Gibsons verder) is dat elke gitaar anders is; een andere 'basisklank' heeft. Die kun je wat bijkleuren naar wens met een goede pickup, maar wat ik er mee wil zeggen is dat een bepaalde pickup in verschillende gitaren ook anders klinkt. Een element wat in de ene LP een ubermatch is kan in een andere LP zomaar een totale mismatch zijn.
Zelf kom eigenlijk altijd op Duncans uit; voornamelijk in de 'Custom' reeks. (even ter indicatie: ik speel LPs door Marshalls voor de min of meer klassieke rock sound. Eerlijk, open, duidelijk LP/Marshall geluid) SuperDistortions van Dimarzio gebruik ik ook wel maar liever niet. Ten eerste vind ik ze eigenlijk lelijk om te zien, maar vooral vind ik ze minder klinken dan Duncans. En Duncans zingen meer en DiMarzio's fluiten meer. Bij mij dan.

Wat ik dus bedoel: is het wel mogelijk om te zeggen: "dit of dat moet je hebben" ? Wordt het niet een kwestie van proberen tot je de juiste hebt gevonden? (wat natuurlijk wel vervelend is: veel werk, veel verschillende pups...)

Jasper.
23 oktober 2011, 20:11
@ orph: Is de JB nou zo makkelijk naar een Distortion te maken met een ceramische magneet? Of begrijp ik dat nou verkeerd. Zo te lezen lijkt het me het uitproberen waard.

Orpheo
23 oktober 2011, 20:37
De jb en duncan dist. Hebben nagenoeg gelijke spoelen, heel subtiel verschillen ze. Stop je in n jb de magneet van de distortion,waar ik er nog 5 van heb liggen, heb je n pickup die voor 99% gelijk is aan de distortion. Kwestie van magnetswap.

@agent smith. Ik snap je punt. Vandaar mijn advies om op je basissound door te gaan,die je nu hebt, en t eerst op proberen te lossen met de makkelijkste,snelste,goedkoppste oplossing: alnixo8 erin.

Jasper.
23 oktober 2011, 21:23
De jb en duncan dist. Hebben nagenoeg gelijke spoelen, heel subtiel verschillen ze. Stop je in n jb de magneet van de distortion,waar ik er nog 5 van heb liggen, heb je n pickup die voor 99% gelijk is aan de distortion. Kwestie van magnetswap.


Interessant. Jij haalde die magneten toch van ebay? Weet je ook een nederlands adresje?

Orpheo
23 oktober 2011, 21:34
Nee. In nederland is er bij mijn weten niks. Wil je wat ceramische magneten dan?heb er zat.

Het probleem zit m voor mij niet in alnico2 of 5,maar in unoriented a5, a3 en a4. Daar kan ik niet meer aan komen. De grootste ebayhandelaar,addiction fx, verzendt niet meer buiten usa. Ik moet t dus hebben van amerikaanse liefdadigheid. Ik kreeg van n amerikaan 2 unoriented a5's, om maar wat te noemen. Gratuit :) net zoals dat ik van amerikanen pickups toegestuurd krijg. Protos om te testen.

Jasper.
23 oktober 2011, 21:44
Je hebt een Peeëmmetje

Agent_Smith
23 oktober 2011, 22:27
@agent smith. Ik snap je punt. Vandaar mijn advies om op je basissound door te gaan,die je nu hebt, en t eerst op proberen te lossen met de makkelijkste,snelste,goedkoppste oplossing: alnixo8 erin.

Ja, mee eens. Denk ik ook.

Outline
23 oktober 2011, 23:51
@Orpheo: Wat is je mening over de SH-14/TB-14 (de Custom 5 dus)?

Jan Buurman
23 oktober 2011, 23:53
Uiteraard klinkt een PU in elke gitaar anders. Maar ik ga uit van mijn ervaring van een JB in mijn Custom en wil daar meer laag in. Het schreeuwerige van de JB past prima in mijn Custom en bij mijn smaak. Dus zoek ik naar een verandering tov de JB....

Ik heb inderdaad min of meer een afspraak met Orpheo ivm met een magneetswap...
Erg spannend!!!!

Jan Buurman
23 oktober 2011, 23:55
de custom5 heeft een middip en een 'massief' laag (net als de duncan distortion). de custom5 heeft alleen een enorme dip in het mid, waar de JB en de pearly en de superD juist heel veel mids hebben. het hoog van de custom5 vind ik ook veel te krasserig en bijterig.



@Orpheo: Wat is je mening over de SH-14/TB-14 (de Custom 5 dus)?

Effe lezen dus.... ;)

Outline
24 oktober 2011, 00:16
Effe lezen dus.... ;)

Lees post #13 dan ook nog 'ns. Daar is bij mij de verwarring ontstaan...

Outline
24 oktober 2011, 00:18
Effe lezen dus.... ;)

Lees post #13 dan ook nog 'ns. Daar is bij mij de verwarring ontstaan...

Zeker aangezien jij Custom5 en Duncan5 voor de SH-14/TB-14 nog 'ns door elkaar gaat gebruiken!

Orpheo
24 oktober 2011, 01:50
Uiteraard klinkt een PU in elke gitaar anders. Maar ik ga uit van mijn ervaring van een JB in mijn Custom en wil daar meer laag in. Het schreeuwerige van de JB past prima in mijn Custom en bij mijn smaak. Dus zoek ik naar een verandering tov de JB....

Ik heb inderdaad min of meer een afspraak met Orpheo ivm met een magneetswap...
Erg spannend!!!!

ik hoor 't wel wanneer je langs wilt komen :) ik heb nog wat ideeen waar je wat mee zou kunnen, maar die moet je eerst horen :P

de custom vind ik te vet en zompig in een LP. te vol. de custom5 te bijtend en schreeuwend.

de custom8 vind ik dan weer een stuk beter. dik maar niet zompig, bijtend maar niet krasserig, en strak in het laag. maar absoluut niet voor mijn smaak :D

Jan Buurman
29 oktober 2011, 00:49
Orpheo, je PM box is vol!!

Ik wil graag naar volgend weekend verschuiven...

Orpheo
29 oktober 2011, 00:57
Orpheo, je PM box is vol!!

Ik wil graag naar volgend weekend verschuiven...

alweer... ik leeg 'm wel even. Volgend weekend (weekend van 4 tot 6 november) komt mij inderdaad beter uit. veel meer tijd.

TimoSomers
29 oktober 2011, 10:32
Ik geloof dat je er al uit bent.
Mijn ervaring met de superdisto is dat als je een 'bijtende' les paul hebt (niet zo'n zompige harry) dat je dan heeeeerlijk kan schreeuwen, bijten en piepen. Dit alles niet door minder laag maar indd door meer mids. Dus je houdt dat lekkere laag en er komt gewoon ballen bij ofzo. Heerlijke (bridge) pickup vind ik het!!
Mijn Buckethead les paul heeft hotwired 500T in de bridge volgesmij, en die HEEFT me toch een bak laag en ballen ook. Maar ik denk dat dat vooral in de gitaar zit? (Oversized body, heel erg chambered, dikkke nek).

Jan Buurman
29 oktober 2011, 10:35
De SuperDistortion zit zeker op de reservebank.....

Jan Buurman
5 november 2011, 18:16
Check PM Orpheo! Dan weet ik waar ik heen moet...



alweer... ik leeg 'm wel even. Volgend weekend (weekend van 4 tot 6 november) komt mij inderdaad beter uit. veel meer tijd.

Jan Buurman
10 november 2011, 14:49
........................

de custom in een les paul loopt uit op een dikke brei. het werkt gewoon niet. in een strat: super. in een LP?zompige zooi.

...........................

Hou zou hij het doen in mijn AR300? Uit alles wat jij vertelt haal ik een beetje dat dat wel gaat werken voor mij...

Vanavond trouwens mijn AlNiCo8 JB op volle sterkte!!! Ik ben zo benieuwd!!!

Orpheo
10 november 2011, 15:03
ik denk dat 't in die ouwe artist wel kan werken. ik vind de custom-wind in z'n eentje gewoon drie keer niks. als hybrid met een pearly of 59 is ie echt kickass. maar in z'n eentje?! nee dank je. :P

laat 't me effe weten na de repetitie :)

Jan Buurman
21 december 2011, 15:24
Ik ben nu een tijdje bezig met de JB8 in mijn LP Custom. Ik weet het nog niet echt....
In eerste instantie had ik plotseling een enorme last van feedback (die vervelende als je niet speelt). Inmiddels heb ik het element gewaxpot. Tijdens de magneetswap zou er wel wat wax losgekomen kunnen zijn.
Helaas nog steeds last van feedback m.n. bij high gain en bandvolume.
Is een JB met een alnico8 gewoon niet te hot?
Zo vind ik hem eigenlijk live niet bruikbaar.
Qua sound twijfel ik ook... op het ene moment vind ik het helemaal top en op het andere moment twijfel ik zeer...
Eerst maar eens van die feedback bestrijden. Tips?

Orpheo
21 december 2011, 16:01
als waxpotten niet helpt, kan ik me alleen afvragen of je wel goed gewaxpot hebt :makeup:

Maar goed, ik heb die alnico5 van je nog steeds hier liggen, dus als je terug wilt, just give a yell.

Jan Buurman
21 december 2011, 16:16
Tsja, het was mijn eerste keer... Maar ik heb het precies zo gedaan zoals ik het op het net gevonden heb.
Waxmix, temperatuur, tijdsduur, positie veranderen zodat er belletjes vrij komen..
Zijn er geen andere oorzaken van dergelijke feedback?

Wat betreft het terugzetten van de AlNiCo5 wil ik niet te snel een beslissing nemen. Ik kan pas goed oordelen als die feedback weg is....

Orpheo
21 december 2011, 17:44
Ahh ik zie t al. Je hebt de methode genomen waar t bij mij ook bij blijft gillen. Je moet de kap waxpotten, en jij hebt t hele element in de was gezet...

Wat je doen moet is de kap loshalen, en er kaarsvet indruppelen tot je n mooie laag hebt. Je kan t boven n vlam warm laten worden zodat t smelt. Niet te dicht op de vlam, anders kán t goud verkleuren.

Als de was vloeibaat en egaal verspreidt is, druk je t element er in een keer in. Wat eruit stroomt is overbodig. De rest vult de gaten op.

Ik ken deze truc van forumlid Charlotte, en voor kapjes werkt dit perfect.

Het zal door de gaten voor de polepieces vloeien, dat is logisch.

Als t dán nog feedbackt, moet je t me effe zeggen, dan Schakel ik hulptroepen in. Maar ik denk dat dit m zal zijn.

Jan Buurman
21 december 2011, 18:26
OK, ga ik proberen. Welke ruimtes moeten dan met was gevuld worden? De ruimte tussen kap en spoelen?
Hoe "diep moet het laagje was zijn? Enkele millimeters? half vol?


Kan ik trouwens niet het kapje laten zitten, polepiece-gaten afplakken en het hele element weer onderdompelen zodat hij volloopt? Of zit het dan te vol?

Orpheo
21 december 2011, 19:40
Ik doe t zelf liever met kap eraf. Ik kan dan voelen hoe weinig was er tussen blijft na t samen drukken. T gaat erom dat die kap niet meetrilt. Aftapen en dompelen kan ook, maar leidt tot minder goed resultaat.

frekie
22 december 2011, 12:45
Dat gebrek aan laag uit je 1X12 JCM 800 combo komt door die originele speaker. Gooi er maar eens een V30 in dat is heel andere koek. Kan je gewoon je JB houden.

Jan Buurman
22 december 2011, 13:20
Dat gebrek aan laag uit je 1X12 JCM 800 combo komt door die originele speaker. Gooi er maar eens een V30 in dat is heel andere koek. Kan je gewoon je JB houden.

Ik heb er een G12-65 in zitten en de combo staat altijd op een 4x12 met 2 V30's en 2 Classic Leads......

Agent_Smith
22 december 2011, 13:40
Dat gebrek aan laag uit je 1X12 JCM 800 combo komt door die originele speaker. Gooi er maar eens een V30 in dat is heel andere koek. Kan je gewoon je JB houden.

V30? Die heeft juist belachelijk veel mids. Veel teveel imo. Ik ben absoluut geen fan die speaker en in een open combo vind ik het een waardeloos ding.
Slechts mijn bescheiden mening :)

Jan Buurman
22 december 2011, 13:53
Ik heb er ook een blauwe maandag een V30 in gehad. Idd geen succes...

Jan Buurman
24 december 2011, 16:14
Ik kom een Rebel Yell tegen. Hoe verhoudt hij zich ten opzichte van de SD JB; SD JB8 en de bijv. SD Custom?

Fiendish
24 december 2011, 16:26
Ik kan je niet vertellen hoe anders de RY's zijn dan die SD's, ik kan je wel zeggen dat ik al 3 jaar met plezier op een calibrated setje RY's speel.
Check anders het Bareknuckle forum, soundclips zat.

Orpheo
24 december 2011, 19:05
de rebel yell is wat warmer dan de JB. iets meer brul en iets minder scheur.

Jan Buurman
12 mei 2012, 09:25
Inmiddels is ook de Rebel Yell weer uit mijn Custom verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een Bare Knuckle Holy Diver die ik voor een leuke prijs van Marktplaats heb. Ik geloof dat dit hem wel is. Ik heb begrepen dat de Holy Diver erg overéén komt met een Dimarzio SuperDistortion.
Komende repetities alles nog een beetje tweaken qua amp-afstelling en pedalen-instellingen....