PDA

View Full Version : Amps Distortion.



tom123
23 oktober 2011, 11:45
Hey allemaal.

Ik heb een vraag.
Bij bv een Orange rocker 30 (all tube head) heb je pre-amp distortion,
dus hoe verder je de gain open draait hoe meer distortion je krijgt, maar je volume gaat dan ook omhoog.
Omdat je meer volume vraagt, gaan de buizen harder werken en daar komt de distortion dus vandaan.

Maar als je nou bv de Hook R20 neemt, die ook volledig buizen is.
Die heeft ook een gain knop, maar als je die verder open draait dan krijg je alleen meer distortion en je volume gaat niet omhoog.
Dus hoe zit dat nou ?

bass blom
23 oktober 2011, 12:08
verschillend ontwerp, iets met gain stages.

Buzzel
23 oktober 2011, 17:06
Geen idee, maar interessante vraag. Ligt zeker aan de verschillende ontwerpen en werking van amp, maar hoe...geen idee.

tom123
23 oktober 2011, 20:15
Ik weet dat er pre-amp distortion is.
Maar ik dacht misschien is er nog een ander soort amp distortion waar ik de benaming niet van weet.

Mitch
23 oktober 2011, 20:40
Pre amp kan oversturen, fasedraaier kan oversturen, eindtrap kan oversturen. Het één volgt uit het ander, zo kun je het het simpelst opvatten. Er gaan veel indianenverhalen over de ronde. Jaar in jaar uit wordt er door jan en alleman geroepen dat eindbuisoversturing 'het' helemaal is. Dat het anders klinkt is een feit, maar dat je oversturing van pre amp, fasedraaier en power amp niet los van elkaar kan zien is me inmiddels ook wel duidelijk. Het is een beetje als klasse A en klass A/B. Je kan er eindeloos over lullen en het uittentreuren gebruiken als verkoopargument, maar het is maar één specificatie.

zazayu123
24 oktober 2011, 15:14
For most amps in low volume,you need a boost.But like JVM410 could do the trick in the low volume,it depends on the design.

Thiez
24 oktober 2011, 16:29
Ligt inderdaad aan het ontwerp.
Als ik probeer een verklaring te zoeken voor dit feit met de kennis die ik nu heb zou het dit zijn:
Een buis een bepaald punt waar hij gaat oversturen, dit betekend dat het de sinus van je signaal afvlakt. Als je de buis verder overstuurd zal hij dus sinus verder afvlakken en krijg je dus meer vervorming maar de sinus wordt niet groter (omdat oversturing eigenlijk de grens is wat de buis aankan) en je krijgt dus weinig tot geen toename van volume.
Ik weet wel dat wanneer men het heeft over eindbuisoversturing het in heel veel gevallen de fasedraaier is die overstuurd wordt en niet de eindbuizen. Hiervoor moet je hem gewoon op oorlogsvolume zetten.

Nogmaals, dit is een gedachtegang van mij. Als het niet klopt verbeter het aub! Ik ben geen buizendeskundige ;)

Midwolda
24 oktober 2011, 17:35
Ligt inderdaad aan het ontwerp.
Als ik probeer een verklaring te zoeken voor dit feit met de kennis die ik nu heb zou het dit zijn:
Een buis een bepaald punt waar hij gaat oversturen, dit betekend dat het de sinus van je signaal afvlakt. Als je de buis verder overstuurd zal hij dus sinus verder afvlakken en krijg je dus meer vervorming maar de sinus wordt niet groter (omdat oversturing eigenlijk de grens is wat de buis aankan) en je krijgt dus weinig tot geen toename van volume.
Ik weet wel dat wanneer men het heeft over eindbuisoversturing het in heel veel gevallen de fasedraaier is die overstuurd wordt en niet de eindbuizen. Hiervoor moet je hem gewoon op oorlogsvolume zetten.

Nogmaals, dit is een gedachtegang van mij. Als het niet klopt verbeter het aub! Ik ben geen buizendeskundige ;)

Het leuke is dat het menselijk oor een vervormd geluid interpreteert als zijnde harder, ook al is de dB-waarde hetzelfde.
Ik dacht laat ik ook effe wat zeggen. :chicken:

B-stone
25 oktober 2011, 10:46
Ik wil ook wel eens een gok wagen, verbeter mij daar waar nodig of zeg maar wanneer er totaal geen zak van klopt :)

Uit een gitaar signaal ontstaat door inductie een wisselspanning, deze heeft de zelfde frequentie als die van de gitaar (het letterlijke geelectroniseerde gitaargeluid.). Dit is de zogenaamde sinusoide, deze gaat door de gitaar kabels de versterker in waar hij in princiepe veranderd tot een spanning die de speakers kan laten trillen. Het geluid dat je uiteindelijk krijgt licht dus grotendeels aan het circuit van de amp die je gebruikt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Single_coil_string_anim.gif[inductie]

Distortion ontstaat door het aftoppen van het sinussignaal. Dit kan op verschillende manieren: volgensmij (weet ik namelijk niet zeker) is de meest gebruikte dat het signaal wordt versterkt (preamp) en dan tot op een bepaalde spaning wordt afgetopt (gelimited?) de spanning die is opgewerkt wordt namelijk te groot, met de distortion potmeter bepaal je op welke hoogte je de sinusuide aftopt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Oversturing.png

Dit is dus bij amps met een distortion knop, je bepaald simpelweg met deze knop de rode lijn op de afbeelding hierboven.

Maar bij versterkers zonder distortion knop is het anders, mij lijkt namelijk dat het signaal zo versterkt wordt dat hoe meer volume je gebruikt hoe meer de toppen van de sinus over de rode lijn gaan. Je veranderd dus de hoogte van de toppen (volume) en niet het hoogte van de rode lijn.

dit is allemaal te danken aan het circuit dat je gebruikt

nogmaals: dit lijkt mij de verklaring, mocht er niks van kloppen dan hoor ik dit graag :)

Ps: ("hoe werkt een distortion pedaal" afgelopen jaar mijn profielwerkstuk, ik heb nog een filmpje over distortion op de scoop.)

Groetjes Bram

Terminus
25 oktober 2011, 16:19
Eigenlijk logisch, maar is dat eigenlijk wel wat een buis doet? Ik weet niks van de werking van een buis wat dat betreft, misschien is het tijd dat iemand die verstand van de technische kant van versterkers in dit topic post.

En die sinusoïde is slechts een model hè, dat komt niet echt uit je gitaar ;)

tommus42
25 oktober 2011, 16:46
Ik heb weleens begrepen dat het met name de (vervormde) boventonen veel karakter aan het geluid geven. Heeft te maken met de verhouding van even- en onevenboventonen. In die zin werkt een buisje veel prettiger dan een transistor. Maar hoe precies weet ik niet.

big dooley
25 oktober 2011, 17:19
Eigenlijk logisch, maar is dat eigenlijk wel wat een buis doet? Ik weet niks van de werking van een buis wat dat betreft, misschien is het tijd dat iemand die verstand van de technische kant van versterkers in dit topic post.

En die sinusoïde is slechts een model hè, dat komt niet echt uit je gitaar ;)

vergelijk het met een buis waar water doorheen stroomt dmv een pomp... (voeding van de transformator)
in die buis zit een vlinderklep die de hoeveelheid stroom regelt en je gitaarsignaal (een sinus) regelt die klep... gaat de gitaarsinus omlaag gooit ie de vlinderklep dicht en stroomt er amper water meer, gaat de sinus omhoog zet ie de klep verder open, zodat er meer water stroomt...als van deze stroom fluctuatie in de buis een grafiek zou gemaakt worden, dan zie je dezelfde sinus erin terug, maar dan enkele 10-tallen keren uitvergroot ten opzichte van het originele signaal wat de vlinderklep bedient... het signaal is dus versterkt...

Mitch
25 oktober 2011, 17:32
Ik denk dat het hoge aantal posts dat in dit topic begint of eindigt met de zin "ik heb er eigenlijk geen verstand van maar ik denk dat..." de topic starter niet echt vertrouwen gaan inboezemen :seriousf:

B-stone
25 oktober 2011, 19:40
Ik denk dat het hoge aantal posts dat in dit topic begint of eindigt met de zin "ik heb er eigenlijk geen verstand van maar ik denk dat..." de topic starter niet echt vertrouwen gaan inboezemen :seriousf:

eigenlijk was die zin meer om boze reacties van mede forumers te voorkomen als er een foutje in staat :satisfie:



En die sinusoïde is slechts een model hè, dat komt niet echt uit je gitaar ;)

klopt maar het signaal dat uit je gitaar komt is min of meer te vergelijken met een sinusoide, het zijn namelijk allemaal verschillende sinusoide's langs elkaar . De ''standaard'' sinusoide wordt gebruikt als vereenvoudigde weergave maar komt inprincipe op het zelfde neer.

afbeelding van het gitaarsignaal:
http://www.oocities.org/radium_ds/guitsig.gif
als je deze weer verder in zult zoomen zie je toch min of meer sinusoides

groetjes Bram

Buzzel
25 oktober 2011, 19:44
eigenlijk was die zin meer om boze reacties van mede forumers te voorkomen als er een foutje in staat :satisfie:



klopt maar het signaal dat uit je gitaar komt is min of meer te vergelijken met een sinusoide, het zijn namelijk allemaal verschillende sinusoide's langs elkaar . De ''standaard'' sinusoide wordt gebruikt als vereenvoudigde weergave maar komt inprincipe op het zelfde neer.

afbeelding van het gitaarsignaal:
http://www.oocities.org/radium_ds/guitsig.gif
als je deze weer verder in zult zoomen zie je toch min of meer sinusoides

groetjes Bram

hij herhaalt zich wel. als je je ogen heel erg dichtknijpt zie je ook wel een sinus.

big dooley
25 oktober 2011, 20:14
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Oversturing.png

Dit is dus bij amps met een distortion knop, je bepaald simpelweg met deze knop de rode lijn op de afbeelding hierboven.
niet helemaal... de distortion knop op een versterker is eigenlijk niets anders dan een ingangsvolume voor de voorversterker, dus is de volgende uitleg wel van toepassing:


Maar bij versterkers zonder distortion knop is het anders, (niet dus...) mij lijkt namelijk dat het signaal zo versterkt wordt dat hoe meer volume je gebruikt hoe meer de toppen van de sinus over de rode lijn gaan.
de enige manier om de rode lijnen dichter bij elkaar te brengen (die overigens alleen slaan op een push-pull eindtrap!!!!) is powerscaling... dus veranderde omstandigheden waar de buis in werkt... niet alleen powerscaling, maar ook met name in het geval van voorversterkerbuizen, cathode- en anodeweerstanden, al dan niet vergezeld met een bypass via een condensator

met een distortionknop of gainknop verander je dus niet de rode lijnen, maar het signaal (sinus) zelf

Thiez
25 oktober 2011, 20:24
niet helemaal... de distortion knop op een versterker is eigenlijk niets anders dan een ingangsvolume voor de voorversterker, dus is de volgende uitleg wel van toepassing:

de enige manier om de rode lijnen dichter bij elkaar te brengen (die overigens alleen slaan op een push-pull eindtrap!!!!) is powerscaling... dus veranderde omstandigheden waar de buis in werkt... niet alleen powerscaling, maar ook met name in het geval van voorversterkerbuizen, cathode- en anodeweerstanden, al dan niet vergezeld met een bypass via een condensator

met een distortionknop of gainknop verander je dus niet de rode lijnen, maar het signaal (sinus) zelf

Het is toch wel mogelijk om door middel van de cathode weerstand de bias van de buis te veranderen waardoor je de boven of onderzijde van de sinus verder en eerder laat afvlakken? Nu wordt overal van uit gegaan dat de toppen gelijk afgevlakt worden. Maar wanneer je het middelpunt van de sinus in een niet lineair gedeelte van de buis legt zul je toch ongelijke vervorming krijgen? Bovenkant afvlakken geeft warme fuzz achtige drive, onderkant geeft koudere korreligere distortion of iets dergelijks dacht ik.
Op deze manier zou je met een vrij klein ingangvoltage toch redelijk snel oversturing kunnen krijgen volgens mij.

big dooley
25 oktober 2011, 20:32
Het is toch wel mogelijk om door middel van de cathode weerstand de bias van de buis te veranderen waardoor je de boven of onderzijde van de sinus verder en eerder laat afvlakken? Nu wordt overal van uit gegaan dat de toppen gelijk afgevlakt worden. Maar wanneer je het middelpunt van de sinus in een niet lineair gedeelte van de buis legt zul je toch ongelijke vervorming krijgen? Bovenkant afvlakken geeft warme fuzz achtige drive, onderkant geeft koudere korreligere distortion of iets dergelijks dacht ik.
Op deze manier zou je met een vrij klein ingangvoltage toch redelijk snel oversturing kunnen krijgen volgens mij.

dat klopt, maar dat is niet wat een "distortionknop" doet in het geval van een buizenversterker... wat een overdrivepedaal doet heb ik echter geen sjoege van :)