PDA

View Full Version : Marshall-merk buizen in jcm 800? Welke buizen zijn dit?



o0rollo0o
20 oktober 2011, 11:54
Ik besloot vandaag mijn 3 weken terug aangeschafte jcm 800 eens open te schroeven om de status van het geheel eens te bekijken. Naast een aantal afgekloven nagels en popcorn(!) heb ik een blik op de buizen geworpen. Op de buizen staat enkel "Marshall EL34" op het glas geschreven, en op het voetje GRADE A, Batch no. 01112. Op internet kan ik deze buizen nergens vinden. Ik zou graag willen weten hoe oud deze buizen zijn en of deze vervangen moeten worden. Kunnen jullie me wat meer vertellen over deze buizen? Zijn dit de standaard buizen die er in 1988 in de fabriek ingedropt zijn en zijn deze dus nooit vervangen?

big dooley
20 oktober 2011, 12:48
Ik besloot vandaag mijn 3 weken terug aangeschafte jcm 800 eens open te schroeven om de status van het geheel eens te bekijken. Naast een aantal afgekloven nagels en popcorn(!) heb ik een blik op de buizen geworpen. Op de buizen staat enkel "Marshall EL34" op het glas geschreven, en op het voetje GRADE A, Batch no. 01112. Op internet kan ik deze buizen nergens vinden. Ik zou graag willen weten hoe oud deze buizen zijn en of deze vervangen moeten worden. Kunnen jullie me wat meer vertellen over deze buizen? Zijn dit de standaard buizen die er in 1988 in de fabriek ingedropt zijn en zijn deze dus nooit vervangen?

dat is heel goed mogelijk... tegenwoordig staan er codes op de buizen van marshall zoals VLVE-00010 of VLVE-00033

en de preampbuizen... (zitten verborgen onder de metalen hulzen) hebben die toevallig een rode print ECC83M ?

o0rollo0o
20 oktober 2011, 13:24
dat is heel goed mogelijk... tegenwoordig staan er codes op de buizen van marshall zoals VLVE-00010 of VLVE-00033

en de preampbuizen... (zitten verborgen onder de metalen hulzen) hebben die toevallig een rode print ECC83M ?

Hoe krijg ik die metalen hulzen eraf? Ze zitten zo vast als een huis en ik durf geen kracht te zetten voor ik het sloop. Tevens zie ik een aantal mods in de jcm800 zitten, zoals een extra weerstand tussen pin8 en pin1 naar de ground bij de poweramp buizen.

o0rollo0o
20 oktober 2011, 13:29
Oke gelukt, de preamp buizen zijn electro harmonix 12ax7EH types met gele letters erop.
edit: niet allemaal zijn vervangen, een aantal van de buizen hebben idd de rode letter ECC83!

Buzzel
20 oktober 2011, 13:36
volgens mij zijn originele niet te verrotte buizen nog best wat waard :)

o0rollo0o
20 oktober 2011, 13:50
Haha ik heb geen idee hoe verrot ze zijn, ik kan er prima mee spelen op mijn slaapkamer.. Zijn wel flink MID als je de mv laag zet. Hoeveel zouden die dingen waard zijn? Te ruilen tegen nieuwe buizen?

big dooley
20 oktober 2011, 14:00
Oke gelukt, de preamp buizen zijn electro harmonix 12ax7EH types met gele letters erop.
edit: niet allemaal zijn vervangen, een aantal van de buizen hebben idd de rode letter ECC83!
die met de rode letter zijn chinese buizen, mits er daadwerkelijk (verticaal!) ECC83M opstaat ... marshall gebruikt ze nog steeds alleen staat de tekst er nu horizontaal op en is het logo wit... staat de tekst er horizontaal op zonder de "M" zijn het hoogstwaarschijnlijk JJ's, maar om dit te bepalen heb ik een foto nodig

die weerstanden die je ziet maakt het biassen wat makkelijker, omdat je de spanningsval erover kan meten (in millivolts)
maak met de zwarte lead contact op het chassis en de rode lead op pin 8 en je weet hoeveel (gelijk)stroom de buis trekt, vermenigvuldig dit met de gelijkspanning gemeten op pin 3 (is hoogspanning!!) en je weet hoeveel watt de buis dissipeert in rust...vuistregel is dat je niet boven 70% van 25 watt mag komen (is dus 17.5 watt)... de methode is echter niet helemaal accuraat, maar de tolerantie zit aan de veilige kant, dus dit kan geen kwaad (je zit daadwerkelijk iets kouder, dan berekend)

aangezien deze weerstanden erin zitten, vraag ik me sterk af, of de EL34's wel origineel zijn... de codes op de buis worden echter niet meer gebruikt door marshall, dus ze zullen zeker niet meer de jongste zijn


volgens mij zijn originele niet te verrotte buizen nog best wat waard :)
als ze daadwerkelijk origineel zijn, weet ik wel zeker dat ze na 23 jaar hun beste tijd allang hebben gehad... chinese preamp buizen zijn sowieso niks waard vergeleken met echte NOS-buizen

Orpheo
20 oktober 2011, 14:10
heb ooit een marshall gehad met NOS siemens en philips buizen. wat een beest was dat. had 'm nooit moeten verkopen. maar had op dat moment geloof ik echt cash nodig. maar tja. was dom. beste....marshall... EVER!

o0rollo0o
21 oktober 2011, 12:06
die weerstanden die je ziet maakt het biassen wat makkelijker, omdat je de spanningsval erover kan meten (in millivolts)
maak met de zwarte lead contact op het chassis en de rode lead op pin 8 en je weet hoeveel (gelijk)stroom de buis trekt, vermenigvuldig dit met de gelijkspanning gemeten op pin 3 (is hoogspanning!!) en je weet hoeveel watt de buis dissipeert in rust...vuistregel is dat je niet boven 70% van 25 watt mag komen (is dus 17.5 watt)... de methode is echter niet helemaal accuraat, maar de tolerantie zit aan de veilige kant, dus dit kan geen kwaad (je zit daadwerkelijk iets kouder, dan berekend)


Nog even over het biassen: Zon jcm 800 is toch Class A/B en geen A? Aangezien er op de EL34's grade A staat verwart het me..

Over die weerstand: bij pin 8 & 1 moet je dus SPANNING meten en geen amperes? Als ik op PIN 3 380 volt meet, dan doe ik dus:
380 x gemeten spanningsinterval = 17,5. wat dus ongeveer 0,046 moet zijn? Dan is biassen niet zo moeilijk ;p

big dooley
21 oktober 2011, 18:37
Nog even over het biassen: Zon jcm 800 is toch Class A/B en geen A? Aangezien er op de EL34's grade A staat verwart het me..
klopt... JCM800 en vrijwel alle marshalls zijn klasse A/B (push pull)
de enige class A versterker van marshall die zo in me opkomt is de class 5 (single ended)



Over die weerstand: bij pin 8 & 1 moet je dus SPANNING meten en geen amperes?
klopt ook... je meet de spanningsval over een weerstand van 1 ohm...
we halen even de wet van ohm erbij: spanning = weerstand * stroom (ampere's)
dus als de weerstand 1 ohm is en je meet 35 millivolt (= 0,035 volt) dan kom je tot de berekening: 0,035 volt = 1ohm * 0.035 ampere
direct ampere's meten heeft geen zin, omdat een amperemeter altijd in serie moet staan tov het circuit, wat een correcte meting onmogelijk maakt, omdat de stroom ook parallel via de weerstand loopt (die dan dus niet wordt meegemeten) spanning is vergelijkbaar met drukverschil in bijv een water- of gasleiding, wat makkelijk parallel te meten is...
bovendien is een amperemeter een "dead short" wat het meten gevaarlijker maakt mijns inziens



Als ik op PIN 3 380 volt meet, dan doe ik dus:
380 x gemeten spanningsinterval = 17,5. wat dus ongeveer 0,046 moet zijn? Dan is biassen niet zo moeilijk ;p

dat is correct... echter, die 17,5 watt moet je zien als een limiet, niet als het ideale punt om te biassen... er zit echter een fout in deze methode, omdat G2-roosterstroom wordt meegerekend (ongeveer 5 milliampere bij een EL34), wat eigenlijk niet de bedoeling is... de fout geeft wel een extra veiligheidsmarge als bijvoorbeeld de spanning uit de muur fluctueert

in jouw voorbeeld ziet dat er zo uit:
380 volt * (0,046 ampere - 0,005 ampere) = 15.58watt oftewel 63,32% van het max gedissipeerde vermogen... 70% is de limiet, dus je hebt een veilige marge...
je zal wel merken, dat meer ampere's ervoor zorgt dat de spanning op pin 3 iets zakt... dat is volledig normaal
verder erop letten dat er geen enkel signaal de eindtrap in komt... mastervolume dus dicht, en geen gitaar aangesloten... de metingen worden verricht in "playmode" dus altijd een speaker aangesloten, op de juiste impedantie!!!! (jij hebt een combo, maar dit is dus meer voor degenen die een losse top en cab hebben)

wel ff een disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk te houden, als je zelf het besluit neemt om in een versterker te gaan prutsen en de boel verkloot of wellicht een opdonder krijgt... dit soort werk behoort door techneuten gedaan te worden en niet door leken... 380Vdc (en vaak veel hoger) is LEVENSGEVAARLIJK
doe je het zelf, neem dan rustig de tijd en behandel alles met respect;)

o0rollo0o
23 oktober 2011, 11:34
Ik heb een loadbox(weber mass) dus in principe hoef ik niet de onhandige speakerkast in de buurt te houden om een load op de versterker te zetten. Moet de versterker uit de standby modus gehaald worden tijdens het meten van pin 3 en pin 8?

big dooley
23 oktober 2011, 11:59
yep... anders krijg je simpelweg geen meting te zien... de standby switch is eigenlijk niks anders dan een schakelaar die de hoogspanning op pin 3 en 4 schakelt... zodat je de versterker net als bij een ouwe diesel eerst kan voorgloeien voordat je hem start :)

als ik een versterker gebiast heb, laat ik hem altijd nog een kwartier ofzo staan en meet dan nog een keer... zeker met nieuwe pijpjes wil het wel eens gebeuren, dat er een beetje drift optreedt... daarna speel ik een poosje, terwijl ik de buizen in de gaten houd (als de buitenste metalen huls binnen de buis op gaat gloeien, sta je dus te warm en moet je direct kouder afstellen!!!!)... ff een paar minuutjes stationair laten staan en dan opnieuw meten... klinkt allemaal omslachtig, maar ik ben liever te voorzichtig, dan dat ik gelijk weer 4 nieuwe buizen kan halen

oh, ja... zorg ook dat je in een kamer zit met een electrische groep waar geen grote stroomtrekkers aangesloten zijn... erg leuk, als je in de keuken aan het prutsen bent, terwijl je vriendin koffie aan het zetten is, maar je zal merken dat je metingen elke keer weer verschillen... als je met je bias een verschil van 5 volt vanuit de muur elke keer wil opvangen, dan trek je op den duur echt je haren eruit :seriousf:

svdijk
23 oktober 2011, 17:42
oh, ja... zorg ook dat je in een kamer zit met een electrische groep waar geen grote stroomtrekkers aangesloten zijn... erg leuk, als je in de keuken aan het prutsen bent, terwijl je vriendin koffie aan het zetten is, maar je zal merken dat je metingen elke keer weer verschillen... als je met je bias een verschil van 5 volt vanuit de muur elke keer wil opvangen, dan trek je op den duur echt je haren eruit :seriousf:

OOWWWW vandaar da'k kaal ben...............:(:rockon:

big dooley
24 oktober 2011, 00:06
OOWWWW vandaar da'k kaal ben...............:(:rockon:

:seriousf:

o0rollo0o
24 oktober 2011, 10:55
dat ding staat te pompen op mijn 2 bij 3 slaapkamer, samen met mijn pc in dezelfde stekkerdoos dus die trek ik er dan wel even uit:p

Buzzel
24 oktober 2011, 14:22
Pc valt nog wel mee (hangt er wel een beetje van af), maar keuken apparatuur gebruikt allemaal ruim in de 1000 watt. Versterker ook niet zo heel veel.

o0rollo0o
4 november 2011, 12:43
Pc valt nog wel mee (hangt er wel een beetje van af), maar keuken apparatuur gebruikt allemaal ruim in de 1000 watt. Versterker ook niet zo heel veel.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben nu bezig met biassen. Ik meet een plate voltage van 470 :o Mijn caps drainen trouwens automatisch en vrij snel.. na 5 minuten uitstaan zit er nog 35 volt in en dat tikt langzaam naar beneden.

big dooley
4 november 2011, 14:50
470Vdc op pin 3 is vrij normaal... je moet er alleen niet aan likken :D

muziekschuur
4 november 2011, 16:03
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSK-n5knMaAd7eE-_jHn9yRX3iMQ7-pbWcWsDt6QQmRxRRVUIzK