PDA

View Full Version : Stratocaster brug kapot...



hugo123
21 oktober 2011, 17:16
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem vanochtend was er nog niks aan de hand met mn tremolo maar vanmiddag ineens merkte ik op dat de arm ongelofelijk zwaar loopt. Bijna niet wil bewegen en hij staat ook scheef. IK heb geen idee hoe dit is gekomen maar ik denk dmv brute kracht. Eerst kreeg ik de arm er oook niet uit, maar ik heb gewoon doorgeduwd en heb hem eruit gekregen.. Ik kan hem er wel indraaien het begin gaat normaal en dan loopt ie ineens ook gigantisch aan. Moet ik een nieuwe brug kopen? Hier een foto:
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/foto2-1.jpg
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/foto3.jpg

bass blom
21 oktober 2011, 17:23
hoe is het met de veren?

hugo123
21 oktober 2011, 17:31
gewoon goed denk ik?

bass blom
21 oktober 2011, 17:33
gewoon goed denk ik?

zou ik even kijken toch :D

spirit
21 oktober 2011, 17:34
hoe is het met de veren?

Ik denk niet dat het iets met de veren te maken heeft, klinkt meer als versleten/ beschadigde schroefdraad.

Arm eruithalen en de schroefdraad in het blok met een passende tap op zuiveren.

hugo123
21 oktober 2011, 17:49
ik snap niet echt hoe het aan de veren kan liggen? en die zijn gewoon goed. Ik denk ook dat het het schroefdraad is.. Kan ik dan zelf dat doen met die passende tap?

spirit
21 oktober 2011, 18:15
ik snap niet echt hoe het aan de veren kan liggen? en die zijn gewoon goed. Ik denk ook dat het het schroefdraad is.. Kan ik dan zelf dat doen met die passende tap?

Ja hoor, dat kan goed zelf gedaan worden. Zorg wel dat je zeker weet dat je de juiste tap hebt. Als het metrische draad is zal het M5 zijn. Eerst even uitzoeken dus wat er in zit., kan ook goed andere draad zijn. Om wat voor strat gaat het?

hugo123
21 oktober 2011, 18:29
Het gaat over een Fender Classic Player 60's strat. Maar gaat ie dan wel weer recht lopen? is niet het hele buisje omgebogen?

bat
21 oktober 2011, 18:42
Ik vermoed inderdaad dat het deel van de jengelstengel dat het blok van de tremelo in gaat krom is.

hugo123
21 oktober 2011, 18:53
Het pookje ziet er dan weer niet omgebogen uit..

G.G.
21 oktober 2011, 19:03
Zit er in je blok een klein los veertje dat aan gort gedraaid is en nu ergens in de draad klemt ofzo?

hugo123
21 oktober 2011, 19:13
Volgens mij zit er helemaal geen veertje in! Maar het lijkt wel alsof het kanaal waar het pookje in moet scheef zit, want je kan hem er ook alleen maar scheef in schroeven

G.G.
21 oktober 2011, 19:16
haal de backplate er eens af en kijk ook eens schuin, langs de body onder de brug door. Zit je tremeloblok niet los aan de bodemplaat ofzo? Dat ie schuingetrokken wordt ( die paar verzonken schroeven ONDER je zadeltjes)

Anders zou ik het echt niet weten. Schiet eens wat plaatjes vanaf de achterkant (dus zonder backplate)

hugo123
21 oktober 2011, 19:37
Oke hier nog wat foto's:
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/8c442d9e.jpg
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/foto2-2.jpg
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/foto1-1.jpg
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/foto4.jpg

Ik hoop dat te zien is hoe het eruit ziet.. het ziet er namelijk een beetje gebogen uit..

G.G.
21 oktober 2011, 20:25
Die laatste foto, neem die nou eens helemaal vanaf de zijkant ipv de achterkant, en dan vanaf heel laag, Kan je dan aan de voorkant onder het blok doorkijken?

hugo123
21 oktober 2011, 20:35
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/foto1-2.jpg
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/foto2-3.jpg

G.G.
21 oktober 2011, 20:42
Ik kan het niet zien. Maar zie je niets dat vreemd, uit het lood lijkt te staan? Ergens een vreemde kier?

spirit
21 oktober 2011, 20:49
Als ik de eerste 2 foto's bekijk, weet ik bijna zeker dat de draad in het blok verrot is. En volgens mij is dat gat altijd een beetje onder een hoek getapt.

edit* Zo dus:
http://www.gitaar.net/dynamic/phorum_thumbnails/762/af0/956/06b/456/62a/1b3/ee8/80c/27d/eb_300x300.jpg

hugo123
21 oktober 2011, 20:49
nou het blok lijkt wel een heel klein beetje niet-loodrecht op de brug te staan..

pasqual
21 oktober 2011, 20:51
Zit de tremelo nog wel goed in de studs? Niet verschoven door onbedoeld grof geweld? Anders ff de snaren losdraaien en de tremelo weer goed met de messen in de inkeping van de studs zetten.

G.G.
21 oktober 2011, 20:57
nou het blok lijkt wel een heel klein beetje niet-loodrecht op de brug te staan..

Dat bedoelde ik dus met wat je zou kunnen zien vanaf de zijkant. Zit de bodemplaat wel goed vastgeschroefd aan het blok?

hugo123
21 oktober 2011, 20:59
Hij zit nog wel goed, en het pookje zit inderdaad zoals spirit het tekende. En moet ik hem dan opnieuw uitboren? hoe werkt dat tappen?

hugo123
21 oktober 2011, 21:00
Dat bedoelde ik dus met wat je zou kunnen zien vanaf de zijkant. Zit de bodemplaat wel goed vastgeschroefd aan het blok?

Ik neem aan van wel want ik geprobeerd het blok apart van de brug te bewegen maar dat kan niet

G.G.
21 oktober 2011, 21:11
Hij zit nog wel goed, en het pookje zit inderdaad zoals spirit het tekende. En moet ik hem dan opnieuw uitboren? hoe werkt dat tappen?
Om draad te tappen heb je een soort van schroeven nodig met een paar groeven erin. Je draait ze een stukje naar voren en een stukje terug en weer een stukje naar voren. Zo draai je nieuwe draad in je blok. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je arm ineens zo verschrikkelijk scheef in je blok staat. het is toch een massief blok met een rond kanaal. Dat gaat echt niet ineens zo verschrikkelijk scheef staan.

spirit
21 oktober 2011, 21:16
Hij zit nog wel goed, en het pookje zit inderdaad zoals spirit het tekende. En moet ik hem dan opnieuw uitboren? hoe werkt dat tappen?

Niet opnieuw boren, alleen de tap er even in en uitdraaien. Wel een beetje snijolie of tapvet gebruiken.
Uit je vraag maak ik op dat je zelf géén tap hebt? Zit er geen metaalbedrijf bij je in de buurt? Vaak hebben die wel het een en ander liggen, en willen ze je daar vast wel helpen.
(Goede) tappen zijn niet goedkoop, dus er voor een gat een aanschaffen zou ik niet doen.

Ik heb ze wel liggen, maar woon niet echt bij je in de buurt. Kom je toevallig volgende week naar Barneveld?

Hier trouwens nog een plaatje van hoe schuin de handle er in zit.
http://2.bp.blogspot.com/-jCSjF_yQVz4/Tj-gIJGkLNI/AAAAAAAAAqc/XV19aqk7Ywg/s1600/finished.JPG

hugo123
21 oktober 2011, 21:46
@Spirit ik zal even kijken bedankt!

Mijne zat trouwens nooit zo schuin en nu ineens wel, wel vreemd! weet iemand hoe het kan dat dat schroefdraad ineens kapot is?

Luigi
21 oktober 2011, 22:24
De hoek van een tremolo-arm ten opzichte van het blok kan verschillen per type strat. Vraag me niet welke types, in het ene type zit ie onder een hoek, in het andere recht. Ik heb alleen maar strats (3) waarvan de tremolo-arm er recht in zit.
Vreemd probleem. Kan van alles zijn. Het draad van je arm, je blok, wellicht zit je blok tóch niet goed op de brugplaat( je zegt dat je 'm niet kan bewegen; lijkt me stug dat je dat kan met de spanning van de veren en snaren erop..), misschien is er iets mis met je studs, kortom; als het probleem niet duidelijk is kan je ook niet met een oplossing aan de gang.
Mijn advies; ga ermee naar een reparateur. ga NIEt zelf tappen. Als je daar geen verstand van hebt maak je ws meer kapot dan je lief is.. Hik..

hugo123
21 oktober 2011, 22:55
Ik ben er toch echt bijna zeker van dat mijn arm niet zo schuin stond:
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/foto-3.jpg

iemand met een CP60 strat die dat kan beamen?

willy
22 oktober 2011, 00:42
Hai ik heb een cp 60, en volgens mij hoort 'ie zo.
Het lijkt me onmogelijk een pook te verplaatsen in het blok,
maar beweegt de hendel niet meer in de brug of beweegt de hele brug niet meer ?
De constructie is met de cp 60 zo heerlijk simpel in elkaar gezet dat het wel optie 1 moet zijn, in dat geval zou ik eerst wd 40 gebruiken en heel voorzichtig in-en -uit gaan draaien.
Wellicht heb ik het niet helemaal begrepen, mijn excuzes daarvoor, maar w.b. de stand van de pook staat 'ie dus normaal.

aaronstonebeat
22 oktober 2011, 00:48
Het lijkt mij dat het getapte deel van de arm verbogen is; ik zou me kunnen voorstellen dat je er één keer een zwengel aan hebt gegeven terwijl hij er niet helemaal in was gedraaid. Als je nu dan bij dat gebogen stuk komt bij het indraaien, loop je vast. Stel ik me zo voor, let wel.

Opnieuw tappen, helpt dan niet. Misschien is het mogelijk, als dat het geval is, om de zaak terug te buigen. Bestudeer het tapeind van de arm eens nauwkeurig. Tot zover mijn inspiratie, over en uit.

Midwolda
22 oktober 2011, 09:25
Er hoort toch ook een veertje in te zitten, kan dat niet in de weg zitten?
(nee, ik ben geen strat-expert :chicken: )

hugo123
9 november 2011, 21:01
Late reactie, ik begin me er namelijk steeds meer aan te ergeren haha. maar nee er zit geen veertje in. Ik zat te denken even de hele brug los te halen. Maar ik heb hier geen pakje snaren liggen en ik heb m'n gitaar zaterdag nodig.

wietse
9 november 2011, 21:21
als je de pook er uit hebt, hoe is dan de schroefdraad van de pook en is de boel soms krom?
want een tremblok kan weinig mis mee zijn dat is een massief blok met draad er in getapt, denk dus eerder dat je pook gewoon krom is.

hugo123
9 november 2011, 21:34
nou de pook zelf is écht niet krom. Maar ik denk dat op een of andere gare manier het schroefdraad in het blok krom is geraakt. hoe dat kan, géén idee. het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat het blok inderdaad los is geraakt van het stuk waar de zadels op zitten, maar dat lijkt me ook sterk.

spirit
9 november 2011, 21:41
want een tremblok kan weinig mis mee zijn dat is een massief blok met draad er in getapt, denk dus eerder dat je pook gewoon krom is.

Het blok is van een zachter materiaal dan de pook, ik vermoed eerder andersom, dus de draad in het blok naar z'n grootje

hugo123
9 november 2011, 21:49
ooh en als je de pook erin draait, dan draait hij niet recht zegmaar maar meer in een elliptische baan, als iemand snapt wat ik bedoel haha

pasqual
9 november 2011, 22:20
Hugo, ik heb misschien een korte termijn oplossing voor je. Tenminste, als ik je probleem goed begrepen heb. Als ik het zo lees is de schroefdraad in het blok ( inwendig dus ) versleten wat de speling veroorzaakt. Om toch te kunnen spelen dit weekend zou je schroefdraad van de tremelopook kunnen omwikkelen met teflontape ( dit is die witte rekbare tape die men gebruikt om gasleidingen af te dichten ). Deze tape plakt niet en heft de speling tijdelijk op. Kost bijna niets en is bij de doehetzelf zaak verkrijgbaar.

Een oplossing voor de lange termijn: koop en installeer een Wilkinson tremelo. Deze zijn voorzien een arm zonder schroefdraad en die duw je zo het gat in. Werkt perfect.
Linkje:http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=wilkinson-wvcsb-strat_reg_-style-tremolo-chrome&action=article&group_id=10000121&aid=129&lang=NL

spirit
10 november 2011, 06:40
Haal anders eens een boutje van dezelfde maat. Dan weet je in ieders geval of het aan je pook óf aan je blok ligt.

bass blom
10 november 2011, 07:57
wel oppassen met een metrisch boutje dan

pasqual
10 november 2011, 08:54
Zover ik weet zijn er armpjes verkrijgbaar met een doorsnee van 5 en 6 mm. Als de jouwe 5 mm is ben je gered. Even opnieuw tappen.

wireman
10 november 2011, 09:53
Een beetje gitarist heeft toch altijd een pakje snaren liggen?...
Buiten dat zou ik niet zomaar en mn tremblok gaan peuren en boren zonder ZEKER te weten dat het probleem daar ook ligt.. Is het meest voor de hand liggend, maar ja... wat is ZEKER? Hoe zeker ben je ervan dat de pook niet krom is? Het metaal van het blok is dan wel zachter, maar ik zou het wel ff dubbelchecken.. Anders inderdaad een ander blok in gooien..
(Zelf zou ik voor een Calaham blok gaan.. dat is gerold-gelaagd staal)


Maar ik heb hier geen pakje snaren liggen en ik heb m'n gitaar zaterdag nodig.

hugo123
10 november 2011, 17:26
Ik zal binnenkort even de tremolo eraf halen en het blok losschroeven zodat ik even rustig kan kijken of het aan het blok ligt. Jullie horen nog van me!