PDA

View Full Version : g12t75's: ondingen! ben ik de enige?



Orpheo
20 oktober 2011, 14:48
Ik krijg uit m'n marshall artiste gewoon geen goed geluid met m'n 212je met g12t75's. ik vind het gruwelijke ondingen. krasserig in hoog, teveel scheur in het mid, wel een strak laag, maar alles verzuipt in dat laag. ik kan geen enkele amp er goed op laten klinken.zelfs niet mijn mesa, met z'n tig opties en graphical eq.

de artiste op m'n g1265/v30 kast is dan weer precies goed. de mesa doet het ook gruwelijk goed op die kast. het ligt dus echt aan die speakers!

ben ik nu de enige die het ondingen vind?

allochthomas
20 oktober 2011, 14:49
Welkom bij de club

lindstrom
20 oktober 2011, 15:06
Hier de zelfde ervaring! klotespeakers zijn het!

big dooley
20 oktober 2011, 15:06
ik heb jaren met T75's gedaan, maar sinds ik de combinatie V30/G12H30 heb "ontdekt", denk ik niet dat ik ze nog ooit ga gebruiken... alleen mijn VS100 combootje heeft een T75, die ik erin gestopt heb, nadat ik die originele goldback eruitgerukt heb

ik zal niet zeggen dat het ondingen zijn... gary moore en yngwie malmsteen gebruik(t)en ze ook bijvoorbeeld... kwestie van smaak

iWishmaster
20 oktober 2011, 15:12
Ik heb ze in combinatie met V30's in mijn Bogner Ubercab. Kan me inmiddels geen zware metalen meer voorstellen zonder die combi!

Orpheo
20 oktober 2011, 15:14
Ik heb ze in combinatie met V30's in mijn Bogner Ubercab. Kan me inmiddels geen zware metalen meer voorstellen zonder die combi!

dat ben ik dan weer wel met je eens. met v30's is het nog enigszins te nassen, maar ik schuif steeds meer de bluesrock en fusionjazz kant op (bonamassa, steely dan, robben ford, etc etc) en ik kan die bite gewoon niet 'gebruiken' op een marshall :P

gelukkig ben ik niet alleen :D

TimS
20 oktober 2011, 15:27
Ik heb een keer zo'n 1960 cab gekocht met die speakers er in, vond het nergens naar klinken. Voor bepaalde geluiden was het wel te doen, maar ze waren niet echt veelzijdig.

lindstrom
20 oktober 2011, 15:37
Ik moet zeggen dat ik nu wel erg benieuwd ben naar die combi met V30's

werkt dat alleen in combi in één kast? of kan ik "bij wijze van" mij 212 V30 op een 212 G12T75 zetten en beiden dan aansluiten voor hetzelfde resultaat?

Orpheo
20 oktober 2011, 15:42
Ik moet zeggen dat ik nu wel erg benieuwd ben naar die combi met V30's

werkt dat alleen in combi in één kast? of kan ik "bij wijze van" mij 212 V30 op een 212 G12T75 zetten en beiden dan aansluiten voor hetzelfde resultaat?

hm nee. ik heb ze in serie staan. 2x 8 ohm. wat jij suggereert is parallel, en dan werkt 't toch wat anders. het begint bij mij in de v30 en dan gaat het de g12t75 pas in. ik heb dan daar de gedachte achter dat wat de g12t doet gekleurd wordt door de v30; de v30 heeft van zichzelf veel mid, en de g12t zou dan een soort van midboost krijgen. althans, dat is mijn idee erachter

en ja, 2 verschillende speakers in 1 212je is geen probleem. Sterker nog, ik heb in een 412 4 verschillende speakers die 2 om 2 aangesloten staan (v30+g1265 en g12t75+ev12l) en dan kan ik achterin kiezen welke combi ik kies.

HaroldA
20 oktober 2011, 15:42
Nieuwe T75's vind ik ruk, op de een of andere manier vind ik de (vroege) 80's T75 nog wel te pruimen. :???:

Maar ik speel eigenlijk alleen over G12-M25's en (oude) G12-65's.

lindstrom
20 oktober 2011, 15:47
hm nee. ik heb ze in serie staan. 2x 8 ohm. wat jij suggereert is parallel, en dan werkt 't toch wat anders. het begint bij mij in de v30 en dan gaat het de g12t75 pas in. ik heb dan daar de gedachte achter dat wat de g12t doet gekleurd wordt door de v30; de v30 heeft van zichzelf veel mid, en de g12t zou dan een soort van midboost krijgen. althans, dat is mijn idee erachter

en ja, 2 verschillende speakers in 1 212je is geen probleem. Sterker nog, ik heb in een 412 4 verschillende speakers die 2 om 2 aangesloten staan (v30+g1265 en g12t75+ev12l) en dan kan ik achterin kiezen welke combi ik kies.

Zeer interessant! Ik ga hier zeker mee experimenteren!!
Zat al eens te denken aan de combi V30 en een alnico blue.

Orpheo
20 oktober 2011, 15:48
Nieuwe T75's vind ik ruk, op de een of andere manier vind ik de (vroege) 80's T75 nog wel te pruimen. :???:

Maar ik speel eigenlijk alleen over G12-M25's en (oude) G12-65's.

ja die 2 zijn ook een paar van mijn favorieten. ik heb jaren 90 t75's. die oudjes zijn inderdaad leuk,maar ik denk dat dat is omdat ze flink ingespeeld zijn.

HaroldA
20 oktober 2011, 15:56
ik heb jaren 90 t75's. die oudjes zijn inderdaad leuk,maar ik denk dat dat is omdat ze flink ingespeeld zijn.


During the original production of the G12-65 (79-83) there were numerous changes to the speaker design. I've been told by a former Celestion engineer there were at least 40 different tweaks in that time.

Kan me goed voorstellen dat de vroege T75's anders gefabriceerd zijn dan de latere.

Mitch
20 oktober 2011, 16:09
De T75s zijn zonder enige twijfel de meest afgezeken speaker van Celestion, al dan niet in combinatie met een Marshall 4x12 cab. "Ben ik de enige" kan ik dus beantwoorden met "nee" :seriousf:
Goed ingespeelde T75s kunnen in een goede kast redelijk klinken, maar die combinatie zie je niet zoveel (K&E daargelaten).

big dooley
20 oktober 2011, 16:59
hm nee. ik heb ze in serie staan. 2x 8 ohm. wat jij suggereert is parallel, en dan werkt 't toch wat anders. het begint bij mij in de v30 en dan gaat het de g12t75 pas in. ik heb dan daar de gedachte achter dat wat de g12t doet gekleurd wordt door de v30; de v30 heeft van zichzelf veel mid, en de g12t zou dan een soort van midboost krijgen. althans, dat is mijn idee erachter

ik geloof niet dat dat iets uitmaakt...
een speakermagneet beweegt gewoon met de sinusgolf (AC-stroom) mee die hij te vreten krijgt... maar veranderd niets aan de stroom, die daarna weer doorgelust wordt naar de andere speaker...

als je een gele en een rooie lamp in serie schakelt, gaat die rooie ook niet ineens oranje branden...

HaroldA
20 oktober 2011, 17:00
ik geloof niet dat dat iets uitmaakt...

Net als het omdraaien van je kabel...


:hide:

big dooley
20 oktober 2011, 17:19
Net als het omdraaien van je kabel...


:hide:

:D
ik zou toch zweren dat ik dan de fase 180 graden hoor draaien... :seriousf:

Ace 1.15.19
20 oktober 2011, 17:38
De T75s zijn zonder enige twijfel de meest afgezeken speaker van Celestion, al dan niet in combinatie met een Marshall 4x12 cab.
Je haalt me de woorden uit de mond.

Ik vind ze zelf opzich niet zo slecht, maar vergelijken met bijvoorbeeld een V30 of een Classic Lead? Dan weet ik het wel! Jammer genoeg nog geen ervaring met Greenbacks.

marc_o
20 oktober 2011, 17:44
Nou, kan niet zeggen dat ze me tegenvielen.
Ze zitten in de Rivera Fandago 212-combo die ik had en dat zou echt niemand geraden hebben. Heb die vraag ooit wel op een meeting gesteld en niemand had het juist.....ook de "tone-freaks"niet :-)
Ik heb ze echter ook in Marshall cabs gehoord....en toen konden ze me minder bekoren inderdaad. Het ligt uiteraard aan je stijl en aan je amp.
Zo heb ik V-30's zowel goed als verschrikkelijk horen klinken....constructie van de cab doet ook veel.
Een Rivera 212, Orange 212 en Bogner 212 met V-30's naast elkaar geeft ook verschillende sounds.

HaroldA
20 oktober 2011, 17:45
Een Rivera 212, Orange 212 en Bogner 212 met V-30's naast elkaar geeft ook verschillende sounds.

Hoort een microfoon dat verschil ook?

svdijk
20 oktober 2011, 18:34
Ik heb ze in combinatie met V30's in mijn Bogner Ubercab. Kan me inmiddels geen zware metalen meer voorstellen zonder die combi!

Werkt idd perfect, G12T75 met V30!
Het maakt wel wat uit hoe je ze aansluit, bij Bogner staan de G12T's met elkaar in serie, en de V30's met elkaar in serie, en die paren staan dan weer parallel aan elkaar.
Het eigen karakter van de speakers wordt dan met elkaar gemixt.
Als je een V30 in serie met een G12T zet, heeft dit een beetje invloed op de sound.
Ik heb hier best veel mee geëxperimenteerd, en ik vond uiteindelijk het mooiste om dezelfde type's in serie te zetten.
Dit klonk net wat helderder en opener.

Overigens vind ik een kast met alleen V30 niet echt heel mooi, en een kast met alleen G12T75's ook niet echt heel mooi, maar de combi doet me een beetje denken aan een goeie greenback, die wel strak blijft klinken op hoge volume's.

The Running Man
20 oktober 2011, 21:01
Nieuwe T75's vind ik ruk, op de een of andere manier vind ik de (vroege) 80's T75 nog wel te pruimen. :???:

Maar ik speel eigenlijk alleen over G12-M25's en (oude) G12-65's.

+1
Hebben twee 4x12's (early '80s) die best lekker klinken met T75
met Marshall Superlead, Giablo Challenger II en Laney GH50L
G12M25 vind ik de lekkerste Greenback (zowel Thames Ditton als Gleenback):rockon:

macwilliams
20 oktober 2011, 21:03
Ik heb een 1960B cabinet uit 1992 geladen met die "ondingen" maar ik heb er helemaal geen problemen met het het geluid. Op laag volume zijn ze misschien niet briljant maar op hoog volume zijn ze best goed. De enige speaker die ik lekkerder vind klinken is de 25watt greenback.

muziekschuur
21 oktober 2011, 09:54
Even reageren als P.A. man. Ja een microfoon hoort het verschil ook. Maar wat ik ervaren gitaristen zie doen als ze het te schreeuwerig vinden, is het volume van de pickup terugdraaien. (zo'n 10%).

Als je de betreffende kast openmaakt en je verstevigt de boel (als je over een 1960 met deze celestions spreekt) dan wordt het strakker.

Bij een 2x12 cabinet is het open back? Daar zijn die speakers niet zo best in. Zet het cabinet strak tegen de muur en probeer opnieuw. Vaak als je dan 2x 12 gebruikt op dezelfde 100 watt buizentop, dan ineens merk je dat je de speakers aan het "overloaden" was. M.a.w. kan het zijn dat je "te hard" staat? Als je iets volume terugneemt, klinkt het dan beter?

Je bent geloof ik erg gewend aan een goed gebouwde kast van Kool & Elfring. Gesloten, stevige kast.

Simpele oplossing met de 2x12 kan zijn plaatsen in een flightcase met deksel aan de voorkant, of een gesloten plaat monteren zodat het een gesloten 2x12 is. Of 1 van de 2 speakers wisselen met een andere. Zoals een eminence Red Fang of zo.

Ik heb hier twee 1x12 cabinetten van Trace Elliot met open back. Deze hebben de Classic Lead speaker. En deze blijven tot hoge vermogens heel vol. Dus dat is misschien een andere oplossing. Ik heb hier een 4x12 met 4 GT75 speakers en die klinkt wel goed...

iWishmaster
21 oktober 2011, 10:16
ik geloof niet dat dat iets uitmaakt...
een speakermagneet beweegt gewoon met de sinusgolf (AC-stroom) mee die hij te vreten krijgt... maar veranderd niets aan de stroom, die daarna weer doorgelust wordt naar de andere speaker...

als je een gele en een rooie lamp in serie schakelt, gaat die rooie ook niet ineens oranje branden...

Je analogie naar licht slaat natuurlijk nergens op, maar dat snap je zelf ook wel denk ik. Als je dan toch een analogie maakt doe dat dan met water: het gedrag van stromend water komt op veel punten overeen met dat van een 'elektronenstroom'. Denk elke frequentie van de stroom in een eigen 'slangetje'. Al die slangetjes gaan naar de eerste speaker. Die speaker knijpt bepaalde slangetjes meer af als de andere: filtergedrag van de spoel van de speaker. Bij de volgende speaker komt er door bepaalde slangetjes minder water aan: dus het gedrag van de eerste speaker beïnvloed de tweede.

In theorie heeft Orpheo gelijk, of het resultaat hoorbaar is wil ik wel in twijfel trekken, maar zonder het geprobeerd te hebben kan ik daar niks over zeggen. En dan nog: al zit het tussen z'n oren, als hij het geluid anders/beter vindt worden is het toch goed?

Verder: een microfoon 'hoort' het verschil van de invloed van een cabinet wel. Ik krijg een veel voller geluid met meer laag bij het opnemen van mijn Bogner 4x12" V30 dan bij het opnemen met mijn Bogner 1x12" met V30.
@HaroldA: als je meent dat er geen verschil in zit, waarom heb je dan een 4x12"? Koop dan gewoon een 1x12" en schroef hem in een kartonnen doos. Stukken compacter en minder te sjouwen.

HaroldA
21 oktober 2011, 10:23
@HaroldA: als je meent dat er geen verschil in zit, waarom heb je dan een 4x12"? Koop dan gewoon een 1x12" en schroef hem in een kartonnen doos. Stukken compacter en minder te sjouwen.

Omdat ik mijn cab gebruik om mezelf te horen heb ik de kast ook nodig. En een speaker reageert ook anders in een kartonnen doos dan in een houten met genoeg massa.

Dus helaas, een doosje met een speaker gaat niet werken voor mij.

BasHermus
21 oktober 2011, 13:58
Hmmmm ik heb dat ook met V30's...

Ben nog geen amp+V30's combinatie tegengekomen waarbij ik het clean te pruimen vond.
Dus gebruik ik nu g12H's in combinatie met Greenbacks.

Orpheo
21 oktober 2011, 14:44
Hmmmm ik heb dat ook met V30's...

Ben nog geen amp+V30's combinatie tegengekomen waarbij ik het clean te pruimen vond.
Dus gebruik ik nu g12H's in combinatie met Greenbacks.

v30+g1265 of m30 of welke is t nu, zo'n greenback-variant, met een mark 3. superclean :)

Thijssie
21 oktober 2011, 15:59
een speakermagneet beweegt gewoon met de sinusgolf (AC-stroom) mee die hij te vreten krijgt... maar veranderd niets aan de stroom, die daarna weer doorgelust wordt naar de andere speaker...
Fout!

De impedantie van een luidspreker verschilt per frequentie, hierdoor beinvloeden 2 verschillende speakers elkaar klankmatig als je ze in serie zet.

Rinze
21 oktober 2011, 16:03
Als ik het goed begrijp zullen twee dezelfde speakers in serie dan ook niet hetzelfde klinken? Is wel van belang in verband met microfoonplaatsing, lijkt me.

big dooley
21 oktober 2011, 17:12
Je analogie naar licht slaat natuurlijk nergens op, maar dat snap je zelf ook wel denk ik. Als je dan toch een analogie maakt doe dat dan met water: het gedrag van stromend water komt op veel punten overeen met dat van een 'elektronenstroom'. Denk elke frequentie van de stroom in een eigen 'slangetje'. Al die slangetjes gaan naar de eerste speaker. Die speaker knijpt bepaalde slangetjes meer af als de andere: filtergedrag van de spoel van de speaker. Bij de volgende speaker komt er door bepaalde slangetjes minder water aan: dus het gedrag van de eerste speaker beïnvloed de tweede.

In theorie heeft Orpheo gelijk, of het resultaat hoorbaar is wil ik wel in twijfel trekken, maar zonder het geprobeerd te hebben kan ik daar niks over zeggen. En dan nog: al zit het tussen z'n oren, als hij het geluid anders/beter vindt worden is het toch goed?



de gekleurde lampjes waren uiteraard niet serieus...
maar je vergeet wel, dat we met wisselspanning te maken hebben en geen gelijkspanning... als het al iets zou uitmaken (het impedantieverhaal oa, waar ik eerlijk gezegd niet bij had stilgestaan) dan zou bij de ene speaker de bovenste helft van de sinus beïnvloed worden en bij de andere de onderste helft...
maar ik zou toch echt onomstotelijk bewijs moeten zien, wil ik hier in gaan geloven (oscilloscoop bijvoorbeeld) en dan nog... of je dat verschil gaat horen?:???:

Brum
21 oktober 2011, 18:16
Legio professionele gitaristen gebruiken standaard Marshall kasten, met G12T75's, maar hier vinden ze het doorgaans maar niks.:hide: Oke, voorkeur kan natuurlijk.

Ik vind G12T75's prima te pruimen persoonlijk. Ze zijn redelijk neutraal en breken niet zo snel op, vooral voor clean met een randje vind ik ze goed te gebruiken.

YannickH
21 oktober 2011, 18:33
ik vond men marshall cab met G12t75 niets!
schel, mager en dun.
heb nu V30 maar ik ben toch nog opzoek naar iets anders:dontgeti:

Brum
21 oktober 2011, 21:10
Er zit nog heel wat voor de speakers wat het schel, mager en dun kan maken he. ;)

Mitch
21 oktober 2011, 23:05
... of m30 of welke is t nu, zo'n greenback-variant, ...
H30, gozer.
M20, M25, H30, da's het rijtje greenbacks (met dien verstande dat het raar is en blijft dat twee totaal verschillende speakers dezelfde bijnaam kregen).

Orpheo
21 oktober 2011, 23:20
H30, gozer.
M20, M25, H30, da's het rijtje greenbacks (met dien verstande dat het raar is en blijft dat twee totaal verschillende speakers dezelfde bijnaam kregen).

dank ;) welke 2 hebben dan dezelfde naam?

Henri H
21 oktober 2011, 23:35
Het zijn er 3 hè! M20, M25 en H30, alle drie Greenbacks.

Speakers en speakerkasten vergelijken is erg subjectief en er spelen veel factoren een grote rol.

Ik heb een jaar of 5 een Marshall 4212 (50W split channel combo) gehad met T75's, en heb nooit het gevoel gehad dat ik iets miste, of dat de sound niet goed was. Daarna heb ik een Randall 4x12 gehad, ook met T75's. Dat was een goedkope kast, maar klonk ook prima met die amp.

Later ben ik met andere amps op zoek gegaan naar andere speaker(cabs), maar had op een gegeven moment mijn HOOK op een Marshall 2x12 met T75's, en was blij verrast! Goeie sound!

Ook heb ik een combi van M25/T75 gehad in mijn 1960AX kast, en dat was ook prima i.c.m. mijn toenmalige Marshall 6100/2205/JVM,etc.

Nu zweer ik bij mijn 1960 en 1936 kastjes, beide met G12-65's.
Volgens mij de ultieme speaker, voor allerlei stijlen, maar zeker voor rock/metal.

Misery Signals
22 oktober 2011, 01:34
G12T75 op zichzelf: schel, modderig laag.

G12T75 in band: vaak veel beter dan V30.

Opnemen: idem band. Ik heb met een post-hardcoreband in 2005 weken in de opnamestudio gezeten. Gitaren opnemen begon met amps afstellen, speakers testen, mic plaatsing. Achteraf mocht de band, amps Mesa Recto's en Marshall DSL's, zonder voorkennis, een sound kiezen om mee verder te werken (om snobistisch merkgezeik tegen te gaan). Drive: G12T75 kop en schouders erbovenuit. Clean was Chinese Greenback. Niets mis met die laatste speakers.

MS

iWishmaster
22 oktober 2011, 04:00
de gekleurde lampjes waren uiteraard niet serieus...
maar je vergeet wel, dat we met wisselspanning te maken hebben en geen gelijkspanning... als het al iets zou uitmaken (het impedantieverhaal oa, waar ik eerlijk gezegd niet bij had stilgestaan) dan zou bij de ene speaker de bovenste helft van de sinus beïnvloed worden en bij de andere de onderste helft...
maar ik zou toch echt onomstotelijk bewijs moeten zien, wil ik hier in gaan geloven (oscilloscoop bijvoorbeeld) en dan nog... of je dat verschil gaat horen?:???:

Nee, dat vergeet ik niet. En bovenste en onderste helft van de sinus?? Je kraamt hier complete onzin uit. Ga alsjeblieft eerst een lesje elektronica volgens voordat je begint te lullen :stop:.

Of het hoorbaar is betwijfel ik evengoed als jij, begrijp me niet verkeerd, maar qua natuurkundige achtergrond sla je de plank echt kilometers mis.

big dooley
22 oktober 2011, 05:15
tja, ik heb een bepaalde voorstelling van wisselstroom... dan krijg je dat soort ideeën
als je het weet uit te leggen, ga je gang :)

bass blom
22 oktober 2011, 08:35
onderste en bovenste helft van een sinus klinkt niet als onzin hier :chicken:

http://wdict.net/img/electronic+oscillator.jpg

svdijk
22 oktober 2011, 10:21
In theorie heeft Orpheo gelijk, of het resultaat hoorbaar is wil ik wel in twijfel trekken, maar zonder het geprobeerd te hebben kan ik daar niks over zeggen.

Ik heb hier veel mee geëxperimenteerd, en een lang telefoongesprek met Kool&Elfring hierover gehad, maar de spoelen van een speaker werken wel degelijk als een filter, sterker nog, het is een filter!
Ik heb twee 4X12" kasten langs elkaar uitgetest, de ene waar de G12T75's in serie met de V30's stonden, en de andere kast waar de G12T75's met elkaar in serie stonden, en de V30's met elkaar in serie stonden.
De eerste kast klonk (hoorbaar) donkerder als de tweede kast, die opener en helderder klonk.
Daarna heb ik de kasten van plek gewisseld, of dit nog hetzelfde resultaat gaf (het maak erg veel uit waar je de kasten opsteld), en het resultaat was hetzelfde!
Wat je dan mooi vind is natuurlijk persoonlijk, en er zullen echt wel mensen zijn die dit niet oppikken. Overigens was dit hetzelfde resultaat als ze bij Kool&Elfring vertelde.
Ik heb ze uiteindelijk hetzelfde bedraad als Bogner dat doet, dus speaker kruislings, en dan dezelfde type speaker in serie zetten.
Ik heb ook combi's geprobeert (en mee opgetreden) met G12H30 en V30.
In m'n Marshall kasten hebben G12T75's gezeten (allemaal jaren 80), die heb ik altijd wel oké gevonden, en vroeger wist ik ook niet beter, daarna V30 (Engelse en Chinese, maakt echt geen drol uit, als ze maar goed ingespeeld zijn), die vond ik ook wel oké, maar zeker niet beter als een V30, G12H30, die vond ik met m'n oude (JCM800) versterkers erg mooi, maar met modernere amps te schel (da's iets anders als een helder geluid), en Greenbacks (de G12M25, ook Engelse en Chinese gemixt, maakt ook geen drol uit als ze goed ingespeeld zijn) en die vond ik geweldig, maar zodra het wat harder moet, op een groot podium, of buiten, raken ze de weg kwijt in het laag!
Inmiddels heb ik al ruim twee jaar de G12T75 met de V30 gemixt in m'n kasten zitten, en twee jaar wil bij mij zeggen dat ik er erg tevreden mee ben, en da's nie snel!!

Mitch
22 oktober 2011, 11:18
dank ;) welke 2 hebben dan dezelfde naam?
Alle drie, zowel de M20 (oud en Heritage), M25 (oude en moderne productie) en H30 (oud, anniversary, Heritage, moderne productie) worden allemaal greenbacks genoemd. De verschillen tussen de M20 en M25 zijn subtieler, maar het verschil van die twee t.o.v. een H30 is best groot. Om die reden vind ik het altijd een suffe naamgeving.

iWishmaster
22 oktober 2011, 11:18
onderste en bovenste helft van een sinus klinkt niet als onzin hier :chicken:

http://wdict.net/img/electronic+oscillator.jpg

Klopt, maar het is onzin dat een spoel als filter alleen de bovenste of alleen de onderste zou beinvloeden.

bass blom
22 oktober 2011, 11:22
ah, ja dat dan weer wel :D

Orpheo
22 oktober 2011, 11:23
Klopt, maar het is onzin dat een spoel als filter alleen de bovenste of alleen de onderste zou beinvloeden.

uhm... ja. dat dus. ik maar zoeken naar de juiste beschrijving. dit slaat de spijker op de kop.

spelen met serie, parallel, welke eerst staat, etc etc kan zoveel uitmaken voor je tone. kan van onbruikbaar iets heel bruikbaars maken.

big dooley
22 oktober 2011, 15:00
Ik heb hier veel mee geëxperimenteerd, en een lang telefoongesprek met Kool&Elfring hierover gehad, maar de spoelen van een speaker werken wel degelijk als een filter, sterker nog, het is een filter!
Ik heb twee 4X12" kasten langs elkaar uitgetest, de ene waar de G12T75's in serie met de V30's stonden, en de andere kast waar de G12T75's met elkaar in serie stonden, en de V30's met elkaar in serie stonden.
De eerste kast klonk (hoorbaar) donkerder als de tweede kast, die opener en helderder klonk.
Daarna heb ik de kasten van plek gewisseld, of dit nog hetzelfde resultaat gaf (het maak erg veel uit waar je de kasten opsteld), en het resultaat was hetzelfde!
Wat je dan mooi vind is natuurlijk persoonlijk, en er zullen echt wel mensen zijn die dit niet oppikken. Overigens was dit hetzelfde resultaat als ze bij Kool&Elfring vertelde.


daar kijk ik dan toch aardig van op... had ik nooit verwacht... :)

jerome
22 oktober 2011, 19:00
Ik heb een flink aantal optredens met m'n JMP2203 top op een Marshall 4 x 12 cab met G12-75's gespeeld maar ik kon nooit een echt lekker geluid eruit kunnen krijgen. Ik vond ze behoorlijk schreeuwerig, kil en plat klinken.
Maar ik heb voornamelijk jarenlang met (oude) G12-65's gespeeld.
Die vind ik zoveel lekkerder klinken, veel dynamischer, veel warmer, mooiere volle bas, betere balans, niet krasserig en meer 3D.
Eerlijk gezegd vond ik ze lekkerder klinken dan Greenbacks...
Alleen Celestion Gold Alnico's in een goeie halfopen back cab vind ik nóg lekkerder klinken.
Maar het heeft natuurlijk allemaal met smaak te maken... ;)

Orpheo
21 november 2011, 14:03
zo, even dit bumpen! :P

ik heb dus nu zo'n 6 weken de AFD100, en ik vind 'm te gek. ik heb 'm over een 412 xxl K&E kast met in x patroon v30+g12t75 (achtige EVM12L; tis een 12L gevoiced naar de g12t75; lang leve jaren 80 meuk). klinkt super met veel amps en gitaren, maar soms is het toch wat te dun, raar maar waar. iets teveel hoog, teveel midhoog, het snijdt als een samoeraizwaard je kop eraf (en in de mix is het ook too much eigenlijk).

Ik heb 'm dus maar eens geprobeerd op m'n gedeelde 412 koch kast. ik heb er eigenlijk een uit de kluiten gewassen 212 van gemaakt. 2x een g12t75 16 ohm parallel en een v30+g1265 (8 ohm) parallel, onafhankelijk van elkaar.

en voor het EERST klinken die t75's beter dan welke speaker ik ook heb liggen! ze klinken voller dan de K&E kast, meer mid, wel die 'cut' in het hoog, maar een wat steviger laag, het zingt wat meer... gek genoeg.

met andere woorden: ik heb een doel voor die g12t75's! ik heb ze al kunnen matchen met m'n verbouwde artiste, die had het euvel dat ie altijd te wollig en warm klonk, en met de t75's is het precies goed. dit is exact het tegenovergestelde... maar doet het dus ook puik!

Mitch
21 november 2011, 15:09
Je bedoelt dus dat je onderkent dat de kast een net zo grote factor is als de speaker? Zou tijd worden :D

Nielsje
21 november 2011, 15:22
Rustig nou Michel, eerder had Orpheo nog een Engl SE, dat ding kan alles, dat weet je toch? Je kan een marshall 4x12 simuleren door schuifje 23 naar rechts te zetten, dan potmeter 12 op 6, en dan knopje 'voice' op stand 16! Dat je dat niet weet zeg.

Nu heeft 'ie de geweldige alleskunner de SE niet meer, en moet er dus geëxperimenteerd worden met 'echte' kasten. Die zijn natuurlijk niet zo goed als de SE, maar je kan niet alles hebben...

Orpheo
21 november 2011, 16:56
Je bedoelt dus dat je onderkent dat de kast een net zo grote factor is als de speaker? Zou tijd worden :D

Haha nee ik onderkende dat altijd al. Maar dat het effect zo drastisch kin zijn had ik niet verwacht.

Mitch
21 november 2011, 18:43
De keer dat we op een meeting drie 2x12s hadden met allemaal precies dezelfde speakers en er uit twee kasten een prima geluid kwam en uit één een tranen trekkend baggergeluid heeft op mij een onuitwisbare indruk gemaakt. Ik geloof dat ik het al had gezegd eerder in het topic, maar ik ben niet zo zeer hater van de T75, als wel van die brakke 1960 cabs met T75s. En het is ook weer niet zozeer dat vezelplaat per definitie een slechte kast maakt, want dat Marshall 1x12 kastje dat Niels nu heeft is écht een fijn ding! Constructie, materiaal, formaat... zoveel factoren joh.

Henri H
22 november 2011, 09:11
De keer dat we op een meeting drie 2x12s hadden met allemaal precies dezelfde speakers en er uit twee kasten een prima geluid kwam en uit één een tranen trekkend baggergeluid heeft op mij een onuitwisbare indruk gemaakt. Ik geloof dat ik het al had gezegd eerder in het topic, maar ik ben niet zo zeer hater van de T75, als wel van die brakke 1960 cabs met T75s. En het is ook weer niet zozeer dat vezelplaat per definitie een slechte kast maakt, want dat Marshall 1x12 kastje dat Niels nu heeft is écht een fijn ding! Constructie, materiaal, formaat... zoveel factoren joh.Het maakt ook nog 's enorm veel uit met welke amp je op welke kast, en dan ook nog 's welke constructie, etc. je test ...... 1001 factoren.

Wij hadden laatst tijdens een mini-meeting o.a. een Bogner 212 OS met M20's die erg lekker klonk i.c.m. een HOOK R20/40(?), maar met een andere amp was het écht bagger.

Van de Marshall 1960 kastjes zijn alleen de achterplaten van vezelplaat, en ook de mijne (1960B uit '79) heeft zo'n vezelplaat, maar de rest v.d. kast is toch echt van prima multiplex gemaakt.
Ik heb er wel 's over gedacht om die vezelplaat te vervangen voor een multiplex plaat, maar (mede) omdat de kast gewoon goed/perfect genoeg klinkt heb ik de moeite nog niet genomen.
T-75's zijn een jaar of 5 mijn standaard speakers geweest, en hoewel ik altijd het gevoel heb gehad dat het beter kon, was ik er toch wel tevreden mee.
Vooral voor metal/(stevige) hardrock zijn het prima speakers volgens mij.
Een combi van M25's/T75's was ook te gek trouwens.

Ik blijf vooralsnog fan v.d. 65 Watters. Die klinken voller, warmer, vetter, etc. :)

guhlenn
22 november 2011, 09:33
daar kijk ik dan toch aardig van op... had ik nooit verwacht... :)

Dat een speaker fabrikant die high-end (lees: dure) producten maakt deze verschijnselen bevestigd? Dat verbaast je? Ga eens lezen wat al die hifi-producenten 'bevestigen', 'bewijzen' en 'dramatische verschillen' horen. Daar is het pas feest.

HaroldA
22 november 2011, 09:54
Ik blijf vooralsnog fan v.d. 65 Watters. Die klinken voller, warmer, vetter, etc. :)

Ik begin daar een beetje van terug te komen. Laatst een nieuw nummer opgenomen en in eerste instantie stond mijn 1960B met oude G12-65's voor de mics maar het bleef erg muf/dichtgeslibt klinken, hoeveel laag en mid ik ook uit m'n 2204 draaide.

1960TV ervoor: helder, fris en toch bakken punch.

G12-65 vind ik steeds meer een speaker om naar te luisteren ipv op te nemen/uit te versterken ;)

Rinze
22 november 2011, 10:19
Hoe een kast in de oefenruimte klinkt en hoe ie via een microfoon (en dan ook nog welke mic) klinkt lijkt idd ook erg te verschillen. Het volume waarop je speelt maakt ook veel uit.

Het blijft lastig, al die factoren vanaf je vingers tot aan de oren. Vooral als je oren een flinke dip in het gitaar/spraakgebied hebben :chicken:

Ik heb vroeger jaren over een 1960 kast met G12T75's gespeeld, vond het toen best goed. In die tijd was dat voor alles in de hardere sector ook standaard, ik had ook een kast met G12H's maar die trok het op hogere volumes niet in het laag. V30's waren er toen nog niet, qua versterkers en vervormers was het ook een stuk overzichtelijker ;)

interessander
22 november 2011, 10:32
Hoe een kast in de oefenruimte klinkt en hoe ie via een microfoon (en dan ook nog welke mic) klinkt lijkt idd ook erg te verschillen. Het volume waarop je speelt maakt ook veel uit.

Wat ook vervelend is dat de oefenruimte in kwestie ook nog verschil maakt, in een kleinere ruimte kan je kast heel strak klinken en in een grotere ruimte met minder absorberende panelen of een podium klinkt de kast weer anders.
Voor de microfoon maakt dit minder uit, maar ik hoor mijn eigen kast liever dan een brakke monitor, dus ik zet hem dan meestal maar aan de zijkant naar me toe gericht. Mijn eerste 4x12 was er eentje met G12t75's, hier heb ik lang plezier van gehad met verschillende versterkers, als ik over iemands anders kast moest spelen dan heb ik er liever zo een dan een TV met greenbacks bijvoorbeeld, die vervormen me toch wat te gauw.

@Orpheo, wat bedoel je nu met de EV G12t75 achtige? Je bent toch niet ook al begonnen met het magneten swappen van speakers he :)

tommus42
22 november 2011, 10:35
De keer dat we op een meeting drie 2x12s hadden met allemaal precies dezelfde speakers en er uit twee kasten een prima geluid kwam en uit één een tranen trekkend baggergeluid heeft op mij een onuitwisbare indruk gemaakt......

Dat herken ik, in de zin van dat ik een (oud) 1922 cabinet (de kleine 2x12 van Marshall), beter vond klinken dan een zelfbouw cabinet met nieuwe 75T's.
Ik hou het op ingespeeldheid, want ik speel met open kasten.
Maar wat wilde ik ook alweer zeggen, o ja, spam:D. Het hangt erg af van de versterker of het prettig klinkt. 'Donkere' versterker, prima, nieuwerwetser; jammer als ie 'modern' klinkt.

Ik vind 75T's niet slecht klinken maar ze zijn vooral voor rock in bandverband. Tamelijk hoog-mid gevoiced.

ben79
22 november 2011, 13:57
G12T75 op zichzelf: schel, modderig laag.

G12T75 in band: vaak veel beter dan V30.

Opnemen: idem band. Ik heb met een post-hardcoreband in 2005 weken in de opnamestudio gezeten. Gitaren opnemen begon met amps afstellen, speakers testen, mic plaatsing. Achteraf mocht de band, amps Mesa Recto's en Marshall DSL's, zonder voorkennis, een sound kiezen om mee verder te werken (om snobistisch merkgezeik tegen te gaan). Drive: G12T75 kop en schouders erbovenuit. Clean was Chinese Greenback. Niets mis met die laatste speakers.

MS

en welke combi was het volledig?

Misery Signals
22 november 2011, 18:40
Gibson LP Studio/Gibson SG Standard/Gibson SG-Z/ESP Stephen Carpenter

- Voor drive in Mesa 2- en 3-kanaals Recto's, twee Marshall DSL100's op Marshall G12T75 kasten.
- Voor clean in een Line6 Duoverb head op een Fame kast met Greenbacks.

MS

Orpheo
23 november 2011, 21:52
@interessanter nee die ev's zijn gemaakt voor rivera in de 80ies met de wens van rivera dat ze helderder, meer bite hadden dan de normale 12l.

turboblues
24 november 2011, 16:08
Ik heb hier 6 Marshall cabs met G12T-75's (jaartallen '84, 2 x '86, '89, '92 en 2011) en die klinken allemaal anders. Die van '92 en 2011 lijken nog het meest op elkaar van sound. Ik vind dit dus een moeilijke discussie ; teveel factoren spelen mee (hout van cab, volume waarmee je speelt, welke amp, de plaats/ruimte, inspelen van de speaker..)
Mijn favoriete cab is er eentje van '86 met G12T-75's en die verkies ik boven mijn cab van '78 met blackbacks/greenbacks.

Braindead
24 november 2011, 18:09
Mijn eerste cab was een 1960A met g12t75's. Gloednieuw gekocht en jaren later "gloednieuw" (lol) weer verkocht omdat ik er zelden op speelde. Toch wel een van de grootste miskopen geweest. Mijn Marshall klonk er niet op en mijn 5150 later (al was het iets beter) ook niet echt. Voor mij moet een speaker lekker warme mids hebben en niet dat scooped gedoe. Ook mis ik een lekkere scheur als ik met deze cabs speel. Een tijdje terug nog eens wat andere 1960A kasten geprobeerd in de oefenruimte maar ik vind het 3x niks.

Overigens ben ik met de v30's ook nog niet 100% tevreden. Ze klinken wel lekker maar mogen van mij nog wel iets warmer klinken. Misschien eens een combi proberen.

Midwolda
26 november 2011, 21:40
Ik was al een tijd van plan een grotere kast te bouwen voor m'n 1978 Champ, een combo met een 12" speaker.
Naar zo'n speaker was het even zoeken, want het moet een 4 Ohm zijn anders werkt dat niet met die amp.
Maar met geduld komt alles wel eens voorbij op MP dus die 12" lag al een paar weken in een doos op zolder.

De Champ is inmiddels gereviseerd en werkt weer lekker smeuïg.
Vandaag hout gehaald, zojuist afgetekend, morgen beginnen met zagen, leuke klus toch?
Tot ik me bedacht dat ik de speaker nog nooit gehoord had... misschien doet-ie het wel niet eens.
Doos opgezocht, uitgepakt, oh ja, het is een G12T-75 uit 1988... daar was een topic over, toch?

De boel even losjes aangesloten, en hup speulen. Beter dan die 8", maar da's logisch he.
Met een Strat klinkt het allemaal snel schel ja. Clean op het hals-element is dan wel weer erg mooi...
De LP Studio met P90's was al meteen een heel stuk beter, maar ja, die is gewoon altijd lekker op iedere amp.
Wel een erg mooie drive hoor, en allemaal uit de amp want die speaker wordt niet warm van die 6 wattjes.

En dan zat er nog niet eens een kast omheen... de bassen flotteren dus alle kanten heen.
De kast wordt 18mm hardhout multiplex, 30cm diep, en 40x40cm ruimte voor de speaker.
BeamBlocker er voor. Achterkantje 2/3 dicht, 1/3 open.
Ik denk dat dit best gaat lukken.
Ook met een G12T-75.