PDA

View Full Version : Semi-ak. +/- 700



Mukkez
20 oktober 2011, 11:26
Hee mensen,

Ik speel nu zo'n dikke 5 jaar elektrisch gitaar, maar ik moet voor optreden of dergelijke ook wel eens akoestisch spelen. Helaas heb ik geen goede akoestische gitaar. Ik heb ooit 's een ding van 40 euro van marktplaats gehaald (prima voor kampvuur dingen, eerst spelen daarna opbranden). Echter dat is alles behalve een goede gitaar waarmee je goed live kunt spelen.

Mijn wensen voor een akoestische gitaar zijn dan ook:
- Je moet er mee kunnen staan.
- Er moet een element inzitten.
- En ik vind het zelf wel prettig als de gitaar geen dikke laklaag heeft.

Ik heb al naar wat merken gekeken en hier wat gelezen.
Zo kom ik o.a. de namen; Martin, Taylor, LAG, Seagull, Yamaha, Ibanez, Takamine, Simon & Patrick, Tanglewood en Recording King tegen.
Ik heb ook wat tegenstellende dingen gelezen over het hout (of juist niet hout) dat is gebruikt bij bijvoorbeeld de goedkopere Martins.
En over de klank, de één vindt dat een bepaald merk/model wél veel body en laag heeft, de ander zegt dat hij of zij het hoog vindt overheersen.
Een Taylor spreekt mij op één of andere manier wel aan, maar dat is gewoon een voorgevoel.

Ik ben van plan in dezer dagen naar wat zaken te gaan om eens wat akoestische gitaren te proberen. Ik wil vooral een model voor ogen hebben.
Want ik weet nu nog niet of ik een dreadnought, een jumbo of wat dan ook wil.

Ik ben zoals gezegd dus vrij nieuw qua akoestisch gitaar spelen. Ik kan niet echt fingerstyle en speel tot nu eigenlijk alleen met plectrum. Ik wil wel meer gaan doen aan akoestische stijl.

LaurentB
20 oktober 2011, 11:39
Hee mensen,
Mijn wensen voor een akoestische gitaar zijn dan ook:
- Je moet er mee kunnen staan.
- Er moet een element inzitten.
- En ik vind het zelf wel prettig als de gitaar geen dikke laklaag heeft.

Ik heb al naar wat merken gekeken en hier wat gelezen.
Zo kom ik o.a. de namen; Martin, Taylor, LAG, Seagull, Yamaha, Ibanez, Takamine, Simon & Patrick, Tanglewood en Recording King tegen.
Ik heb ook wat tegenstellende dingen gelezen over het hout (of juist niet hout) dat is gebruikt bij bijvoorbeeld de goedkopere Martins.

Nou, dat wordt dan gewoon héél veel verschillende exemplaren proberen, leuk! Eén merk dat je ook nog moet proberen is Blueridge, erg veel waar voor het geld.

Dreadnoughts hebben een wat zwaarder, de kleinere Grand Auditorium of nog kleinere 00-modellen een lichter geluid.

Taylors hebben iha een nogal sprankelend, helder geluid. Martins en Martinachtigen (Blueridge b.v.) een wat steviger maar nog steeds ook helder geluid. Seagull/Simon&Patrick (allebei Godin) weer wat ronder (onder andere omdat ze vaak een ceder ipv sparren bovenblad hebben).

Veel plezier met zoeken!

Rizz
20 oktober 2011, 12:44
Even ter aanvulling:

Voor strumming zijn dreadnoughts en jumbo's het meest geschikt. OM, Grand Auditorium en 00 modellen zijn meer geschikt voor het losse snarenwerk..

En om het je nog moeilijker te maken: Eastman heeft ook veel gitaar voor je geld..

Suc6 en veel plezier met je zoektocht!

Mukkez
20 oktober 2011, 14:21
Oké bedankt.

Ik ga waarschijnlijk voor een dreadnought gitaar, met of zonder cutaway weet ik nog niet.
In naturel kleur.

Wij spelen met de band bijvoorbeeld een nummer als 'Down And Out' van Eric Clapton, de unplugged versie. Ik speel deze op een elektrische gitaar met plectrum. Niet volledig strummend, maar een combinatie van de snaren picken met een plektrum en strummen zeg maar. Ik wil graag over naar zonder plektrum en op een akoestische gitaar. Ik ben alleen nog wat moeite om de groove er in te houden.

Edit:
Heeft iemand al een specifiek merk/model in z'n hoofd?

Taylor 110e
Martin DCX 1E
Seagull S6
Guild 140 CE
Yamaha A3M
Yamaha A1R
Simon&Patrick Woodland C
Eastman AC 220 CE

Pickel
20 oktober 2011, 16:10
Ik kan alleen op de Eastman ingaan, want ik heb er afgelopen week nog verschillende in mijn handen gehad: je hebt het over de 220 CE. Ik zou toch zeker ook de 320 CE overwegen, deze is volledig massief en mahonie, wat ik persoonlijk een mooier, voller geluid vind hebben. Wel is ie dan weer duurder (adviesprijs: 795.-)

Ernest01
20 oktober 2011, 17:02
Yamaha is een goede degelijke gitaar.
Ik zou kiezen tussen een van die Yamaha's en de Eastman.
Weet alleen niets van de electronica die ze erin hebben zitten.
Misschien dat anderen dat kunnen toelichten. Anders in de winkel je oren
laten oordelen....

Petur
20 oktober 2011, 23:04
Ik kan alleen wat zeggen over de Eastman en de Simon & Patrick. Ik heb deze zelf in mijn recente gitaarjacht uitgebreid geprobeerd. Ik vind de goedkopere Eastmans erg goed voor het geld, geven een erg mooi en warm geluid. Echter vond ik het geluid versterkt een stuk minder. Ook mistte ik bij deze gitaar zelf een beetje de pit, heel mooi warm en vol, maar miste voor mij wat in het hoog.
Ik heb zelf de Simon & Patrick (http://www.simonandpatrick.com/woodlandcwspruce.htm) gekocht. Waarom? Omdat deze een erg mooi totaalgeluid heeft. Vind deze gitaar erg mooi in de balans en heeft een hartstikke mooi pickup systeem van BBand. Versterkt geluid is echt geweldig, goed te regelen. Deze gitaar had voor mij het warme wat ik zocht voor wat rustigere akoestische nummers en fingerpicking, maar ook de pit voor wat stevigere akoestische nummers :)
Als ik jou zo hoor dan zou het me niet verbazen als de Eastman voor jou nog afvalt. Verder lijken het me allemaal goede opties, ben benieuwd wat het wordt!

Triggy
21 oktober 2011, 23:26
Simon&Patrick +1
Heb zelf de CW Spruce met B.band
Probeer ook nog even een Furch. Kwaliteitsgitaren uit Tjechie.
Zijn wat duurder dan je budget (nieuw) maar een mooie tweede hands
zit er wel in voor je budget.
Staan een paar mooie op MP, ook met LRbaggs dual system.

marco v
22 oktober 2011, 01:32
Ik heb zelf een Tanglewood, ben er erg tevreden mee en ga binnenkort ook een 12 snarige ervan aanschaffen. In het verleden een Norman gehad, ook erg lekker, maar het is allemaal zo persoonlijk. Lekker een dagje zonder vrouw gaan uitproberen, testen wat je geluid is en dan de juiste keuze maken. Een goede akoestische gitaar is net zo persoonlijk als jijzelf.

mastermind
23 oktober 2011, 11:27
@Petur, Eastman heeft wel degelijk pit gezien ze met Fishman zijn uitgerust. B-Band is eerder wat warmer van klank. Ligt er ook aan over welk versterker je de instrument bespeelt.

Eastman AC420CE zou een serieuze kandidaat zijn. De AC320 met mahonie wat warmer van klank, let op, word geleverd met koffer he ;).

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd over de Tanglewood TRD VS E model. Weliswaar met B-Band (klinkt fantastisch hoor!). Maar akoestische heerlijk (wel even lekker laag afstellen, heerlijk twangy sound als ik dat zo goed omschrijf :P).

Yamaha is versterkt heel sterk. Blueridge is ook uitstekend, versterkt geen ervaring, maar zijn ook prima in orde.

Furch als dreadnought fantastisch! Zal ik met palissander zij- en achterkant nemen. Gitaren met mahonie klinken net te warm en zijn moeilijk geluidtechnisch aan te passen met optredens. Je kunt dus beter wat "fellere" gitaren nemen, maar dat is persoonlijk uiteraard.

Prachtig budget :P nu gewoon alles op een rijtje zetten en uitproberen. Kijk wat jij goed vindt spelen, klinken en eruit ziet. Suc6!

Petur
23 oktober 2011, 12:08
@Petur, Eastman heeft wel degelijk pit gezien ze met Fishman zijn uitgerust. B-Band is eerder wat warmer van klank. Ligt er ook aan over welk versterker je de instrument bespeelt.!

Bedoel onversterkt, dan vond ik de 120 en 220 heel warm, maar met wat weinig pit. Opzich klinkt die Fishman prima, maar ik vond de combo S&P+bband beter dan Eastman+Fishman. Maargoed, wie ben ik, want dit is ook maar weer zo persoonlijk ;)

Mukkez
26 oktober 2011, 17:00
Ik heb inmiddels een paar akoestische gitaren getest.
Taylor (214) vond ik lekker aanvoelen en goed spelen, hij was wel erg helder. (ongelakt)
Eastman (ac320) vond ik te gek klinken, maar gelakt en vrij dikke hals.
Blueridge (br140) klonk strummend goed, vingerpickend niet echt. Speelde ook niet echt lekker. (gelakt)
Tanglewood (tw70) Vond ik niet heel lekker spelen en ook niet goed klinken, toch voelde ie niet slecht. (ongelakt)
Seagull (s6) Geen lekkere hals. Wel weer ongelakt. Wat me goed beviel. Zelfde verhaal eigenlijk als bij de Tanglewood.
L'Arrivee (L-02) Klonk erg goed, erg resonant. Speelde ook niet slecht.

Ik heb dé gitaar nog niet gevonden, dus ik kijk lekker verder.

Triggy
26 oktober 2011, 17:30
Furch en Simon&Patrick zie ik (nog) niet in je rijtje:soinnocent:
En wat bedoel je met ongelakt? De hals of de body van de gitaren?

Petur
27 oktober 2011, 11:11
Ik denk dat je met ongelakt bedoeld dat de gitaar een satin finish heeft, dit heeft niet de glans van een "normale lak", en geeft minder weerstand. Ik vind dit zeker een pre voor de hals, mijn Simon & Patrick heeft ook een satin finish op de top, daar zitten wel wat sneller krassen in. Enne, als je de S6 hebt geprobeerd, dan sluit ik me ook zeker aan bij triggy, probeer simon en patrick en furch ook nog ff :)
Je moet je gitaar trouwens ook niet te snel vinden, wat is er nou lekkerder dan vanalles te proberen in verschillende winkels :D

Mukkez
27 oktober 2011, 16:01
Ik bedoel de body én hals. 'Gelakt' zijn ze volgens mij allemaal wel, maar qua afwerking bedoel ik inderdaad de 'satin' finish. Ik wist niet hoe men dit noemde.

De namen die ik heb genoemd zijn gewoon de gitaren die ik tot dusver ben tegen gekomen die interessant zouden kunnen zijn. Ik wilde voornamelijk kijken wat het verschil is tussen bepaalde merken. Qua sound, afwerking e.d.

LaurentB
27 oktober 2011, 16:03
Ik bedoel de body én hals. 'Gelakt' zijn ze volgens mij allemaal wel, maar qua afwerking bedoel ik inderdaad de 'satin' finish. Ik wist niet hoe men dit noemde.

De namen die ik heb genoemd zijn gewoon de gitaren die ik tot dusver ben tegen gekomen die interessant zouden kunnen zijn. Ik wilde voornamelijk kijken wat het verschil is tussen bepaalde merken. Qua sound, afwerking e.d.

Een satin body heeft wel een nadeel bij opnames, het wrijven tegen de kleding hoor je dan vrij goed.

Mukkez
18 november 2011, 13:28
Hee mensen,

het is een kleine maand terug dat ik dit topic startte en ik kan zeggen dat ik gisteren een nieuwe akoestiche gitaar heb gekocht!

Ik heb in de afgelopen maand een stuk of wat akoestische gitaren geprobeerd. Verschillende merken, verschillende modellen en ook uit verschillende prijscategorieën. Toch had ik bij geen enkele gitaar echt het gevoel van "wow, dit is 'm". Ik durfde het dus ook niet aan om al een gitaar van 700 euro te kopen die ik wel goed vond, maar waar het gevoel niet helemaal bij klopte.

Toen las ik hier een topic over Recording King. Er ging meteen een belletje bij mij rinkelen 'had ik daar laatst niet wat over gelezen?'. En ja hoor, in de Gitarist van oktober 2011 (met Satriani op de voorkant) stond een erg positieve review over Recording King. Toen ben ik me eens in dat merk gaan verdiepen. Natuurlijk bleef ik ook naar andere gitaren kijken, maar dit leek me toch wel erg interessant.
Vervolgens heb ik eens bezoekje gebracht bij Van Der Zwaag Muziek uit Dokkum. Gezien ik in het noorden van Friesland woon, kom ik vaak bij de lokale muziekwinkeltjes terecht rather than bij de grotere zaken meer richting het zuiden van Nederland. Leuk aanbod aan akoestische gitaren. Larivée, LAG, Martin, maar bovendien ook Recording King! Ik heb daar op enkele gitaren gespeeld van eerder genoemde merken. Stuk voor stuk mooie en goede gitaren, maar weer niet die ene klik.
Goed toen maar weer terug naar huis. (ondertussen enkele bakjes koffie gehad daar :ok: )

Eenmaal thuis, weer verder kijken en GAS'en op het internet. Langzamerhand begon de gedachte te spelen dat ik misschien eerst maar gewoon een goedkopere akoestische gitaar moest gaan halen. Op die manier kon ik dan gewoon vooruit. En kon ik op termijn nog eens naar een duurdere gitaar gaan kijken. Effin, dus later weer terug naar Dokkum en daar - weer onder het genot van een bakje koffie :D - akoestische gitaren geprobeerd. Ik begon natuurlijk met Recording King, maar heb verder ook nog wat Yamaha's, Cort's en LAG's geprobeerd. Uiteindelijk kwam ik toch weer terug bij de Recording King. Mijn oog was gevallen op de Recording King RD-06M-CE. Uiteraard met satin-finish en een element. Nadat ik had gevraagd wat de gitaar moest kosten was het duidelijk. Deze ging mee naar huis. Ik vind de prijs kwaliteitsverhouding echt ongelofelijk. Ik hoefde er slecht 295 euro voor te betalen.

Feauteax! (zoals u ziet ben ik geen professioneel fotograaf, maar slechts een amateur met een digitale camera.)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FRJEIVBI.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QEIRSBFA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OUSBXGE3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BJXJMGDN.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HC6W6JC4.jpg

LaurentB
18 november 2011, 15:55
Sodeju, da's een mooie gitaar! Gefeliciteerd!

Petur
18 november 2011, 17:17
Mooi ding! En de specs zien er ook goed uit, solid top voor die prijs doe je echt goed! :) Have fun with it!

Git Aar
18 november 2011, 19:04
Mwa.. ziet er best aardig uit voor dat geld. Beetje Martin kenmerken.
Ben verder onbekend met dit merk.
Veel speelplezier!