PDA

View Full Version : Hiwatt is compleet stil...



yavin
22 oktober 2011, 13:32
Mijn Hiwat DR-112 geeft ineens geen geluid meer... laatst meegenomen naar de oefenruimte en alles was prima totdat we even wat gingen drinken. Ik heb de versterker toen op standby gezet en toen we weer gingen spelen heb ik 'm weer 'aan' gezet om vervolgens een fractie van een seconde geluid te hebben en daarna niets meer...

Alle buizen lijken gewoon nog te branden, alle weerstanden en overige electronica aan de binnenkant ziet er op het oog nog gewoon goed uit...

Iemand enig idee...?

Er is gewoon stroom, maar ik hoor op geen enkel kanaal geluid, ook niet bij het wisselen van cabinet of van snoeren. Ook de gitaar geeft op andere versterkers gewoon geluid, het moet dus ergens in de versterker zelf zitten...

Oh, en stil is ook echt stil, niet ergens in de verte nog wat geruis...

Frits van Mourik
22 oktober 2011, 14:35
Zekering van de hoogspanning doorgepiept?
Zoniet, breng 'm dan maar langs, kijk ik er ff naar...
Toffe site, trouwens, zeer ehhhmmm psychedelisch!

yavin
22 oktober 2011, 14:38
...oh ja, vergeten te melden, beide zekeringen zijn nog OK...

Squier4ever
22 oktober 2011, 15:52
ik ken een band met precies dezelfde soort naam, alleen dan U.N.C.L.E ....

toneblo
22 oktober 2011, 16:06
check alle inputs en outputs aan voorzijde en achterzijde of ze nog goed "aan"zitten, kan een losse soldering zijn.
Al eens eerder mee gemaakt.

cluseau
22 oktober 2011, 16:07
...oh ja, vergeten te melden, beide zekeringen zijn nog OK...

Weet je dat zeker? Het lijkt toch wel op een voedingsprobleem. Als je een gelijkrichtbuis zou hebben was dat je volgende optie maar je hebt diode's, deze gaan zelden stuk. Zekering kan er op het oog goed uitzien en toch stuk zijn dus de enige remedie is nameten of domweg vervangen. Een andere optie is dat er een speakerkabel uitgerukt is tijdens de pauze, misschien een domme opmerking maar ik ken de situatie niet. Kun je er geen vinger achter krijgen is het beter er naar te laten kijken dus naar Frits met dat ding.....

yavin
23 oktober 2011, 15:22
Weet je dat zeker? Het lijkt toch wel op een voedingsprobleem. Als je een gelijkrichtbuis zou hebben was dat je volgende optie maar je hebt diode's, deze gaan zelden stuk. Zekering kan er op het oog goed uitzien en toch stuk zijn dus de enige remedie is nameten of domweg vervangen. Een andere optie is dat er een speakerkabel uitgerukt is tijdens de pauze, misschien een domme opmerking maar ik ken de situatie niet. Kun je er geen vinger achter krijgen is het beter er naar te laten kijken dus naar Frits met dat ding.....

Ik heb de zekeringen al doorgemeten, en ze zijn niet onderbroken. Ook de speakerkabel heb ik gecontroleerd. Zal Frits eens een mailtje sturen. (Frits, bij deze, ik ga je mailen ;) )

yavin
24 november 2011, 08:47
Frits, hij doet het weer geweldig!! Super!!

Bedankt voor je tijd en moeite...

Bernardduur
24 november 2011, 09:45
Wat was de oorzaak???

muziekschuur
24 november 2011, 10:45
Ik ben ook nieuwsgierig... Wat was het?

The Bertman
24 november 2011, 11:39
Tja, ik ken Frits al een tijdje, meestal kijkt ie eens boos naar het binnenwerk en dan doet ie het weer... :D

yavin
24 november 2011, 16:18
Tja, wat er precies mis was kan ik beter aan Frits overlaten.
Ben even zo vrij om een stuk uit zijn e-mail te quoten:



Het grootste probleem heet: "ouderdom"... Zo te zien is er al eens flink aan de amp gesleuteld.

Er heeft al eens een brandje gewoed bij één van de eindbuizen, daardoor is de buisvoet enigszins beschadigd en klemt 'ie de buis niet meer vast. Dat geldt eigenlijk voor alle vier de buisvoeten, da's vrij normaal hoor; deze buisvoeten krijgen te maken met "thermische stress": de kontakten kunnen makkelijk een temperatuur bereiken van zo'n 160 graden Celsius. En dan maar weer afkoelen, en dan weer opwarmen... you'll get the picture. Na bijna 40 jaar ben je dan wel versleten... Dus: wat mij betreft: vervangen! En dan de buisvoeten meteen voorzien van "retainers", devices, die je buis in de buisvoet gevangen houden.

Van de vijf voedingselko's zijn er reeds drie ooit vervangen. Dat is i.i.g. gebeurt vóór de invoering van de €, want de fl- sticker zat er nog op. En dat denk ik nu weer, temeer, daar de elko's nou niet direct van geweldige kwaliteit zijn. Dus: 5 nieuwe voedingselko's? Wat betreft elko's; dan wil ik ook gelijk de kathode-elko's van de preamp verversen.

En ach, je eindbuizen… één is helaas duidelijk overleden; de andere zijn zeer dringend aan pensioen toe; ook niet zo gek. Ik heb van alle vier de ruststroom (bias) gemeten; die variëerde van 21mA tot 71,4mA - zeker geen "matched quad"! Vier nieuwe buizen is ten zeerste aangeraden!

Oh, het uiteindelijk defect bleek een opgeblazen weerstandje van 100 Ohm in de hoogspanning te zijn. Hierdoor kreeg heel de voorversterker geen spanning meer.



Even samenvattend:

Allemaal nieuwe eindbuizen, inclusief voetjes en retainers, allemaal nieuwe elko’s, instelbare bias, nieuwe mastervolume-pot en nog een paar kleine dingetjes…
…en natuurlijk een nieuwe weerstand van 100 Ohm in de hoogspanning… ;-)


(de genoemde brandjes en gare elko's waren ten tijde van de vorige eigenaar, anders had ik daar natuurlijk gelijk goede in laten zetten... )

Frits van Mourik
24 november 2011, 23:45
Even nog ter aanvulling:

- Zoals bij alle oude Hiwatts was de bedrading werkelijk prachtig strak gedaan;
waar nodig keurige kabelboompjes gemaakt met binddraad... Helaas was het gebruikte draad van stug massief vertind koper met 'n dunne PVC-isolatie,
wat de vervanging van de buisvoeten nogal lastig maakte.

- Het viel mij verder op, dat geen enkele weerstand verlopen was;
ook de hoogohmige niet. En dat voor 'n 40-jaar oude amp!
De koppel-C's zijn Philips mustards; volslagen lekvrij: die schijnen het eeuwige leven te hebben...

- En dan nog dit:
De zeer bejaarde EL34's waren van Siemens.
Het maffe is, dat bij deze buizen de afgesmolten pompstengel bovenop de buis zit
(dus zoals bij noval-buizen)!
Dat heb ik echt nog nooit eerder gezien bij een EL34...

Weet iemand wellicht meer hierover?