PDA

View Full Version : Zijn er hier eigenlijk wel basgitaristen?



The Nightfly
21 april 2001, 21:47
En zo ja, waar dan? Oké vraag aan jullie... Wie is de beste basgitarist ooit. Zelf hou ik het op Jaco Pastorius.

willem
24 april 2001, 10:59
Ik speel ook basgitaar naast gewoon gitaar, ja jacco pastorius zal wel een van de beste geweest zijn ja.......

Maar vindt het vaak toch te veel gepriel, dat shciet neit op op een basgitaar......

anoniem
24 april 2001, 14:49
Ik houd het op Tony Levin!

willem
24 april 2001, 23:11
Ja die ken ik niet zo goed wat voor muziek is dat? Ik hou eigenlijk neit zo van solo'en op basgitaar (daar speel ik wel gewoon gitaar voor) vind gewoon leuke deuntjes interesaneter veel van die ouwe jaren 80 rommel is wel leuk om te spelen

sleep_to_saturate
25 april 2001, 13:00
Ik ben gitarist maar speel tevens basgitaar.
Ik gebruik geen solo's, meer dubbele snaren. (met plectrum)
Volgens mij spelen gitaristen heel anders op een basgitaar dan volharde basgitaristen.

willem
25 april 2001, 15:13
Ja weet niet als je die Jazz basgitaristen hoort die solo'en er meestal toch wel doorheen hoor (ik weet ook neit hoe ik het anders meot noemen).....

Dat vind ik gewoon nooit zo mooi op basgitaar die ritmes die ze spelen zijn wel vet, maar dat gepriel enzo pak dan een gewone gitaar.....

anoniem
25 april 2001, 22:34
Jaco Pastorius is goed, dat klopt? Maar wat dacht je dan van Stanley Clark toch wel iets beter hoor!

anoniem
25 april 2001, 22:41
goed, beter , best...
wat dat betreft kan ik me wel vinden in de column die ik net heb gelezen op gitaarnet, over Bootsy Collins, de hele funk in een noot.....

willem
27 april 2001, 19:45
Eigenlijk boeit het inderdaad neit wie het meeste noten per minuut uit zijn bas kan persen....

Ik ben meer benieuwd naar wie jullie zoal luisteren en wat voor muziek je spelen, of zijn jullie allemaal into Jazz en zo?

sleep_to_saturate
1 mei 2001, 16:45
Nee hoor, ik ben geen jazz-freak.
Ik speel en luister voornamelijk grunge. Met de bas probeer ik altijd te balanceren op de zuiver/vals grens. Wat vaak verassende melodiën oplevert.
Dus i.p.v. allemaal loopjes in een toon, de basgitaar als een soort 2e stem gebruiken.
Ik gebruik trouwens ook een alternatieve stemming op m'n basgitaar.
Zijn er hier ook basgitaristen die hun basgitaar anders stemmen?

Monty
18 juni 2001, 14:22
Ja hier nog een (semi)bassist (die dus ook gitaar speelt). Jaco is ook een van m'n favorieten. Verder heb ik nog bewondering voor:
- Victor Wooten
- Les Claypool
- Tony Levin

Yorrit
21 juni 2001, 23:14
Les Claypool is ook goed ja. wat hij dr allemaal uittovert.
Flea en Josh Paul vind ik ook wel goed. niet dat ze zulke superhoogstaande dingen doen, maar hun stijl bevalt me wel.

Ibanez
14 juli 2001, 16:02
Mijn broer is fan van metallica en van die oude bassist cliff burton heeft hij me is een solo laten horen.... zoooo!! dat was nog eens bas spelen, ik hou het op cliff burton (zo beetje de enige bassist die ik ken)


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez op 2001-07-14 16:03 ]</font>

Manolito
14 juli 2001, 20:22
Ja, ik ook, zeker na het horen van Pulling Teeth van Kill 'm All. (Metallica) En ik heb ook wat touroptredens van hem gehoord, echt goed hoor. Dan vind ik die nieuwe Jason Newsted (die trouwens sinds enkele maanden Metallica heeft verlaten) stukken minder speciaal. DIe is gewoon goed, maar niet meer dan dat. Eens kijken wie de nieuwe basgitarist van Metallica zal worden, komt er misschien weer zo'n basgitaristje die barst van talenten.

Ibanez
15 juli 2001, 11:41
Er is inderdaad verschil tussen de eerste en de tweede bassist van metallica die jason was minder goed dan cliff maar cliff is overleden bij een busongeluk

VinnyPimpinBrown
24 juli 2001, 01:32
Halleluiah Rock'n'Rollah Ik houd van RUNK en hun bassist is cool. Die heet Arjen nog wat (maar daar blijf ik mee in de schemer, slim he?). Maar Claypool en al die andere die jullie noemen zijn ook zeer goed. En inderdaad soms iets teveel gepiel. Doe mijn maar Willie Dixon op contrabas of Bill Wyman ofzo. Anders gewoon Arjen.

MOTHER
5 augustus 2001, 23:00
Ik heb vorige week in italie een cd-tje van Primus gekocht (sailing the seas of cheese). Vnl omdat gezegd werd dat Les Claypool zo cool speelt. wowie. nog nooit zoiets gehoord. kan wel moeilijk wennen aan de muziek. gisteren nog 2 cd-tjes van ze gekocht (antipop en The brown album). zeer interessant gebruik van de basgitaar.
ik luister zelf eigenlijk van alles. house vind ik wel leuk om te spelen op bas (prodigy: climbatize)

Ibanez
22 augustus 2001, 21:02
oja jaco pastorius natuurlijk die was ik ff vergeten. (kben niet zo'n baspersoon ik speel ook geen bas.)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez op 2001-08-22 21:03 ]</font>

Ditmar
31 augustus 2001, 20:22
Les Claypool is briljant, als je die loopjes hoort kan je je toch niet voorstellen dat die gozer dat nuchter geschreven heeft. Volgens mij is Primus altijd stoned. Verder is Tony Levin errug cool, maar John Myung van Dream Theater is bijvoorbeeld ook een hele goeie

anoniem
14 september 2001, 13:25
Jaco-'Te veel gepriel op een basgitaar?'. Heb je wel eens goed geluisterd? Zijn melodien zijn echt gaaf. En trouwens waarom speelt er niemand meer gewoon bas, al die mensen die 'ik ben gitarist en daarnaast ook bassist' zijn. Zucht....
Heeft er niemand meer een echt hart voor een van de mooiste klanken (met de juiste basgitaar dan wel he) van deze planeet?

anoniem
14 september 2001, 13:29
Uhm....om het kort te houden....De bassist van Metallica gaf als zijn allergrootste invloed, jaja, je raad het al...JACO PASTORIUS op. Staat in een of andere Bassplayer.

anoniem
14 september 2001, 13:30
House op een bas? Uhm, dat is een beetje primitief, lijkt mij. House is zo'n dooie groove. Sorry, ben alleen wel benieuwd wat jou dan drijft.....

anoniem
20 september 2001, 19:52
Ach, de een houd van appels en een ander heeft liever bananen. Discussie lijkt me hier niet echt mogelijk lijkt me. Maar als je wilt weten wie mijn bas "held" is: Alain Caron.

Master Tinuzzz
28 september 2001, 13:22
Ik ben beinvloed door de Bassist van Skunk Anansie, naam is me ontschoten, maar de beste allertijden? denk dan toch Flea, maar dat is persoonlijk.

Master Tinuzzz
28 september 2001, 13:26
Ik speel op dit moment bij een bandje in Den Bosch. Even om weer bezig te zijn. Zodra een band naar mijn verlangens bij me aanklopt ben ik weg! PROBLEEM: ik laart de andere band zitten zonder basgitarist! Wij wil of kent iemand die wil spelen bij een band in den bosch? Beetje de rustige popiejopie covers spelen ze en zijn begin 20 jaar oud? Mail mij ff, dan geef ik een tel. nr van de zanger.

anoniem
7 oktober 2001, 00:30
Voor mij zit alles wat een bassist moet doen in die gozer van AC/DC.
Spul op tien, plectrumraggen, stampbeton en super steady.
Bas = onderdeel ritmesectie, voor gepiel ga je gitaar spelen ( bedoel dat niet beledigend hoor gitaristen!).

GeertSOLDANO
17 oktober 2001, 13:28
Flea van de Peppers is zeker de laatste tijd een van de smaakvolste bassisten die ik ken.

Ik ben trouwens van huis uit drummer, daarna gaan gitaren, bassen en zingen(!). Is wel een grappige volgorde. Ik kan nu zelfs een one man band demo opnemen als ik zou willen!

flearulez
24 oktober 2001, 21:18
hallo iemand al eens van flea van de red hot chili peppers gehoord funky as hell!

even een berichtje aan Ibanez, die gitaar solo van de oude metallica bassist zal waarschijn lijk die zijn wat op "kill 'm all"staat op nummer 5 van die cd inderdaad erg vet.

nee mensen Flea is de beste !

flearulez
24 oktober 2001, 21:21
sorry had even de 2de pagina van dit forum gelezen geert heeft het dus echt bij het rechte eind!

Anavrin
25 oktober 2001, 10:33
Op 2001-04-25 13:00, schreef sleep_to_saturate:
Ik ben gitarist maar speel tevens basgitaar.
Ik gebruik geen solo's, meer dubbele snaren. (met plectrum)
Volgens mij spelen gitaristen heel anders op een basgitaar dan volharde basgitaristen.

Hier ben ik het gewoon helemaal mee eens, ik speel namelijk ong 6 jaar gitaar waarvan 3 jaar bas en ik denk datik over 6 jaar nog steeds anders bas dan gitaar speel. Ik ken trouwens ook bassisten die proberen gitaar te spelen, die vinden het vaak makkelijk om met hun vingers de snaren te plukken, net als op hun bas (klinkt soms best vreemd.)

anoniem
25 oktober 2001, 16:46
De beste bassist, altijd een leuk onderwerp om meningen te krijgen. Ik kan zelf helaas geen eenduidig antwoord geven. Als het gaat om walking bass, dan komen ray brown en ron carter naar boven, moderne jazz eerder Christian McBride, jazz/funk dan Stanley Clarke, pure funk Bootsy Collins, vaag spul: Les Claypool, onnavolgbaar: victor wooten en pastorius, gedegen: pattituci en zo kan ik nog wel even door gaan. Bijna ieder van de bovenstaande heeft een stijl die mij soms het meeste aanspreekt, en dan zijn zij om beurten de beste bassist :smile:

mainbarger
13 november 2001, 10:46
die solos waren inderdaad geweldig!!!!!
klote dat net hij nou net dood moest gaan. niet dat die jason newstedt slecht is of zo ik bedoel die kan ook wel leuke solos maken hoor maar hij haalt het bij langena niet bij
cliff

mainbarger
13 november 2001, 10:48
ik heb het over de oude basgitarist van metallica zoals jullie wel begrepen zullen hebben

soulbrother
18 november 2001, 00:24
De "beste" bassist bestaat niet. Mijn beste bassist is degene die datgene speelt wat nodig is in dat nummer. Heel vaak is dan net dat ene plukje / loopje / groove-je in dat ene stukje SUPERCOOL; een moment dat jou ZO raakt dat de betreffende bassist de BESTE bassist is, op dat moment welteverstaan. Ik kan de tel niet meer bijhouden, zoveel bassisten zijn mijn favoriet.

gershwin5150
19 november 2001, 01:20
Mijn 'favoriete' bassist is toch wel Steve Harris van Iron Maiden, misschien technisch niet de beste, maar wel een superenergieke bassist live, en wel verrot snel met zn rechterhand;)

pyaemia
24 november 2001, 13:39
Jongens, we vergeten nu toch zekere 2 van de hele groten; Alex Webster (Cannibal Corpse) en natuurlijk Flea (Chilli Peppers)
En nu niet van van die reacties dat death metal alleen maar herrie maken is. Kom dan naar 013 in tilburg 16 dec om cannibal te zien. Webster rulez.

pyaemia
24 november 2001, 13:40
Jongens, we vergeten nu toch zekere 2 van de hele groten; Alex Webster (Cannibal Corpse) en natuurlijk Flea (Chilli Peppers)
En nu niet van van die reacties dat death metal alleen maar herrie maken is. Kom dan naar 013 in tilburg 16 dec om cannibal te zien. Webster rulez.

Bbass
9 december 2001, 03:43
Volgens mij is het eigenlijk niet te doen om een bassist uit te kiezen die het beste zou moeten zijn. Om er een paar te noemen: Marcus Miller, Stuart Hamm, Les Claypool, Tony Levin, Mark King, Jaco, Victor L. Wooten, John Patitucci, Michael Manring, Herman Deinum, Billy Sheenan, Roscoe Beck, Michel van Schie, Stanley Clarke, Victor Bailey, Brian Bromberg, T.M. Stevens, Chuck Rainey, Flea, Rocco Prestia, Gary Willis, Glenn Hughes, Jimmy Haslip, Leland Sklar, Will Lee en ga zo nog maar even door!

kees999
9 december 2001, 16:32
De beste basgitarist? Gewoon in de spiegel kijken fooks! Ehhhhh...en elke dag eventjes flink blijven oefenen natuurlijk...

soulbrother
16 december 2001, 20:45
Toch vind Jerome Preston de allerbeste bassist die ik ooit heb gehoord. Hij speelde bij Maceo Parker. Deze man GROOVED alleen maar zonder dat het ook maar een tel verveelt. Dat is echt een kunst.

anoniem
17 december 2001, 15:28
Verder heb ik nog bewondering voor:
- Victor Wooten



Het vebaast me dat niet meer mensen Victor noemen hier....

kees999
24 december 2001, 17:12
Oke.......1tje dan. Noch niet genoemd, maar hij steekt vwb het funk-bassen met kop-en schouders boven de rest uit..may I present..Mr.Abe Laboriel..

bakkerbas
24 december 2001, 22:08
Er zijn veel meer goede en ondergewaardeerde bassisten op deze aardkloot dan de genoemde in dit forum, wat te denken van ex Beatle Paul McCartney en in eigen land moeten we Rudy Englebert niet uitvlakken, luister naar "Vitesse" en "Herman Brood&amp;his Wild Romance" hier kun je Rudy horen knorren en brommen, veel luister plezier.

anoniem
25 januari 2002, 15:34
Is er eigenlijk wel een vlot lopende CD van Jaco Pastorius, ik zou het graag willen weten. Maar als er iemand vet lopende loopjes op zijn bass kan verzinnen is het Les Claypool wel, zeker op die 6-snarige fretlose bass[blazen]. Toch moet je de muziek nooit uit het oog verliezen en zon wazige shit maken waar niemand in kan komen

soulbrother
26 januari 2002, 21:07
Victor Wooten is absoluut COOL. Ik heb VW Live at Bass Day op DVD. Supertof. Je kunt 'm aanschaffen via http://www.amazon.com

frenske
22 februari 2002, 09:54
Wat dacht je van Nick Olivieri van Kyuss, Mondo Generator en nu Queens of the stone age! Heel erg vet, maar kan ook heel erg subtiel zijn. Bij Kyuss is wel vaak moeilijk wat nu de bas is omdat de gitaren zo'n 1.5 toon naar beneden zijn getuned. Gepiel zoals Les Claypool het doet is leuk, maar persoonlijk vindt ik dat de bas moet grooven.

HighSpeedAlienBassBunny
22 april 2002, 10:50
hmm.. ik speel totaal anders op me bas dan op me elektrische.

Op de bas lekker rustig en ritme aangevend, op me elektrische raggend, veel solo's, veel gepiel enz.

Merk trouwens zelf niet echt dat mijn speel wijze op de bas lijkt op me elektrische (en anders om)

HighSpeedAlienBassBunny
22 april 2002, 11:00
Op 2002-01-25 15:34, schreef anoniem:
...als er iemand vet lopende loopjes op zijn bass kan verzinnen is het Les Claypool wel, zeker op die 6-snarige fretlose bass[blazen]....


Dat lijkt mij nou ook eens cool om te doen. Op een fretloze bass. Jammer alleen dat ik niemand ken die zo'n dingie heeft :sad:
En om zoiets nou zelf te gaan kopen...

aadtos
22 april 2002, 13:08
hahahaha wie heeft een idee voor een nog nieuw soort bas :smile: ehm iets van een 6 snarige bas, en een 4 snarige bas ineen, net zoals die gitaar van jimmy page :razz:

John P
25 april 2002, 23:23
Herman Deinum! Al jarenlang fantastisch!