PDA

View Full Version : Digitale reverb/ zeer hoge tonen



onrust nv
21 oktober 2011, 13:16
Ik was gisteren met een toongenerator, ringmodulator en de EHX holier grail in de weer, en merkte dat de holier grail niet alle hoge tonen(frequency) kan voorzien van galm. Weet iemand een digitale reverb die extreem hoge tonen kan handelen??

Fragedallic
21 oktober 2011, 13:54
heb zelf de Strymon BSR en die kan dat wat jij wilt met de Highdamp control regelen.

"HIGH DAMP:
Controls the amount of High Damping in the reverberated signal.
Acts essentially like a tone control resulting in more or less high end in
the reverb decay trail. "

wellicht kun je het verlies wat jij opmerkt in het hoog hiermee terughalen.

zelfde doet ie bij de lage tonen met de lowdamp control

https://lh3.googleusercontent.com/-Ja65S_6tfbo/TIliAIPpKPI/AAAAAAAAAGY/GTnmAvhGoRs/s800/StrymonRVB.JPG

FruscianteFan
21 oktober 2011, 14:23
Ik denk niet dat dat is wat TS bedoelt. Het was mij nooit opgevallen, maar ik heb het net even met mijn Freqbox en Holy Grail geprobeerd: inderdaad, net iets onder de grens van wat ik überhaupt nog kan horen, houdt de Holy Grail het voor gezien. Droog signaal werkt nog, maar als ik hem helemaal wet zet, dan is het geluid weg.

Ik kan helaas dus geen nuttig antwoord geven, behalve dan dat de Holy Grail ook niet doet wat je zoekt.

DemolitionColorScheme
21 oktober 2011, 15:01
Ik denk dat je wellicht rack zal moeten gaan. Je moet er eentje hebben met een high frequency control. De degelijke kunnen gewoon tot 20khz gaan. Veel multi-FX units met een reverb aan boord hebben dit ook. Denk t.c. electronic, etc.

Ik denk dat dit ook komt omdat wellicht gitaar reverb pedalen afgesteld zijn voor gitaar gebruik of wellicht omdat de speaker niet meer weergeeft. Welkom dan tot de wereld van post-applied reverbs.
Je kunt voor de gein iets proberen op te nemen en als je dan met software werkt, een reverb plugin (die hebben die controls standaard sowieso) pakken en dan kijken of je daar hoog genoeg mee komt.

Voor extreem koude en icy reverbs gebruik ik een BOSS RV-3. Dat ding is zo nep en artificieel piercing dat dat voor mij altijd wel werkt, vooral als ik daarna nog wat reverb in post eroverheen gooi.

Liquid_Metal
21 oktober 2011, 17:27
Ik denk dat je wellicht rack zal moeten gaan. Je moet er eentje hebben met een high frequency control. De degelijke kunnen gewoon tot 20khz gaan. Veel multi-FX units met een reverb aan boord hebben dit ook. Denk t.c. electronic, etc.

Ik denk dat dit ook komt omdat wellicht gitaar reverb pedalen afgesteld zijn voor gitaar gebruik of wellicht omdat de speaker niet meer weergeeft. Welkom dan tot de wereld van post-applied reverbs.
Je kunt voor de gein iets proberen op te nemen en als je dan met software werkt, een reverb plugin (die hebben die controls standaard sowieso) pakken en dan kijken of je daar hoog genoeg mee komt.

Voor extreem koude en icy reverbs gebruik ik een BOSS RV-3. Dat ding is zo nep en artificieel piercing dat dat voor mij altijd wel werkt, vooral als ik daarna nog wat reverb in post eroverheen gooi.

Daar dacht ik ook aan. Mijn G-Major 2 kan inderdaad zeker tot 20 KHz, maar de beste galmen komen natuurlijk van Lexicon. Als je alleen galm zoekt zou je bijvoorbeeld voor een MX200 kunnen gaan.

DemolitionColorScheme
21 oktober 2011, 18:26
maar de beste galmen komen natuurlijk van Lexicon.
Nou ja, dat ligt ook weer aan welke Lexicon en wat je smaak is betreffende reverb. :)
(ik zou graag wel een PCM 92 willen hoor. ;))

onrust nv
21 oktober 2011, 22:56
Thanx voor de reacties. Wat denken jullie van de TC Hall of fame? Zou die de hoge frequency's trekken? Want die is nog redelijk betaalbaar en een rack heb ik er liever niet bij. Software komt bij ons de studio niet in, we zijn daar toch echt te puristies voor.

:ok:

DemolitionColorScheme
21 oktober 2011, 23:33
Thanx voor de reacties. Wat denken jullie van de TC Hall of fame? Zou die de hoge frequency's trekken? Want die is nog redelijk betaalbaar en een rack heb ik er liever niet bij. Software komt bij ons de studio niet in, we zijn daar toch echt te puristies voor.

:ok:
Je realiseerd je wel dat die Hall of Fame net zo digitaal is als een plugin ... right? En nee, ik denk niet dat die Hall of Fame je veel meer bereik gaat geven. Misschien dan iets als een Eventide SPACE, als je toch bij de pedalen wilt blijven. Of wellicht als je goedkoper wilt die Nova Reverb van t.c.

Buzzel
22 oktober 2011, 09:13
Ik vind de holy grail nogal een lomp pedaal. Reverb kan je niet subtiel instellen. Als je hem vol opendraait hoor je heel erg het digitale er van. en hij spuugt mijn stroom vol met troep. Iemand kopen? :D

DemolitionColorScheme
22 oktober 2011, 10:58
De Holy Grail wordt heel vaak gebruik voor een subtiele reverb. Gewoon die mix knob niet al te hoog zetten. Maar, true, veelzijdig is 'ie niet.

peter_heijnen
22 oktober 2011, 11:13
Zou die de hoge frequency's trekken?
Mail tc even.

Verder is het nog maar de vraag of je dat ook echt wil in je reverb, echt hoog, maar je weet het idd niet voor je het geprobeerd hebt.

FruscianteFan
22 oktober 2011, 11:42
Nouja als je toch al tegen de grens van het gehoor aanzit, kun je beter wel wat galm eroverheen hebben om het nog een beetje te verzachten.

onrust nv
22 oktober 2011, 14:19
Je realiseerd je wel dat die Hall of Fame net zo digitaal is als een plugin ... right? En nee, ik denk niet dat die Hall of Fame je veel meer bereik gaat geven. Misschien dan iets als een Eventide SPACE, als je toch bij de pedalen wilt blijven.

Er komt geen computer in de studio, dus software ook niet.
Eventide space :lovelove:

DemolitionColorScheme
22 oktober 2011, 16:01
Er komt geen computer in de studio, dus software ook niet.
Eventide space :lovelove:
Okay ... nou ja, dat moet je zelf weten, maar naar mijn mening: doe het dan gelijk helemaal goed en koop een gigantische plate en gebruik dat als plate reverb of neem je reverb op in een kerk. De Eventide SPACE en de t.c. Hall of Fame zijn gewoon mini-computers.

onrust nv
22 oktober 2011, 17:18
Ik heb een vermona retroverb voor een grote plate reverb hebben we geen ruimte. Die vermona is een echte spring met lowpass filter en envelope generator. Maar ik weet niet of die van die hoge frequency's trekt. Want de veer moet op het zelfde frequency mee trillen, en dat is volgens mij best lastig. En bij een plate heb je volgens mij hetzelfde probleem. De eventide is een lekker stuk speelgoed waar je best maffe reverb effecten kan maken. Ik heb bij een bezitter er al eens mee gefreakt. Het is idd een digitaal effect maar geen stomme labtop, die komen erbij ons ook echt niet in. Alleen hardware.

DemolitionColorScheme
22 oktober 2011, 17:35
De eventide is een lekker stuk speelgoed waar je best maffe reverb effecten kan maken. Ik heb bij een bezitter er al eens mee gefreakt. Het is idd een digitaal effect maar geen stomme labtop, die komen erbij ons ook echt niet in. Alleen hardware.
Ik snap opzich best wat je bedoeld, maar ergens is het ook krom. Het is puur een perceptie-iets, het visueel zien van een beeldscherm, etc. Die SPACE is daarnaast gewoon weer een rack unit, maar dan in een kleiner formaat. Je wilt niet rack gaan en ook sowieso niet software, maar in alle realiteit is die Eventide SPACE een computer, maar dan zonder beeldscherm, als het ware. Je signaal is op dat punt gewoon digitaal, maar gaat dan naar een analog source (tube amp, waarschijnlijk). Wat me dus brengt naar het volgende punt:

Ik ben overigens wel benieuwd watvoor studio je dan hebt als je alles nog op tape zet. Leuk concept, maar dingen digitaal opnemen maakt het opname process eindelijk fatsoenlijk. Als je dan tòch die tape sound wilt, dan kun je alsnog je mix op tape zetten om die tape sound te krijgen, of dat nu voor individuele instrumenten/tracks is of gehele mixes. (iets wat je nu in theorie al doet door je digitale effecten naar een buizen amp te routen).

Maar goed, daar kunnen we eindeloos over discussiëren.
Als je alleen voor pedalen wilt gaan, tja, doe het dan maar goed en koop die SPACE maar.

Buzzel
22 oktober 2011, 18:24
De Holy Grail wordt heel vaak gebruik voor een subtiele reverb. Gewoon die mix knob niet al te hoog zetten. Maar, true, veelzijdig is 'ie niet.

Dat is nou net waar ik hem voor wil gebruiken. Maar tis niet natuurlijk genoeg te proccesed

FruscianteFan
22 oktober 2011, 18:30
Dat is nou net waar ik hem voor wil gebruiken. Maar tis niet natuurlijk genoeg te proccesed
Oh daar heb ik geen last van. Ik vind de HG juist erg fijn, ook voor extreme dingen. Maar dan is het wel echt een effect en niet een natuurlijke galm.

onrust nv
23 oktober 2011, 22:39
Ik snap opzich best wat je bedoeld, maar ergens is het ook krom. Het is puur een perceptie-iets, het visueel zien van een beeldscherm, etc. Maar goed, daar kunnen we eindeloos over discussiëren.
Als je alleen voor pedalen wilt gaan, tja, doe het dan maar goed en koop die SPACE maar.

De reden dat ik computers haat is dat ik niet zo handig ben met die #%&^%$%#*!!! apparaten. Dus voor de levensduur van zo'n ding is het gewoon hetbeste dat er geen in de studio komt. Voor die space ga ik pas sparen als ik een rodec restyler bijelkaar heb gespaard. Ik loop nu te twijfelen tussen de TC Hall of fame, hardwire reverb(lexicon) of line 6 verbzilla.

FruscianteFan
24 oktober 2011, 01:31
Dan stuur je die fabrikanten een mailtje met de betreffende vraag. Of je gaat ze uitproberen, als het je lukt om in de gitaarwinkel ergens de 20.000 mee te halen.

onrust nv
24 oktober 2011, 10:13
De dichtsbijzijnde winkel met alle FX die ik noemde is feedback R'dam. De tonegenerator past in m'n jaszak, maar de reistijd is +- 3 kwartier heen en 3 kwartier terug. Het gaat trouwens niet om de 20Khz tonen maar ook rond de 13/15 Khz pakt de holier grail niet. Zeg maar de hoge pieptonen die je bij de tandarts hoort als je tandsteen laat verweideren. Of de hoge piepgeluiden die je wel eens hoorde als er een treinremde. Feedback frequency's zijn ook net te hoog. De grail laat ze wel door maar er komt geen reverb op't geluid.
Wat samen met wat vibrato behoorlijk indringend zou moeten worden. Zelfs de hoogste tonen die mijn pearl flanger nog wel pakt snapt de grail niet.

arcane
24 oktober 2011, 11:48
waarom wil je graag een digitale? Je zou ook de Danelectro springking kunnen nemen. Betaalbaar en analoog.

DemolitionColorScheme
24 oktober 2011, 14:04
De dichtsbijzijnde winkel met alle FX die ik noemde is feedback R'dam. De tonegenerator past in m'n jaszak, maar de reistijd is +- 3 kwartier heen en 3 kwartier terug. Het gaat trouwens niet om de 20Khz tonen maar ook rond de 13/15 Khz pakt de holier grail niet. Zeg maar de hoge pieptonen die je bij de tandarts hoort als je tandsteen laat verweideren. Of de hoge piepgeluiden die je wel eens hoorde als er een treinremde. Feedback frequency's zijn ook net te hoog. De grail laat ze wel door maar er komt geen reverb op't geluid.
Wat samen met wat vibrato behoorlijk indringend zou moeten worden. Zelfs de hoogste tonen die mijn pearl flanger nog wel pakt snapt de grail niet.
Ik snap dit eigenlijk niet ... Ik kan me niet voorstellen dat er een lowpass filter/etc. op de Grail zit. Wat er in komt moet gewoon voorzien worden van reverb, alleen de klank van de reverb zou dan doffer moeten zijn op een hoger signaal.

FruscianteFan
24 oktober 2011, 14:15
Ik snap er ook niks van maar het is wel duidelijk zo...

onrust nv
24 oktober 2011, 14:37
waarom wil je graag een digitale? Je zou ook de Danelectro springking kunnen nemen. Betaalbaar en analoog.

Volgens mij is dat ook gewoon een digitale emulatie. Net als de reel echo.

onrust nv
24 oktober 2011, 14:38
Ik snap dit eigenlijk niet ... Ik kan me niet voorstellen dat er een lowpass filter/etc. op de Grail zit. Wat er in komt moet gewoon voorzien worden van reverb, alleen de klank van de reverb zou dan doffer moeten zijn op een hoger signaal.

Die hoge toon is wel nog steeds hoger dan je op je gitaar voorelkaar krijgt. Echt zo'n door merg en been piep.
Er zit alleen geen reverb meer op.

Buzzel
24 oktober 2011, 14:46
Anders koop je deze:
http://los-angeles-guitar-shop.com/wp-content/uploads/2011/08/1963FenderReverbUnit001.jpg

Niet dat het is wat je zoekt, maar hij is wel uber cool :supercool:

peter_heijnen
24 oktober 2011, 17:01
Het gaat trouwens niet om de 20Khz tonen maar ook rond de 13/15 Khz pakt de holier grail niet. Zeg maar de hoge pieptonen die je bij de tandarts hoort als je tandsteen laat verweideren.
Stuur een mp3 naar iemand die een van je gegadigden heeft en vraag hem een mp3 van de galm terug te sturen.

DemolitionColorScheme
24 oktober 2011, 18:32
Die hoge toon is wel nog steeds hoger dan je op je gitaar voorelkaar krijgt. Echt zo'n door merg en been piep.
Er zit alleen geen reverb meer op.
Dan kan het, inderdaad, zijn dat hij ergens een cut-off heeft op 10khz of misschien zelfs nog lager. Dan, tja, houdt je weinig over van je reverb tail. Wat je kunt proberen is om de tail/decay helemaal omhoog te gooien naar max. De tail zal dan niet max zijn, maar wellicht wel lang genoeg om hem weer hoorbaar te maken.

arcane
24 oktober 2011, 19:02
Volgens mij is dat ook gewoon een digitale emulatie. Net als de reel echo.

Nee hoor. Ik heb de spring king gehad, en dat was gewoon een spring reverb, niet digitaal. Had zels een schopplaatje, om de veren een flinke klap te kunnen geven.

onrust nv
25 oktober 2011, 11:14
Nee hoor. Ik heb de spring king gehad, en dat was gewoon een spring reverb, niet digitaal. Had zels een schopplaatje, om de veren een flinke klap te kunnen geven.

Wat echt, dan komt hij snel erbij. Want ik had had juist omdat ik in'n blad had gelezen dat het een digiverb is de vermona retroverb gekocht, die beduidend duurder is en CV jacks in heeft + EQ en lowpass filter en envelope generator aan boord heeft. Ook een super ding, maar ik zocht ook nog een normale spring reverb. Ik wilde eerst gaan sparen voor een VanAmps Sole-Mate vintage springreverb.

De tail van de holier grail heeft maar 2 standen short en long, en het maakt nietzo veel uit in welke stand hij staat, maar de zenuwtergende piep geluid galmen niet.

N.D.
25 oktober 2011, 11:34
Ik heb die spring king. Was een tof ding, toen ging ik een versterker gebruiken waar al een reverb in zat, dus heeft 'ie ongeveer een jaartje opgeborgen in de doos gelegen. Daarna wilde ik 'm weer eens aansluiten (want het is zo leuk om er tegenaan te schoppen:D) en toen deed 'ie niets meer... Ik verdenk de in en/of output, maar daar kom je niet zo makkelijk bij.

En Onrust, als je een beetje handig bent kan je zelf toch ook makkelijk een verengalm maken? Zo'n tank kost niet zoveel, en de rest van de onderdelen nog minder waarschijnlijk. Of zoiets:
http://www.thomann.de/nl/doepfer_a199.htm
Weet alleen niet of 'ie ook werkt buiten het doepfer systeem.

DemolitionColorScheme
25 oktober 2011, 11:59
De tail van de holier grail heeft maar 2 standen short en long, en het maakt nietzo veel uit in welke stand hij staat, maar de zenuwtergende piep geluid galmen niet.
Oh ja, klopt.
Nou ja, mijn tip was meer over het algemeen. Als je een reverb op hogere sources niet hoort, dan kun je de tail verlengen zodat je wat meer van de early reflections krijgt.

onrust nv
25 oktober 2011, 11:59
En Onrust, als je een beetje handig bent kan je zelf toch ook makkelijk een verengalm maken? Zo'n tank kost niet zoveel, en de rest van de onderdelen nog minder waarschijnlijk. Of zoiets:
http://www.thomann.de/nl/doepfer_a199.htm
Weet alleen niet of 'ie ook werkt buiten het doepfer systeem.

Ik heb ook al een DIY reverb met 4 kort veertjes erin, zit alleen veel ruis in, maar stereo en je kan de veren ofsetten zodat je meer ruimte in je geluid krijgt. We hebben'm de verp genoemd, omdat dat nogal suf klinkt.

Als je er een met doepfer spul bouwd moet je nog een VCA module hebben, een mixer module, misschien nog een ADSR module en/of EQ module of lowpass/bandpass/highpass multifilter module, BBD delay module en voeding voor je modules. Dus ik weet niet of je dan zo goedkoop uit bent. Daarnaast is het minijack ook niet zo handig.

onrust nv
25 oktober 2011, 12:43
Oh ja, klopt.
Nou ja, mijn tip was meer over het algemeen. Als je een reverb op hogere sources niet hoort, dan kun je de tail verlengen zodat je wat meer van de early reflections krijgt.

Ah toch wel een goeie tip dan. Ik zou ook nog de KP-1 en 2 kunnen testen of die wel hoge tonen lust.