PDA

View Full Version : Advies gevraagd mbt nieuwe versterker



Paulski
22 oktober 2011, 21:48
Op het moment speel ik met een goedkoop Zoom multi-effect over een Roland Cube 15x. Ik heb na wat te experimenteren een sound kunnen vinnden die ik "ok" vind, maar niet al te denderend. Beter krijg ik hem niet en ik weet zo goed als zeker dat het aan de versterker ligt.

Echter, omdat er zo veel soorten versterkers zijn (buizen, transistor, modeling, combo's, stacks, mini stacks etc.) zie ik door de bomen het bos niet meer. Mijn vraag naar advies is daarom ook niet zo zeer over welk merk/model (alsnog erg welkom natuurlijk), maar vooral over het "soort" versterker waar ik het beste voor kan kijken.

Ik heb een Jackson met actieve EMG's en speel op het moment vooral metal, maar zou ook een beetje rock willen spelen. Wat ik op het moment het meest mis is dat "punchy low end" geluid. Bovendien vind ik het geluid van de Cube 15xl een beetje te "dik" klinken.

Omdat spelen in een band er voorlopig niet in zit, gaat het om een versterker voor thuisgebruik. Omdat ik een multi-effect gebruik, vind ik de distortion van de versterker zelf niet zo belangrijk. Maar mocht deze echt goed zijn en schakelbaar met een footswitch dan is dat alleen maar mooi.

Nu waar het dus echt om gaat; waar moet ik naar kijken? Een combo met een grotere speaker (heb nu een 8" speaker)? Of misschien een klein 5 watt buizenversterkertje (bv Laney Cub). Of juist een grotere buizencombo? Of misschien toch beter een transistor (of goedkope buizen - bv Bugera) stack? Ik weet het namelijk echt niet...

Omdat ik op het moment nog op zoek ben naar een full-time baan ligt mijn budget op het moment maar rond de 200 Euro. Maar stel dat ik over 1 of 2 maanden wel een full-time baan heb, ligt het budget hoger, maar dan nog zou ik niet meer dan 500-600 willen uitgeven. Mocht ik het dus niet redden met mijn huidige budget, wil ik best wachten, want zó slecht vind ik mijn huidige geluid ook weer niet ;)

Ook weet ik dat men op gitaarfora vaak 2e hands spul aanraadt, maar ik koop liever nieuw. Dit omdat wij thuis over het algemeen slechte ervaringen hebben met het kopen van 2e hands (niet muziek-gerelateerde) apparaten.

Bijl
23 oktober 2011, 00:43
Zo! Da's een mooie tekstmuur! Even ontleden hoor.

Huidige situatie:

1. Zoom multi effect
2. Roland cube
3. Moe van het tweaken
4. klinkt te "dik" ?

Gewenst:

1 EUR 200,-
2 Thuis
3 Punchy low end

Tsja. Ik speel nu 20 jaar metal, en voor dat genre is er gewoon NIETS dat lekkerder klinkt dan een 100 watt buizentop door een 4x12 kast.

Jouw zoektocht begint met het accepteren van dat feit, en dat je met jouw huidige setup en budget beperkte mogelijkheden hebt.

Mijn ervaringen met multi effecten zijn dat ze heel veel dingen best leuk doen, maar niet vreselijk uit kunnen blinken in iets. En als je metal speelt heb je dus een distortion nodig die gruwelijk goed is in maar 1 ding en dat is dus goede vette metaldistortion geven.

Dus ik denk dat je het beste kan gaan proberen of er pedalen zijn die beter klinken op je cube. Neem je cube mee naar een winkel en ga een middagje testen.

kidrock
23 oktober 2011, 04:02
Ik denk dat je in de eerste plaats realistisch moet zijn en dat je voor 200 eurie niet bijster veel keus hebt.
Daarbij... omdat je zelf aangeeft dat je voorlopig toch alleen maar thuis aan het spelen bent en niet veel te besteden hebt, zou een buizen versterker niet mijn eerste keuze zijn. Die moeten vaak te hard om een lekkere distortion te krijgen (zeker als je vette metal wil spelen). Dat zou je kunnen oplossen door een distortion pedal erbij te kopen, maar kost ook weer extra. Buizen amps zijn ook vaak duurder en hebben meer onderhoud nodig (buizen vervangen).

Ik zou met jou budget eerder gaan shoppen naar een modeling amp. Bijv: Fender Mustang (met wat tweaken is metal er ook prima uit te halen) of Line6. Voordeel van modeling is dat je op lage volume nog een prima geluid eruit kan halen.

Ik zou zeggen, ga wat amps bij 1 v.d. grotere muziek winkels uitproberen en kijk welke het beste bij je past. Succes! :rockon:

the sure thing
23 oktober 2011, 08:55
Het mag niet van jou, maar ik zou toch voor een 2e hands 1x12 combo gaan kijken. De Fender roc pro bijvoorbeeld. Of de cube 60 van Roland.

Paulski
23 oktober 2011, 12:41
Dank voor de reacties, maar volgens mij heb ik mijn punt niet helemaal duidelijk gemaakt:


Zo! Da's een mooie tekstmuur! Even ontleden hoor.

Huidige situatie:

1. Zoom multi effect
2. Roland cube
3. Moe van het tweaken
4. klinkt te "dik" ?

Gewenst:

1 EUR 200,-
2 Thuis
3 Punchy low end

Niet moe van het tweaken, maar krijg hem niet beter dan nu wat ik nu heb ;)


Tsja. Ik speel nu 20 jaar metal, en voor dat genre is er gewoon NIETS dat lekkerder klinkt dan een 100 watt buizentop door een 4x12 kast.

Dat geloof ik graag, maar geldt dat ook voor thuis op laag volume? (serieuze vraag). Bovendien gaat het me er ook niet om meteen het "beste" geluid te hebben, maar een verbetering tov nu. Mocht dat niet lukken voor 200 Euro dan wacht ik gewoon ;)


Jouw zoektocht begint met het accepteren van dat feit, en dat je met jouw huidige setup en budget beperkte mogelijkheden hebt.

Mijn ervaringen met multi effecten zijn dat ze heel veel dingen best leuk doen, maar niet vreselijk uit kunnen blinken in iets. En als je metal speelt heb je dus een distortion nodig die gruwelijk goed is in maar 1 ding en dat is dus goede vette metaldistortion geven.

Dus ik denk dat je het beste kan gaan proberen of er pedalen zijn die beter klinken op je cube. Neem je cube mee naar een winkel en ga een middagje testen.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het aan het pedaal ligt. In het verleden heb ik ook een Zoom apparaat gehad (606II) en thuis over mijn versterker (weet niet meer wat ik toen had) klonk het redelijk, maar in de oefenruimte van mijn toenmalige band, over een JCM900 stack vond ik het heerlijk klinken na wat tweaken.


Ik denk dat je in de eerste plaats realistisch moet zijn en dat je voor 200 eurie niet bijster veel keus hebt.
Daarbij... omdat je zelf aangeeft dat je voorlopig toch alleen maar thuis aan het spelen bent en niet veel te besteden hebt, zou een buizen versterker niet mijn eerste keuze zijn. Die moeten vaak te hard om een lekkere distortion te krijgen (zeker als je vette metal wil spelen).Dat zou je kunnen oplossen door een distortion pedal erbij te kopen, maar kost ook weer extra.

Geldt dat ook voor een 5 watt buizenamp? Sowieso zou ik er dan met de distortion van mijn Zoom over spelen, dus de scheur van de versterker maakt me niet veel uit.


Buizen amps zijn ook vaak duurder en hebben meer onderhoud nodig (buizen vervangen).

Daar ben ik me van bewust, maar dat gaat niet over onbetaalbare bedragen, toch? ;) Helemaal met die kleine buizenversterkers waar maar 2 of 4 buizen in zitten.


Ik zou met jou budget eerder gaan shoppen naar een modeling amp. Bijv: Fender Mustang (met wat tweaken is metal er ook prima uit te halen) of Line6. Voordeel van modeling is dat je op lage volume nog een prima geluid eruit kan halen.

Ik heb lovende vehalen gelezen over de Peavey Vypyr serie. Maar omdat ik wil kunnen switchen tussen clean en distortion zou ik er een footswitch bij moeten kopen. Plus dat ik al een scala aan distortions en effecten in mijn Zoom heb ;)


Ik zou zeggen, ga wat amps bij 1 v.d. grotere muziek winkels uitproberen en kijk welke het beste bij je past. Succes! :rockon:

Misschien dat ik binnenkort naar Amsterdam ga om bij Dirk Witte langs te gaan. Was afgelopen week nog bij Spanjaard in Alkmaar, heb er nu best wel spijt van dat ik daar niets had geprobeerd. Maar misschien dat ik daar ook weer langs ga binnenkort.

Bij mij in de buurt zit ook een vrij grote zaak. Goede winkel, maar heeft niet echt de versterkers die ik op het oog heb.


Het mag niet van jou, maar ik zou toch voor een 2e hands 1x12 combo gaan kijken. De Fender roc pro bijvoorbeeld. Of de cube 60 van Roland.

Nee, 2e hands vertrouw ik gewoon niet vanwege de ervaringen. Heb trouwens wel de Cube 40x gezien vor leuke prijsjes, maar omdat ik de sound van mijn huidige Cube niet al te geweldig vind... aan de andere kant, heeft de Cube 40X (en zelfs al de 20X) andere technologie, dus het zou het proberen misschien toch waard zijn.

Jasper.
23 oktober 2011, 13:02
http://www.thomann.de/nl/blackstar_ht1_combo.htm

Is de blackstar HT1 niet iets? Ik denk dat je daar wel leuk mee uit de voeten zou kunnen. De versie zonder reverb zit op 189 en met reverb op 239 geloof ik. Wel maar een 8inch speaker. Maar mocht dat na een tijdje toch echt te klein zijn. Dan kun je daarna altijd nog sparen voor een extra cabinet.

Paulski
23 oktober 2011, 13:17
Ziet er ook interessant uit ja :) De Laney Cub 10 heeft ook mijn aandacht, heeft ook meteen een wat grotere speaker.

Edit: Heb op de Thomann site de samples van de Blackstar HT1, Laney Cub8 en Cub10 vergeleken, en vind de Cub10 veruit het beste klinken van die drie.

Maar zou zo'n klein buizenkastje een dikke distortion van een pedaal aankunnen? (sorry als het een domme vraag is, maar ik weet niet hoe buizenversterkers precies werken)

kidrock
23 oktober 2011, 13:58
Ik heb geprobeerd aan de hand van jou criteria (budget, thuis amp, moet nieuw zijn, enz) een "best-bang-for-your-buck" advies te geven.
Tuurlijk zou je een 5W buizen amp kunnen kopen. Bijv. een Blackstar HT-5, maar die kost ongeveer 330,- eurie.

Kijk punt is... je geeft zelf aan dat je die Zoom + Cube combi niet denderend vindt klinken. Dan vraag ik mij af, moet je die Zoom wel blijven gebruiken? Want die is wel voor een groot deel bepalend voor jou geluid, aangezien je daar je distortion uit wil halen (je raad het misschien al, ben zelf niet zo kapot van een Zoom multi-fx)

Een goeie buizenbak (met eventueel een goede analoge overdrive/distortion pedal) geeft naar mijn mening de beste rock/metal geluid, maar daar hangt wel een prijskaartje aan en dan is het nog geen garantie dat het in de huiskamer op laag volume nog lekker klinkt (vaak afgeknepen, buizen amps komen meestal tot leven met een beetje volume).

Ik heb zelf ook meerdere buizen amps die hier thuis niet goed tot zn recht komen (Hook, Koch, enz) en vandaar mijn keus voor een Fender Mustang III als oefenversterker voor thuis.

Paulski
23 oktober 2011, 21:31
Maar mijn ervaring met mijn vorige Zoom multi-effect is juist dat het geluid erg afhankelijk is van de versterker.

Ik ga me nu wat meer verdiepen in de Laney Cub10, die is 206 Euro, dus past nog net binnen mijn budget :)

Robdop
23 oktober 2011, 21:39
Fender mustang!!

sh0s
24 oktober 2011, 11:53
Is een Fender mustang geschikt voor metal? Overal lees ik dat de Mustangs goed
zijn in de cleans, blues, rock maar dat voor metal Line6 spider de betere blijft...

Ik zou namelijk binnen dit en enkele maanden een nieuwe versterker kopen, een moddeling amp lijkt
voor mij de beste keuze gezien de versatiliteit, prijs en vooral (goed) klinken op laag niveau.

Zelf speel ik nu op een Laney LX 35R, met H&K Warp factor distortion pedaal en een Zoom fx (g2.1u) maar ik ben echt
niet blij met het geluid. Het klinkt blikkerig zeker in vergelijking met mijn vriend zijn spiderIII 75w.

Paulski
24 oktober 2011, 13:01
Ik heb zojuist na het lezen van reviews en beluisteren op youtube de Peavey Envoy 110 besteld. Heb 'm dus niet zelf kunnen uitproberen, maar ik kan me niet voorstellen dat het geen verbetering zal zijn tov m'n Cube 15 :)

En mocht 'ie toch tegenvallen, kan ik 'm altijd nog terugsturen binnen 30 dagen. Ik laat het wel weten als ik 'm binnen heb en getest heb!

marter544
24 oktober 2011, 14:53
Mustang vond ik zelf ook erg goed, voor de geluiden met wat minder gain.. Dikke scheur vond ik wat minder. Ik zie dat je al wat besteld hebt, het lijkt me om eerlijk te zijn niet de beste keus.. Ik vind een 12" speaker toch wel een vereiste voor een lekkere metalsound met een flinke low-end. Daarnaast wil ik niet spammen, maar ik denk dat voor jouw genres en budget, een Randall RG75, of een Valvestate (VS100!) een goede keuze is.

zazayu123
24 oktober 2011, 15:20
Get a blacktar HT-5,that's the best amp in that prcie range.Could do almost the metal stuff.

Paulski
24 oktober 2011, 15:29
Mustang vond ik zelf ook erg goed, voor de geluiden met wat minder gain.. Dikke scheur vond ik wat minder. Ik zie dat je al wat besteld hebt, het lijkt me om eerlijk te zijn niet de beste keus.. Ik vind een 12" speaker toch wel een vereiste voor een lekkere metalsound met een flinke low-end. Daarnaast wil ik niet spammen, maar ik denk dat voor jouw genres en budget, een Randall RG75, of een Valvestate (VS100!) een goede keuze is.

Klopt, had ook liever de Bandit 112 gehad maar die zit weer boven mijn budget.

Maar het gaat mij er vooral om dat ik wat meer punch en low-end heb dan m'n 15 watt versterker met maar een 8"speaker ;)

Maar zoals ik al zei, mocht 'ie echt tegenvallen stuur ik hem terug.

kidrock
24 oktober 2011, 15:42
Mustang vond ik zelf ook erg goed, voor de geluiden met wat minder gain.. Dikke scheur vond ik wat minder.

Niet perse. Het zit er wel in, maar je moet er wel wat moeite voor doen.

Fender staat nu eenmaal bekend om de clean en low gain geluiden en dat hoor je ook terug in de presets. De high gain presets hebben ze denk ik daarom wat minder aandacht aan besteed.

Tijdje terug had ik es een keer zin om wat Shinedown te spelen, dus ik eerst door de bestande presets heen scrollen... hmm... nee. Toen ben ik maar achter de pc gekropen en Fuse opgestart. De brutste amp model gekozen met distortion pedal ervoor en toen naar hartenlust verder gaan tweaken.

Klinkt het net zo goed als een Diezel Herbert op tilt? Nee, maar dat kun je ook niet verwachten van een 260,- eurie modeling amp. Ik vond het in ieder geval op huiskamer niveau overtuigend genoeg. Zelfs op hoger volume had ik hier de tent aardig aan het trillen. Drop-D tuning, haar los en knikken maar met dat koppie :blast:

sh0s
25 oktober 2011, 09:10
is de 'scheur' dan vergelijkbaar met de spiders, beter of toch iets minder?

Voor mij zal dit het belangrijkste zijn voor mijn nieuwe amp. Ik zal testen in de winkel maar vrees dat ik daar niet veel zal kunnen tweaken waardoor de spider dan waarschijnlijk beter zal klinken...

kidrock
25 oktober 2011, 14:15
is de 'scheur' dan vergelijkbaar met de spiders, beter of toch iets minder?

Voor mij zal dit het belangrijkste zijn voor mijn nieuwe amp. Ik zal testen in de winkel maar vrees dat ik daar niet veel zal kunnen tweaken waardoor de spider dan waarschijnlijk beter zal klinken...

Moeilijk te zeggen. Ik denk als je alleen af gaat op de fabrieks presets, dan zou het best kunnen dat Line6 daar beter op heeft ingespeeld. Line6 heeft sowieso altijd veel high-gain presets erin zitten.

Over het geheel genomen vind ik de Mustang (en dan praat ik over de Mustang III) veel beter als een Spider. Reageert veel beter op je aanslag en daardoor veel dynamischer. Niet zo gecompressed als Line6. En de amp models v.d. Mustang komen een aardig eind in de buurt van "the real thing" (met name Fender Deluxe, Fender Twin, Vox klinken heel erg goed) en dat kan van de Spider niet gezegd worden (die ook probeert wat bekende amps te modelen, maar het bij lange na niet haalt).

Ik kan me dus wel voorstellen dat je Spider zou kiezen als je alleen op de high-gain presets af gaat, maar ik denk dat je op de langer termijn meer aan een Mustang hebt.

Tip: als je de Mustang gaat beluisteren pak dan preset 88 t/m 99. Dat zijn een aantal kale amp models zonder toeters en bellen. Krijg je een idee hoe sommige basis modellen klinken. Die gebruik ik ook vaak om eigen presets te maken.

sh0s
26 oktober 2011, 12:46
Moeilijk te zeggen. Ik denk als je alleen af gaat op de fabrieks presets, dan zou het best kunnen dat Line6 daar beter op heeft ingespeeld. Line6 heeft sowieso altijd veel high-gain presets erin zitten.

Over het geheel genomen vind ik de Mustang (en dan praat ik over de Mustang III) veel beter als een Spider. Reageert veel beter op je aanslag en daardoor veel dynamischer. Niet zo gecompressed als Line6. En de amp models v.d. Mustang komen een aardig eind in de buurt van "the real thing" (met name Fender Deluxe, Fender Twin, Vox klinken heel erg goed) en dat kan van de Spider niet gezegd worden (die ook probeert wat bekende amps te modelen, maar het bij lange na niet haalt).

Ik kan me dus wel voorstellen dat je Spider zou kiezen als je alleen op de high-gain presets af gaat, maar ik denk dat je op de langer termijn meer aan een Mustang hebt.

Tip: als je de Mustang gaat beluisteren pak dan preset 88 t/m 99. Dat zijn een aantal kale amp models zonder toeters en bellen. Krijg je een idee hoe sommige basis modellen klinken. Die gebruik ik ook vaak om eigen presets te maken.

nog één vraagje: hoe goed gaat de mustang III om met pedalen? Aangezien de models beter zijn als line6 zou ik verwachten dat pedalen ook beter klinken?

Alvast bedankt!

kidrock
26 oktober 2011, 14:49
nog één vraagje: hoe goed gaat de mustang III om met pedalen? Aangezien de models beter zijn als line6 zou ik verwachten dat pedalen ook beter klinken?

Alvast bedankt!

Om heel eerlijk te zijn heb ik nog geen pedalen erop aangesloten. Heb ook niet echt de behoefte gehad om dat te doen, want feitelijk zit alles al in de Mustang (chorus, delay, galm, distortion, enz.) van redelijk tot goede kwaliteit. Heb wel de 4-switch erbij gekocht (de 2-switch zit er al standaard bij) voor het geval ik ooit er mee zou willen optreden en daarmee kan ik dan de verschillende effecten aan en uit mee schakelen binnen 1 preset. De Mustang heeft ook een fx-loop mocht je zelf wat outboard gear (zoals galm of delay) erop willen aansluiten. Er zit ook een goed werkende stem apparaat ingebouwd (heb ook een TC Nova systeem met ingebouwde stem apparaat, maar de Mustang werkt veel beter).
Ik denk dat ik hooguit een Wah pedal ervoor zou hangen en dan ben ik klaar! :)

Heb best het 1 en ander aan dure buizen amps staan die ik voor optredens gebruik en eigenlijk de Mustang kocht als simpel oefenversterker voor thuis, maar ik had niet gedacht dat ik zo enthousiast zou zijn over de Mustang en zeker niet voor dat geld.

Paulski
26 oktober 2011, 15:10
Ik heb de Envoy binnen (sneller dan verwacht)!

Heb een beetje getest:

Met de gitaar rechtstreeks op de versterker klinkt het 100x beter dan over de Cube, Zowel clean als (en vooral) met distortion. Echter geeft de distortion wel veel ruis, zelfs tijdens het spelen.

Met m'n Zoom er op aangesloten is het echter een ramp... Ik gebruik de 5150 distortion en over de Envoy klinkt het heel leeg/blikkerig. Heb andere distortions geprobeerd, verschillende EQ settings (zowel op de Zoom als de versterker) maar het blijft waardeloos.


Nu zit ik dus te twijfelen of ik de versterker moet houden (ik zou dan een footswitch erbij moeten kopen) en m'n Zoom alleen gebruiken voor effecten als chorus, en de tuner. Ik zit dan alleen nog wel met de ruis, zelfs met de NS van m'n Zoom (wel minder, maar alsnog..).

Of de versterker terugsturen en zoeken naar wat anders (misschien dat ik volgende maand ook al iets hoger budget heb.

Hoe dan ook blijf ik nog minimaal een paar dagen van alles uit proberen, voor ik een definitieve keuze maak.

Ik heb dan nog wel 1 vraagje over de ruis; waar komt dit door? Heeft dit te maken met de kwaliteit van de versterker/speaker? Of is het normaal dat hoe hoger het wattage, hoe meer ruis? En hebben buizenversterkers hier ook last van?

kidrock
26 oktober 2011, 20:06
Ik heb de Envoy binnen (sneller dan verwacht)!

Heb een beetje getest:

Met de gitaar rechtstreeks op de versterker klinkt het 100x beter dan over de Cube, Zowel clean als (en vooral) met distortion. Echter geeft de distortion wel veel ruis, zelfs tijdens het spelen.

Met m'n Zoom er op aangesloten is het echter een ramp... Ik gebruik de 5150 distortion en over de Envoy klinkt het heel leeg/blikkerig. Heb andere distortions geprobeerd, verschillende EQ settings (zowel op de Zoom als de versterker) maar het blijft waardeloos.


Nu zit ik dus te twijfelen of ik de versterker moet houden (ik zou dan een footswitch erbij moeten kopen) en m'n Zoom alleen gebruiken voor effecten als chorus, en de tuner. Ik zit dan alleen nog wel met de ruis, zelfs met de NS van m'n Zoom (wel minder, maar alsnog..).

Of de versterker terugsturen en zoeken naar wat anders (misschien dat ik volgende maand ook al iets hoger budget heb.

Hoe dan ook blijf ik nog minimaal een paar dagen van alles uit proberen, voor ik een definitieve keuze maak.

Ik heb dan nog wel 1 vraagje over de ruis; waar komt dit door? Heeft dit te maken met de kwaliteit van de versterker/speaker? Of is het normaal dat hoe hoger het wattage, hoe meer ruis? En hebben buizenversterkers hier ook last van?

Wat de ruis betreft kan dat een aantal oorzaken hebben. Sommige versterkers hebben nu eenmaal een hoge ruisvloer als je de gain flink open draai (inclusief sommige buizen versterkers). Het toevoegen van distortion pedalen kan vaak de boel verergeren. Je zou het kunnen oplossen door een noisegate er tussen te zetten (in de fx-loop als die amp dat heeft), maar dan wordt het allemaal een stuk duurder en je gitaar geluid wordt er niet altijd beter van.

Sommige gitaren hebben ook meer last van ruis en brom in combinatie met veel gain ( bijv. enkel spoels gitaren)

Over die Zoom...tja.. mijn mening daarover is al bekend :soinnocent:

vpilot
27 oktober 2011, 10:07
Heej Paulski,

Jammer dat de versterker tegenvalt. Als ik jou was zou ik hem idd terugsturen, ik denk dat je er anders spijt van gaat krijgen.

KaneHennesy
27 oktober 2011, 13:06
Ik heb de Envoy binnen (sneller dan verwacht)!

Heb een beetje getest:

Met de gitaar rechtstreeks op de versterker klinkt het 100x beter dan over de Cube, Zowel clean als (en vooral) met distortion. Echter geeft de distortion wel veel ruis, zelfs tijdens het spelen.

Met m'n Zoom er op aangesloten is het echter een ramp... Ik gebruik de 5150 distortion en over de Envoy klinkt het heel leeg/blikkerig. Heb andere distortions geprobeerd, verschillende EQ settings (zowel op de Zoom als de versterker) maar het blijft waardeloos.


Nu zit ik dus te twijfelen of ik de versterker moet houden (ik zou dan een footswitch erbij moeten kopen) en m'n Zoom alleen gebruiken voor effecten als chorus, en de tuner. Ik zit dan alleen nog wel met de ruis, zelfs met de NS van m'n Zoom (wel minder, maar alsnog..).

Of de versterker terugsturen en zoeken naar wat anders (misschien dat ik volgende maand ook al iets hoger budget heb.

Hoe dan ook blijf ik nog minimaal een paar dagen van alles uit proberen, voor ik een definitieve keuze maak.

Ik heb dan nog wel 1 vraagje over de ruis; waar komt dit door? Heeft dit te maken met de kwaliteit van de versterker/speaker? Of is het normaal dat hoe hoger het wattage, hoe meer ruis? En hebben buizenversterkers hier ook last van?

Je zegt dat de versterker op zichzelf goed klinkt, maar verschrikkelijk met je Multi-FX apparaatje en dan wil je de versterker weg doen? Het lijkt me duidelijk dat het aan je Zoom ligt dat het zo slecht klinkt, als je al zegt dat de versterker zonder Zoom dan juist wel te pruimen is.

Paulski
27 oktober 2011, 13:20
Ik heb net weer zitten testen, en om een of andere reden heb ik nu amper ruis op het distortion kanaal. Misschien omdat ik hem gistermiddag harder had staan, maar kan me niet voorstellen dat ik 'm veel harder had staan dan vandaag... :???:

Toch vond ik het te gainy en heb ik de gain (stond op 9!) verlaagd naar 4, om te beginnen. Was prima te doen voor de riffs, maar pinch harmonics klonken niet mooi. Gain steeds een beetje opgeschroefd maar zelfs bij 7 klonken pinch harmonics voor geen meter. Maar met meer gain werd het er ook niet mooier op.

Ik heb toen ter vergelijking m'n Zoom er weer bij gepakt en op m'n Cube aangesloten. De distortion klonk gewoon veel strakker, zonder al te veel gain, maar met mooie harmonics. Enige is dat het geluid beperkt wordt in "power" en bas door, naar mijn gevoel, het formaat van de versterker/speaker.

Hoe dan ook, ik ga uitzoeken hoeveel ik kwijt ga zijn als ik 'm terugstuur (maar wordt waarschijnlijk ongeveer 30 Euro :( ). Ik heb er in ieder geval van geleerd (versterkers niet meer blind kopen (of het moet een 6505(+) zijn :D ). Als ik m'n geld terug heb neem ik m'n gitaar én Zoom mee naar een of meerdere winkels om zelf versterkers te testen, want ondanks dat sommige mensen geen fan zijn van Zoom, heb ik er zelf goede ervaringen mee in het verleden. Ik heb 'm gekocht om goedkoop alles in 1 keer te hebben, anders moest ik losse Behringer pedaaltjes kopen...