PDA

View Full Version : is dit een birdseye??



iam
29 mei 2003, 17:57
http://gitaarforumdump.s5.com/gear/Epiphone004.jpg
http://gitaarforumdump.s5.com/gear/Epiphone005.jpg

eigenaar zegt dat het een epi les paul studio is... maar is dit geen birdseye?

Kasper
29 mei 2003, 18:04
http://gitaarforumdump.s5.com/gear/

Epiphone001.jpg

-robbert-
29 mei 2003, 18:30
dit is geen studio omdat ie een binding heeft en de studio niet

iam
29 mei 2003, 18:39
welke is het dan wel????

FragDaddy
29 mei 2003, 18:49
het lijkt mij een Epiphone Les Paul Standard met een birdseye (foto)top en een cherryburst laklaagje

iam
29 mei 2003, 18:51
wat is een fototop vraag ik me al een tijdje af...

FragDaddy
29 mei 2003, 18:58
ok. birdseye is een vervorming in het maple (esdoorn) hout, net zoals flame en quilt.

voor epiphones gebruiken ze echter geen esdoornhout voor de top (zoals ze bij gibson doen), maar gebruiken ze letterlijk een foto die ze over het mahoniehout van de body heenplakken) zo lijkt het alsof je een hele mooie top hebt, terwijl het geen echt hout is. dit doen ze bij de meeste koreaanse klonen, gewoon omdat mooi esdoornhout nogal duur is en het een tijdsrovend klusje is om het in de juiste vorm te krijgen en vervolgens te verlijmen met de mahonie body.

dit verklaart ook waarom de meeste epiphones wat donkerder klinken dan gibsons. het esdoornhout van de gibsons zorgt ervoor dat het geluid wat sprankelender wordt. bij de epi's is de complete gitaar van mahonie en is daardoor klinkt ie wat donkerder.

dus: gibson mahonie gitaar met esdoorn top
epiphone mahonie gitaar zonder top, maar met foto, zodat het nog wat lijkt.

iam
29 mei 2003, 19:00
dus die epi is eigenlijk gewoon fake, maar met een mooi hoesje erond?
die mahony is dit een goed houtsoort?
zijn die epi's solid? geen multiplex?

iam
29 mei 2003, 19:03
is die binding dan ook maar schijn?

FragDaddy
29 mei 2003, 21:51
nee, die binding is wel echt.

alleen is ie volgens mij gewoon mee-gelakt. bij Gibson schrapen ze met de hand de laklaag van de binding.

mahonie is gewoon een houtsoort dat voor gitaren gebruikt wordt, wordt zowel door Gibson als door Epiphone gebruikt in hun Les Pauls, dus wat dat betreft is epiphone niet fake en wordt er zeker niet gebruik gemaakt van multiplex ofzo. alleen heeft gibson er als extraatje nog een esdoorn top op en heeft epiphone dat niet. tja. die epiphones zijn natuurlijk wel 'wat' goedkoper he :)

alleen gebruikt epiphone vaak wel een wat mindere kwaliteit mahonie dan gibson, maar dat is ook niet zo gek als je het prijsverschil ziet.

al met al is de epiphone geen slechte gitaar, maar het is ook geen gibson!

iam
29 mei 2003, 21:54
bij Gibson schrapen ze met de hand de laklaag van de binding.

hier volg ik even weer niet meer :???:

wietse
29 mei 2003, 21:57
bij Gibson schrapen ze met de hand de laklaag van de binding.

hier volg ik even weer niet meer :???:
ben je niet de enigste ze kennen daar bij gibson toch ook wel afplak tape?
dat is minder werk dan schrapen.

FragDaddy
29 mei 2003, 21:58
bij Gibson schrapen ze met de hand de laklaag van de binding.

hier volg ik even weer niet meer :???:

ok. die witte binding wordt traditioneel door gibson gewoon meegelakt (in kleur dus), maar daarna weer 'schoon-geschraapt' (gewoon door een mannetje met een mesje), zodat er geen lak op die binding zit en je die binding weer mooi ziet.

bij epiphone doen ze dit dus anders, hoe? geen idee.. alleen dan wordt er niet geschraapt.

hier kun je dat mooi zien:
http://www.gibson.com/products/custom/csu/springcloser.html

FragDaddy
29 mei 2003, 22:00
ben je niet de enigste ze kennen daar bij gibson toch ook wel afplak tape?
dat is minder werk dan schrapen.


heb je wel eens goed naar de binding van zo'n gitaar gekeken? dat is aardig lastig afplakken hoor. ik denk dat het schapen dan nog sneller is.

wietse
29 mei 2003, 22:03
ze zullen wel meer van die tradities hebben die onnodig veel tijd en dus geld kosten.
je hebt zo'n binding in 10 min afgeplakt en in een paar tellen na het lakken weer schoon, denk dat wat ze nu doen toch snel een uur per gitaar in beslag neemt kan het weten laatst van een lp copy de binding ook weer zichtbaar gemaakt de vorige eigenaar had het maar mee geverfd wat een rot werk.
begrijp nu dus nog beter waarom gibsons zo duur zijn.
inderdaad het is wel lastig maar op de body niet zo moeilijk bij de hals wel.

iam
29 mei 2003, 22:05
fragdaddy, welke raad je me aan als beginner
deze van topic of deze


http://www.yezzz.com/images/896700.html
http://www.yezzz.com/images/896703.html

btw de hollow-body is 350+case
en de birdseye 275

FragDaddy
29 mei 2003, 23:08
tja. het ligt een beetje aan wat jij mooi vind en wat voor muziek je speelt.. (keiharde hardrock/metal kun je beter geen hollowbody hebben omdat die dingen nogal kunnen feedbacken)

en tja, het is toch een kwestie van uitproberen welke het fijnst speelt.
ikzelf zou voor de birdseye gaan, omdat ik die gewoon het mooist vind :)

fred dons
30 mei 2003, 09:10
epi gebruikt geen fotoflame topjes maar fineer topjes (heeft nog steeds geen invloed op het geluid maar is tenminste wel echt hout)
je kunt het verschil met een fotoflame zien als je de gitaar plat in je handen houten en de gitaar beweegt. bij een echte flame, quilt of birdseye zal de tekening onder het licht veranderen. bij een fotoflame blijft hij gelijk.
Voorbeelden van fotoflame zijn bijvoorbeeld de de OLP axxis, oude ibanez talmans, oude japanse fender reissues.

iam
30 mei 2003, 09:14
fred wil je eens kijken naar mn ander topic ivm met airbrushen van grill cloth... (ook 'welke epi te kopen')
kan dit gedaan worden een grill cloth airbrushen?

fred dons
30 mei 2003, 11:34
ik kan je topic over airbrushen niet vinden, maar inderdaad je kunt een
grillcloth airbrushen (met createx verf speciaal bedoeld voor textiel of leer)

iam
30 mei 2003, 11:54
topic staat bij moderne versterkers...

fred dons
30 mei 2003, 11:59
ik heb je topic gezien, ik had van Erik van de Haar het verzoek gehad
om ik het Rhodes logo op een grillcloth te Airbrushen, ik begrijp dus
nu dat dat van jou afkomstig is :lol:
zoals ik ook tegen Erik heb gezegd, het is voor mij makkelijk te doen,
ik heb inmiddels verschillende logo's van het web afgehaald (die van jou was wat klein)

iam
30 mei 2003, 12:03
hehe, tof!
ik weet dan dat het door een vakman zal gebeuren :-D
maar momenteel ben ik dus aan het twijfelen tussen die twee gitaren...
en dan nog eens de custom grill...
pff en dan nog eens het geld dat er niet in overvloed is :(
kom weer in de verleiding mn werchterticket te verkopen voor veel te veel geld... :-?

fred dons
30 mei 2003, 12:04
de lak gaat overigens niet schilferen (hij wordt met hitte permanent gemaakt) ik heb gisteren toevallig wat shirts weggegooid waarop ik 10 jaar geleden geairbrushed had en die zagen er nog als nieuw uit (ze roken overigens niet zo nieuw meer :D )

iam
30 mei 2003, 18:00
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2534371884&category=33037

dit is ook een birdseye...

vollédig anders...
hoe komt dit??

Negative K3 fan
30 mei 2003, 18:06
ja dit is een birdseye, en niet volledig anders... bedenk wel dat gitaren ook maar van hout gemaakt is, en hout wil nog wel eens verschillen door allerlei factoren. Ik vind deze birdseye niet mooi, ik vind birdseye op tops sowieso niet zo goed idee, maar een toffe birdseye nek vind ik wel gaaf.

iam
30 mei 2003, 18:11
heb gewoon nog nergens een vglbaar model gezien...

FragDaddy
30 mei 2003, 19:11
Ja, die laatste heeft een wat extremere birdseye tekening in het hout, ik vind persoonlijk die eerste mooier, wat minder extreem en een mooiere kleur.

iam
31 mei 2003, 21:03
heb nog eens de ad gecheckt...

en er staat bij
'verni particulier'

dit wil zeggen

vernist door een particulier... zeer goed gedaan trouwens... (voor zover ik op de foto's kan zien :p)
zou dus toch een studio kunnen zijn (verklaart waarom er geen slagplaat is... die er op de standards of classics toch meestal opzitten)

verklaart ook waarom ik geen vglbaar type gevonden heb...

zou dit iets aan het geluid verander dat 'particulier vernist' zijn?)

FragDaddy
1 juni 2003, 10:40
zou dus toch een studio kunnen zijn (verklaart waarom er geen slagplaat is... die er op de standards of classics toch meestal opzitten)


als het ding een binding heeft is het geen studio, die zijn namelijk nooit gemaakt met binding.. dat er geen slagplaat opzit is niet zo vreemd, er zijn een hoop mensen die die slagplaat eraf schroeven (2 schroefjes) omdat ze dat mooier vinden. vaak zit ie er los bij.

dat de gitaar opnieuw gelakt is vind ik wel vreemd ja. ik vraag me dan altijd af "waarom opnieuw lakken?" en nog niet eens zo zeer of het goed gedaan is.

iam
1 juni 2003, 11:41
euhm foutje mijner zijde (alhoewel ik goed frans spreek)
ik heb het verkeerd begrepen denk ik...

verni particulier wil zeggen, particuliere lak.... dus speciale lak...

niet particulier gelakt :-?

my mistake

btw heb deze mooie epi ergens gevonden...
moet wel van duitsland komen

http://users.pandora.be/iam/Translucent1.jpg

meerdere foto's staan op deze site...

Negative K3 fan
1 juni 2003, 12:18
ik vind het altijd zo lelijk bij maple tops als je goed kunt zien adt ze uit twee delen zijn, zelfs als ze goed gebookmatched zijn vind ik dat nog slecht om te zien, alleen superdure gitaren als macinturf hebben maple tops uit één stuk geloof ik, of die zijn perfect gebookmatcht.

iam
1 juni 2003, 12:30
dat is niet lelijk k3,
die 'gecustomised' gitaar die jij zó aanbidt daarentegen...

iam
1 juni 2003, 15:00
er hing een slagplaat aan kijk maar eens goed rechtsboven de neckhumbucker... een schroefgaatje :-D

FragDaddy
1 juni 2003, 18:56
die zwarte is mooi, maar het is geen 'klassieke' les paul kleur..
dat vind ik een beetje jammer als les paul fan, want dat trans-black zie ik toch liever op een PRS, ibanez of ESP terug dan op een les paul.

voor mij zijn er maar 3 kleuren les paul:
Cherry Sunburst en afgeleiden (zoals washed cherry)
Tobacco Sunburst en afgeleiden (desert burst??)
Goldtop.


Les Paul Customs moeten gewoon zwart zijn :)

iam
1 juni 2003, 19:38
goldtop vind ik persoonlijk niet zo mooi...

een black beauty daarentegen :-D :o :nervous: :satisfie: :sssh:

guvnor
2 juni 2003, 09:06
De Birdseye top op een Epi is geen fineer, maar een echte top die op het dikste punt ruim 2 cm dik is. Ik heb de mijne opengeschroefd om de verhalen van Harmony central te controleren.

voor foto's:
http://members.chello.nl/~p.b.kneefel/Guitarpage.htm

iam
2 juni 2003, 12:58
mijn toekomstige heeft toch een ander kleur van birdseye...

heb je er enig idee van welk type de mijne precies is? een classic of een gewone?

de eigenaar zegt dat het een limited edition is... maar toch...

guvnor
2 juni 2003, 15:47
Limited edition...geen idee. Zou best kunnen, want toen ik de mijne kocht in '96 waren er maar 2 uitvoeringen: amber en natural. Zou best kunnen dat er later meer uitvoeringen bij kwamen. De jouwe heeft echter een andere tekening, niet de "grote" birdseyes maar een wat fijnere en bovendien een sunburst kleuring. Zou dus een limited edition kunnen zijn.

De rest komt aardig met de mijne overeen: open humbuckers, binding, zelfde machine heads, zelfde headstock. Kan dus ook om een Classic (zoals de mijne) gaan.

Ben trouwens wel benieuwd naar het serienummer. Mijn serienummer duidt volgens de boeken op een gitaar uit '95 terwijl de birdseye Epi's pas in '96 geíntroduceerd zouden zijn...
Zal vanavond nog effe nakijken, want volgens mij stond er in het boek alleen maar de classic met birdseye top, geen LE.

iam
2 juni 2003, 19:46
volgens de eigenaar is de gitaar van het jaar 2000...

serienummer staat nergens op de foto's ik zal die persoon eens om mailen...

mvg,
koen

iam
2 juni 2003, 19:58
serienummer U 7010859

guvnor, wil je deze ook eens opzoeken?

mvg,

koen

guvnor
4 juni 2003, 19:45
Heb helaas niet veel kunnen, behalve dan dat ie in '97 gemaakt is. Verder gaat het om model ENSB Les Paul Classic Birdseye die verkrijgbaar was in amber, natural en heritage cherry sunburst (gebouwd tussen '96 en '99).

De U voor het serienummer slaat op de fabriek waar ie gemaakt is. De Epi's komen niet allemaal uit dezelfde fabriek. De mijne bijvoorbeeld komt uit de Samick fabriek... :-? (Deze info kwam van een amerikaans forum en weet niet of het klopt) Op welke fabriek de U slaat weet ik niet.

The Blue Book doet ook melding van een lijn Top Epi's die gebouwd zijn in Nashville. Die hebben echter een ander serienummer...