PDA

View Full Version : Dagje Tonika (Vox, en meer)



hugo123
21 oktober 2011, 15:45
Vandaag een ochtendje/middagje naar tonika geweest en ik heb besloten een review'tje van mn bevindingen te maken. Ik kwam bij tonika met de intentie de Vox AC30C2 en de AC30HW2. IK heb uiteindelijk de C2, de HW2, de AC15H1tv getest. Ik heb de AC15 getest om een de blue alnico speaker eens zelf te horen. Daarnaast heb ik een Mesa Boogie Nomad (55?) een Egnater Renegade 65, een Marshall Vintage Modern 2266C en een Orange Thunder 30.
Ik zal beginnen met de niet-voxen.

Orange Thunder 30:
Ik vond de Orange niet een geweldige versterker. Te direct geen subtiliteit zegmaar. Overdrive was wel vet, lekker ruig wel leuk voor even maar niet echt veelzijdig genoeg. Clean was ook niet geweldig, beetje vlak. Kortom was niet voor mij weggelegd.

Marshall Vintage Modern:
Vette versterker. Clean was wel oké, niet geweldig ook niet slecht. Ik moet zeggen dat ik ook weinig clean heb gespeeld want de overdrive is erg vet! Heeft veel gain in zich maar kan ook lekker clean met een randje. Als je opzoek bent naar een Marshall, zeker eens testen!

Egnater Renegade 65:
Lekkere versterker! Érg veelzijdig. De tube-blend functie is erg leuk en zeker bruikbaar. Het clean was wel lekker, maar wel wat vlak vergeleken met de vox. Dit gold ook voor de overdrive, lekker maar niks speciaals. Ik vond de Egnater echt zo'n "doet-alles-redelijk-maar-niks-geweldig" versterker. Alles klonk wel goed, maar er blonk niks uit. De versterker heeft niet echt een sterk punt.

Mesa Boogie Nomad:
Ik had niet echt verwacht dat de mesa iets zou worden. Ik was bang dat het meer een metal versterker zou zijn (dit bleek gedeeltelijk waar) ookal had ik wel filmpjes gehoord van mesa's die clean érg goed waren. Dit was de Nomad ook. De kracht van de Nomad lag toch echt wel in de distortion. Na een tijdje zoeken naar de knop om van kanaal te schakelen, wat een domme plaats op de achterkant, toch naar kanaal 2 geschakeld. Dat begon op stand vintage. Het was mij allemaal wat te bassig, wel strak en alles en enorm dik maar gewoon niet mijn ding. Hoeveel ik ook draaide aan de EQ het bassige karakter bleef. Dit was bij alle kanalen zo. Het werkte overigens wel erg goed met solo's enorm dik en vet.

Dan nu de voxen.

Vox AC30HW2:
Tja, wat kan ik zeggen.. Érg lekker. Heerlijk clean, vol belletjes en lekker warm. Ik had van tevoren al wat research gedaan naar deze versterker vergeleken me de C2(x) en de meeste mensen verkozen deze boven de C2(x). Ik zelf vond dit verschil mee(tegen)vallen. Ik vond hem het prijsverschil niet verantwoorden. Toegegeven, hij was wat dikker, wat vetter maar daar is alles mee gezegd.
Desalniettemin blijft het een geweldige versterker!

Vox AC15H1tv:
Tonika had de oude AC15 Heritage combo staan uitgerust met een blue alnico. Ik wou deze aanvankelijk alleen testen om de blue alnico in actie te horen maar JEZUS wát een versterker. Ge-wel-dig clean, enorm warm om welke stand dan ook.. Gedefineerd, veel belletjes, echt prachtig. Deze versterker is niet schel te krijgen. Ik heb hem bijna niet laten oversturen omdat ik zo verslaafd was aan het clean. De overdrive is ook erg vet, lekker en veel subtieler dan bijvoorbeeld de Orange. De blue alnico is wel echt gruwelijk vet. Ik denk dat ik dan ook voor een vox ga met de blue's.

Vox AC30C2:
Erg lekkere versterker. Ik heb deze vergeleken met de HW2 en ik kon niet echt een winnaar kiezen. Wat ik bijvoorbeeld een gigantische plus vind is de tremolo. De tremolo is echt heerlijk op op het clean te gooien voor wat akkoordjes of wat solo werk. Helemaal in combinatie met een delay. Het clean is alsnog lekker dik en warm en lekker sprankelend. Ik ben er wel achter dat het Vox clean wel echt iets voor mij is, heerlijk. Reverb was goed, maar ik ben niet echt een reverb fan dus heb het niet echt aangehad.
Het topboost kanaal is erg lekker. Zit nog verassend veel gain in. Ik vond vooral het topboost kanaal met een beetje gain érg lekker, clean met een randje maar dan anders. De C2 was wel minder warm dan HW2 maar ik vond het niet vervelend. Ik vind het echt 2 verschillende versterkers met een eigen karakter ookal hoor je wel zeker overeenkomsten.

Voordat ik een keuze kan maken welke versterker binnenkort hier komt te staan wil ik nog de AC30C2x testen. Het liefst naast de HW2 en de AC15H1tv. Ik moet zeggen dat de AC15 ook een kanshebber is ookal ben ik bang dat de ac15 te weinig headroom heeft om in een band te spelen (ook met oog op optredens).

Kortom het was een erg leuke dag en heeft me weer veel denkmateriaal gegeven. Tonika is een erg goede winkel met erg vriendelijke behulpzame medewerkers die je lekker je gang laten gaan. Én lekkere koffie!

jim__
21 oktober 2011, 17:24
Interessante review, leuk dat je de moeite ervoor doet! Moet ook nog eens een keer een vox met blue alnico testen. Oja, en nog een Marshall 1974x, een Fender Bassman, een .....;)

hugo123
21 oktober 2011, 17:32
Haha ja ik ken het! Ik heb ook nog zoooveel versterkers die ik wil testen, daarom dacht ik nu ik hier toch ben test ik maar een paar heel verschillende merken en types.

Mitch
21 oktober 2011, 23:09
Afhankelijk van de pickups/gitaar heeft de AC15H1TV écht wel genoeg clean headroom hoor. Groot voordeel van de C en HW is dat ze al een master hebben; tenminste, als je graag crunch speelt met de versterker.
Kan me wel goed vinden in je review, dus ik denk dat onze smaak redelijk overeenkomt.

hugo123
22 oktober 2011, 01:13
Afhankelijk van de pickups/gitaar heeft de AC15H1TV écht wel genoeg clean headroom hoor. Groot voordeel van de C en HW is dat ze al een master hebben; tenminste, als je graag crunch speelt met de versterker.
Kan me wel goed vinden in je review, dus ik denk dat onze smaak redelijk overeenkomt.

Hmm oke. Dan nog vind ik het moeilijk, de master en de tremolo laten me toch meer neigen naar de C. Vond jij de HW significant beter dan de C?

TimS
22 oktober 2011, 02:19
Afhankelijk van de pickups/gitaar heeft de AC15H1TV écht wel genoeg clean headroom hoor. Groot voordeel van de C en HW is dat ze al een master hebben; tenminste, als je graag crunch speelt met de versterker.
Kan me wel goed vinden in je review, dus ik denk dat onze smaak redelijk overeenkomt.
Dat idee had ik ook, maar dat valt als je de gitaar niet over de PA doet toch een beetje tegen... Ik heb er heel wat optredens mee gedaan waarbij de gitaar uitversterkt werd en dan werkt het prima, maar als je in een café aan het einde van de avond nog clean wilt spelen en je gitaar gaat niet over de PA heb je wel een probleem. En dat was nog met een strat, met humbuckers heb je nog minder headroom.

Mitch
22 oktober 2011, 11:22
Hmm oke. Dan nog vind ik het moeilijk, de master en de tremolo laten me toch meer neigen naar de C. Vond jij de HW significant beter dan de C?
Ik heb de nieuwe series nog niet naast elkaar gehoord, kan ik je dus niet vertellen. De eerdere CC vs Heritage vond ik wel een verschil dat groot genoeg was om duidelijk voor de één of de ander te kiezen. Dus dan maar later een MV in de Heritage laten zetten :D


Dat idee had ik ook, maar dat valt als je de gitaar niet over de PA doet toch een beetje tegen... Ik heb er heel wat optredens mee gedaan waarbij de gitaar uitversterkt werd en dan werkt het prima, maar als je in een café aan het einde van de avond nog clean wilt spelen en je gitaar gaat niet over de PA heb je wel een probleem. En dat was nog met een strat, met humbuckers heb je nog minder headroom.
Ja, ik ga er eigenlijk vanuit dat je met optredens, klein of middelgroot, altijd je amp laat uitversterken (als is het maar voor een betere spreiding en mix). Maar da's voor een hoop mensen anders, da's waar.

hessepes
31 oktober 2011, 13:48
Ik heb de nieuwe series nog niet naast elkaar gehoord, kan ik je dus niet vertellen. De eerdere CC vs Heritage vond ik wel een verschil dat groot genoeg was om duidelijk voor de één of de ander te kiezen. Dus dan maar later een MV in de Heritage laten zetten :D

Heb zo'n actv15 alweer een tijdje geleden destijds kunnen kopen op MP. Super versterker! Heb er later nog wel een mastervolume op laten zetten door Chris Winsemius (hier ook op het forum) van CMW amps. Toen was ie helemaal goed, want dat ding gaat wel hard en met zo'n mastervolume knop kun je er thuis ook lekker op pingelen (plus dan zet ik ''m op triode/7,5 watt - ook erg handig trouwens) :)

hugo123
3 november 2011, 17:29
Heeft iemand enig idee waar ik, het liefst in friesland, een C2x kan testen?