PDA

View Full Version : Bugera Retube! Wat moet ik doen? Financiën?



LesPaul1612
20 oktober 2011, 23:48
Hello folks,

Heb een tijdje terug een bugera 333 amp gekocht. Het beestje doet het nog best, maar de eindbuizen hebben natuurlijk maar een beperkte levensduur.
Over een jaar moeten deze vervangen worden, maar ik ben de kluts compleet kwijt over wat ik dan precies moet doen.

In de faq las ik iets over biassen en die amp bij de techneut brengen. Ergens anders verteld iemand iets over fixed bias en dat ik er gewoon dezelfde buizen (6l6) in kan steken.

Nu weet ik niet of -als dat al kan- ik dan ook rekening moet houden met het merk. Moeten het weer Bugera buizen zijn, of kan het ook een ander merk zijn?

dus kortom; wat moet ik doen als mijn amp nieuwe buizen nodig heeft, naar de reparateur?? Of misschien gewoon zelf doen?

Danku danku

-Lp1612

grayfink
21 oktober 2011, 00:04
Ik zou die bridge crossen wanneer je get there.
Wie zegt dat je versterker er over een jaar aan toe is?

FruscianteFan
21 oktober 2011, 00:11
Beetje rondzoeken op internet, en in de FAQ die op dit forum staat (volgens mij bij vintage versterkers).

Of die Bugera gebiased moet (kan) worden, staat wellicht in de handleiding. Sowieso zou ik me er pas zorgen over maken als de versterker moeilijk begint te doen, maar in elk geval wel goed dat je je bewust bent van dat je een buizenversterker hebt, en dat dat het nodige onderhoud met zich meebrengt of kan brengen.

big dooley
21 oktober 2011, 00:15
Hello folks,

Heb een tijdje terug een bugera 333 amp gekocht. Het beestje doet het nog best, maar de eindbuizen hebben natuurlijk maar een beperkte levensduur.
Over een jaar moeten deze vervangen worden, maar ik ben de kluts compleet kwijt over wat ik dan precies moet doen.

In de faq las ik iets over biassen en die amp bij de techneut brengen. Ergens anders verteld iemand iets over fixed bias en dat ik er gewoon dezelfde buizen (6l6) in kan steken.

Nu weet ik niet of -als dat al kan- ik dan ook rekening moet houden met het merk. Moeten het weer Bugera buizen zijn, of kan het ook een ander merk zijn?

dus kortom; wat moet ik doen als mijn amp nieuwe buizen nodig heeft, naar de reparateur?? Of misschien gewoon zelf doen?

Danku danku

-Lp1612

fixed bias wil juist zeggen, dat ze eindbuizen gebiast dienen te worden... sommige buizen zijn dmv een weerstand in de kathode gebiasd (de preamp buizen in vrijwel lle gitaarversterkers oa...)

wat betreft buizen kun je er elk merk 6L6 instoppen, alleen wel in de gaten houden welk type... de 6L6 is er met max vermogens van 19 t/m 30 watt... even nagaan hoeveel watt de versterker is dus... de meeste 6L6's die verkocht worden hebben een max van 30 watt

biassen is op zich goed zelf te doen, alleen weet ik niet hoe die bugera's in elkaar zitten, daar zou ik dan meer van moeten weten

wat huidige producte betreft is goedkoop geen duurkoop... JJ"s zijn vrij goedkoop, terwijl ze toch erg betrouwbaar zijn... wat geluid betreft, dat is iets wat persoonlijk is

TimoSomers
21 oktober 2011, 00:18
Ik las Redtube :(

FruscianteFan
21 oktober 2011, 00:20
fixed bias wil juist zeggen, dat ze eindbuizen gebiast dienen te worden... sommige buizen zijn dmv een weerstand in de kathode gebiasd (de preamp buizen in vrijwel lle gitaarversterkers oa...)
Als ik goed begrijp wat hier staat, dan klopt het niet. Fixed bias wil zeggen dat er niets te biassen valt: de bias is vastgesteld door middel van een weerstand, die in feite vervangen zou kunnen worden door een biasregelaar. Mijn Blues Junior is er een voorbeeld van: als je er nieuwe eindbuizen instopt, moet je eigenlijk maar hopen dat de bias goed zit, want je kunt niet biassen - tenzij je de weerstand vervangt (zoals ik heb gedaan voor een coolere bias).

big dooley
21 oktober 2011, 00:30
Als ik goed begrijp wat hier staat, dan klopt het niet. Fixed bias wil zeggen dat er niets te biassen valt: de bias is vastgesteld door middel van een weerstand, die in feite vervangen zou kunnen worden door een biasregelaar. Mijn Blues Junior is er een voorbeeld van: als je er nieuwe eindbuizen instopt, moet je eigenlijk maar hopen dat de bias goed zit, want je kunt niet biassen - tenzij je de weerstand vervangt (zoals ik heb gedaan voor een coolere bias).

ik weet dat er behoorlijk wat verwarring over bestaat, maar "fixed bias" wil zeggen dat er gebiast moet worden, de methode waar dat niet het geval is heet "cathode bias"

hier een stukje van een techneut op het marshall forum:

Fixed bias means that bias voltage is applied from an extenral source, usually a negative bias supply, and remains constant throughout the flow of signal or with different valve samples.
Most Marshalls use this bias technique, with the exception of the 18 watters and a few others.
Fixed bias is usually adjustable, as in you can set the "fixed" voltage by adjusting a pot. Mesa Boogies are one exeption to this. You cannot adjust the bias voltage on a Mesa because they want you to buy their valves which are known to operate well with their fixed bias voltage level.
Remember the term "fixed bias" comes from the fact that the bias voltage remains fixed no matter what valve is there or whether there's signal or not.

Cathode bias produces it's bias voltage supply itself. The cathode resistor produces a voltage by virtue of the current flowing through the valve from cathode to plate. Notice that this puts the cathode at a more positive voltage than the grid, this is effectively the same as having the cathode at ground potential and putting a negative voltage on the grid, like in fixed bias.
Even with a by-pass capactitor in place the "bias" voltage will fluctuate with signal and different valves will produce different bias voltages as they naturally draw different currents. In this way the circuit bias' itself but it's certainly not "fixed" bias voltage.

One important thing that people loose track of on the subject of biasing their valves:
The bias voltage itself is irrelevent, what you are trying to do is set the amount of current flowing in the valve, under quiescent conditions, to an acceptable level. This is done by adjusting the bias voltage until this target current value is reached, so the bias voltage itself is irrelevent once the quiescent current is right.

FruscianteFan
21 oktober 2011, 00:45
Ah, ben zelf ook even op google op zoek gegaan. Wat ik dacht, kwam voort uit onderzoek naar de bias van de BJ. Weer wat geleerd!

big dooley
21 oktober 2011, 01:00
hm... heb net een bias manual voor de bugera's gelezen (online) en zie gelijk een paar dingen die me niet bevallen... zij gaan er van uit dat je hun eigen geselecteerde buizen neemt (verschillende grades) en dan geven ze in een schema weer, hoeveel de biasspanning moet zijn bij een gegeven spanning uit de muur... let op, de biasspanning is de (fixed) negatieve spanning die op pin 5 staat.... maar als je dus een ander merk buizen neemt, gaat dit niet op, omdat je dan nog niet weet hoeveel stroom er daadwerkelijk door de buis gaat...

met andere woorden; je weet alleen met wat voor brandstof je de motor voedt, maar je meet niet hoe de motor daar op reageert... en das nou net het belangrijkste...
er zijn verschillende methodes om dit te meten, maar de makkelijkste manier is toch wel een biasadapter die je oa kan kopen bij tonefactory... (die overigens ook instructies hebben) je hebt nog wel een multimeter nodig...

met alleen een multimeter kan ook, maar dit vraagt wat meer metingen en berekeningen en is voor de beginner wat lastiger... als je het eenmaal doorhebt, dan stelt het echter niet veel voor... ikzelf ben een voorstander van deze methode (behalve bij mijn AFD100, want die doet het lekker helemaal zelf :) )
een algemeen begrip van de wet van ohm is wel een pre om dit te doen

big dooley
21 oktober 2011, 01:26
Ah, ben zelf ook even op google op zoek gegaan. Wat ik dacht, kwam voort uit onderzoek naar de bias van de BJ. Weer wat geleerd!

zoals ik al zei; de gebruikte termen werken ontzettend verwarrend...
een gefixeerde bias wil zeggen dat de spanning in op de buis waar het signaal binnen komt in rust, een gefixeerde waarde heeft, die normaliter wel instelbaar is... merken als mesa boogie hebben die spanning echter gefixeerd, door een vaste weerstand te gebruiken ipv een potmeter... de verwarring is dan dus helemaal compleet :)

toen ik destijds mijn ouwe DSL had, adviseerde marshall om de spanningsval op hun testpunten op een bepaalde waarde te houden... ze gingen er echter vanuit, dat de anodespanning overal hetzelfde zou zijn, wat helaas niet het geval is... het verschil tussen 220 of 230 uit de muur, kan behoorlijke verschillen geven...

de methode die op de website van nico verduin staat vermeld is de meest nauwkeurige, doch ook veilige manier om de bias te meten en in te stellen... sommige techs, meten de stroom die door de buis gaat direct op... (ampere's)
maar je multimeter veranderd dan in een "dead short"... doe je dan iets verkeerd, heb je kans op een opdonder of blaas je je uitgangstrafo op...
vergeet niet, dat er in de meeste gevallen meer dan 400V gelijkspanning gebruikt wordt... 1 verkeerde aanraking en je bent gewoon dood...

kidrock
21 oktober 2011, 02:55
vergeet niet, dat er in de meeste gevallen meer dan 400V gelijkspanning gebruikt wordt... 1 verkeerde aanraking en je bent gewoon dood...

Precies! Als je niet weet waar je mee bezig bent, dan kun het beste met je fikken er vanaf blijven.

Nu zullen vast wel mensen zijn die hier niet mee eens zijn, maar er zijn ook techneuten die zeggen dat je ongeacht "fixed" of "cathode" je toch gewoon je amp (lees:eind buizen) moet laten biasen. Inclusief de techneut waar ik al jaren mijn amps laat onderhouden. Met nieuwe eind-buizen kunnen er altijd afwijkende meet waarden optreden die afgeregeld moeten worden.

Maar ik zou me nu nog niet druk maken. Alleen met intensief gebruik zul je ongeveer na een jaar de wisseltruc moeten uitvoeren. Speel je 1 tot 2x in de week dan misschien pas na 2-3 jaar.

big dooley
21 oktober 2011, 05:14
en zelfs techneuten krijgen nog wel eens een "verassing" als ze niet genoeg respect hebben voor waar ze mee bezig zijn....

http://www.youtube.com/watch?v=1lozkT1zrIU

LesPaul1612
21 oktober 2011, 11:45
Oké, dus even in het kort:

die amp moet gebiast worden. Dit is niet iets wat iedereen zomaar kan. Ik ben zelf een complete leek op elektronica gebied, dus als er nieuwe buizen in moeten moettie gewoon naar de versterker dokter? Iemand een idee hoeveel dat grapje gaat kosten? Er moeten dan vier 6l6 buizen van 30 watt per stuk vervangen worden...

kidrock
21 oktober 2011, 17:11
Oké, dus even in het kort:

die amp moet gebiast worden. Dit is niet iets wat iedereen zomaar kan. Ik ben zelf een complete leek op elektronica gebied, dus als er nieuwe buizen in moeten moettie gewoon naar de versterker dokter? Iemand een idee hoeveel dat grapje gaat kosten? Er moeten dan vier 6l6 buizen van 30 watt per stuk vervangen worden...

Yep. Ik zou gewoon naar je plaatselijke amp doctor gaan.

Kosten? Helemaal afhankelijk van welke merk buizen die je er in stopt. Prijzen variëren tussen de 16,- en de 40,- per buis (zo ff snel gekeken bij de Tonefactory)
En dan wordt er uiteraard nog arbeidsloon erbij opgeteld. Pin me er niet op vast, maar ik denk dat je minimaal 100 eurie kwijt bent, maar ik vermoed zelf iets meer.

big dooley
21 oktober 2011, 17:17
Yep. Ik zou gewoon naar je plaatselijke amp doctor gaan.

Kosten? Helemaal afhankelijk van welke merk buizen die je er in stopt. Prijzen variëren tussen de 16,- en de 40,- per buis (zo ff snel gekeken bij de Tonefactory)
En dan wordt er uiteraard nog arbeidsloon erbij opgeteld. Pin me er niet op vast, maar ik denk dat je minimaal 100 eurie kwijt bent, maar ik vermoed zelf iets meer.

ik was €140,- kwijt, voor een quad KT77's met bias en een check... er waren toendertijd 2 buizen opgeblazen en de zekering was gesprongen, dus wilde ik zeker weten, dat er niet meer fout was gegaan... buizen hebben soms de nare gewoonte andere componenten mee te nemen als ze overlijden

kidrock
21 oktober 2011, 17:26
ik was €140,- kwijt, voor een quad KT77's met bias en een check... er waren toendertijd 2 buizen opgeblazen en de zekering was gesprongen, dus wilde ik zeker weten, dat er niet meer fout was gegaan... buizen hebben soms de nare gewoonte andere componenten mee te nemen als ze overlijden

Ik zat er niet ver naast, maar dat is wel een reëel optelsommetje ;)

jules
22 oktober 2011, 13:38
maar de bugeras zijn toch juist heel makkelijk te biassen?? zit een prachtig multimeter aansluitnkje op, een potmetertje om de bias bij te stellen, ik zou niet weten hoe ze het makkelijker zouden kunnen maken??

big dooley
22 oktober 2011, 14:52
maar de bugeras zijn toch juist heel makkelijk te biassen?? zit een prachtig multimeter aansluitnkje op, een potmetertje om de bias bij te stellen, ik zou niet weten hoe ze het makkelijker zouden kunnen maken??

(fixed) bias wil zeggen dat je een negatieve spanning zet op het rooster waar het signaal binnenkomt... hoeveel stroom een buis daar op gaat trekken verschilt van buis tot buis, vandaar dat deze bijna altijd gematched dienen te worden...
bugera matched de buizen binnen een bepaalde toleratie en geven ze dan een label (grade A t/m grade H) elke grade heeft dus zijn eigen negatieve spanning nodig, en dit is wat je meet op het testpunt van deze versterkers

dit systeem is min of meer vergelijkbaar met mesa boogie, alleen heeft mesa, de negatieve spanning onregelbaar gemaakt, dmv een vaste weerstand ipv een potmeter... daar hoor je dus in principe ook nog eens dezelfde grade aan te houden, die origineel in de versterker zat

het probleem is, dat als je een merk als JJ of EH in de versterker stopt, je niet weet hoeveel stroom de buis trekt, met een bepaalde gegeven negatieve spanning... de buizen zijn dan wel gematched, maar zijn niet volgens een systeem gesorteerd (alhoewel bijvoorbeeld tonefactory wel JJ's levert volgens de tolerantie's van mesa boogie!!!)

ter vergelijk, heeft marshall met de DSL/TSL, VM, JVM, 2203KK en de MA-serie een 1 ohm weerstand tussen de kathodes en het chassis geplaatst, met daaraan verbonden hun testpunten... hiermee meet je de spanningsval over 1 ohm en weet je vanuit de wet van ohm (spanning = weerstand * ampere) hoeveel ampere een buis of een paartje buizen trekt via de kathode... een waarde die je nodig hebt om een correcte (veilige) bias te kunnen berekenen, met een set gematchte buizen, waarvan de range niet bekend is...
inmiddels zijn ze met de AFD100 en YJM100 nog een stapje verder gegaan, door de bias te automatiseren... elke buis wordt apart "bekeken" en de firmware stelt de negatieve stroom zo in, dat je de gewenste waarde krijgt die je aan de achterkant van de versterker ingesteld hebt... het bereik is echter zo groot, dat je in principe 4 totaal verschillende types buizen erin kan proppen en de controller krijgt ze allemaal op dezelfde waarde... ik heb dit zelf getest met KT77's en 6550's door elkaar en het werkt inderdaad erg goed (vond de klank niet helemaal je van het, maar das persoonlijk)
zit er een fout in de buis, dan wordt dit opgemerkt en gaat er een led branden die correspondeerd met de betreffende buis... is er serieus iets mis, gaan alle led's branden (bij een opgeblazen HT-zekering bijvoorbeeld)

jules
22 oktober 2011, 18:39
Ok maar als ik een paar gematchette buizen koop die bias volgens de opggegeven waarde van de versterker fabrikant, ik toch goed zit niet?

big dooley
22 oktober 2011, 18:56
Ok maar als ik een paar gematchette buizen koop die bias volgens de opggegeven waarde van de versterker fabrikant, ik toch goed zit niet?

alleen als je de buizen van de fabrikant koopt en de versterker instelt op de grade van de betreffende set... de verschillende grades en bijbehorende spanningen staan vermeld in die biasmanual van hun...
een matched set buizen van andere fabrikanten is niet aan te bevelen, daar de buizen veel te warm of te koud kunnen staan met de gegeven spanning...

dus in dit geval alleen buizen van bugera gebruiken en de grade in de gaten houden

big dooley
22 oktober 2011, 19:09
hmm...
zie ik net dat bugera met de trirec infinium een vergelijkbaar systeem heeft wat de AFD100 en YJM100 hebben... dus powerscaling en autobias, alleen kun je de waardes van de bias volgens mij niet instellen en kan de powercontrol niet zo laag als de marshalls

big dooley
22 oktober 2011, 22:54
juist...
infinium is dus een trademark wat op al hun modellen wordt toegepast... dus elke bugera is (binnenkort?) met autobias en powerscaling verkrijgbaar...

snaarplukker
24 oktober 2011, 09:33
maar de bugeras zijn toch juist heel makkelijk te biassen?? zit een prachtig multimeter aansluitnkje op, een potmetertje om de bias bij te stellen, ik zou niet weten hoe ze het makkelijker zouden kunnen maken??
+1. En voor rond de € 50,-- heb je een geselecteerde set van 4 Bugera buizen.;)

big dooley
24 oktober 2011, 12:54
+1. En voor rond de € 50,-- heb je een geselecteerde set van 4 Bugera buizen.;)

ik zat al uit te zoeken wat voor buizen ze gebruiken... hun 12AX7's zijn shuguangs, en ik vermoed dat hun eindbuizen ook van dezelfde fabrikant komen... dat is echter geen probleem... er zijn heel wat duurdere merken die dezelfde buizen in hun versterkers stoppen...
waar ik me meer zorgen om maak, is de tolerantie die ze hanteren voor het matchen...

kidrock
24 oktober 2011, 14:43
waar ik me meer zorgen om maak, is de tolerantie die ze hanteren voor het matchen...

Snap je bezorgdheid wel een beetje. Bugera/Behringer staat nu eenmaal niet bekend als meest betrouwbare versterker bouwer.

Begrijp me niet verkeerd. Het zijn best leuke en goed klinkende versterkers voor het geld, maar ik lees nog regelmatig probleem gevallen met die amps (channels die spontaan uit zichzelf beginnen te schakelen, onverklaarbare brom, enz) en dat mensen zelf met koel element in de weer gaan om oververhittings problemen tegen te gaan.

Dus blijft de vraag of je zelf de buizen gaat verwisselen of toch overlaat aan een deskundige?

big dooley
25 oktober 2011, 00:21
Snap je bezorgdheid wel een beetje. Bugera/Behringer staat nu eenmaal niet bekend als meest betrouwbare versterker bouwer.

Begrijp me niet verkeerd. Het zijn best leuke en goed klinkende versterkers voor het geld, maar ik lees nog regelmatig probleem gevallen met die amps (channels die spontaan uit zichzelf beginnen te schakelen, onverklaarbare brom, enz) en dat mensen zelf met koel element in de weer gaan om oververhittings problemen tegen te gaan.

Dus blijft de vraag of je zelf de buizen gaat verwisselen of toch overlaat aan een deskundige?

de boven omschreven gevallen heeft eigenlijk niets met de gebruikte buizen en/of de tolerantie van de buizen te maken, maar geeft wel aan, dat nog niet alles echt op een rijtje staat...
wat ik vermoed is dat ze gewoon de tolerantie's hanteren die de fabrikant zelf maakt en dat ze de buizen in grades binnenkrijgen... voor de EL34 zijn dus 7 grades beschikbaar, voor de 6L6 8 grades
wat niet bekend is, is hoe heet bugera's eigenlijk staan... ik vermoed vrij koud (net als marshalls de laatste tijd)